Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min rödtott har inte riktigt haft den höst man skulle önskat honom. Tvärtom. Ska man säga något positivt om det så har jag en extremt resvan herre som lastar sig själv, åker kanon och tar nya miljöer med ro. På så vis är halva tävlingshästen skapad.

Men han har senaste knappa två månaderna åkt skytteltrafik mellan hemma, djursjukhuset och konvalescentstall. Har ett knä som bråkar med honom, lateral patellaluxation obegripligt nog. Legat inlagd ett par svängar och genomgick för några veckor sedan en diagnostisk artroskopi båda bakknäna, som dock inte gav veterinärerna så mycket mer svar. Han är nu på konvalescentstallet igen, helst skulle han stå kvar där i 4 v till men det är en ekonomisk fråga med. Jag har totalt haft honom där en månad, och det är ungefär vad min ekonomi klarar av, det är ju inte direkt billigt. Det funkar super ha honom där, där accepterar han livet som fånge (boxvila) - hemma så var han hur cool som helst så länge jag inte försökte ta ut bästa kompisen, vilket blev lite ohållbart i längden.

Nu ska han promeneras, något som kräver två personal och droger för att det ska förlöpa förhållandevis städat. Så ta hem är inte alls ett så lyckat alternativ rent så, då kommer han få släppas ut i hage och det är inte det bästa just nu. Men är svårt trolla fram pengar som inte finns med, så vi får se var det slutar.

Prognosmässigt är det högst avvaktande, mycket "vänta och se" i princip :S

Från när jag var förbi och hälsade på idag
12037984_867684909994150_2277608145931343679_n.jpg
Ja för hans del är säkert det här det bästa, jag tänkte mest på din stackars plånbok. ;)

Håller tummarna för att det ska lösa sig för dig @Alexandra_W

Räka gick hem ifrån betet till lösdriften i lördags och hade gruppträning på vägen och tränade lite olika moment/saker. Räka fortsätter vara duktig liten plutt, första gången med hängande stigbyglar och flärpar på sadel.
Han har dock fått för sig att det är läskigt att vara uppbunden i stallgång nu, jag har inte haft honom uppbunden annat än i trädn under sommaren så vet inte vart det kommer ifrån riktigt då han varit riktigt pro på det innan sommarn. Ska klura på hur jag ska lösa det, fortsätter ha honom bara "parkerad" på uppstallningsplatsen tills vidare då jag är så rädd för att han ska skada sig när han försöker slita sig loss.
Vi har lasttränat en gång med sedan sist (tror jag, tror inte jag skrivit här sedan dess iallafall...), och Räka förföljde bara hinken med mat in i transporten och stod sedan och tuggade medan jag borstade honom, så det var ingen grej alls.

21573943628_e1d8b8ca56_c.jpg

21771200021_4703425359_z.jpg

21573940448_54e43fd1f4_b.jpg

21573935548_e57724857e_b.jpg

21573799790_3cba3d30b4_c.jpg

På lördag är det dags för första utställningen :) Har lejt bort visningen till uppfödaren, så jag ska bara putsa, bada och frisera samt transportera damen ;)
Ska bli kul oavsett poängrad :)

I morgon är det hovisdag, dags för verkning, sedan bad och frisering!

Mina troll går ff ute i stor skogshage, de får hö morgon och kväll och är precis lagom i hullet båda två. Lilla damen får lite proteintillskott utöver då de bara får egenskördat ängshö ännu så länge.

Nummer två, är vår allas lite dampiga "Bison".

SB Hipster, shetlandshingst e. Ekstrands Hiawatha u. Kryddgårdens Hallon.
Ett litet oförskämt gulligt monster, köptes enbart in som sällskap till min nordsvenska brukshingst, och det jobbet sköter han med bravur åtminstone. ;)
Tanken är väl att han ska visas både på avelsvärdering och på treårstest senare, men tiden får utvisa vad som händer och sker med honom. Köras in ska han i alla fall, nästa år. :up:

Kul med fler småttingar! :up:

Min rödtott har inte riktigt haft den höst man skulle önskat honom. Tvärtom. Ska man säga något positivt om det så har jag en extremt resvan herre som lastar sig själv, åker kanon och tar nya miljöer med ro. På så vis är halva tävlingshästen skapad.

Men han har senaste knappa två månaderna åkt skytteltrafik mellan hemma, djursjukhuset och konvalescentstall. Har ett knä som bråkar med honom, lateral patellaluxation obegripligt nog. Legat inlagd ett par svängar och genomgick för några veckor sedan en diagnostisk artroskopi båda bakknäna, som dock inte gav veterinärerna så mycket mer svar. Han är nu på konvalescentstallet igen, helst skulle han stå kvar där i 4 v till men det är en ekonomisk fråga med. Jag har totalt haft honom där en månad, och det är ungefär vad min ekonomi klarar av, det är ju inte direkt billigt. Det funkar super ha honom där, där accepterar han livet som fånge (boxvila) - hemma så var han hur cool som helst så länge jag inte försökte ta ut bästa kompisen, vilket blev lite ohållbart i längden.

Nu ska han promeneras, något som kräver två personal och droger för att det ska förlöpa förhållandevis städat. Så ta hem är inte alls ett så lyckat alternativ rent så, då kommer han få släppas ut i hage och det är inte det bästa just nu. Men är svårt trolla fram pengar som inte finns med, så vi får se var det slutar.

Prognosmässigt är det högst avvaktande, mycket "vänta och se" i princip :S

Från när jag var förbi och hälsade på idag

Nej vad tråkigt, krya på sig lilla rödtotten! :love:

12038132_10153644762024648_757705041443051396_n.jpg

Nyfilade naglar, nytvättat hår, och så här trött blir man då ;) :love:
Lilla söta damen var så otroligt duktig, ett år gammal och andra gången man får "duscha", hon stod helt still! :)
Mycket glad och stolt matte åt mycket duktig mycket liten häst! Redo för utställning på lördag! :)

När jag skulle em fodra mina damer idag så stod Kandi själv i hagen utanför stallet och väntade. Jag fattade då ett snabbt beslut att miljöträna damen lite. Öppnade dörren till stallet och fröken klev självmant in i stallen och in i boxen. Hon fick lite hö att tugga på - och lilla fröken var helt kolugn.

Jag tar in alla tre damerna för fodring av kraftfoder, men idag var det första gången som Kandi fick vara inne i stallet helt ensam. Sådant behöver man också träna på ;)

Det tog en kvart - sedan blev det total kalabalik! Inte i stallet - men ute i hagen... Oktawia, 17 år, upptäckte till sin fasa att Kandi inte var i hagen :eek:. Ett hysteriskt gnäggande tilltog och självklart svarade Kandi, men höll sig lugn. Jag ville inte att Kandi skulle hinna bli orolig, så hon blev utsläppt i hagen innan Oktawia hann springa ihjäl sig ;)

Blev alltså miljöträning för fler än åringen... :angel:

/Lizzie

Bisontrollet blev av med vinterpälsen igår, andra vintern i rad nu. Han kallas Bison av en anledning - han ser ut som en bisonoxe när vinterpälsen sätter till och den är alltså extremt både tjock och lång.. Tyvärr får han stora problem med värmereglering samt äckliga kryp som bosätter sig i pälsen på honom. I år hann han inte få några pälsätare i alla fall, men jag har sett att andra flygfän kommit ut från hans päls så jag vågade inte vänta längre.
Glad och nöjd nakenponny i alla fall, hästarna här älskar klippmaskinen för den kliar såååå gott och efteråt är man flera kilon lättare. ;):D

12141762_750937455050892_3966484899836145507_n.jpg

Det här var för övrigt Bison för ett år sedan, för skojj skull :D :

10896872_592713277539978_5974917253625647384_n.jpg

10392449_570911826386790_5766132009122762769_n.jpg

10425009_601921586619147_2288852649372964_n.jpg

10257765_624222261055746_1682256174869450843_n.jpg

11012986_10153265988114082_2917168709574072349_n.jpg

Tror inte att man kan förstå vilken päls det där är utan att ha träffat honom. ID-kontrollanten (shetlandsuppfödare) skrattade så hon grät och sa att det var den värsta päls hon någonsin sett. Hovslagaren skrattade också runt när hon såg honom första gången... :p
Men det var ingen av oss som skrattade när pälsen rök (fick klippa hela ponnyn i slutet på april pga pälsätare i en mängd som kunde få vem som helst att spy..):
11112941_662209413923697_6391454305004340323_n.jpg

10462935_662150263929612_7941875564949149489_n.jpg

:love:

Igår var det dags för min lille kille (e.Don Frederic u.Dee Dee (4 generationer elitston) ue.Dionysos) att byta lösdrift. Han har gått på ett fantastiskt stuteri sen i januari med jämnåriga hingstar men nu var det dags för herrn att flytta närmre mig så jag kan hälsa på oftare. Han stod i solen och solade när vi kom till stuteriet, han följde med mig direkt utan att blinka och följde med in i stallet och ställde sig lugnt medan jag borstade av honom trots att han var själv inne i stallet. Han har bara gått på lösdrift sen i våras så jag var spänd på hur det skulle gå att lasta, han tittade in i trailern, slog några gånger med frambenen på rampen och gick sen lugnt in i trailern. Han stod helt lugnt medan vi drog igen mellanväggen och stängde rampen, stod sen stilla hela vägen till nya stället, tacka Gud för kamera i transporten.

När vi kom fram till nya stället så klev han lugnt av transporten, tittade sig omkring och klev med lugna steg rätt ut i hagen. Han hälsade på sin nya kompis, en 3.5årig hingst, tittade sig omkring i hagen och sen ställde de sig och betade lugnt sida vid sida.

Så otroligt tacksam över att ha en unghäst med så fantastiskt psyke! Han är verkligen helt cool och lugn med allt.

Däremot är han enorm!! Han är jämnstor med 3.5års hingsten i samma hage.. Han har redan strl Full i grimma och inte ens längst in.. skulle gissa på att han är runt 160-162cm i manke redan nu... Lär ju inte sluta under 172cm i alla fall..

Hur stora är era 1.5åringar? (Halvblod).

Här är lilla V hon går fortfarande på världens bästa bete - många hektar kuperade hagar och ska fortsätta med det tills betet är slut. Hon är social och mysig, men tränas ingenting jämfört med många andra. Hon kan gå i snöre och åka transport. Lyfta benen när hovis kommer och tja, sen har det inte gjorts ngt mer med henne.

@tramp jag tror att hon är ungefär 148 cm född i mitten av juli 2014

@Barrel - jag har aldrig sett något liknande - jösses vilken hårfager typ - jag förstår verkligen att ni klipper honom, jag är annars rabiat anti-klipp, men det där är ju helt galet - jag har aldrig sett pälsen fladdra i fartvinden

12074794_10153355399578323_7424097724030079079_n.jpg

@cirkus vad lagom din söting är! Min Disel är född i juni 14. Hade önskat att han hade följt storebror Dino (f.11) som jag också har, i fotspåren. Han var 158cm i manke i november som 1.5åring och är 166-168cm idag som 4.5års hingst. Tror inte Disel stannar där..

@cirkus vad lagom din söting är! Min Disel är född i juni 14. Hade önskat att han hade följt storebror Dino (f.11) som jag också har, i fotspåren. Han var 158cm i manke i november som 1.5åring och är 166-168cm idag som 4.5års hingst. Tror inte Disel stannar där..

jag har inte mätt henne men jag uppskattar att hon är ca 148 - hon är i allafall inte större, snarare mindre. Tur att hon är DNA typad mot pappan annars hade jag trott att det varit en ponnyhingst i farten ffa med avseende på hennes man och pannlugg - hon är världens tjockaste och lockigaste

@Barrel - jag har aldrig sett något liknande - jösses vilken hårfager typ - jag förstår verkligen att ni klipper honom, jag är annars rabiat anti-klipp, men det där är ju helt galet - jag har aldrig sett pälsen fladdra i fartvinden

Haha, den är helt sinnessjuk. Jag är inte alls för att klippa 1-2åringar men vad fanken ska man göra när pälsen blir ett h*lvete. :down:

Igår var det dags för min lille kille (e.Don Frederic u.Dee Dee (4 generationer elitston) ue.Dionysos) att byta lösdrift. Han har gått på ett fantastiskt stuteri sen i januari med jämnåriga hingstar men nu var det dags för herrn att flytta närmre mig så jag kan hälsa på oftare. Han stod i solen och solade när vi kom till stuteriet, han följde med mig direkt utan att blinka och följde med in i stallet och ställde sig lugnt medan jag borstade av honom trots att han var själv inne i stallet. Han har bara gått på lösdrift sen i våras så jag var spänd på hur det skulle gå att lasta, han tittade in i trailern, slog några gånger med frambenen på rampen och gick sen lugnt in i trailern. Han stod helt lugnt medan vi drog igen mellanväggen och stängde rampen, stod sen stilla hela vägen till nya stället, tacka Gud för kamera i transporten.

När vi kom fram till nya stället så klev han lugnt av transporten, tittade sig omkring och klev med lugna steg rätt ut i hagen. Han hälsade på sin nya kompis, en 3.5årig hingst, tittade sig omkring i hagen och sen ställde de sig och betade lugnt sida vid sida.

Så otroligt tacksam över att ha en unghäst med så fantastiskt psyke! Han är verkligen helt cool och lugn med allt.

Däremot är han enorm!! Han är jämnstor med 3.5års hingsten i samma hage.. Han har redan strl Full i grimma och inte ens längst in.. skulle gissa på att han är runt 160-162cm i manke redan nu... Lär ju inte sluta under 172cm i alla fall..

Hur stora är era 1.5åringar? (Halvblod).

Jag mätte min för ett par veckor sedan. Då var hon 158 mankhöjd och 159 cm över korset. Född 140530.

/Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama