Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Generellt sett bör åringar gå ensamma eller med en mentor. De behöver äta o vila mer o leker inte på hingstvis ännu.
Två o treåringar leker tuffare som fuxen som är på Räkan på nästan var bild.
Jag sätter en Tia på att den är äldre???

En så känslig individ som han skulle jag inte utsätta för hårda tag.
För att undvika att få hästar som mobbar själva eller blir veka för livet bör man välja sällskapet.
Hästar är lika olika som oss. Idag var det en vecka gammal hingstbebis med Florestan i båda leden som tuggade för mig.
Min idag fyllda Åring har inte tuggat för någon o igår fick jag mig en redig spark i röven.:bump:

Hon kör slalom i mellan träden i full rulle o sen är man väl .. i vägen

IMG_20150702_193529.jpg

Generellt sett bör åringar gå ensamma eller med en mentor. De behöver äta o vila mer o leker inte på hingstvis ännu.
Två o treåringar leker tuffare som fuxen som är på Räkan på nästan var bild.
Jag sätter en Tia på att den är äldre???

En så känslig individ som han skulle jag inte utsätta för hårda tag.
För att undvika att få hästar som mobbar själva eller blir veka för livet bör man välja sällskapet.
Hästar är lika olika som oss. Idag var det en vecka gammal hingstbebis med florencio i båda leden som tuggade för mig.
Min idag fyllda Åring har inte tuggat för någon o igår fick jag mig en redig spark i röven.:bump:

Hon kör slalom i mellan träden i full rulle o sen är man väl .. i vägen

IMG_20150702_193529.jpg

Jo att de bör gå med jämnåriga eller äldre mentorer är jag helt med på. Jag förutsatte att alla på bilderna var åringar (vilket kan vara fel) och tolkade det som att du tyckte att den åringen såg ut som och betedde sig som en tvååring och blev nyfiken på vad du grundade det på. Om du istället menade att "den ser ut att vara en tvååring" är jag betydligt mera med hur du menade!

Sen finns ju förvisso tuffingar bland åringarna med, min skulle nog tyvärr bete sig precis som den fuxen. Han behöver verkligen någon som sätter honom på plats mellan varven - och det gör inte en annan åring.

Men även jag skulle som jag skrev innan plockat ut Räkan. Fast sen skrev ju matte att det var bättre och han var med mer i flocken. Men försynta hästar behöver försynta kompisar och trygga mentorer som bygger självförtroende. Skitungar som min behöver gamla sura tanter/farbröder med nolltolerans, och i övrigt lika tuffa kompisar.

Visst är det även vanligt med de stöddiga som aldrig sätts på plats

Ja och jag kan tycka de glöms bort. Skicka ungpojkarna på hingstbete och få hem en vän och trevlig häst liksom. Stämmer för de allra flesta. Men nån kommer vara "kung på kollot" om det bara är spolingar (och ingen äldre ordningspolis/mentor med) och den är inte lika kul att få hem..

Att släppa en tvååring med åringar är just att bädda för stöddighet.
Kanske finns det nu i det här fallet ngn vuxen som går emellan o att de små kan ty sig till varandra.
Lika barn leka bäst.

Jag har bara en stoåring - hon går i en stor flock med ston (och föl) i blandade åldrar. Min hänger mest med tjejerna i samma ålder medan den andra stoåringen som föddes på samma ställe hellre är med de äldre stona hon känner - så det är uppbart väldigt olika hur de väljer. Däremot så förstår jag inte hur @axel kan förespråka att de ska gå ensamma?

Jag är väldigt stolt över min Choklad i dag! Igår togs hon in, blev verkad och sen flyttad till annat bete och jag är mer än nöjd med hur hon sköter sig. Hon går med en tvååring och en treåring, det är väldigt lugnt i deras hage och man ser ofta hur treåringen står och vaktar medan de andra två sover.

När vi skulle ta in dom så var treåringen inne redan så det var bara de två yngre, när vi skulle gå ut ur hagen där tråden varit så vågade de inte riktigt gå. Då tar min åring täten och med bara en liten smackning tar hon ett skutt ut ur hagen! Sen ställer jag in henne i stallet i boxen bredvid en ko med kalvar, hon trycker nosen mot gallret och vill hälsa, hennes mor har koskräck men inte Chokladen! Inga problem att verka henne och sedan senare när stallägaren hade kört upp dom till betet så hade Chokladen gått först in i släpet (de fick gå in lösa). Hon är inte mycket hanterad och var som föl helt omöjlig att få ta på, ändå sköter hon sig så bra nu! Stolt matte!

Jag har bara en stoåring - hon går i en stor flock med ston (och föl) i blandade åldrar. Min hänger mest med tjejerna i samma ålder medan den andra stoåringen som föddes på samma ställe hellre är med de äldre stona hon känner - så det är uppbart väldigt olika hur de väljer. Däremot så förstår jag inte hur @axel kan förespråka att de ska gå ensamma?
Det är skillnad på hur ston o hingstar interagerar. Sen finns det allsköns variabler.
Var har jag skrivit att de ska gå ensamma?

Fast jag ser inte att axel förespråkat att de ska gå ensamma?

Först så ston är en helt annan sak att ha i åldersblandad flock. Sällan några problem ha 1-,2- och 3-åriga ston ihop tex. Men att ha 1-3 åriga hingstar/valacker ihop är en annan femma. Det riskerar att bli en pina för åringen - som har ett mycket större behov av vila än de äldre. Risken är stor att de lite äldre vill leka alldeles för hårt och länge. De blir för tuffa alltså. Sen är det individuellt givetvis, och det är där man måste anpassa så det blir ungefär lika.

Min skulle jag aldrig ha med bara jämngamla - han är för tuff. Han är inte alls elak, men han är tuff och han leker hårt. Ganska dålig på att lägga ner om inte den som säger ifrån har rejäl pondus. Jag skulle inte ha några större dubier att prova släppa honom med en tvååring däremot - av just den anledningen att han är tuff.

Det axel skrev var att de som är försynta ska gå endera med en äldre mentor eller/och med andra försynta. Det är inte att gå själv.

Min går med en fyraåring. Perfekt match rent lekmässigt. Däremot börjar han nu med ökad storlek och en något för snäll (ang säga ifrån) fyraåring att faktiskt vara den som styr och ställer. Nästa år (eller tidigare) kommer jag med största sannolikhet därför slänga in en joker i ekvationen - en större, ranghög valack med nolltolerans. Helt enkelt en som kommer dänga upp min lille skit tills budskapet gått hem för det fall att min lilla inte lyssnar.

Fyraåringen förresten. Han var en MES som liten. La sig bokstavligt talat platt ner och föltuggade som en dåre. Så upptagen med att skrika "döda mig inte!" att han inte ens gick undan. Honom avbokade jag från hingstbetet och så gick han med en äldre jättesnäll och lekfull mentor. Som byggde enormt med självförtroende hos den lilla. Sen fick han en lite tuffar men ändå snäll lekkompis osv. Självförtroendet växte. Det hade INTE hänt på hingstbete.

Idag är han en trygg, självsäker herre. Och "betalar tillbaka" genom att ta hand om min åring. Han ger tillbaka vad han fick, han agerar mentor och lekkamrat och sätter gränser och bygger självförtroende hos den lille. Även om den lille inte behöver mer av det sistnämnda....

Tillägg: Så mina är varsitt exempel från varsin ände av skalan på vad som inte bara går att släppa på hingstbete tex och tro allt blir bra. Utan det kräver en grupp sammansatt med noga omsorg och som utvärderas noga.

Jaha. Jo det kunde nog tolkas så.
Jag menade åringar.. för sig-tillsammans med andra åringar. Bäst att skriva hingstar då...

Jag har bara sett en enda lösdrift för hingstar där man hade koll.

där gick 1-3 åringar ihop. De äldre tog där hand om de små.
De var rart att se hur de visade ligghallen o hur de bands upp jämte vana var dag.
En vår när en av treåringarna blev för tuff togs den ur gruppen.

Ston är ju som elefanter som lever ihop hela livet i familjen.
Småhingstar får inte sticka upp dvs beté sig hingstigt

Snart kanske jag hör hemma i den här tråden igen... I morgon ska jag åka och kolla på ett åringssto - hennes stam tilltalar mig jättemycket (Placido Domingo - Latimer - Kennedy) :love:. Mamma häst har fina avkommor i Danmark.

Det som jag kan se på videofilmerna har gjort mig tillräckligt nyfiken för att orka ge mig ut på en Roadtripp (70 mil ToR) :D

Så håll tummarna att det klickar mellan mig och sötnosen :)

/Lizzie

Vad glad jag bli för din skull.
Lite ny kärlek. Det är dig väl unnt.
Jättefin. Verkligen. Tar du med den hem direkt?

Hon går på bete med jämnårig kompis och några äldre ston. Så jag åker upp i morgon för att spana in henne och blir det köp åker jag upp och hämtar henne efter betet i början av augusti. Det får bli två resor även om det är långt.

Jag skulle kunna köpa henne osedd pga stammen - men jag har semester så jag och en kompis (som är unghästvan) åker ut på en tripp :)

/Lizzie

@lizzie: Hoppas så att det går bra för dig, du har definitivt förtjänat lite medflyt!

I mina arabhästnördögon :p ser hon väldigt fin ut och mammahäst var också väldigt trevlig så det bådar ju gott.

Mamma häst är jättefin :d ska också, enligt uppgift från ägare ha ett toppenhumör :-)

http://www.hestegalleri.dk/galleri/billeder/trakehner-kantate-dyrhave-solgt/175854

/Lizzie

Åh herregud, hon går tillbaka i rakt nedstigande led till Kassette! :love: :love: Inte konstigt att jag gillade henne, först kommer araber men sedan trakehnare :heart Kassettes far var också mormorsfar till Utrillo.

Köper du henne rekommenderar jag att du skaffar "Trakehner" av Ursula Guttmann ("Schimmel, Rappen, Füchse, Braune - Trakehnen lebt!" på tyska). Där finns det bilder på MASSOR av släktingar ;)

Åh herregud, hon går tillbaka i rakt nedstigande led till Kassette! :love: :love: Inte konstigt att jag gillade henne, först kommer araber men sedan trakehnare :heart Kassettes far var också mormorsfar till Utrillo.

Köper du henne rekommenderar jag att du skaffar "Trakehner" av Ursula Guttmann ("Schimmel, Rappen, Füchse, Braune - Trakehnen lebt!" på tyska). Där finns det bilder på MASSOR av släktingar ;)

Då förstår du varför jag går igång på stammen :angel: :love:

Boken har jag redan och dessutom är Placido Domingo från stofamiljen Polarfarht som också finns med i boken.

Så även om den lilla fröken kan se lite "åringstråkig" ut så är jag starkt intresserad av henne just utifrån stammen :D

/Lizzie

/Lizzie

Då förstår du varför jag går igång på stammen :angel: :love:

Boken har jag redan och dessutom är Placido Domingo från stofamiljen Polarfarht som också finns med i boken.

Så även om den lilla fröken kan se lite "åringstråkig" ut så är jag starkt intresserad av henne just utifrån stammen :D

/Lizzie

/Lizzie

Haha, den boken var för det mesta utlånad till mig från bibblan när jag var liten :D älskade historierna om flykten från Ostpreussen och att de lyckats skapa ett nytt Trakehnen (man hade ju inte full koll på politiken när man var 7 år). Kassette var favorit innan jag gillade araber så det var väl ett tecken på vad komma skulle ;)

Håller tummar och tår för att ni kommer att gilla varandra :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka