Många tror säkert att hon har fått en massa kraftfoder, men både i år o förra året har jag beställt högoktanigt mjölkkohösilage o har bara behövt ge krubbskrabbel för mineralerna. Inte ens lucern plus att hon har diat hela tiden.
På den tyska marknaden finns det bäbisfoder ända upp till 2 år som innehåller laktos. Jag vet att jag reagerade på det. Troligen vet de att det behövs för ämnesomsättningen.
De åringar jag sett i år har varit loja, omusklade, bukiga, synliga revben t o m på synbart bra bete. Protein o kanske ren näringsbrist? Normalt för svenska åringar?
Lizzies som gick med mamma var fin. Jag hoppas på den utvecklingen när det fungerar. I andra trådar kan man läsa att det att blir allt vanligare. Föl ska öka sin vikt med ca 8 gånger på ett år.
Nej jag står för att blivande stora hästar inte ska behöva vara kantiga. Raljerande eller inte. Varför ser man sällan kantiga ponnies eller mindre åringar om det är normalt?
M. Rundgren varnar i sin bok om kompensationstillväxt. När hästen plötsligt får tillräcklig med mat. Ofta bete.
En diskussion runt detta o lite forskning vore bra eller så finns den redan...utomlands.
Mitt sto var megastor o kantig som 2,5 åring. Hon fick 3 kg Krafft groov. Rekommendation enligt fodertillverkaren, därav att jag inte ville vara med om det igen.
Så! Ge mig på skallen nu! Jag tar det.