Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
En första bild innan jag stupar i säng! Gravid i v 34, magsjuk och ett sto som tar 7 och en halv timme på sug att släppa efterbörden rekommenderas inte ;) Men Lillan är värd alltihop! :love::heart:love:
11295620_10152755199847046_3649573148676780444_n.jpg
Men ååååå hon är ljuvlig....:love: Sov och krya på dig nu.

Alltså det här med att föda upp föl... Är en himla massa oro! Jag har fått en pigg och glad fölunge som diar, kissar, bajsar, bockar och är nyfiken på livet. Ändå är jag så orolig! Varför gör hon så? Ser naveln verkligen bra ut? Är hon inte förstoppad ändå?

Igår höll jag på att ge upp när det plötsligt efter att hon diat rinner mjölk ur båda näsborrarna! Bara en gång, men det räckte för att skrämmas. Ringde grannen (seminvet. på ett stort stuteri plus att hon själv föder upp många föl per år). Hon tyckte gott jag kunde avvakta, sådär kan det bli ibland om det är gott om mjölk... Men jag kan inte slappna av!

Att jag dessutom själv är gravid i vecka 34 och ligger i riskzonen för havandeskapsförgiftning och såklart borde ta det lugnt spelar såklart in... Men det var skönt att skriva av sig!

Bjuder på en bild till så länge, idag ska de få gå ut i hagen :love:

11222480_10204484989860962_1780129322178683897_n.jpg

Jag är likadan, går runt och oroar mig jämt och ständigt och tror hela tiden det värsta. Har fått inse att händer det så händer det och då får jag ta tag i det då. Sen släpper jag naturligtvis inte allt vind för våg, men det hjälper liksom varken mig eller djuren att jag går runt och oroar mig konstant.:) Grattis till ett fint föl!

Så där var min hund också den första veckan! Hon är 13 år och har aldrig brytt sig om hästarna tidigare.
I stallet satt hon och gnällde utanför boxen om han var inne och var inte nöjd förrän jag lyfte upp henne så att hon fick titta på honom. Var jag inne hos Unik i boxen satt hon utanför och tjöt. Var han i hagen så var hon också där, smög så nära hon vågade och bara tittade... Några gånger när han låg i lösdriften hoppade hon runt precis sådär och gjorde lekinviter. :)
I3532624W676H380V20150428T080123Z.jpeg

Tittut!

@superstar Jag kan försöka trösta dig med att jag nojjade lika mycket.. Det är ju första fölet och jag var så himla rädd att jag skulle missa något självklart tecken på att något var fel och att han inte skulle klara sig p.g.a min okunskap. Nu är Unik 1,5 månad och jag har lugnat ned mig lite.
Jag är fortfarande jätte observant på honom och kollar honom noga morgon och kväll plus att jag har övervaknings kamera i hans hage. Men från att ha kollat i den stup i kvarten så blir det bara några gånger per dag nu när jag är på jobbet. Det jag försöker säga med mitt svammel är nog att jag tror att det är normalt och sunt att oroa sig över sin fölis och att man lugnar ned sig alltmer ju äldre de blir, precis som mammahäst. Olivia har gått från att inte vara brummandes mer än 1 dm ifrån Unik till att lugnt beta medan han rejsar var efter varv i hagen.. :D

Här kommer lite bilder på min buse.
I3538534W676H380V20150520T071612Z.jpeg

I3538533W676H380V20150520T071612Z.jpeg

I3538532W676H379V20150520T071622Z.jpeg

Han är fortfarande helvild men har lärt sig att gå hyffsat i snöre och att man inte får bitas.
Det glömmer han då och då men slutar när man säger åt honom.
Olivia har äntligen börjat uppfostra honom. Nu tolererar hon inte längre honom i sitt kraftfoder eller att han klättrar på henne. Skönt.
Han har börjat fälla sin fölpäls så han ser lite kul ut.. Snart har jag inte bara en kinesisk nakenhund utan även en svensk/italiensk nakenhäst tror jag.. När växer den nya pälsen ut?

Idag har de fått komma ut! Och det var bra för min oro, en så pigg fölunge är det inget fel på just nu iaf! Racade fram och tillbaka, full galopp och massa bocksprång, precis som det ska vara! Är en kavat dam, minst sagt...

11062060_10152757653342046_218541369005450534_n.jpg

Nu är hon försäkrad också, lika bra att göra ser direkt tänkte jag, annars rullar dagarna på och plötsligt är det för sent. Nästa steg är att komma på ett namn åt lilla damen, inte helt lätt!

23.55 den 18e maj, 5 min före det 335e dygnet, kom ett stort, brunt stoföl här. Syntes direkt när hovarna kom att hon var stor och jag trodde vi skulle behöva dra ut henne men fantastiska Kotten ordnade det själv på några få krystningar. Lillan är superpigg och var snabb upp på benen. Tog ett tag innan hon ville dia och tyvärr har mamma häst inte släppt efterbörden än. Har haft telefonkontakt med veterinär som säger avvakta ett tag till... Så vi longerar och diar och väntar...

Återkommer med bilder och efterbördsrapport.

Stammen på fölis är Canterbury-Emmerton-Cortez och hon är ljusbrun med en vit baktass.
Har du fått hippotrim till henne? Och/eller skölj henne?
Varför jag frågar är för att jag råkade ut för nästan exakt samma sak ifjol( efterbörd som satt 8 tim) och då distriktaren vägrade göra varken det ena eller det andra ( enda tillgängliga på jourtid) trots mina högljudda protester
resultat efter 3 dagar = förlossningsfång!:crazy:
Hade ut distrikataren för behandling men han vägrade fortf skölja:mad:
Men hade då ut min ordinarie seminvet som kom och sköljde henne dagen efter ( på självaste nationaldagen och allt)
så slutet gott ändå, och hon fick inga men av det hela- ingen hovbenssäkning och kunde gå ut i hage ordentligt redan i augusti.
Vill inte skrämmas men ändå uppmärksamma på att det kan vara vettigt att iaf sätt på hippotrim i förebyggande syfte.

Har du fått hippotrim till henne? Och/eller skölj henne?
Varför jag frågar är för att jag råkade ut för nästan exakt samma sak ifjol( efterbörd som satt 8 tim) och då distriktaren vägrade göra varken det ena eller det andra ( enda tillgängliga på jourtid) trots mina högljudda protester
resultat efter 3 dagar = förlossningsfång!:crazy:
Hade ut distrikataren för behandling men han vägrade fortf skölja:mad:
Men hade då ut min ordinarie seminvet som kom och sköljde henne dagen efter ( på självaste nationaldagen och allt)
så slutet gott ändå, och hon fick inga men av det hela- ingen hovbenssäkning och kunde gå ut i hage ordentligt redan i augusti.
Vill inte skrämmas men ändå uppmärksamma på att det kan vara vettigt att iaf sätt på hippotrim i förebyggande syfte.
Jourvet satte inte in något så jag ringde seminvet igår som sa att tempkoll och motionering av stoet är praxis, ingen antibiotika i förebyggande syfte så jag får lita på det. Bra mycket rinner ut när jag longerar så det verkar göra nytta iaf.

Tack för dina tankar, jag hade samma farhågor så jag trodde nog det skulle bli antibiotika.

Jourvet satte inte in något så jag ringde seminvet igår som sa att tempkoll och motionering av stoet är praxis, ingen antibiotika i förebyggande syfte så jag får lita på det. Bra mycket rinner ut när jag longerar så det verkar göra nytta iaf.

Tack för dina tankar, jag hade samma farhågor så jag trodde nog det skulle bli antibiotika.
Förr var det 6 tim som var praxis för antibiotika numer verkade det vara 12 enl distrikataren
Jag motionerade mycket ( utan föl för bra tömning av livmodern) och hade koll på tempen men det märktes ändå inget förrens på morgonen tredje dagen då hon stapplade ut ur boxen.
En sköljning efter att efterbörd suttit länge torde vara det mest effektiva för att förhindra komplikationer så kommer tillämpa det när mer än 6 tim gått i framtiden för då renas ju livmodern så snabbt det går.
Stoet som hade förlossningsfång sköljdes med 7 flaskor... det avslag som kommit efter fölningen såg också mera grumligt / beigt ut än det brukar
tillägg : jag och veterinären har tillsammans kommit överrens om att jag ska ska spruta detta stoet med oxytoxin sprutor efter fölning då hon är ganska lång i kroppen och även tidigare haft en historia av att släppa efterbörden ganska sent, allt för att hjälpa till.

Senast ändrad:
Förr var det 6 tim som var praxis för antibiotika numer verkade det vara 12 enl distrikataren
Jag motionerade mycket ( utan föl för bra tömning av livmodern) och hade koll på tempen men det märktes ändå inget förrens på morgonen tredje dagen då hon stapplade ut ur boxen.
En sköljning efter att efterbörd suttit länge torde vara det mest effektiva för att förhindra komplikationer så kommer tillämpa det när mer än 6 tim gått i framtiden för då renas ju livmodern så snabbt det går.
Stoet som hade förlossningsfång sköljdes med 7 flaskor... det avslag som kommit efter fölningen såg också mera grumligt / beigt ut än det brukar
tillägg : jag och veterinären har tillsammans kommit överrens om att jag ska ska spruta detta stoet med oxytoxin sprutor efter fölning då hon är ganska lång i kroppen och även tidigare haft en historia av att släppa efterbörden ganska sent, allt för att hjälpa till.
Ja det känns som att jag kommer vilja ge oxytocin snabbare om jag betäcker detta sto igen, som jag förstått det är det risk att den sitter igen om det väl hänt en gång. Jag är ju helt ny på detta men det avslag som kommer när jag longerar (mycket, rinner i princip konstant!) är helt klart, ser ut som kiss egentligen. Det borde ju vara positivt att det inte är grumligt?

I morrn kommer veterinär ut till en annan häst. En veterinär jag aldrig träffat, men som på sitt cv har både seminstation och sjuka föl så jag tänkte höra honom också för second opinion. Har förstått det som att risken för fång varierar väldigt mellan olika raser och att halvblod är bland de mindre representerade så det känns ju skönt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 515
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 008
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama