Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gör ni med täcken? Mitt mål är att min youngster i största möjligaste mån ska få gå utan täcke, men när värsta höstrusket kommer så skulle jag vilja lägga på regntäcke. Hon drar 135 på längden, men hur gör ni med halsringningen? Nog för att jag fått sy veck på täcken tidigare - men denna fröken kan snurr täcket två varv runt halsen :angel:

/Lizzie
Det är skitsvårt med täcken till dem är min uppfattning, de är så tunna i kropparna att allt bara hänger... Överlag så har jag kommit fram till att när jag försökt köpa täcken i rätt storlek till ryggmåttet har det varit skitstort och att jag behövt köpa helt annan storlek än vad jag trott. Inte för att det är mkt att gå på.

Räka planerar att bo på lösdrift med andra slynglar så jag räknar med att inte våga ha på täcke ute.

Det är skitsvårt med täcken till dem är min uppfattning, de är så tunna i kropparna att allt bara hänger... Överlag så har jag kommit fram till att när jag försökt köpa täcken i rätt storlek till ryggmåttet har det varit skitstort och att jag behövt köpa helt annan storlek än vad jag trott. Inte för att det är mkt att gå på.

Räka planerar att bo på lösdrift med andra slynglar så jag räknar med att inte våga ha på täcke ute.

Jag vill helst ha henne utan täcke, men med tanke på gårdagens hällregn så kände jag behov av att ha ett i nödfall. Kraken såg ut som en dränkt lerinpackad råtta när jag kom hem från jobbet. Dock frös hon inte så det är ju bra i alla fall. Vi håller på och bygger på min lösdriftshall för fullt! Målet är att ha den klar till 1/10 så det är bara att hoppas att vädrets makter är med oss fram tills dess.

/Lizzie

Jag vill helst ha henne utan täcke, men med tanke på gårdagens hällregn så kände jag behov av att ha ett i nödfall. Kraken såg ut som en dränkt lerinpackad råtta när jag kom hem från jobbet. Dock frös hon inte så det är ju bra i alla fall. Vi håller på och bygger på min lösdriftshall för fullt! Målet är att ha den klar till 1/10 så det är bara att hoppas att vädrets makter är med oss fram tills dess.

/Lizzie
Du behöver inte motivera täcke till mig ;), när min gått med vuxna hästar har han trots lösdriftsskjul och att han gick in på natten i stall fått ha på sig täcke när vädret var uselt. Har ju inget fett på kroppen och ser verkligen eländig ut ju...

MIn har också täcke vid dåligt väder dvs kallt och blåsigt/regn. Hon verkar helt bekväm med det, vilket hon inte är när hon blivit blöt. :)

Undrar vad och hur mycket ni fodrar era åringar nu efter sommarbetet?
Min får 1 kg lusern och 3 dl havre och mineraler, detta har han dock fått hela sommaren då han är lite tunn. Han får nu även ca 8 kg hö, svårt att uppskatta då han fortfarande går ute dygnet runt med en hagkompis och äter ur samma hög men ca...

Silas växer som ogräs och vi lasttränar för fullt då vi flyttar till egen gård 1 oktober, ska bli så skönt! Han är superduktig och går nu in själv medan jag står utanför, bommen bak och att sitta fast är inga problem! Går extremt långsamt framåt då jag är själv när jag lasttränar.. Får nog hjälp i nästa vecka så vi kan börja stänga helt :). Han har fått extra ensamhetsträning i hagen vilket går superbra, springer runt lite i början men coolar snabbt ner sig. Jag älskar verkligen den här hästen!

När vi hade fint väder förra veckan låg han och mös med huvudet på min mage .

Nu är Domino kastrerad, gud så skönt att ha det gjort. Hoppas Inga komplikationer tillstöter.

Funderade på en sak angående vaccinationen. De två första är gjorda med en månads intervall sen är det 6 månader till den tredje. När jag kollade på vaccinationsbestämmelser på ridsportsförbundet så stod det att grundvaccinationen är de två första , därefter är hästen tävlingsberättigad och behöver inte vaccineras förrän om ett år.

Är grunden två eller tre vaccineringar, blir inte riktigt klok på det där? Nu har han ialla fall fått fyra för han fick en till idag, så ligger alla hästarna på samma intervall sen.

Senast ändrad:
Nu är Domino kastrerad, gud så skönt att ha det gjort. Hoppas Inga komplikationer tillstöter.

Funderade på en sak angående vaccinationen. De två första är gjorda med en månads intervall sen är det 6 månader till den tredje. När jag kollade på vaccinationsbestämmelser på ridsportsförbundet så stod det att grundvaccinationen är de två första , därefter är hästen tävlingsberättigad och behöver inte vaccineras förrän om ett år.

Är grunden två eller tre vaccineringar, blir inte riktigt klok på det där? Nu har han ialla fall fått fyra för han fick en till idag, så ligger alla hästarna på samma intervall sen.

Det är olika för optimalt skydd och tillräckligt skydd för att få tävla.

Än så länge mår han toppen! Gnäggade o var pigg o ville ut i morse. Vid utsläppet sprang mamman in I stallet igen för att möta honom, (de går inte ihop nu) o tror ni inte han försökte dia ! :meh: Mamman tillät men innan han hittade spenen så jag delade kvickt på dem igen. Hmm jag hade ju tänkt att alla snart skulle gå ihop.

Planen var ju att Domino o Dingla skulle gå tillsammans I vinter och halvblodet själv. Jag har två avdelningar I ligghallen så det fungerar så bra att ha dem I två små "grupper". Men nu vet jag inte om jag istället skulle ha båda stona för sig själv och kanske hitta annat sällskap till Domino... Har inte bestämt ännu om någon ponny ska säljas, tänkte först sälja Domino men nu vill barnen hellre behålla honom o sälja mamman. Kan ju vara nyhetens behag att han är hemma också.

12063546_10153246816679426_3500127780332866147_n.jpg
12039452_10153246819664426_8218575801855925070_n.jpg

Såhär ser han ut just nu, vinterpälsen på utväxt.

Min rödtott har inte riktigt haft den höst man skulle önskat honom. Tvärtom. Ska man säga något positivt om det så har jag en extremt resvan herre som lastar sig själv, åker kanon och tar nya miljöer med ro. På så vis är halva tävlingshästen skapad.

Men han har senaste knappa två månaderna åkt skytteltrafik mellan hemma, djursjukhuset och konvalescentstall. Har ett knä som bråkar med honom, lateral patellaluxation obegripligt nog. Legat inlagd ett par svängar och genomgick för några veckor sedan en diagnostisk artroskopi båda bakknäna, som dock inte gav veterinärerna så mycket mer svar. Han är nu på konvalescentstallet igen, helst skulle han stå kvar där i 4 v till men det är en ekonomisk fråga med. Jag har totalt haft honom där en månad, och det är ungefär vad min ekonomi klarar av, det är ju inte direkt billigt. Det funkar super ha honom där, där accepterar han livet som fånge (boxvila) - hemma så var han hur cool som helst så länge jag inte försökte ta ut bästa kompisen, vilket blev lite ohållbart i längden.

Nu ska han promeneras, något som kräver två personal och droger för att det ska förlöpa förhållandevis städat. Så ta hem är inte alls ett så lyckat alternativ rent så, då kommer han få släppas ut i hage och det är inte det bästa just nu. Men är svårt trolla fram pengar som inte finns med, så vi får se var det slutar.

Prognosmässigt är det högst avvaktande, mycket "vänta och se" i princip :S

Från när jag var förbi och hälsade på idag
12037984_867684909994150_2277608145931343679_n.jpg

@Alexandra_W men ush vad tjatigt. Det där låter ju inget vidare. Blev han halt eller hur uppmärksammade du problemet? Konvalescentstall förstår jag blir dyrt. Hade du inte kunnat låna ut din andre så länge alternativt ha honom inne dygnet runt en period också? Funkar inte sjukruta ute? du har säkert gått igenom dessa förslag I ditt huvud redan, men jag nämner de I alla fall.

@Alexandra_W men ush vad tjatigt. Det där låter ju inget vidare. Blev han halt eller hur uppmärksammade du problemet? Konvalescentstall förstår jag blir dyrt. Hade du inte kunnat låna ut din andre så länge alternativt ha honom inne dygnet runt en period också? Funkar inte sjukruta ute? du har säkert gått igenom dessa förslag I ditt huvud redan, men jag nämner de I alla fall.

Nej faktiskt inte varit halt varken förr eller nu, men jag tror han är rätt hårdhudad. Men knäet är såpass instabilt att det är svårt att missa om man känner på det, lyfter bakbenet eller liknande. Att ha en frisk, energisk och livsglad fyraåring (den lilla grå) på boxvila i 8 v för att vara barnvakt kändes inte riktigt som ett sjysst alternativ. Varannan dag hade jag kunnat acceptera, att den lilla grå fick stå inne varannan dag och shettisen varannan dag. Men det gick inte rödtott med på alls, han skulle ha sin lilla gråsäl och därmed basta. Det var då jag deporterade honom till konvalescentstall för att se om det gick bättre - de små är ju fördelen att om man byter miljö saknar de referenser.

Han är ju bara ett år, och det finns otroligt mycket energi (är ju massa fbl i honom) även till vardags. Så man förstår det pyser ur öronen på honom. Som vet sa på ett av besöken redan innan op "Han har så mycket energi att han vet inte var han ska göra av sig själv". Vi fick droga för att kunna undersöka den gången, efter att ha försökt visa skritt i löpargången och han i princip fått plockats ner från taket. Och det var efter drygt en vecka på box bara. Han var ganska yr i hatten i början på konvalescensstallet med, flög i luften, exploderade och sparkade i väggarna och flippade ur bara en annan häst bytte box vid mockning, eller för all del han själv bytte box vid mockning. Eller det var matdags. Eller någon kom. Eller... ;) I första rapporten kallade de honom "liten röd tryckkokare" och de har i efterhand berättat att de inte trodde det skulle gå/fungera just för han var så otroligt taggad. Men sen taggade han ner, och kom in i rutinen att "på det här stället står man tydligen inne och möööööglar". Så han sköter sig super på box där nu, kan till och med stå inne ensam och de andra gå ut (i början stod han i en avdelning med bara strixa boxvilehästar så ingen gick in/ut, då rev han stället). Men behöver drogas och de behöver vara två för att promenera honom två varv på stallplanen, eller ta ut honom i liten sjukruta (som han fick börja gå ut i för första gången häromdagen, drogad).

Så, han står verkligen bäst där han står. Kommer han hem så både vet, konvalescentstallet och för all del jag är helt eniga i att då är det minst dåliga att släppa ut honom. Ingen av dem tycker att jag bör försöka promenera honom själv, ens med droger. De är som sagt två på konvstallet. Han är inte alls dum, det är en snäll kille. Men det finns så mycket energi och han är såpass ung att det inte riktigt går att tala allvar med honom som en vuxen. Och om/när han exploderar är det förvisso inte bra för knäet men ffa är det en såpass stor säkerhetsrisk. Som vet uttryckte det "Om han hoppar runt må väl vara hänt, men om han skadar människor under tiden är värre..."

Jag har ju faktiskt en.. nej två :D -14 bebisar hemma. Fast ja, ingen av dom är väl så mycket bebis längre mentalt, bara i kropparna. :)

Först ut är min, förhoppningsvis, blivande reining/kossestjärna.
The Rainbow EE, quarterhingst e. Ebony Eddie u. Be My Bad Baby (e. Bad Like I Wanna Be) som kom hit i slutet på juni i princip helt ohanterad, gick knappt att leda i grimma och var inte alls bekväm med beröring. Idag är han den coolaste grabben som finns, helt orädd och "kan allt". Det enda vi har kvar är lite rutin på att åka släp, men jag känner ingen brådska. Han har åkt ett par gånger, jag kan skicka på honom på transporten och han är fullständigt orädd, så det känns inte som ett vidare problem, än iaf. :p

Den här fuxherren blir både högre och bredare i typen, beräknas hamna runt 155 i mankhöjd iaf. Bra för mig, som är 180cm lång. :up:

11046279_738108346333803_3432229072451708447_n.jpg

11988404_737745763036728_5954198158258711414_n.jpg

11258247_698375766973728_5309662762053455205_n.jpg

12019860_747442872067017_2173493559331908669_n.jpg

Nummer två, är vår allas lite dampiga "Bison".

SB Hipster, shetlandshingst e. Ekstrands Hiawatha u. Kryddgårdens Hallon.
Ett litet oförskämt gulligt monster, köptes enbart in som sällskap till min nordsvenska brukshingst, och det jobbet sköter han med bravur åtminstone. ;)
Tanken är väl att han ska visas både på avelsvärdering och på treårstest senare, men tiden får utvisa vad som händer och sker med honom. Köras in ska han i alla fall, nästa år. :up:

11230113_727035077441130_5281530240196347768_n.jpg

11800109_722619811215990_2067970012335411479_n.jpg

11401248_700217520122886_2305172250919197628_n.jpg

11215797_686658508145454_1343546342706703647_n.jpg

11136628_681332632011375_6686566314939432209_n.jpg

Min rödtott har inte riktigt haft den höst man skulle önskat honom. Tvärtom. Ska man säga något positivt om det så har jag en extremt resvan herre som lastar sig själv, åker kanon och tar nya miljöer med ro. På så vis är halva tävlingshästen skapad.

Men han har senaste knappa två månaderna åkt skytteltrafik mellan hemma, djursjukhuset och konvalescentstall. Har ett knä som bråkar med honom, lateral patellaluxation obegripligt nog. Legat inlagd ett par svängar och genomgick för några veckor sedan en diagnostisk artroskopi båda bakknäna, som dock inte gav veterinärerna så mycket mer svar. Han är nu på konvalescentstallet igen, helst skulle han stå kvar där i 4 v till men det är en ekonomisk fråga med. Jag har totalt haft honom där en månad, och det är ungefär vad min ekonomi klarar av, det är ju inte direkt billigt. Det funkar super ha honom där, där accepterar han livet som fånge (boxvila) - hemma så var han hur cool som helst så länge jag inte försökte ta ut bästa kompisen, vilket blev lite ohållbart i längden.

Nu ska han promeneras, något som kräver två personal och droger för att det ska förlöpa förhållandevis städat. Så ta hem är inte alls ett så lyckat alternativ rent så, då kommer han få släppas ut i hage och det är inte det bästa just nu. Men är svårt trolla fram pengar som inte finns med, så vi får se var det slutar.

Prognosmässigt är det högst avvaktande, mycket "vänta och se" i princip :S

Från när jag var förbi och hälsade på idag
12037984_867684909994150_2277608145931343679_n.jpg

Men fy sjutton. Håller tummarna att pållen kurera sig!

/Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama