Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, den besiktande veterinären var tydlig med att ledfyllningen mycket väl kan bero på att hästen växer, men ville ändå varna för risken med lös benbit.

Jag funderade i går kväll, ringde och pratade med säljaren. Resultatet av diskussionen är att priset prutades så vi båda blev nöjda och så kommer jag röntga när hästen är två. Både besiktande veterinär och en annan veterinär jag konsulterat tyckte jag skulle ha lite is i magen och avvakta röntgen till 2-års ålder och visar det något då operera bort det.

Så på lördag ska lilla fröken hämtas. Jag har nu bokat en enhästarstrailer så hon kan åka lös då hon inte är van att vara uppbunden.

/Lizzie
Men ska du inte avla på henne ?
Misstänker man ev lösnbenbit på en häst som jag tänkt avla på skulle jag absolut utesluta detta innan köp .
Skulle inte avla på ett sto som jag medvetet hade lösa benbitar på .

Nu är det bestämt att Domino kommer tillbaka den 31/8. Ska bli spännande, har inte sett honom på nästan ett halvår, han måste ha växt.

Hade ni vågat kastrera den 1/9? tänker på vädret, vi har ofta varmt och soligt i September... Har ju bara ston hemma så kastrering är nödvändig så fort som möjligt.

Nu är det bestämt att Domino kommer tillbaka den 31/8. Ska bli spännande, har inte sett honom på nästan ett halvår, han måste ha växt.

Hade ni vågat kastrera den 1/9? tänker på vädret, vi har ofta varmt och soligt i September... Har ju bara ston hemma så kastrering är nödvändig så fort som möjligt.

Hur mycket insekter brukar ni ha är väl frågan? Finns gör de ju absolut - men det gör de ju i mars/april när många kastrerar med.

Tänkt kastrera öppet eller sytt? Sytt är knappast ngt problem.

Hur mycket insekter brukar ni ha är väl frågan? Finns gör de ju absolut - men det gör de ju i mars/april när många kastrerar med.

Tänkt kastrera öppet eller sytt? Sytt är knappast ngt problem.
Jag hade tänkt mig öppet?, eftersom alla hingstar jag hittills kastrerat har gjorts så. Här är nog mycket insekter om tre veckor också.... pratade med veterinären och han sa att det beror på vädret, är det lika varmt som idag (25+ ) så får man vänta. Så jag får nog ha hingst här hemma någon månad innan det går att kastrera. Inte optimalt men hoppas det kommer funka ändå.

Nu har Kandahar flyttat hem till mig :bump: . Jag hämtade henne i går och det blev en lång dag. Kom hem strax efter kl 21 och det blev så att vi släppte ut henne direkt till mina två damer. Sommarhagen är stor och hon hade inga problem att komma undan. Mina två damer kutade som galningar efter youngstern - men de hängde inte med - inte ens den stora! Ett tag var jag seriöst övertygad om att shettisen skulle få en hjärtinfarkt... :angel:

Kandahar var stressad och gnäggade efter mamma - det lugnade ner sig efter 1,5 timme och hästarna höll sig på behörigt avstånd från varandra. Tidigt i morse så var jag och kollade till dem. Kandahar rörde sig i en cirkel kring mina damer, men min stora såg till att vara emellan shettisen och youngstern hela tiden.

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandi2.jpg.html][/URL]

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandi3.jpg.html][/URL]

Nu på em är det helt lugnt i hagen och nykomligen tillåts komma närmre utan att det blir sura miner.

/Lizzie

Hur gick det att köra hem henne @lizzie? Hade du henne lös? :)

Jag hyrde en enhästarstrailer och fick hon åka lös, då hon inte alls är van att vara uppbunden. Hon blev i princip inlyft i trailern (lite lätt drogad då säljaren är veterinär) eftersom hon inte ville lämna mamma. Så väl inne i trailern så lyckades hon vända sig om och stod baklänges hela resan hem (35 mil). Hon gnäggade hysteriskt, men höll sig lugn för övrigt. I samband med flytten till mig blev hon alltså separerad från sin mamma för första gången.

Väl hemma funderade jag på hur jag skulle få ut henne, men det var inga problem att smyga in till henne från frambommen och så kunde min sambo öppna baklämmen när jag kopplat fast lilla fröken. Hon är van att bli ledd så det var inga problem att få henne att följa med mig ut.

Det har nu lugnat sig i hagen också. Även om min storhäst är en surkärring för tillfället och vaktar på shettisen så är hon samtidigt väldigt nyfiken på nykomlingen. De kommer snart vara kompisar.

/Lizzie

Gick ner till hagen vid 18-snåret för att kolla till damerna efter jobbet. Nykomlingen tillåts "hänga med tanterna" nu :)

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/202Paringllarna1.jpg.html][/URL]

Så hörde de att jag kom gående ;)

Oktawia vill genast ha koll på hela flocken ;-)

Senare på kvällen var jag nere med vatten och då så stod Oktawia och Kandahar och snosade på varandra. Dock är Oktawia lite lömsk ;) hon hummar och lockar till sig Kandahar, vallar lite på henne, men kan sätta tänderna i rumpan på Kandahar när hon känner för det, bara för att hon kan.

Min sambo var hemma en snabbis på lunchen idag och då såg han att Kandahar låg ner och vilade, så uppenbarligen börjar hon känna sig trygg i alla fall :)

Accepterandet av nykomlingen går sakta men säkert framåt :)

/Lizzie

Mina brudar är sams nu. Shettisen tycker nog egentligen att Kandahar stör ordningen, men är inte grinig längre. Gammeltanten Oktawia har tagit på sig "mammarollen" och Kandahar verkar känna sig trygg med det.

Det är i alla fall inga sura miner när matte och husse kommer in i hagen. Inga svartsjukedraman etc så man riskerar att bli sparkad - och det känns bra :D

/Lizzie

Mina brudar är sams nu. Shettisen tycker nog egentligen att Kandahar stör ordningen, men är inte grinig längre. Gammeltanten Oktawia har tagit på sig "mammarollen" och Kandahar verkar känna sig trygg med det.

Det är i alla fall inga sura miner när matte och husse kommer in i hagen. Inga svartsjukedraman etc så man riskerar att bli sparkad - och det känns bra :D

/Lizzie
Vad härligt att allt gått bra!

Härligt att läsa, @lizzie!

Min skygga lillskit lyckades ta av sig grimman i stora sommarhagen och vi i stallet skämtade om att han ska ju ändå bara växa, räcker väl om vi får in honom när han är tre. ;) Sen kom verkligheten ikapp och jag behövde få in honom för verkning. Är lite stolt över att jag tog den extra tiden att bygga en liten fålla, vari han och hans kompis fick sitt stödfoder och sedan tog det bara en halvtimme innan han var tillräckligt okej med att jag var nära för att jag skulle kunna sätta på grimma.

Förutom en viss kvarvarande skygghet i hagen är han väldigt cool och lätthanterlig i alla situationer - hittills. Väntar lite på att han ska visa några hingstfasoner. :cautious:

Söt är han i alla fall! :love:

B938182D-1C7B-47DF-AB81-35E2D7860E17.jpg

BE148B63-201F-465C-99C0-47E8B27BC229.jpg

@lizzie säger samma som cirkus, är glad att du hittade en sån fin unghäst som ersättning för den du förlorade. Så skönt att de kommer bra överens.

Tack :)!

Det har faktiskt varit en lång process för mig innan jag bestämde mig. Främst har det tagit tid att hämta mig från chocken och sorgen över fölisen. Sedan har jag haft många funderingar kring mitt sto - planen var ju att hon skulle bli avelssto. Efter att ha rådfrågat flera veterinärer, avelsfolk inom SWB så bestämde jag mig tidigt i våras att Oktawia inte ska betäckas igen. Risken att få ett nytt föl med samma tillväxt fel kändes allt för stor för att jag skulle orka chansa. För att se krasst på det hela så är inte mitt sto tillräckligt bra för att det skulle vara värt en dylik chanstagning.

Att sedan titta på annonser över åringar och föl har också varit ångestfyllt och alla har blivit jämförda med mitt föl - självklart ;). Annonsen på Kandahar hittade jag i feb-mars och jag fastnade redan då. Jag och säljaren har varit "e-postvänner" en längre period :D.

Det är svårt att sia om hur en åring kommer att se ut som vuxen, men jag gick igång på stammen. Dessutom är mamman ursnygg och fått 3 fina avkommor innan Kandahar - så jag hyser hopp om en fin vuxen häst så småningom.

Så här långt är jag väldigt nöjd i alla fall - för att vara relativt ohanterad är den lilla fröken väldigt lätt att hantera. Kommer fram i hagen utan problem. Går snällt i snöre och jag kan ta på hela kroppen och borsta överallt. Igår så borstade jag hennes enorma pannlugg - det var nog första gången för henne, för hon tyckte det var himla märkligt tilltag, men fann sig omgående :-).

När man ser henne springa i hagen så slår ju hjärtat dubbelvolter - så himla fin och hon har en helt annan elasticitet i sina gångarter än vad Oktawia har :bump:

/Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka