Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nytagna bilder på liten rödtott.

11866300_850459281716713_4710748319138322138_n.jpg

11889454_850832868346021_6813813389634341149_n.jpg

11880606_851406724955302_1878553392328529256_n.jpg

Fast hans fina röööda färg fastnar dåligt på bild med ajfånen... Han är verkligen mörkt rävröd i verkligheten :love:

Senast ändrad:
Vad fin han ser ut @Alexandra_W

Min ser däremot ut som skit... Men men, han är trevlig skit nu iallafall. Vi har kommit bra bit i hanteringen och han är verkligen superlättsam att ha att göra med. Bra svampplockarkompis även. Liten Räka växer helt klart på mig.

20720560331_674d8a474b_c.jpg

20744279256_ce8ed109a0_c.jpg

20147948934_9ae5366708_c.jpg

20147947494_083cc9bae6_c.jpg

20780981772_2da1c884e3_c.jpg

20602425310_e5a106f792_c.jpg

Vad härligt att det lossnat. Växer ikapp sig själv gör de ju alltid och han ser ju inte så illa ut inte. Ser inte alls ut som skit!!

Även rödtott har mognat mentalt, dels är krokodilen borta och han har lärt sig hantera sin nerv bättre - nu även på bortaplan. Jätteskönt.

Oj sadel redan? Är kanske vanligt att börja redan nu med det? Har inte så stor erfarenhet men har nog själv tänkt vänta med just det. MIn är fortfarande på bete och får nog stanna några veckor till. Vad gör ni andra med era i höst?

Oj sadel redan? Är kanske vanligt att börja redan nu med det? Har inte så stor erfarenhet men har nog själv tänkt vänta med just det. MIn är fortfarande på bete och får nog stanna några veckor till. Vad gör ni andra med era i höst?

Jag ser inga problem med sadel/sele/nåt annat exkl bett nu. Inget uttalat behov heller i och för sig (förutom om de tex ska köras eller ridas in då, trav och galoppisarna tex). Hästarna bryr sig sällan ett smack om det sker nu, om ett år eller om två år. Så jag ser det mer som en personlig preferens hos ägaren.

Så om en åring haft grimma och gått mellan hage/lösdrift och stall och thats it, eller om den fullt påklädd med utrustning gått promenader i trafik - i långa loppet spelar det ingen roll. Tre år gamla brukar de ligga på samma nivå ändå. Så sålänge det görs med förstånd och hästen (vilket de flesta gör) tycker det är okej så.

Min har inte haft sadel mer än en gång löst pålagd i stallgången bara för den hängde sär. Haft sele på samma vis. Båda i vintras. I övrigt så han är ju väldigt, väldigt, väldigt hanterad. Inte för att jag egentligen vill det utan för att det varit och är av nöden tvungen. Så rent hanteringsmässigt är han "fullt hanterad". Ie kan stå på gången uppbunden i 45 minuter, han är skodd runt om, har åkt mycket, lastas själv på under minuten, går mycket städat i snöre både hemma och borta, kan petas på av alla nästan överallt (skapet kan vara lite kinkigt), kan kläs på precis vad som helst utan att bry sig (transportskydd, boots, luvor, täcken, täcken som dras över huvudet, saker med gjordar och en miljon remmar, bryr sig inte om klippmaskinen etc). Det är lätt att i hantering glömma att han är ett år bara just då han hanteras och det fungerar att hantera som en vuxen.

Av den anledningen har jag valt att INTE göra "mer", dvs börja tömköra, promenera, trafikträna lite osv. "Normalt" hade jag det. Men normalt hade jag haft en "gå mellan hage och stall, borstas och kratsa hovarna på".

Min lilla nykomling har gått på lösdrift med sin mamma tills det att jag hämtade henne för två veckor sedan. Ska funka bra med hovslagare enligt uppgift för säljaren. Så jag tränar nu på att lyfta hovarna - vilket inte alls är självklart i nuläget. Gå fint i snöre kan hon. Inga problem att klappa och borsta överallt.

Planen för hösten är att vänja vid träns och vara ensam i stallet. Lastträna ska vi göra också. Hon kan i dagsläget inte stå uppbunden eller vara själv i stallet.

Tips på bra sätt att vänja en åring vid att stå fastbunden mottages tacksamt. Min förra häst var ju föl när vi tränade på detta.

/Lizzie

Min lilla nykomling har gått på lösdrift med sin mamma tills det att jag hämtade henne för två veckor sedan. Ska funka bra med hovslagare enligt uppgift för säljaren. Så jag tränar nu på att lyfta hovarna - vilket inte alls är självklart i nuläget. Gå fint i snöre kan hon. Inga problem att klappa och borsta överallt.

Planen för hösten är att vänja vid träns och vara ensam i stallet. Lastträna ska vi göra också. Hon kan i dagsläget inte stå uppbunden eller vara själv i stallet.

Tips på bra sätt att vänja en åring vid att stå fastbunden mottages tacksamt. Min förra häst var ju föl när vi tränade på detta.

/Lizzie

Börja i boxen, gärna när hon får nåt gott. Ha en lång lina (och handskar) genom gallret eller genom en bindring. Då kan man reglera trycket.

Min hade heller aldrig varit uppbunden när han kom som sju månaders. Gick plättlätt lära honom. Jag binder dock aldrig upp dubbelt förrän de är stensäkra i enkel. Och dröjer med att alls binda i gången. Utan i box, utanför box osv först.

När de ska stå med stå snören så har jag lina i det ena först, så jag kan reglera trycker på den ena.

Börja i boxen, gärna när hon får nåt gott. Ha en lång lina (och handskar) genom gallret eller genom en bindring. Då kan man reglera trycket.

Min hade heller aldrig varit uppbunden när han kom som sju månaders. Gick plättlätt lära honom. Jag binder dock aldrig upp dubbelt förrän de är stensäkra i enkel. Och dröjer med att alls binda i gången. Utan i box, utanför box osv först.

När de ska stå med stå snören så har jag lina i det ena först, så jag kan reglera trycker på den ena.

Tack för tipset! När man börjar med lång lina - lindar du ett varv runt gallret så det blir lite motstånd?

/Lizzie

Jag tänker att lära sig att acceptera att ha på sig saker är inte så svårt, det är mer huvudgymnastik än belastning på kroppen på något vis, så mkt väger ju inte en sadel i sig. Men visst, man hade lätt kunnat göra det senare, är inte som att jag kommer att ha annvädning för att han är bekväm med att ha sadel på sig på typ 2-3års tid fortfarande.
Jag deltar i gemensamma träningar för åringar där tränaren lägger upp vad vi gör och vad vi introducerar hästarna för vid träningstillfällena och jag upplever att tempot på träningarna och vad jag har sett av vad de gör med 2-åringarna så är tempot emot att hästarna ska visas ridna på 3års test. Själv planerar jag inte att rida in så tidigt (och mkt tveksamt om jag kommer visa min alls) så jag kommer väll hoppa över de övningarna och senarelägga att faktiskt sitta på min jämfört med gruppen när det kommer till det. Men min åring kan gott vara förberedd på allt fram till insittning innan att jag faktiskt tänker göra det, då får han bara mer tid på sig att bli ordentligt förberedd ifrån marken.

Jag brukar bara lägga en. Men är det en ovanligt livlig krabat så slå ett till. Men jag börjar med en - så man kan släppa efter fort när man vill ge just eftergift.

Ikväll blev det miljöträning för fröken. Eftersom vi håller på och bygger lösdriftshall till mina tre hästar (har bara två boxar i stallet fick fröken gå in i Oktawias box, shettisen placerade i sin box och Oktawia på stallgången.

Kandahar blev rent ut sagt asförbannad över att bli instängd i en box och sedan superstressad. Oktawia blev stressad till en början, men lugnade sig snabbt när hon insåg att bäbishästen var i hennes box och inte skulle komma någonstans.

Pysslade med Oktawia under tiden som Kandahar försökte omväxlande, gräva sig ut, sparka upp dörren, försök till att stegra sig och klättra ut ur boxen. Var lugn en stund mellan varven också innan hon försökte ta sig ut igen. Min stackars man höll på att bryta ihop :angel:

Det tog en kvart innan hon lugnade sig så pass att jag kände att det var läge att öppna boxdörren. Inga problem att koppla damen och leda ut henne ur stallet. De andra damerna följde också snällt med ut ;)

Mer träning behövs kan man ju säga :D

/Lizzie

Jag deltar i gemensamma träningar för åringar där tränaren lägger upp vad vi gör och vad vi introducerar hästarna för vid träningstillfällena ...

Men vad är detta? Det låter ju jätteroligt! Var bor du och var hittade du det och vem håller i det och hur anmäler man sig? ;)

Min åring går endast i hagen och är vildhäst, förutom några dagar här och där (ofta i samband med verkning) som han står på box på nätterna och blir lite vardagshanterad. Tänkte att jag - bara för att det är roligt för mig - kunde hitta på nånting ibland med honom. Det låter som rena drömmen att någon annan säger åt mig vad jag ska göra, så att jag inte gör helt fel! :p

Oooh, jag har en allmän fråga också!

Lillskit har plockat av sig grimman IGEN. Det är något opraktiskt eftersom han fortfarande är hyfsat skygg i hagen. Han kommer fram och man får klia om man är lite uppmärksam på hur man rör sig, men minsta lilla hastiga rörelse eller annat så går han iväg.

Det ger sig efter en stunds hantering, men jag gissar att det är väldigt (!) tidskrävande att försöka få på en grimma utan att först bygga en liten fålla där han inte kan gå så långt när han går iväg.

Någon som har erfarenhet av halsring i hagen? Tror ni att det skulle kunna vara en lösning tillsvidare? Rekommendationer? Riktiga lösningen är ju träning, men livet i övrigt har kört ihop sig ordentligt just nu och hästarna får - tyvärr - hamna lite på sparlåga. :(

Men vad är detta? Det låter ju jätteroligt! Var bor du och var hittade du det och vem håller i det och hur anmäler man sig? ;)

Min åring går endast i hagen och är vildhäst, förutom några dagar här och där (ofta i samband med verkning) som han står på box på nätterna och blir lite vardagshanterad. Tänkte att jag - bara för att det är roligt för mig - kunde hitta på nånting ibland med honom. Det låter som rena drömmen att någon annan säger åt mig vad jag ska göra, så att jag inte gör helt fel! :p
Är bra och få lite tips och råd om man är osäker; och trevligt! :) Vi går en kort promenad ut i skogen där vi tränar på vägen och så stannar och fikar med paus för hästarna och så går man tillbaka och tränar lite mera. PM:ar!

Är bra och få lite tips och råd om man är osäker; och trevligt! :) Vi går en kort promenad ut i skogen där vi tränar på vägen och så stannar och fikar med paus för hästarna och så går man tillbaka och tränar lite mera. PM:ar!

Jag undrar också var den träningen finns. Har letat på nätet efter någon sorts träning för ettåringar men inte hittat någon. Du får gärna PM;a mig med! Tack. :)

Eftersom Kandi blev så fruktansvärd upprörd över att bli placerad i en box så körde vi samma koncept idag. Tänkte träna på detta nu varje dag tills lilla fröken uppför sig civiliserad. Hon blev bra liiite upprörd idag. Inga försök till stegringar. Inte lika mycket sparkande på dörren, men grävandet kvarstod. Gick i alla fall att avleda att hon jagade upp sig allt för mycket genom att husse mutade med morötter :D.

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/017.jpg.html][/URL]

Oktawia var idag kolugn och tyckte det var mycket skönt att bli ompysslad av matte, så hon stod lugnt och stilla på stallgången och halvsov. Nonchalerade fullständigt youngstern som ville ha hennes uppmärksamhet. När inte Kandi fick någon respons från Oktawia så blev hon ju lugnare. Shettisen brydde sig inte om något om vad som hände runtomkring - men så brukar hon bete sig :)

/Lizzie

Jag undrar också var den träningen finns. Har letat på nätet efter någon sorts träning för ettåringar men inte hittat någon. Du får gärna PM;a mig med! Tack. :)

Har du kollat med din rasförening? Vår lokala avdelning inom ASVH i Örebro arrangerar unghästkurs under hösten. Det är förberedande inför nästa års 3-årstest, men man är också välkommen med 1-åringar och 3-åringar.

/Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka