Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad fin han ser ut @Alexandra_W
Min ser däremot ut som skit... Men men, han är trevlig skit nu iallafall. Vi har kommit bra bit i hanteringen och han är verkligen superlättsam att ha att göra med. Bra svampplockarkompis även. Liten Räka växer helt klart på mig.
Oj sadel redan? Är kanske vanligt att börja redan nu med det? Har inte så stor erfarenhet men har nog själv tänkt vänta med just det. MIn är fortfarande på bete och får nog stanna några veckor till. Vad gör ni andra med era i höst?
Min lilla nykomling har gått på lösdrift med sin mamma tills det att jag hämtade henne för två veckor sedan. Ska funka bra med hovslagare enligt uppgift för säljaren. Så jag tränar nu på att lyfta hovarna - vilket inte alls är självklart i nuläget. Gå fint i snöre kan hon. Inga problem att klappa och borsta överallt.
Planen för hösten är att vänja vid träns och vara ensam i stallet. Lastträna ska vi göra också. Hon kan i dagsläget inte stå uppbunden eller vara själv i stallet.
Tips på bra sätt att vänja en åring vid att stå fastbunden mottages tacksamt. Min förra häst var ju föl när vi tränade på detta.
/Lizzie
Börja i boxen, gärna när hon får nåt gott. Ha en lång lina (och handskar) genom gallret eller genom en bindring. Då kan man reglera trycket.
Min hade heller aldrig varit uppbunden när han kom som sju månaders. Gick plättlätt lära honom. Jag binder dock aldrig upp dubbelt förrän de är stensäkra i enkel. Och dröjer med att alls binda i gången. Utan i box, utanför box osv först.
När de ska stå med stå snören så har jag lina i det ena först, så jag kan reglera trycker på den ena.
Jag brukar bara lägga en. Men är det en ovanligt livlig krabat så slå ett till. Men jag börjar med en - så man kan släppa efter fort när man vill ge just eftergift.Tack för tipset! När man börjar med lång lina - lindar du ett varv runt gallret så det blir lite motstånd?
/Lizzie
Jag tänker att lära sig att acceptera att ha på sig saker är inte så svårt, det är mer huvudgymnastik än belastning på kroppen på något vis, så mkt väger ju inte en sadel i sig. Men visst, man hade lätt kunnat göra det senare, är inte som att jag kommer att ha annvädning för att han är bekväm med att ha sadel på sig på typ 2-3års tid fortfarande.Oj sadel redan? Är kanske vanligt att börja redan nu med det? Har inte så stor erfarenhet men har nog själv tänkt vänta med just det. MIn är fortfarande på bete och får nog stanna några veckor till. Vad gör ni andra med era i höst?
Jag brukar bara lägga en. Men är det en ovanligt livlig krabat så slå ett till. Men jag börjar med en - så man kan släppa efter fort när man vill ge just eftergift.
Jag deltar i gemensamma träningar för åringar där tränaren lägger upp vad vi gör och vad vi introducerar hästarna för vid träningstillfällena ...
Är bra och få lite tips och råd om man är osäker; och trevligt! Vi går en kort promenad ut i skogen där vi tränar på vägen och så stannar och fikar med paus för hästarna och så går man tillbaka och tränar lite mera. PM:ar!Men vad är detta? Det låter ju jätteroligt! Var bor du och var hittade du det och vem håller i det och hur anmäler man sig?
Min åring går endast i hagen och är vildhäst, förutom några dagar här och där (ofta i samband med verkning) som han står på box på nätterna och blir lite vardagshanterad. Tänkte att jag - bara för att det är roligt för mig - kunde hitta på nånting ibland med honom. Det låter som rena drömmen att någon annan säger åt mig vad jag ska göra, så att jag inte gör helt fel!
Är bra och få lite tips och råd om man är osäker; och trevligt! Vi går en kort promenad ut i skogen där vi tränar på vägen och så stannar och fikar med paus för hästarna och så går man tillbaka och tränar lite mera. PM:ar!
Jag undrar också var den träningen finns. Har letat på nätet efter någon sorts träning för ettåringar men inte hittat någon. Du får gärna PM;a mig med! Tack.