Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha, den boken var för det mesta utlånad till mig från bibblan när jag var liten :D älskade historierna om flykten från Ostpreussen och att de lyckats skapa ett nytt Trakehnen (man hade ju inte full koll på politiken när man var 7 år). Kassette var favorit innan jag gillade araber så det var väl ett tecken på vad komma skulle ;)

Håller tummar och tår för att ni kommer att gilla varandra :)

Jag lånade också boken på bibblan som barn och Kassette var också min favorit :D. Just trakehners har jag alltid gillat skarpt efter att ha läst boken. Jag har precis fått tag på boken (ett riktigt fint exemplar) från ett antikvariat och läst den igen. Har aldrig i min vildaste fantasi kunnat tänka mig att jag skulle ha möjlighet att lägga vantarna på en ättling till Kassette. - det är hur spännande som helst :bump:

/Lizzie

Min lilla åring har blivit ett litet monster på betet mot mig. Snäll mot de andra hästarna som alla verkar avguda henne och följer henne trots att hon är minst. Så tror hon känner sig som "queen of the world". De är fem i flocken, en treåring, en tvååring och tre ettåringar.
temporary-image1437052475419_55a7ae3be087c33d6904bf66.jpg
temporary-image1436788977100_55a3a8f1e087c3063cc4a622.jpg

Det var längesedan jag uppdaterade här :)
Silas växer och är nu ca 139 cm hög, lite tunn tyvärr och vill inte äta kraftfoder när det finns gott gräs... Hans snälla shettiskompis gjorde ett bra jobb med att ge Silas självförtroende och bli tuffare, så nu kan han gå med "stora" killarna :).

Nu har jag bokat in besiktning av lilla Fröken. Den 4/8 kommer den att ske. Tyvärr kan jag inte ta ledigt från jobbet och vara med, utan jag får rapport per telefon efteråt. Den 8/8 är det dag för roadtripp om besiktningen inte säger något annat.

Nu är det frågan hur jag ska frakta hem henne. Jag har en enkelaxlad kärra, men funderar på att hyra en dubbelaxlad enhästarstrailer för denna resa. Åringen har åkt transport tidigare, men aldrig ensam utan i sällskap med sin mamma.

Ni som kört åringar långt - hur har ni gjort?

/Lizzie

Jag körde en av mina som tiomånaders, första gången utan mamma. Hon åkte i boggiesläp med sällskap mellan Stockholm och Borlänge.
De andra har körts kortare sträckor och då har de inte haft sällskap. På större vägar har de stått still i släpet, men på mindre vägar som är krokiga och där man fått köra långsamt har flera av dem skuttat runt lite.

Om du har möjlighet så tycker jag att du i första hand ska anlita en transportör. I andra hand sällskap eller kamera i släpet.

Ni som kört åringar långt - hur har ni gjort?

/Lizzie

De har åkt vanlig transport, strippad på inredning om de inte är vana att åka, och då har de fått åka lösa. Annars uppbundna som vanligt. Har varit både enkel och dubbelaxlad transport och kan inte påstå jag märkt någon skillnad.

Alla har åkt bra, vana som ovana. Varit stillsamt med. Däremot så verkar de bli betydligt mer trötta av att stå uppbundna mot att åka lös, antagligen måste de parera mer (jag bor i ingenstans, så mycket kurvor blir det).

Jag hämtade två 7månaders föl i tyskland för 10 år sedan. En liten bit att köra, färja och allt men det gick hur bra som helst. Mellanväggen i och så hade jag en skiva både framför frambommen och bakbommen så de stod som i en liten box. Det var Silvios mormor den ena :)

Har du möjlighet att låna en lugn äldre ponny som sällskap så hade jag kört så.

Vilken storlek kan man räkna med att en pålle hav "halvblodstyp" har nu inför hösten/vinter. Cob??

Jag ska på hästloppis i morgon och jag kanske hittar några fynd till fröken :D. Jag kommer inte behöva så himla mycket ny utrustning, men grimma, träns, nåt fleecetäcke. Jag har kallstall och en lösdrift på gång, kommer inte lägga på något tjockt täcke på fröken, men fleece/ull är bra ifall de blir riktigt blöta och behöver torka upp.

/Lizzie

Vilken storlek kan man räkna med att en pålle hav "halvblodstyp" har nu inför hösten/vinter. Cob??

Jag ska på hästloppis i morgon och jag kanske hittar några fynd till fröken :D. Jag kommer inte behöva så himla mycket ny utrustning, men grimma, träns, nåt fleecetäcke. Jag har kallstall och en lösdrift på gång, kommer inte lägga på något tjockt täcke på fröken, men fleece/ull är bra ifall de blir riktigt blöta och behöver torka upp.

/Lizzie

Jättesvårt att veta. Min (sist jag mätte 144 cm men har växt mer) har stora ponnygrimmor, inte provat cob men tror han kan ha det med. Cob på träns. Täcken 125-135. Men han har på en månad vuxit ur en storlek. Så köp inga täcken till vintern än är mitt tips. Fleece däremot går att sy ett litet veck över ryggen om det blir för långt, och går lägga veck i bogen om den blir för stor. Så köp hellre lite för stort.

@lizzie Min Irish Cob har ponny strl men är på väg över till Cob, han är 13 mån :). Vet inte om det kan hjälpa, inget halvblod som sagt.. Men ordentligt ställbar cob kanske är lagom?

Har funderat en del på hur stor Silas kan tänkas bli. Vad är era gissningar och erfarenheter?
När han var sex månader var han ca 130 cm och som ettåring 139 cm. Pappan är nu 146 cm som 4-åring (144cm som 3-åring) och mamman 148 cm. Vad tror ni? :). Han är en Irish cob, så sen ras.

Jättesvårt att veta. Min (sist jag mätte 144 cm men har växt mer) har stora ponnygrimmor, inte provat cob men tror han kan ha det med. Cob på träns. Täcken 125-135. Men han har på en månad vuxit ur en storlek. Så köp inga täcken till vintern än är mitt tips. Fleece däremot går att sy ett litet veck över ryggen om det blir för långt, och går lägga veck i bogen om den blir för stor. Så köp hellre lite för stort.

Sy veck vid bogen är ett knep som jag använt mig av tidigare. Funkar bra! Inga vintertäcken kommer köpas in. Skulle hon mot förmodan behöva något så har jag nåt gammalt täcke som är för litet åt Oktawia.

Jag räknar inte med att hon kan ha 125 i täcken, det hade min förra häst den vintern hon var åring. Dock kommer jag inte ihåg när hon gick över till 135.

Tänkte försöka hålla mig till begangnat eftersom den lilla fröken växer ur det.

/Lizzie

Mitt halvblodsföl har cob på huvudet sedan litet tag tillbaka, är typ 13mån. Och då räknar jag ändå med att det är storleken han kommer ha som vuxen med :cautious:

Idag har min tilltänkta åring blivit besiktigad och jag har nu fått rapport från veterinären då jag inte kunde närvara. Veterinären började med att hon tyckte det var otroligt fin åring, att den rörde sig hur fint som helst och helt ren i alla gångarter. Hjärta, lungor, hull osv helt ua. Dock så hittade hon en liiiten ledfyllnad i vänster hasled. Enligt veterinären så kan denna tyda på en lös benbit :(, dock så betonade veterinären att det absolut inte betyder någonting och att även OM det är en lös benbit så behöver den inte åsamka några besvär. Veterinären menar också att det är svårt med så unga hästar då lösa benbitar kan försvinna då det handlar om en växande individ.

Jag frågade veterinären hur h*n skulle ha gjort. För att vara helt säker måste man röntga, men h*n tyckte att hästen är så fin och för pris som hästen kostar - så hade veterinären köpt, utan att tveka. Blir det problem med lös benbit så får man ta det då.

Någon som har erfarenhet av ledfyllnad på åringar?

/Lizzie

Idag har min tilltänkta åring blivit besiktigad och jag har nu fått rapport från veterinären då jag inte kunde närvara. Veterinären började med att hon tyckte det var otroligt fin åring, att den rörde sig hur fint som helst och helt ren i alla gångarter. Hjärta, lungor, hull osv helt ua. Dock så hittade hon en liiiten ledfyllnad i vänster hasled. Enligt veterinären så kan denna tyda på en lös benbit :(, dock så betonade veterinären att det absolut inte betyder någonting och att även OM det är en lös benbit så behöver den inte åsamka några besvär. Veterinären menar också att det är svårt med så unga hästar då lösa benbitar kan försvinna då det handlar om en växande individ.

Jag frågade veterinären hur h*n skulle ha gjort. För att vara helt säker måste man röntga, men h*n tyckte att hästen är så fin och för pris som hästen kostar - så hade veterinären köpt, utan att tveka. Blir det problem med lös benbit så får man ta det då.

Någon som har erfarenhet av ledfyllnad på åringar?

/Lizzie

De kan ju vara fyllda för att de växer osv. Men om det är en led och veterinären misstänker att det kan vara lös benbit så...

JAG skulle röntga (båda haserna). OM det finns en bit där så skulle jag rtg övriga leder samt se om man kan sänka priset med op-kostnaden. Sen ha nogrann koll och op bort den innan den ger problem.

Detta då du inte har försäkringsskydd. Dvs om/när den ger problem, eller hon får andra ledproblem, så kan bolaget neka ersättning.

Men det är jag, som plockat bort lös bit i kotled på två olika. Bitar som inte gett problem innan och inte trots ge problem - men direkt vid inridning gett problem. Samt haft en med en defekt hasled som var tvärfräsch i 8 år. Sen blev han halt - och defekten upptäcktes. Men då var det försent. De två där den togs bort tidigt hade noll problem efter dock :)

De kan ju vara fyllda för att de växer osv. Men om det är en led och veterinären misstänker att det kan vara lös benbit så...

JAG skulle röntga (båda haserna). OM det finns en bit där så skulle jag rtg övriga leder samt se om man kan sänka priset med op-kostnaden. Sen ha nogrann koll och op bort den innan den ger problem.

Detta då du inte har försäkringsskydd. Dvs om/när den ger problem, eller hon får andra ledproblem, så kan bolaget neka ersättning.

Men det är jag, som plockat bort lös bit i kotled på två olika. Bitar som inte gett problem innan och inte trots ge problem - men direkt vid inridning gett problem. Samt haft en med en defekt hasled som var tvärfräsch i 8 år. Sen blev han halt - och defekten upptäcktes. Men då var det försent. De två där den togs bort tidigt hade noll problem efter dock :)

Jo, den besiktande veterinären var tydlig med att ledfyllningen mycket väl kan bero på att hästen växer, men ville ändå varna för risken med lös benbit.

Jag funderade i går kväll, ringde och pratade med säljaren. Resultatet av diskussionen är att priset prutades så vi båda blev nöjda och så kommer jag röntga när hästen är två. Både besiktande veterinär och en annan veterinär jag konsulterat tyckte jag skulle ha lite is i magen och avvakta röntgen till 2-års ålder och visar det något då operera bort det.

Så på lördag ska lilla fröken hämtas. Jag har nu bokat en enhästarstrailer så hon kan åka lös då hon inte är van att vara uppbunden.

/Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka