Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack. Vad skönt med såret.
Ffa hoppas jag rödtott blir frisk. Det är lång väg kvar och ganska avvaktande. Han har blivit bättre men han ska tåla rörelse med. I konvstallet har han på slutet gått 2 h per dag sederad i liten sjukruta, 20 min * 2 promenad och övrig tid på Box. Men nu kan han lyfta bak och rör sig bättre. Men han måste hålla för mer rörelse också....

Håller tummarna att allt går åt rätt håll!

/Lizzie

Alltså rödtott <3

Det är så lätt att ta det för självklart, dels för att rödtott är rödtott och dels för att jag alltid haft "pli" på mina knattar och lite sätter det som normen.

Men när hovslagaren smsar att "kan du komma hit kan jag slå på skon", och man utan omsvep svarar "Javisst, en tid och en vägbeskrivning bara". Och hur man sen tar sin ettåring, tar in honom, klär på skydd och sen bara går ut och lastar. Själv. På 30 sekunder.

Åker en timme, den lilla röda står och äter, vilar eller försöker knyta upp knutarna till uppbindningen. Lastar ur själv, och han knallar glatt in i nytt stall och gnäggar lite till kompisarna där och står sen fint och får en ny sko. Sen lastar jag honom själv igen på 30 sekunder, och så åker vi hem. Lastar av, klär av och tar på regntäcket och släpper ut i hagen.

Utan minsta problem. Utan minsta tvekan från varken häst eller matte. Och han är knappt 1½ år gammal. Har åkt länet runt och bott än här och än där senaste två månaderna. Är överladdad och taggad av att stått nästan två mån på box och fortfarande står i liten hage utan kompis. Men bara så självklart kliver på transporten och tar allt som ett stort äventyr.

Må han bli frisk...<3

11059296_10153291624034426_5313838675959355765_n.jpg

Ett kort på mina tjockisar från idag. Snart dags för installning, eller lösdriften, hade tänkt ha dem ute oktober ut, det är fortfarande betestillväxt och det finns mer mat än de orkar äta... Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra med lillkillen. Först var försäljning det enda alternativet men samtidigt är han så himla mysig och är inte direkt dyr i drift.

Och nu ikväll såg jag hur Domino diar halvblodsstoet :meh: Fendi är brunstig nu och jag misstänker att det bara är därför hon går med på det, men jag kommer dela på dem ändå. Han är i alla fall bara intresserad av mjölk och inget annat, man får väl vara glad för det då.

Äntligen fått hem nyförvärvet! :love:

Hon och min ursnälla valack bondade direkt, utan något stim eller stök! Så skönt!

img_2989_562a9fbbddf2b34486d51dec.jpg

img_3002_562a9fc6e087c368cb386389.jpg

img_2994_562a9fbfe087c368dc7257ef.jpg

Framöver ska hon vaccineras, träckprov ska tas för att se om hon behöver avmaskas, och så ska vi öva lite hederlig, grundläggande hantering då hon för tillfället är ganska ohanterad.

Kanske dags för mig att inte bara läsa tråden utan att presentera min lilla guldklimp :) Han heter Rangi, född i april 2014, korsning Varmblodstravare/Tinker. Jag fick hem honom för snart ett år sedan. Han är väldigt social och mysig men kan bli lite "bufflig" och ha dålig koll på det där med att hålla avstånd (vilket vi jobbar väldigt mycket med just nu).

Några bilder från början av sommaren.

11333998_10152856654138321_5607942563500388569_o_zpssxhxhoyo.jpg

11148437_10152856654328321_1463342536907141835_o_zps1h9v1it6.jpg

Idag har vi utövat lite "träning" jag och Kandahar. För första gången har lilla fröken på sig ett schabrak och en elastisk maggjord. Det var inga problem alls att lägga på detta. Träningen gick sedan ut på att lilla fröken skulle ledas runt i hagen. Med de andra damerna kvar i stallet...

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kanditraumlning1.jpg.html][/URL]

Gick bra ett par minuter...
[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kanditraumlning2.jpg.html][/URL]

Sedan blev Kandahar väldigt stressad över att Oktawia i princip höll på att riva stallet... Det var också första gången Kandahar var själv ute i hagen så för att inte bli helt uppriven så fick vi till sist släppa ut de andra två damerna till oss.

Och så kunde vi fortsätta den lilla aktivitetsstunden. Med Oktawia i rumpan... :D

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kanditraumlning6.jpg.html][/URL]

Vi provade också att försöka kliva upp på "rampskivan" som jag använder för att lastträna Oktawia. Kandahar blev ju drog och inlyft i trailern när vi transporterade henne hem till mig. Hon tycker rampskivan är otäck, men efter lite lock och pock så vågade hon sätta framhovarna på den..

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kanditraumlning13.jpg.html][/URL]

Nöjd med Kandahar för idag. Dock så behövs det tränas på att lämna stallet ensam ;)

/Lizzie

Promenad häromdagen med lill-killen. Tyvärr har han lyckats få ett ganska djupt sår på ena frambenet så vi väntar veterinärbesök imorgon :(

12079892_10153161575058321_4747397714922153352_o_zpsltbjpchf.jpg

Min Kelyddon kastrerades i onsdags. Jag var inte med, men tydligen hände det något på vänster sida. Stallägaren kom inte riktigt ihåg vad det hette men förklarade det som att det ev. hände något vid bedövningen och att det kom extra mycket blod på den sidan. Någon som känner igen den beskrivningen? :p

Han är också betydligt mer svullen på vänster sida, men såret är öppet och det droppar blod och sårvätska, så det ska tydligen vara ok. Det luktar inte dåligt och ser inte infekterat ut i alla fall.

Gick på långsam promenad i går, och gick så klart halvt vilse i skogen så det blev en riktig långpromenad. Puh!

F72029C0-C051-4305-8513-47F4988A5D74.jpg

Idag fick vi på promenad igen och någon timme senare hade han 40,3 i feber... :down: :crazy: Mitt fina lilla hjärta. I morgon bitti blir det veterinär.

37642A66-DA97-4912-AB42-F7C705E7D99B.jpg

Idag fick vi på promenad igen och någon timme senare hade han 40,3 i feber... :down: :crazy: Mitt fina lilla hjärta. I morgon bitti blir det veterinär.

37642A66-DA97-4912-AB42-F7C705E7D99B.jpg
Men åh hoppas han mår bättre redan imorgon. Min kille behandlades ju efter kastreringen men jag tyckte tempen hoppade upp och ner under behandlingstiden och även veckan efter, ush lider med dig, vet hur orolig jag var. Trodde tom han skulle dö. Men nu är han piggelin, även om såret fortfarande inte läkt ihop helt, jag måste tvätta och hålla rent. Det blir mindre för varje dag så det går åtminstone åt rätt håll.

Idag fick han prova sin mammas träns och mammas sele för första gången, dottern ledde honom i grimskaft och jag gick bakom. Vi gick ett par varv på ridbanan, han var jätteduktig.
20151101_111240_zpslobngfem.jpg

Vilken otur du har @Stereo :( Hoppas det ordnar sig.

Min pluttehäst repeterar mest saker då jag redan gjort massor med honom, så vi har roat oss mer med trickträningen på sistonde. Nyaste stora grejen är annars att vi har övat på att ha bett i munnen (vilket för oss är en kombo av trickträning/allmän nödvändighet), vilket han tycker är lätt och trevligt (för man får ju godis för det!).
Apporteringen som vi jobbat sakta på i snart ett år eller så :angel: börjar äntligen se mer ut som en apportering, men saknas fortfarande ett par steg där för att vara helt klart.
Jag bildbombar er iallafall då jag inte lagt upp något på ett tag :D

Räka tränar på att ha bett i munnen:

Ny spolspilta (med fläkt som går igång av sig själv när man går in) har gått bra, Räka har börjat ha mugg (igen) även denna säsong så jag är redan igång med benskrubbandet på honom trots att det är väldigt lerfritt :(
22430832241_6d1c72c920_z.jpg

Vi tömkör lite grand ibland:
22239972321_9fbba98944_z.jpg

Bollen är skitskrämmande, något bollsparkande är han lååååångt ifrån:
21909621818_7678b094fb_z.jpg

Räka & hans mor spanar på varanadra:
21456660863_7dc43c6de7_c.jpg

22353279431_edb4eaf219_z.jpg

22154887088_4fd5621c95_c.jpg

Det var ett tag sen jag läste den här tråden innan jag skrev mitt inlägg ovan, men @Vingra, han har växt till sig! Tycker han ser mer vuxen ut än sist jag såg honom. Fin han är! :)

Men åh hoppas han mår bättre redan imorgon. Min kille behandlades ju efter kastreringen men jag tyckte tempen hoppade upp och ner under behandlingstiden och även veckan efter, ush lider med dig, vet hur orolig jag var. Trodde tom han skulle dö. Men nu är han piggelin, även om såret fortfarande inte läkt ihop helt, jag måste tvätta och hålla rent. Det blir mindre för varje dag så det går åtminstone åt rätt håll.

Du tvättar alltså? Jag frågade min veterinär om det men han tyckte inte att jag skulle pilla för mycket. Kunde tvätta lite runt såret och plocka bort en sträng av kladd som liksom hänger ut ifrån ena "hålet", men inte mer. Hur tvättar du? Jag menar, är du är och grejar med bomull och två eller sprutar du in koksalt och sköljer ur, eller jodopax, eller? :)

Kelyddon står nu på penicillin, fick första sprutan idag. Han skötte sig exemplariskt och reagerade inte för fem öre på sprutan - däremot var det lite konstigt att jag klappade honom på halsen, han är bara van vid att jag kliar och smeker lite grann. :D

Det var ett tag sen jag läste den här tråden innan jag skrev mitt inlägg ovan, men @Vingra, han har växt till sig! Tycker han ser mer vuxen ut än sist jag såg honom. Fin han är! :)

Du tvättar alltså? Jag frågade min veterinär om det men han tyckte inte att jag skulle pilla för mycket. Kunde tvätta lite runt såret och plocka bort en sträng av kladd som liksom hänger ut ifrån ena "hålet", men inte mer. Hur tvättar du? Jag menar, är du är och grejar med bomull och två eller sprutar du in koksalt och sköljer ur, eller jodopax, eller? :)

Kelyddon står nu på penicillin, fick första sprutan idag. Han skötte sig exemplariskt och reagerade inte för fem öre på sprutan - däremot var det lite konstigt att jag klappade honom på halsen, han är bara van vid att jag kliar och smeker lite grann. :D
Jag berättar hur jag gör, men ta det inte som ett allmänt råd utan följ din veterinärs anvisningar :)

Jo, Domino behandlades ju med Ethacillin i 6 dagar men tempen fortsatte hoppa upp och ner. Inte förrän jag verkligen plockade bort den gamla äckliga skorpan som satt över såret och fick väck det gula som samlats där så försvann också febern. Jag tar ljummet vatten och grönsåpa och en handduk och tvättar med, kör varannan dag. Jag gör det mest på ena sidan, det andra såret är nästan obefintligt nu, har varit mindre hela tiden och inte heller fått någon skorpa med gult innanför. Såren blir också mindre hela tiden så snart hoppas jag det ska vara ett minne blott. Lät bli ca 7-10 dagar att tvätta för jag tänkte nu läker det nog själv, men då fick han faktiskt lite temp igen, bara lite iof men ändå, därför tvättar jag det.

Lilla damen har nu haft gjord och bett på sig två gånger inne i stallet och promenerat runt med gjorden på en stund.
Gick över lag mycket bra, hon är löjligt lättränad i det mesta ännu så länge, men efter några minuter börjar benen vika sig och hon vill lägga sig och rulla bort det där irriterande på ryggen :angel: :D
Äh jobbigt, jag lägger mig ner.. :) Men hon är så duktig! Nästa gång blir det nog en liten promenad ute med farbror som draghjälp :) Jobbar ungefär en gång i veckan med henne.

Vi kämpar på med att kratsa hovar, för tillfället behöver vi bara medhjälpare med vänster bak! :)

12208425_10153701682164648_9062736222528558271_n.jpg

12187667_10153687394799648_1072402065209334059_n.jpg

12190127_10153687395904648_5634625813200408936_n.jpg

Jag berättar hur jag gör, men ta det inte som ett allmänt råd utan följ din veterinärs anvisningar :)

Jo, Domino behandlades ju med Ethacillin i 6 dagar men tempen fortsatte hoppa upp och ner. Inte förrän jag verkligen plockade bort den gamla äckliga skorpan som satt över såret och fick väck det gula som samlats där så försvann också febern. Jag tar ljummet vatten och grönsåpa och en handduk och tvättar med, kör varannan dag. Jag gör det mest på ena sidan, det andra såret är nästan obefintligt nu, har varit mindre hela tiden och inte heller fått någon skorpa med gult innanför. Såren blir också mindre hela tiden så snart hoppas jag det ska vara ett minne blott. Lät bli ca 7-10 dagar att tvätta för jag tänkte nu läker det nog själv, men då fick han faktiskt lite temp igen, bara lite iof men ändå, därför tvättar jag det.
Tack för förklaring!

Jo, jag håller mig till vad min veterinär har sagt, men han pratade faktiskt om att om det inte blir bättre kan han komma ut och eventuellt klippa bort/skära upp en "hinna", om det bildats någon sådan över såret. Det ser dock än så länge rätt öppet ut, får se hur det ser ut i morgon...

38,8 nu på kvällen i alla fall!

Vad duktiga ni är på att träna småttingarna!

Var ett tag sen jag skrev här nu!
Vi har flyttat till egen gård :). Lasttränade ju Silas under ett par månader innan minst tre dagar i veckan. Men veckan innan vi skulle åka så kom det lös kossor runt hans hage och han blev väldigt orolig, det hade precis lugnat ner sig när vi skulle åka.
Tyvärr så fick han panik i transporten och stegrade förmodligen, så att grimman gick. När jag öppnade låg han bakochfram och uppochner :(. Som tur var klarade han sig med ytliga sår och var rejält spak när jag lasta ur honom...
Nu mår han prima! Han har fått en kompis, nordsvensk som han leker och busar mycket med :). Han växer även så det knakar, har kämpat med hans hull sen i våras och nu äntligen börjar han runda till sig lite!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka