Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det känns som att jag kommer vilja ge oxytocin snabbare om jag betäcker detta sto igen, som jag förstått det är det risk att den sitter igen om det väl hänt en gång. Jag är ju helt ny på detta men det avslag som kommer när jag longerar (mycket, rinner i princip konstant!) är helt klart, ser ut som kiss egentligen. Det borde ju vara positivt att det inte är grumligt?

I morrn kommer veterinär ut till en annan häst. En veterinär jag aldrig träffat, men som på sitt cv har både seminstation och sjuka föl så jag tänkte höra honom också för second opinion. Har förstått det som att risken för fång varierar väldigt mellan olika raser och att halvblod är bland de mindre representerade så det känns ju skönt.
spontant så låter det bra att det är ganska klart avslag:)
men aldrig fel med flera åsikter heller

Nästa noja är det här med förstoppning hos fölet! Hon fick microlax första natten och bajsade massor! Åtminstone 5 ggr och rejäla korvar varje gång. Sen såg jag henne inte bajsa under dagen (men man ser ju inte allt) men tyckte mig se lite i boxen. Kväll nr 2 gav jag ändå en till Microlax för säkerhets skull, jag var själv sjuk och trött och vågade inte chansa. Igår var hon lite kladdig i rumpan så något hade helt klart kommit ut och på kvällen såg jag henne bajsa en liten klutt. Nu på morgonen när jag slängde ett öga i kameran stod hon och flaggade med svansen men hon hade rumpan bort så jag såg inte om det kom ut nåt. Hon kissar mycket och är pigg och glad...

Nu är lilla Love 17 dagar gammal och jag tycker tiden går så jäkla snabbt!
Han har varit lite lös i magen när Tummen gick in i brunst. Han är otroligt social den lilla ligisten och han gnäggar varje gång man kommer :P
Nu längtar jag dock tills han får komma ut på bete och får en kompis. Han har så mycket energi lillgrabben =)
11202885_10152974268703460_3548651299862895215_o.jpg

11233503_10152974268698460_2248029964940875236_n.jpg

Veterinären som var här idag tyckte inte att 7 timmar bar farligt lång tid för efterbörden att sitta, men inte heller att det var fel att ge Hippotrim i förebyggande syfte. Jag är normalt sett kritisk mot antibiotika i onödan men är så nojig för detta med fång så tar tacksamt emot. Så det känns skönt!

Creation fick sin första lekkompis i dag - grannens sto fölade en vecka innan bf. :) Det blev en hingst det med, så de to kommer få växa upp tillsammans! Och båda ska bli fälttävlanshästar när dom blir stora - det kommer bli jätteroligt att följa hur dom utvecklas. :D

Nu hoppas vi bara att det tredje stoet som har termin i början på juli har förnuft nog att knipa ett tag till!

@sorbifolia Vad skönt att ha det klart med lekkompis. Jag vill gärna ha ett stoföl efter mitt andra sto, men nu önskar jag mig faktiskt en hingst för att de ska kunna ha så mycket glädje av varandra som bara är möjligt. Men vi får se vad det blir, huvudsaken är att fölningen går bra...

Ja, jag tänkte precis samma - ville helst ha ett sto, men viktigast med ett friskt föl! Och en super bonus att grannens föl blev samma kön.

Drutten är fortfarande namnlös, jag som var så säker på namn innan han föddes... Tur det inte är panik med att bestämma sig. Han har rätat ut kroppen mer nu, och helt objektivt tycker jag att han börjar bli skitsnygg :angel:
Glad och social kille, gnäggar när man kommer och möter alltid i hagen för att bli kliad och pussad.

11295865_10153091870146263_3649679214768257554_n.jpg

Grattis @cirkus Jag bjöd på en földans i den andra tråden, tror det var igår. Kanske gjorde den susen :p

Cannelle är fortsatt helt ljuvlig! Jag har svårt att förstå att hon är min och att hon är här på riktigt, känns som att det bara är på lån! Häftigt! Hon börjar bli allt mer social och nyfiken. Försökte mäta henne ikväll, det blev väldigt på en höft inne i halmen men runt 105 cm tror jag, 5 dygn gammal. Grova ben och grov över bogarna, blir nog en stadig dam, i alla fall om jag jämför med hennes lilla stallkompis som ska bli dressyrhäst och är e B Amaranth u sto med mycket fullblod.

Vet ni hur höga era föl är?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 515
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 008
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama