Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det att ta sig vatten över huvudet att köpa sig en 1,5-åring?

Jag håller med @Alexandra_W, det är en första gång för allt! Min åring är min första unghäst, jag har haft honom i tre månader och har redan tagit lite hjälp av en kompis som har stor unghästvana (och till och med varit i Uruguay och tränat vildhästar!). Inte för att jag hade några problem, utan mer för att förebygga problem. Så länge du har hjälp att tillgå, go for it! :)

Angående min åring förresten, så hade han 40,2 i morse. :(

Har tråkiga nyheter, Hollies lillebror e Luxus cml finns inte mer :cry: Jag kan inte gå in på ngr detaljer om varför i dagsläget.
Oerhört tråkigt! :heart

11425140_10153298381426702_8273006525111077036_n.jpg

10330453_10152266031371344_4121850269039147159_n.jpg

Men nej, @Charlottee! Vad tråkigt att höra! Han var jättefin. :(

@Vingra, veterinären säger avvakta över helgen så får vi se på måndag. Han ska få metacam i 5-7 dagar. Större bulor idag, vet inte om det syns på bild men så här såg han ut för en kvart sen:
85EC5835-AB06-4328-A532-784EE4A755B8.jpg

Men nej, @Charlottee! Vad tråkigt att höra! Han var jättefin. :(

@Vingra, veterinären säger avvakta över helgen så får vi se på måndag. Han ska få metacam i 5-7 dagar. Större bulor idag, vet inte om det syns på bild men så här såg han ut för en kvart sen:
85EC5835-AB06-4328-A532-784EE4A755B8.jpg
Vad märkligt det ser ut. Trodde inte heller kvarka kunde se ut så men vad vet man egentligen. Hoppas det är snabbt övergående.

Ja men eller hur! Det är egentligen bara den första bölden som känns som en böld, och den har dessutom läckt lite vätska/klegg i dag från två ställen, även om det inte går att se några "hål". De andra bulorna ser och känns mer som de största nässelutslagen någonsin skådade, typ.

Han får dessutom bara fler och fler bulor. Så här såg han ut i går:
C01F6AE9-BF17-4DDF-ACD3-5FCC0C12EFAB.jpg

Att det långsamt utvecklas fler bulor, och att hela halsen på höger sida i dag kändes "tjock", gör att jag inte har tänkt alls på getingstick. Ormbett tänkte vi först på, men den första bölden (den närmast ganaschen) började som en liten knöl som ingen direkt oroade sig för förrän den plötsligt blev tredubbelt så stor och ömmade lite.

Vi har funderat och funderat över smittovägen om det skulle vara kvarka ändå. Det är så extremt osannolikt att just DENNA häst skulle bli smittad, och INGEN ANNAN. Vi fattar verkligen inte. Vi har läst om det som kallas för "tysta bärare" av kvarka, men det skulle betyda att mammahäst fick kvarka någon gång mellan 2005-2008 och sedan har levt i Sverige i 7 år och fått ett föl innan Ior utan att smitta någon annan häst. Sedan smittar hon sitt andra föl två månader efter avvänjning... det borde falla på sin egen orimlighet.

@Alexandra_W , nej man har inte aspirerat (om det betyder att man tagit prov från bölden/erna :o ), utan endast näs- och blodprov är tagna.
Jag har ingen koll på kvarka, men det brukar v'äl påverka lymfkörtlarna o inte ner på halsen som din?

Kommer de att ta biopsi eller vad är planen?
Jobbigt med hög feber. Usch o fy.

Jag har ingen koll på kvarka, men det brukar väl påverka lymfkörtlarna o inte ner på halsen som din?

Kommer de att ta biopsi eller vad är planen?
Jobbigt med hög feber. Usch o fy.
Han har lite svullna lymfkörtlar också, men... inte alls så mycket som jag har associerat med kvarka. Veterinären sa att bölder KAN komma på andra ställen på kroppen. Jag tror dock inte på kvarka längre, han är ju varken snuvig eller hostig.

Jag vet inte riktigt vad planen är, jag skulle höra av mig till veterinären i morgon och så ska vi ta det därifrån. Både jag och stallägaren har pratat med lite olika veterinärer, så eventuellt tar vi ut en annan för en second opinion.

Min oro har ändå lagt sig liiite - han hade 38,4 i morse innan han fått metacam! :) Halsen är tyvärr fortsatt bubblig och dan. På bilden ser man var det läckt från den översta bölden. Han är lite hårlös där. Fläckarna nere på halsen är från bajshögen han använde som huvudkudde...

f014285e-873b-4195-8128-cfac24304b3c.jpg

Otäckt!:eek:
Det borde inte vara endast en hudreaktion av ngt.
Hoppas att det ger med sig nu o för gott.
Kan du skriva om du får en diagnos?
Lycka till med Liten:)

Eftersom mina hästar fått stora blodmasken fick jag dra igång operation "sanera hagar-sätta ny parasitfri hage-avmaska-flytta två sjövilda ettåring o surmärr-plus meddela alla som kan ha kommit i kontakt med bete" :banghead: Nu till den stora frågan.. Hur fan ska jag klara mig utan mina hagar i två år? :( Tack gode Gud att vi har grannar att låna mark av men ändå.. Nu vill jag ha semester! :wtf:

Hur mycket gör ni med era åringar? Hur ofta? Hur mycket behöver man ha "panik" att hinna med? Tanken är körhäst någon gång i avlägsen framtid, men vill ändå inte känna någon brådska.. Är min första riktiga bebis-häst ju trots 25 år i branschen :p

Har gått igenom allt från att lyfta fötter till att köra in utan brådska med en helt orörd 10-årig storhäst förut så inte för att man måste ha bråttom direkt, men känner ändå lite press från mig själv även om den största delen säger som jag alltid tyckt, att hon fortfarande är bebis, låt henne vara det och pusha inget :) Hon är ganska busig emellanåt så vill inte överhantera heller, anser det bättre att hon får uppfostras av lekfarbror när det gäller vissa saker, snarare än av matte. Han gör det med bravur, han både leker med henne och fostrar med "fast hov"! :love:

Hittills blir det leda i grimma till/från hagen ungefär 5-6 dagar i veckan och på den relativt korta vägen hälsa på/kliva på diverse konstiga saker som kan vara läskiga.
Någon liten tur a 5-10 minuter på ridbanan en gång i veckan, i bland ensam i bland med sällskap (egna ridbanan hemma bakom stallet).
Vara ensam en timme i boxen/stallet när "storebror" är ute och jobbar några gånger i veckan (funkar mycket bra).
Stå bunden på gången samt borstas, visiteras, lyfta fötter, även raspa fötter (3 av 4 fötter går bra ;) ).
Av och på grimma blir det ju också ett antal ggr per dag både ute i hagen och inne. Basic hantering alltså.

Ja det är väl det för tillfället. Tanken är att lastträna någon gång samt i samband med det åka och socialträna en liten stund på bortaplan då och då inför utställning och premiering i höst. Det blir också ensam utan sällskap av storebror.

Hur mycket gör ni med era åringar? Hur ofta? Hur mycket behöver man ha "panik" att hinna med? Tanken är körhäst någon gång i avlägsen framtid, men vill ändå inte känna någon brådska.. Är min första riktiga bebis-häst ju trots 25 år i branschen :p

Har gått igenom allt från att lyfta fötter till att köra in utan brådska med en helt orörd 10-årig storhäst förut så inte för att man måste ha bråttom direkt, men känner ändå lite press från mig själv även om den största delen säger som jag alltid tyckt, att hon fortfarande är bebis, låt henne vara det och pusha inget :) Hon är ganska busig emellanåt så vill inte överhantera heller, anser det bättre att hon får uppfostras av lekfarbror när det gäller vissa saker, snarare än av matte. Han gör det med bravur, han både leker med henne och fostrar med "fast hov"! :love:

Hittills blir det leda i grimma till/från hagen ungefär 5-6 dagar i veckan och på den relativt korta vägen hälsa på/kliva på diverse konstiga saker som kan vara läskiga.
Någon liten tur a 5-10 minuter på ridbanan en gång i veckan, i bland ensam i bland med sällskap (egna ridbanan hemma bakom stallet).
Vara ensam en timme i boxen/stallet när "storebror" är ute och jobbar några gånger i veckan (funkar mycket bra).
Stå bunden på gången samt borstas, visiteras, lyfta fötter, även raspa fötter (3 av 4 fötter går bra ;) ).
Av och på grimma blir det ju också ett antal ggr per dag både ute i hagen och inne. Basic hantering alltså.

Ja det är väl det för tillfället. Tanken är att lastträna någon gång samt i samband med det åka och socialträna en liten stund på bortaplan då och då inför utställning och premiering i höst. Det blir också ensam utan sällskap av storebror.

Det räcker väl mer än väl?
Finns eg inga rätt eller fel, men överhantering kan slå fel. Ingen risk med det du beskriver för det dock.
Men annars så många åringar går på lösdrift, kollas till varje dag och ev står uppbunden vid kraftfodergiva. I övrigt tas de in var X vecka för verkning och thats it. Och så finns det åringar som står på Box nattetid och får daglig hantering i samband med det. Brukar bli hästar av båda sorterna, och bra hästar av båda sorterna.

Tack för ditt svar Alexandra! Jag blir lätt nojig så ville ventilera mig lite ;)
Det känns bättre att höra att man gör lagom, vill som sagt inte överhantera och helt plötsligt stå där med en påflugen yngling!
Jag funderar på hur jag ska göra till vintern sedan, om hon ska gå med jämnåriga kanske och jag lånar "vuxet" sällskap till den äldre herrn under de månaderna.
Får se hur jag gör med det.

Eftersom mina hästar fått stora blodmasken fick jag dra igång operation "sanera hagar-sätta ny parasitfri hage-avmaska-flytta två sjövilda ettåring o surmärr-plus meddela alla som kan ha kommit i kontakt med bete" :banghead: Nu till den stora frågan.. Hur fan ska jag klara mig utan mina hagar i två år? :( Tack gode Gud att vi har grannar att låna mark av men ändå.. Nu vill jag ha semester! :wtf:

Du kan inte skrapa hagarn? Har hört om de som fått rent genom att välta/ skrapaa av översta lagret.

Tack för ditt svar Alexandra! Jag blir lätt nojig så ville ventilera mig lite ;)
Det känns bättre att höra att man gör lagom, vill som sagt inte överhantera och helt plötsligt stå där med en påflugen yngling!
Jag funderar på hur jag ska göra till vintern sedan, om hon ska gå med jämnåriga kanske och jag lånar "vuxet" sällskap till den äldre herrn under de månaderna.
Får se hur jag gör med det.
Det du redan gör räcker gott och väl :)
Det är vi människor som behöver sysselsättas stup i kvarten.
Det där med att gå med jämnåriga är lite kluvet. De behöver äldre hästar som lär dem saker och ting, samtidigt som pojkvaskrar behöver leka av sig. Jag har ju en väldigt åldersblandad stoflock och småttingarna tillbringar mer tid med övriga hästar än med varandra, även om de också leker och busar (fast då brukar även de vuxna haka på). Cleo avgudar storasyster Mini (3 år) och är som småsyskon brukar vara: härmiga och jämnt i hasorna :D Lilla My hänger oftast med ett femårigt sto.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka