Hur mycket gör ni med era åringar? Hur ofta? Hur mycket behöver man ha "panik" att hinna med? Tanken är körhäst någon gång i avlägsen framtid, men vill ändå inte känna någon brådska.. Är min första riktiga bebis-häst ju trots 25 år i branschen
Har gått igenom allt från att lyfta fötter till att köra in utan brådska med en helt orörd 10-årig storhäst förut så inte för att man måste ha bråttom direkt, men känner ändå lite press från mig själv även om den största delen säger som jag alltid tyckt, att hon fortfarande är bebis, låt henne vara det och pusha inget
Hon är ganska busig emellanåt så vill inte överhantera heller, anser det bättre att hon får uppfostras av lekfarbror när det gäller vissa saker, snarare än av matte. Han gör det med bravur, han både leker med henne och fostrar med "fast hov"!
Hittills blir det leda i grimma till/från hagen ungefär 5-6 dagar i veckan och på den relativt korta vägen hälsa på/kliva på diverse konstiga saker som kan vara läskiga.
Någon liten tur a 5-10 minuter på ridbanan en gång i veckan, i bland ensam i bland med sällskap (egna ridbanan hemma bakom stallet).
Vara ensam en timme i boxen/stallet när "storebror" är ute och jobbar några gånger i veckan (funkar mycket bra).
Stå bunden på gången samt borstas, visiteras, lyfta fötter, även raspa fötter (3 av 4 fötter går bra
).
Av och på grimma blir det ju också ett antal ggr per dag både ute i hagen och inne. Basic hantering alltså.
Ja det är väl det för tillfället. Tanken är att lastträna någon gång samt i samband med det åka och socialträna en liten stund på bortaplan då och då inför utställning och premiering i höst. Det blir också ensam utan sällskap av storebror.