Men ååååå hon är ljuvlig.... Sov och krya på dig nu.En första bild innan jag stupar i säng! Gravid i v 34, magsjuk och ett sto som tar 7 och en halv timme på sug att släppa efterbörden rekommenderas inte Men Lillan är värd alltihop! love:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men ååååå hon är ljuvlig.... Sov och krya på dig nu.En första bild innan jag stupar i säng! Gravid i v 34, magsjuk och ett sto som tar 7 och en halv timme på sug att släppa efterbörden rekommenderas inte Men Lillan är värd alltihop! love:
Forsöker dela en film på Creation och hans nya kompis, hovawarten Harpo:
Oj så gulligt! Min hund är helt tokig i fölis, står med baktassarna upp på boxdörren och piper konstant. Igår satt jag på en pall i dörröppningen till boxen med hunden i knät och fölis kom fram och nosade 8ch fick en hel massa pussarForsöker dela en film på Creation och hans nya kompis, hovawarten Harpo:
@sorbifolia
Hur mår din fölungen i magen , har den fått ut all tarmbeck ?
Bra att du har koll på detHan verkar fin i magen nu - jag gav honom microlax typ 5 minuter efter att filmsnutten ovan blev tagen då jag tyckte han verkade lite förstoppad och jag skulle iväg till jobbet så vågade inte chansa. (Han är bara fyra timmar gammal på filmen)
Har du fått hippotrim till henne? Och/eller skölj henne?23.55 den 18e maj, 5 min före det 335e dygnet, kom ett stort, brunt stoföl här. Syntes direkt när hovarna kom att hon var stor och jag trodde vi skulle behöva dra ut henne men fantastiska Kotten ordnade det själv på några få krystningar. Lillan är superpigg och var snabb upp på benen. Tog ett tag innan hon ville dia och tyvärr har mamma häst inte släppt efterbörden än. Har haft telefonkontakt med veterinär som säger avvakta ett tag till... Så vi longerar och diar och väntar...
Återkommer med bilder och efterbördsrapport.
Stammen på fölis är Canterbury-Emmerton-Cortez och hon är ljusbrun med en vit baktass.
Jourvet satte inte in något så jag ringde seminvet igår som sa att tempkoll och motionering av stoet är praxis, ingen antibiotika i förebyggande syfte så jag får lita på det. Bra mycket rinner ut när jag longerar så det verkar göra nytta iaf.Har du fått hippotrim till henne? Och/eller skölj henne?
Varför jag frågar är för att jag råkade ut för nästan exakt samma sak ifjol( efterbörd som satt 8 tim) och då distriktaren vägrade göra varken det ena eller det andra ( enda tillgängliga på jourtid) trots mina högljudda protester
resultat efter 3 dagar = förlossningsfång!
Hade ut distrikataren för behandling men han vägrade fortf skölja
Men hade då ut min ordinarie seminvet som kom och sköljde henne dagen efter ( på självaste nationaldagen och allt)
så slutet gott ändå, och hon fick inga men av det hela- ingen hovbenssäkning och kunde gå ut i hage ordentligt redan i augusti.
Vill inte skrämmas men ändå uppmärksamma på att det kan vara vettigt att iaf sätt på hippotrim i förebyggande syfte.
Förr var det 6 tim som var praxis för antibiotika numer verkade det vara 12 enl distrikatarenJourvet satte inte in något så jag ringde seminvet igår som sa att tempkoll och motionering av stoet är praxis, ingen antibiotika i förebyggande syfte så jag får lita på det. Bra mycket rinner ut när jag longerar så det verkar göra nytta iaf.
Tack för dina tankar, jag hade samma farhågor så jag trodde nog det skulle bli antibiotika.
Ja det känns som att jag kommer vilja ge oxytocin snabbare om jag betäcker detta sto igen, som jag förstått det är det risk att den sitter igen om det väl hänt en gång. Jag är ju helt ny på detta men det avslag som kommer när jag longerar (mycket, rinner i princip konstant!) är helt klart, ser ut som kiss egentligen. Det borde ju vara positivt att det inte är grumligt?Förr var det 6 tim som var praxis för antibiotika numer verkade det vara 12 enl distrikataren
Jag motionerade mycket ( utan föl för bra tömning av livmodern) och hade koll på tempen men det märktes ändå inget förrens på morgonen tredje dagen då hon stapplade ut ur boxen.
En sköljning efter att efterbörd suttit länge torde vara det mest effektiva för att förhindra komplikationer så kommer tillämpa det när mer än 6 tim gått i framtiden för då renas ju livmodern så snabbt det går.
Stoet som hade förlossningsfång sköljdes med 7 flaskor... det avslag som kommit efter fölningen såg också mera grumligt / beigt ut än det brukar
tillägg : jag och veterinären har tillsammans kommit överrens om att jag ska ska spruta detta stoet med oxytoxin sprutor efter fölning då hon är ganska lång i kroppen och även tidigare haft en historia av att släppa efterbörden ganska sent, allt för att hjälpa till.