Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Natten till tisdag föddes årets första unge här. Det är en nordsvensk hingstunge e Rykt u Dolly (Odar-Bojman-Central) som ska heta Rymd.

1546035_10152917480962831_4713285567792439672_n.jpg

Det var ganska struligt förra gången mammahäst fölade, så att betäcka igen kändes som en chansning. Därför är det extra skönt att allt har gått som på räls. Fölningen gick snabbt och lätt, Rymd har varit pigg och kry hela tiden och mammahäst har skött sig som en mammahäst ska göra. Han är inte så jättenyfiken på människor ännu, men är inte blyg och gillar att bli kliad. Däremot gillar han inte när man ska röra nosen på honom, så vi tränar på att det är mysigt även att klia frampartiet.

Lite bilder från kasst kvällsljus blir det också...

05-1505.jpg

07-1507.jpg

09-1509.jpg

Tack thoora, jag kan faktiskt inte göra annat än hålla med, hon är så grymt söt <3
Din är ju väldigt söt den med du :)

@anestr Vilken fining! :d

Och eftersom man inte får kommentera i Välkommen-tråden, @ancan jag tror fjordingföl är det sötaste som finns! Vilken sockerchock din nummer 1 är! :love:

DSC_0257_zpsmsuhjatn.jpg

Fina snart 2 månader gammal, haft en liten tuff tid i början av sitt liv, men nu är hon pigg och busig igen.

DSC_0370_zpsogdyyafq.jpg

Malla två dygn gammal, kaxig, nyfiken och redan medveten om sin vikt i guld .

DSC_0396_zpsothdusvk.jpg

Sist född, men så efterlängtat, morsan höll på henne nästan ett helt år , men så kom hon lilla Calaisa, här ett dygn gammal, söt som få, liten och lite "rådjursblyg".

Årets körd blev tre fina ston, en är såld, en är tingad och en ska vara kvar.
Det borde väl innebära att det blir "fullt ös" med betäckningarna även 2015....eller ?

Alltså det skägget! :love::love: :heart
Mitt gulliga föl har inte mycket till skägg - jag får hoppas på de två andra :rofl:
Man är ju kille :crazy::o:laugh:

jag var mest förvånad att han försökte flemma - det har jag inte sett på de små tidigare. (Men jag har å andra sidan inte tänkt på det heller).

23.55 den 18e maj, 5 min före det 335e dygnet, kom ett stort, brunt stoföl här. Syntes direkt när hovarna kom att hon var stor och jag trodde vi skulle behöva dra ut henne men fantastiska Kotten ordnade det själv på några få krystningar. Lillan är superpigg och var snabb upp på benen. Tog ett tag innan hon ville dia och tyvärr har mamma häst inte släppt efterbörden än. Har haft telefonkontakt med veterinär som säger avvakta ett tag till... Så vi longerar och diar och väntar...

Återkommer med bilder och efterbördsrapport.

Stammen på fölis är Canterbury-Emmerton-Cortez och hon är ljusbrun med en vit baktass.

Å
23.55 den 18e maj, 5 min före det 335e dygnet, kom ett stort, brunt stoföl här. Syntes direkt när hovarna kom att hon var stor och jag trodde vi skulle behöva dra ut henne men fantastiska Kotten ordnade det själv på några få krystningar. Lillan är superpigg och var snabb upp på benen. Tog ett tag innan hon ville dia och tyvärr har mamma häst inte släppt efterbörden än. Har haft telefonkontakt med veterinär som säger avvakta ett tag till... Så vi longerar och diar och väntar...

Återkommer med bilder och efterbördsrapport.

Stammen på fölis är Canterbury-Emmerton-Cortez och hon är ljusbrun med en vit baktass.
Å vad roligt @superstar äntligen!! Ser fram emot bilder på underverket!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 515
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 008
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama