Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur stora är era åringar nu?

Lizette som är född den 3:e Maj är nog ca. 161 nu, skall mäta henne ikväll. Hon är högre över rumpan än vår valack på 168 :nailbiting: men å andra sidan är hans höjd mest bara hög manke. Men ändå, jag hoppas ju inte hon blir över 175cm som vuxen...
Lilla V är nog runt 145, hon är född 9 juli - jag hoppas att hon når upp till 160 i allafall

haumlstar%20090_zpskvikdxln.jpg
haumlstar%20088_zpski5nianr.jpg

Domino kom hem från fodervärden igår. Hon hade verkligen skött om honom supernoga, jag är jättenöjd. Han är lastad flera gånger I sommar och nu igår när han skulle iväg till en bekant på några veckors sista bête så stod han som ett ljus I transporten, gick rakt in.
Han ska gå på bête några veckor I väntan på svalare väder, sen väntar kastrering och sen kan han äntligen vara hemma !

@Egonson_ tack :)

Hur stora är era åringar nu?

Lizette som är född den 3:e Maj är nog ca. 161 nu, skall mäta henne ikväll. Hon är högre över rumpan än vår valack på 168 :nailbiting: men å andra sidan är hans höjd mest bara hög manke. Men ändå, jag hoppas ju inte hon blir över 175cm som vuxen...

Mätte Kandahar nu ikväll. Cirka 158 cm hög över manken och 159 över korset fick jag det till. Hon är född 140530

/Lizzie

Undrar vad och hur mycket ni fodrar era åringar nu efter sommarbetet?

Jag har inget bete så det serveras hö i hagen. Räknar med att youngstern käkar 9 kg/dag. Jag håller på och vänjer in lucern och nu är hon uppe i 0,5 kg/dag - vilket Kandi nu gladeligen smaskar i sig. Ska introducera Krafft Muskel så småningom också. Årets hö har lågt med protein och även om de får lucern så räcker det inte till för youngstern.

/Lizzie

Kandahar kan nu uppföra sig civiliserat i box och det är inga problem att vara uppbunden där och bli ompysslad. Därför introducerade vi nästa steg igår kväll. Att stå uppbunden a la spilta - jag stod hon fröken en stund, men det var inga problem alls. Fullt upp med att äta och hon brydde sig inte ett dugg om grimskaftklossen.

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/001.jpg.html][/URL]

Hon fick stå uppbunden så i cirka 30 min innan det blev hagen igen. Det enda som hon tyckte var konstigt, det var att hon inte nådde att klia sig i sidan ;)

Min sambo var supernervös över att hon skulle få panik, så jag hade mer fullt upp med att hålla honom lugn än åringen :D

/Lizzie

@lizzie 's åring verkar ju pigg som attan, funderar på hur de andra åringarna är?
Lizette är hemma från betet nu, lite mager och trött men med muskler och nya sociala förmågor hon inte utvecklat hemma. Hon gick rätt på transporten och stod som ett ljus hela vägen hem.
Däremot är hon fortfarande väldigt trött nu efter 1,5 vecka. Börjar nästan oroa mig för att hon tänker bli trygg ridskolehäst istället för dressyr-madame. Kan det vara växtvärk som gör henne extra trött? Hon har växt 5 cm över ca. 2 månader.... :nailbiting:

@lizzie 's åring verkar ju pigg som attan, funderar på hur de andra åringarna är?
Lizette är hemma från betet nu, lite mager och trött men med muskler och nya sociala förmågor hon inte utvecklat hemma. Hon gick rätt på transporten och stod som ett ljus hela vägen hem.
Däremot är hon fortfarande väldigt trött nu efter 1,5 vecka. Börjar nästan oroa mig för att hon tänker bli trygg ridskolehäst istället för dressyr-madame. Kan det vara växtvärk som gör henne extra trött? Hon har växt 5 cm över ca. 2 månader.... :nailbiting:

Min är precis som din. Hon kom också hem från betet för en dryg vecka sedan. Verkar trött och lite mager som sagt, så nu går hon i gräshage hemma och får extra hösilage och lite kraftfoder morgon och kväll.

Ha ha - det var första gången jag såg henne i annan gångart än skritt i hagen :D

Det var när gammeltanterna drog iväg som hon var tvungen att hänga på - jag har inte så stor hage, men det är Oktawia som ser till att youngstern motioneras. Vallar runt på henne, och drar en repa från ena änden av hagen till den andra. Jag har en 500 m lång gammal traktorväg inhägnad - så de har en bit där de kan få upp lite fart :)

/Lizzie

Lilla Hilda har varit på premiering :) 20 mil ca i släp tur och retur, hon åkte lös på en tjock spånbädd och ett hönät att sysselsätta sig med. Gick rakt på transporten hemma.
Åkte bra hela vägen, på plats var det förstås lite läskigt att bland annat gå in i ridhuset (ner för en backe och in i ett mörkt hål) men när mattemor gick före och matte i snöret jämte, eller om vi tog svans på en annan häst, gick hon som en liten klocka!
Fick gå in och titta i ringen lite innan visningen. Genom björkar (gick bra att äta!) och plastband och bommar!
Fick hjälp av en inbiten shettisuppfödare att frisera om manen, de tyckte inte jag hade gjort frillan bra haha, inte lätt att vara shettismatte :D

Gick in som ensam åring, att stå stilla var lite svårt men visade sig mycket fint i både skritt och trav utan piskförare.

Resultatet blev 87777 alltså 36 poäng, men fin kritik (feminin, harmonisk, god modell, vackert huvud, bra framparti, gott djup, lätta energiska gångarter (kunde önska mer påskjut) bla) :) Är ändå nöjd med sjuor som är fullt godkänt för en ojämnt växande åring!

STOOOR gäspning när vi gick ut ur ringen, pust matte det var jobbigt! ;):)
Lastade sig själv även på hemvägen, ställde sig nöjt att äta hö och dricka vatten medan jag och min mamma gick för att titta på de andra hästarna en stund.
11987154_10153603207484648_6182294060885518635_n.jpg

Nej, visade inte i randig nylongrimma ;)

Vilken liten pärla jag har :love:

Nästa mål är utställning den 3 oktober där jag lejt bort visning till uppfödaren. Nu blir det vila två veckor innan nästa bad och frisering ;)

Undrar vad och hur mycket ni fodrar era åringar nu efter sommarbetet?

Liz blev ju väldigt tunn på betet så hon äter utöver det bete vi har hemma bortåt 7 kg hö, 0.5 kg lusern, mineral, lite havre och lite betfor. Havre och betfor är mest för att hon skall vilja äta lusernet.

...Hon är 163 cm hög över manken och kanske 4-5 cm högre bak O_o:nailbiting:

Hur gör ni med täcken? Mitt mål är att min youngster i största möjligaste mån ska få gå utan täcke, men när värsta höstrusket kommer så skulle jag vilja lägga på regntäcke. Hon drar 135 på längden, men hur gör ni med halsringningen? Nog för att jag fått sy veck på täcken tidigare - men denna fröken kan snurr täcket två varv runt halsen :angel:

/Lizzie

Hur gör ni med täcken? Mitt mål är att min youngster i största möjligaste mån ska få gå utan täcke, men när värsta höstrusket kommer så skulle jag vilja lägga på regntäcke. Hon drar 135 på längden, men hur gör ni med halsringningen? Nog för att jag fått sy veck på täcken tidigare - men denna fröken kan snurr täcket två varv runt halsen :angel:

/Lizzie

Har täcke vid skitväder. Sytt veck vid öppningen tidigare. Nuvarande kan han ha utan veck.
Jag kör med HW, i mindre storlekar är de mycket större än lappen säger men man får inte den hysteriskt stora bogen. Tex 115 cm är ca 130 långt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka