I dag påbörjade jag projektet att få Hildas man att ligga jämnt och snyggt fördelad på båda sidor halsen. Klippte en liten, liten bit bakom öronen och delade manen och flätade ner 6 st korta flätor, medan hon pillade på ditten och datten och gick omkring lite innan hon faktiskt stod still i en hel minut ungefär.
Sedan ringde husse och störde och när jag skulle återuppta projektet hade Hilda tröttnat så vi fick ge upp och ta en paus, halva manen kvar nu alltså
Shettisar ska ju ha delad man på visning/utställning, och tänkte det var bäst att försöka tämja lurvet redan nu inför den 12 september och 3 oktober! Nästa projekt blir så att ansa tomteskägget och tvätta man och svans..
Angående "utbildning" kan Hilda (oftast!) kratsa hovar, med hovslagaren går det mycket bra men när jag eller husse ska kratsa är det i bland sparka och vifta och hoppa rundor som gäller, blir dock bättre och bättre och vi har införskaffat en slicksten för ändamålet, som hon får gojsa med när någon håller i hoven.
Hon kan annars bli borstad över allt utom på juvret, där får man helst inte röra alls.
Ta på/av grimma går väldigt bra även sådan modell som träs över öronen, ledas i skritt och trav, rygga och flytta åt olika håll utefter vad som behövs (gör alltså inga regelrätta övningar utan det är om man ska vända runt utanför grinden, ta ett steg bakåt på stallgången etc.) hon kan löshoppa och gå över bommar.
Trampa på presenningar, broar etc har hon kunnat från dag ett då hon självmant väljer att undersöka nya saker på det sättet, genom att kliva på dem.
Kliva över och ställa sig rätt i skaklar får hon göra då och då när vi är ute, då vi lämpligt nog har en gammal vagn ståendes på gårdsplanen.
Lasta gör jag själv, hon går rakt på och hon åker mycket bra, hon uppför sig även väldigt bra på bortaplan.
Hon kan vara ensam både på promenader i skogen och i stallet.
En liten klippa