Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du kollat med din rasförening? Vår lokala avdelning inom ASVH i Örebro arrangerar unghästkurs under hösten. Det är förberedande inför nästa års 3-årstest, men man är också välkommen med 1-åringar och 3-åringar.

/Lizzie
Vilket bra förslag. Ska genast kolla upp det. :)

Igår hann vi inte med någon miljöträning med Kandahar, så det fick bli ikväll istället. Tredje gången som vi plockade in damerna och Kandahar blev placerad i box. Idag fungerade det toppenbra och bäbishästen uppförde sig riktigt civiliserat. Inga försök till att klättra ut, sparka upp dörren, gräva sig ut. Hon var så avslappnad att hon utan problem stod och käkade i boxen under tiden som jag pysslade med de andra två damerna. Så duktig liten fröken :D

/Lizzie

Ute på promenad med husse, matte och hunden i går kväll :) Inga problem att gå ut ensam och lämna farbror Faxe hemma i stallet!
Bra fart hela vägen. Och ja, hon är tillfälligt "bunden" i repgrimman, grimskaftet hänger genom ringen och hon är under uppsikt ;)
11952001_10153563781389648_5853310412974665995_n.jpg

Jag har nu två kvällar försökt mata min lilla fröken med lite uppblött lucenpellets. Men ICKE. Hon var hur lugn som helst i boxen ikväll och smaskade i sig allt hö som hon kunde hitta. Men det som låg i krubban var hon helt ointresserad utav. Försökte få henne att ta ur handen, men det dög inte det heller. Försökte med morötter i krubban, men icke...

Någon som haft liknande problem?

/Lizzie

Jag har nu två kvällar försökt mata min lilla fröken med lite uppblött lucenpellets. Men ICKE. Hon var hur lugn som helst i boxen ikväll och smaskade i sig allt hö som hon kunde hitta. Men det som låg i krubban var hon helt ointresserad utav. Försökte få henne att ta ur handen, men det dög inte det heller. Försökte med morötter i krubban, men icke...

/Lizzie
Ja, min lilla vägrar det mesta tyvärr. Ibland får jag i honom fodret, just nu funkar det att maskera lusernen med Primero total det tycker han om.

/Lizzie

Min äter det inte heller och haft fler unghästar som ansett det är bajs.
Betfibermix fick efter nån dags tvekan fem hovar i betyg här dock :)

Godast är torrt foder

Hm... får testa att introducera betfor och se ifall det duger. Det är inte tillräckligt med protein i mitt hö för en växande unghäst så hon måste lära sig att käka lite kompletteringsfoder. Ska testa om det är lättare att truga i henne kraffts Muskel-pellets.

/Lizzie

Hm... får testa att introducera betfor och se ifall det duger. Det är inte tillräckligt med protein i mitt hö för en växande unghäst så hon måste lära sig att käka lite kompletteringsfoder. Ska testa om det är lättare att truga i henne kraffts Muskel-pellets.

/Lizzie

Min behöver ju inget direkt kraftfoder. Men Krafft föl var väldigt smakligt.

@lizzie är hon van att äta kraftfoder? Vad jag förstått är det inte ovanligt att föl måste vänjas med det, så jag tänker att om hon inte är van med det så kanske det är att hon inte förstår att det ska ätas riktigt? Räka behövde vänja sig, var lättare att dela mat med morsan än att äta själv. Kanske inte är någon av dina andra som vill dela tänker jag, men räker kanske för henne att se på att de andra är villiga att äta det som hon är tveksam för?

@lizzie är hon van att äta kraftfoder? Vad jag förstått är det inte ovanligt att föl måste vänjas med det, så jag tänker att om hon inte är van med det så kanske det är att hon inte förstår att det ska ätas riktigt? Räka behövde vänja sig, var lättare att dela mat med morsan än att äta själv. Kanske inte är någon av dina andra som vill dela tänker jag, men räker kanske för henne att se på att de andra är villiga att äta det som hon är tveksam för?

Nej, hon är inte vant att äta kraftfoder så min plan var att introducera det lite försiktigt så hon skulle lära sig att äta.

Idag så testade vi att servera lite extra mat i hagen. De andra damerna fick sin lucern i varsin hink, och Kandi fick 50 gram Krafft Muscel pellets. Det gillade hon faktiskt.

Planen är att introducera ett fodermedel i taget, men det är bra att hon verkar gilla Krafft Muscel i alla fall.

/Lizzie

Nej, hon är inte vant att äta kraftfoder så min plan var att introducera det lite försiktigt så hon skulle lära sig att äta.

Idag så testade vi att servera lite extra mat i hagen. De andra damerna fick sin lucern i varsin hink, och Kandi fick 50 gram Krafft Muscel pellets. Det gillade hon faktiskt.

Planen är att introducera ett fodermedel i taget, men det är bra att hon verkar gilla Krafft Muscel i alla fall.

/Lizzie

Av ngn anledning så "de små" tycker oftast bättre om torrt foder i pelletsform när de inte är vana. Varför är eg obegripligt

Ibland blir man förvånad... Plockade in damerna för lite miljöträning i stallet och så får de käka sin individuella matportion. När jag ska fodra ger jag en hink till min man, tanken var att han skulle hålla i hinken under tiden som jag serverade Oktawia sin portion av Lucern. Den hinken som mannen skulle hålla i en stund var tänkt till shettisen.

Men när jag skulle ta hinken var den tom - mannen hade serverat Kandahar den Lucernportion som Bianca skulle ha. Och vad händer... Kandahar äter Lucernet som om hon aldrig sett mat tidigare :eek::confused:

Efter att hon slickat rent krubban och för övrigt uppförde sig civiliserat så testade vi idag att ha Kandi fastbunden. Husse höll i snöret som var lindad ett varv runt boxgallret, och lilla fröken stod snällt och stilla som ett ljus. Hon testade att backa, men när hon märkte att hon satt fast så accepterade hon det. Matte kunde utan problem borsta och lyfta fossingar under tiden som hon stod "uppbunden".

/Lizzie

Räka och jag fortsätter att träna på att vara inne i främmande stall (han är på bete längre bort ifrån första betet och stallet/lösdriften han ska bo vid i vinter & detta bete har eget stall, vilket är så läskigt att man knappt kan äta sitt kraftfoder vissa dagar), smyga på traktorer, allmänt ledtränas och vi sniffar mer på att jag ska leda bakifrån/tömköra. Vi är nu uppe i att vi "tömkört" mer än 400m (på 4 tillfällen). Är skitduktig! Väldigt lättmotiverad om han får morot... ;)
Räkas ögon ser bättre ut nu efter sista avmaskningen och han släpper den fluffiga pälsen på ryggen lite grand, men inte riktigt.

20382884923_f91ddc0ff4_c.jpg

20381341044_95bc08d3f6_c.jpg

20691882408_a2df6b34fe_c.jpg

21003950115_4d3eee0c4f_c.jpg

20381331824_5c2b310721_c.jpg

Hur stora är era åringar nu?

Lizette som är född den 3:e Maj är nog ca. 161 nu, skall mäta henne ikväll. Hon är högre över rumpan än vår valack på 168 :nailbiting: men å andra sidan är hans höjd mest bara hög manke. Men ändå, jag hoppas ju inte hon blir över 175cm som vuxen...

Hur stora är era åringar nu?

Lizette som är född den 3:e Maj är nog ca. 161 nu, skall mäta henne ikväll. Hon är högre över rumpan än vår valack på 168 :nailbiting: men å andra sidan är hans höjd mest bara hög manke. Men ändå, jag hoppas ju inte hon blir över 175cm som vuxen...
Min är ca 140 cm, men han är ju en welsh cob också. Hoppas han blir ungefär som föräldrarna, ca 155. Mammahäst är 157, men har mycket manke.

I dag påbörjade jag projektet att få Hildas man att ligga jämnt och snyggt fördelad på båda sidor halsen. Klippte en liten, liten bit bakom öronen och delade manen och flätade ner 6 st korta flätor, medan hon pillade på ditten och datten och gick omkring lite innan hon faktiskt stod still i en hel minut ungefär.
Sedan ringde husse och störde och när jag skulle återuppta projektet hade Hilda tröttnat så vi fick ge upp och ta en paus, halva manen kvar nu alltså ;)
Shettisar ska ju ha delad man på visning/utställning, och tänkte det var bäst att försöka tämja lurvet redan nu inför den 12 september och 3 oktober! Nästa projekt blir så att ansa tomteskägget och tvätta man och svans.. ;)

Angående "utbildning" kan Hilda (oftast!) kratsa hovar, med hovslagaren går det mycket bra men när jag eller husse ska kratsa är det i bland sparka och vifta och hoppa rundor som gäller, blir dock bättre och bättre och vi har införskaffat en slicksten för ändamålet, som hon får gojsa med när någon håller i hoven.

Hon kan annars bli borstad över allt utom på juvret, där får man helst inte röra alls.
Ta på/av grimma går väldigt bra även sådan modell som träs över öronen, ledas i skritt och trav, rygga och flytta åt olika håll utefter vad som behövs (gör alltså inga regelrätta övningar utan det är om man ska vända runt utanför grinden, ta ett steg bakåt på stallgången etc.) hon kan löshoppa och gå över bommar.
Trampa på presenningar, broar etc har hon kunnat från dag ett då hon självmant väljer att undersöka nya saker på det sättet, genom att kliva på dem.
Kliva över och ställa sig rätt i skaklar får hon göra då och då när vi är ute, då vi lämpligt nog har en gammal vagn ståendes på gårdsplanen.
Lasta gör jag själv, hon går rakt på och hon åker mycket bra, hon uppför sig även väldigt bra på bortaplan.
Hon kan vara ensam både på promenader i skogen och i stallet.

En liten klippa :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka