Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har trott redan sen han var liten att han stannar på nånstans 153-155 och det kan nog stämma. Är ju mycket fullblod i honom så lite svårt säga om han gjort större delen av sitt växande eller ej.

Ang måste ha skor så det är möjligt att det i vinter skulle gå att sko av honom fram. Men jag är inte säker. Det gick ju inget bra förra vintern - våren - sommaren. Han har så förbannat tunna små känsliga sulor. De HAR blivit mycket bättre och hårdare med skor på, men samtidigt är det oj aj oj aj aj vid tappsko. Så nu-nu skulle det nog inte gå att sko av, men kanske i vinter om snön kommer osv? Bak behöver han inte sko pga ömhet men fick på sig dojor sent i somras då han slitit så himla fel på ena bak. Såhär i efterhand så troligen pga ont från knäet.. Det har rättat till sig nu. Men så har vi knäna då, och i samråd med veterinären och hovslagaren har det ansetts vara bäst att han får ha skor även bak så man kan brodda och på så sett se till så att han har GREPP och inte slinter och halkar med ett redan instabilt knä. Och det låter ju helt rimligt, även om jag har lite ångest för vad han kan hitta på med broddar, även om han fått de absolut minsta jag kunde hitta. (Det är pga broddarna han har boots fram i hagen).
Ok, förstår.

Man kan tro att min alltid står stilla för att hon alltid fogas stillastående, men det är svårt att fota Blixten;).

IMG_20151005_172159_zpsgsglamin_edit_1448050287321_zpsb4vxxtn1.jpg

IMG_20150920_131953_zpsfyheohoh.jpg

Många tror säkert att hon har fått en massa kraftfoder, men både i år o förra året har jag beställt högoktanigt mjölkkohösilage o har bara behövt ge krubbskrabbel för mineralerna. Inte ens lucern plus att hon har diat hela tiden.
På den tyska marknaden finns det bäbisfoder ända upp till 2 år som innehåller laktos. Jag vet att jag reagerade på det. Troligen vet de att det behövs för ämnesomsättningen.
De åringar jag sett i år har varit loja, omusklade, bukiga, synliga revben t o m på synbart bra bete. Protein o kanske ren näringsbrist? Normalt för svenska åringar?
Lizzies som gick med mamma var fin. Jag hoppas på den utvecklingen när det fungerar. I andra trådar kan man läsa att det att blir allt vanligare. Föl ska öka sin vikt med ca 8 gånger på ett år.

Nej jag står för att blivande stora hästar inte ska behöva vara kantiga. Raljerande eller inte. Varför ser man sällan kantiga ponnies eller mindre åringar om det är normalt?
M. Rundgren varnar i sin bok om kompensationstillväxt. När hästen plötsligt får tillräcklig med mat. Ofta bete.
En diskussion runt detta o lite forskning vore bra eller så finns den redan...utomlands.
Mitt sto var megastor o kantig som 2,5 åring. Hon fick 3 kg Krafft groov. Rekommendation enligt fodertillverkaren, därav att jag inte ville vara med om det igen.
Så! Ge mig på skallen nu! Jag tar det.

Många tror säkert att hon har fått en massa kraftfoder, men både i år o förra året har jag beställt högoktanigt mjölkkohösilage o har bara behövt ge krubbskrabbel för mineralerna. Inte ens lucern plus att hon har diat hela tiden.
På den tyska marknaden finns det bäbisfoder ända upp till 2 år som innehåller laktos. Jag vet att jag reagerade på det. Troligen vet de att det behövs för ämnesomsättningen.
De åringar jag sett i år har varit loja, omusklade, bukiga, synliga revben t o m på synbart bra bete. Protein o kanske ren näringsbrist? Normalt för svenska åringar?
Lizzies som gick med mamma var fin. Jag hoppas på den utvecklingen när det fungerar. I andra trådar kan man läsa att det att blir allt vanligare. Föl ska öka sin vikt med ca 8 gånger på ett år.

Nej jag står för att blivande stora hästar inte ska behöva vara kantiga. Raljerande eller inte. Varför ser man sällan kantiga ponnies eller mindre åringar om det är normalt?
M. Rundgren varnar i sin bok om kompensationstillväxt. När hästen plötsligt får tillräcklig med mat. Ofta bete.
En diskussion runt detta o lite forskning vore bra eller så finns den redan...utomlands.
Mitt sto var megastor o kantig som 2,5 åring. Hon fick 3 kg Krafft groov. Rekommendation enligt fodertillverkaren, därav att jag inte ville vara med om det igen.
Jag håller verkligen med dig. Har också sett en hel del kantiga åringar. Och folk tror att det är normalt. Har man bara ett grovfoder med höga värden så behövs ofta inget kraftfoder. Men man måste tala om för foderproducenten vad man söker, ofta tror grovfoderproducenter att hästar klarar sig på betydligt "sämre" foder, men det beror ju på vad man har för hästar. Jag tycker din är jättefin och har varit hela tiden.

Sen angående hur åringar ser ut/utfodras så är det ju 10 gånger bättre idag än för ca 15 år sen om man säger så. De flesta hästägare är ju oerhört medvetna.

Absolut, men jag har ansetts som dum när jag inte tycker att man ska hålla blivande mycket stora hästar kort på mat för att de inte ska " växa för fort" eller som broilers. De behöver allt för att kunna bygga upp en hållbar kropp. De med eller i synnerhet de.

Vi ser hur fina små föl är med hjärtformade rumpor o pigga som få, så länge de diar.
Även jag fick rådet att sära på dem relativt tidigt, med anledningen att stoet skulle bli för smalt.
Hon är en mjölkkossa och har fått mat för det. Kraftfoder kunde jag avveckla även till henne o även för att minska mjölkproduktionen, men den förblev oförändrad. Jag tror inte att mjölken är som tidigare, men jag kan ha fel. Lillan fick egen box först efter sommaren. Hon är född väldigt sent.
Kul är det iallafall att få observera på nära håll o bilda sig en egen uppfattning.
Jag tror inte att jag uppfinner hjulet på nytt. Tycker bara att det är intressant.

Det finns nog lika många åsikter om hästhållning/ uppfödning som det finns hästmänniskor.

Jag tycker inte heller om att se kantiga åringar i meningen när det är mer skinn och ben. Fast jag vill se slanka åringar. Just med tanke på att det är växande leder osv. Däremot så länge man inte medvetet forcerar mha utfodringen för att försöka få dem att se t ex färdiga ut, så de som helt enkelt växer jämnt och fint och ser väldigt färdiga ut tror jag inte det är någon fara alls med bara för de ser färdiga ut i kroppen etc. Och även jag tror på en jämn tillväxt än just "ryckväxandet". Dock så är det väl i princip försvunnet nuförtiden? De allra flesta små står på fritt grovfoder av bra kvalitet och det blir inte samma skillnader mellan sommar och vinter osv?

Men när det gäller rent hull, så vill jag som sagt ha dem på den slankare sidan. Inte varken för slanka (då ser de ut som benrangel om de tappar minsta), men heller inte i normalhull.

Hullet är grymt svårt avgöra på bild dock, man behöver känna och klämma. Men bilderna från i somras på din dam axel ser inte ut att visa något överhull som jag ser det, utan ett trevligt hull som är utmärkt lagom =)

Min tycker jag ligger för högt i hull för stunden, men jag tänker inte aktivt försöka påverka det. Han blev ju väl trind om lilla magen när han hade 2 mån boxvila. Men idealiskt skulle jag vilja ha honom i hullet han var innan op. Jag räknar dock kallt med att han ordnar till det själv över tid.

Som sagt svårt se på bilder ang hull men...

Innan
11924357_861047820657859_8799373908775544952_o.jpg

11148757_850880418341266_5897910084485206574_n.jpg

11864973_850832868346021_6813813389634341149_o.jpg

Efter

10562486_878031032292871_5368833359951354452_o.jpg

12068586_875494272546547_3088710136801767913_o.jpg

Är det någon mer än jag som har problem med knögglig hage? Min stackars Kandahar är uppenbarligen klart besvärad av knögglet och ser helt lidande ut när hon ska röra på sig. Hittar hon en fläck som är hyffsad platt - då står hon där.

I morse ville hon inte ens gå ut... :(

Det är skönt med kylan för det blir inte så sabla smutsigt. Men det hade ju inte behövt bli -8 grader på en gång :crazy:

/Lizzie

Är det någon mer än jag som har problem med knögglig hage? Min stackars Kandahar är uppenbarligen klart besvärad av knögglet och ser helt lidande ut när hon ska röra på sig. Hittar hon en fläck som är hyffsad platt - då står hon där.

Det är skönt med kylan för det blir inte så sabla smutsigt. Men det hade ju inte behövt bli -8 grader på en gång :crazy:

/Lizzie
Ja knöggel är nog det värsta. Kan du inte släppa dem i Sommarhagen?
Det är förjäkligt att det dessutom ska regna på detta imorgon. IS!
Min kompis fick inte ut sina föl igår. De vägrade.

Ja knöggel är nog det värsta. Kan du inte släppa dem i Sommarhagen?
Det är förjäkligt att det dessutom ska regna på detta imorgon. IS!
Min kompis fick inte ut sina föl igår. De vägrade.

Tyvärr så äger jag inte sommarhagen, så den har jag inte tillgång till vintertid. Det hade varit en bra lösning annars.

Får hoppas på blidväder så marken mjuknar igen.

/Lizzie

Tyvärr så äger jag inte sommarhagen, så den har jag inte tillgång till vintertid. Det hade varit en bra lösning annars.

Får hoppas på blidväder så marken mjuknar igen.

/Lizzie
Kan du inte fråga om du får använda hagen vid Force majeure?

Jag vill ha tjäle innan snön kommer annars blir det ännu värre. Därför sparar jag på halva vinterdagen.

/Lizzie

Min stackars Rainbow har ju inte ens velat gå ner från maten och dricka tillräckligt pga stora mängder lera som plötsligt fick -3 i förrgår och blev som att försöka gå på sprängsten.. idag är det -10 men det har ju inte kommit tjäle än, så vi har lånat en traktor och fraktar bort alla massorna idag, så det blir plant o fint för dom att gå där.

Kan du inte fråga om du får använda hagen vid Force majeure?

Jag vill ha tjäle innan snön kommer annars blir det ännu värre. Därför sparar jag på halva vinterdagen.

Sommarhagen är inget alternativ. Ägaren vill inte hyra ut och jag har för långt för att gå med kusarna i mörkret. Finns inget skydd i den hagen alls så de kan inte gå ute dygnet runt där den här årstiden. Min vinterhage är så liten att det inte funkar att dela av. Nackdelen med att ha lite mark.

I morgon ska det bli milt så jag hoppas det går att platta till knögglet.

/Lizzie

Min stackars Rainbow har ju inte ens velat gå ner från maten och dricka tillräckligt pga stora mängder lera som plötsligt fick -3 i förrgår och blev som att försöka gå på sprängsten.. idag är det -10 men det har ju inte kommit tjäle än, så vi har lånat en traktor och fraktar bort alla massorna idag, så det blir plant o fint för dom att gå där.

Jag har inte stora mängder lera. Min mark ligger på en drumlin (stor hög med morän) så hästarna blir bara leriga upp till kronranden. Däremot blev det snabbt söndertrampat pga av novemberregnet som kom. Jag hoppas mildvädret som kommer i morgon möjliggör att i kan köra med trädgårdstraktorn och platta till lite.

/Lizzie

Jag hade sån tur att jag fick sandat utanför lösdriften på fredagen, på lördagen på em började det snöa och sen frysa på och vi fick mycket snö så det är mjukt o skönt för pållarna. Toppen! Nu ska det töa i natt så det blir väl lite lerigt igen sen, men sanden tror jag har gjort nytta. Hade iof bara lerigt precis där de går ut och in, i övrigt är vinterhagen fin, de gick i sommarhagen tom första veckan i november.

Här är knöggel i korridoren mellan den grusade delen och gräsdelen. Hade inte rödtott haft skor hade han nog med stått och tryckt. Det är hemskt när det blir påfruset knöggel. Hade för många år sen nu en tvååring som fick sulläderinflammation av påfruset månlandskap och fick skos med sulor en period.

Jag har ju lyxen att bestämma själv över hagarna, men man ska ju ta sig till tex den otrampade sommarhagen med och det kan ett dåligt år räcka för det ska bli problem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka