Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rödtott var in på återbesök nu i veckan. Av olika anledningar valde jag en annan klinik än tidigare och än den som op. Det kanske var tur det, men jag har inte riktigt hämtat mig. Det visade sig nämligen finnas rejält med ligamentskador, vilket precis förklarar varför hans knä varit så instabilt. Riktigt hur de kunde missas på första stället förstår jag inte, och jag kände mig både arg och ledsen. Men det är ju som det är, och hur ledsen och arg man än är så ändras inte det och man får försöka ta det härifrån och framåt. Men en 50-50 prognos var kanske inte vad jag önskat mig i julklapp =/

Det var inte självklart att försöka, långt ifrån. Jag gick i säkert 40 minuter med ångest och bara grubblade. Jag var ju tvungen att välja, slå ut eller försöka. Men jag valde tillslut att försöka, han är en fantastisk liten häst och bara ett år gammal.

Rödtott var in på återbesök nu i veckan. Av olika anledningar valde jag en annan klinik än tidigare och än den som op. Det kanske var tur det, men jag har inte riktigt hämtat mig. Det visade sig nämligen finnas rejält med ligamentskador, vilket precis förklarar varför hans knä varit så instabilt. Riktigt hur de kunde missas på första stället förstår jag inte, och jag kände mig både arg och ledsen. Men det är ju som det är, och hur ledsen och arg man än är så ändras inte det och man får försöka ta det härifrån och framåt. Men en 50-50 prognos var kanske inte vad jag önskat mig i julklapp =/

Det var inte självklart att försöka, långt ifrån. Jag gick i säkert 40 minuter med ångest och bara grubblade. Jag var ju tvungen att välja, slå ut eller försöka. Men jag valde tillslut att försöka, han är en fantastisk liten häst och bara ett år gammal.

Näe, inte vad man önskar sig i julklapp! :(

Hoppas innerligt att din fina rödtott blir frisk! Du har väl haft otur med dina hästar så det räcker för en livstid framöver...

/Lizzie

Idag fylldes stallet med ytterligare en 1,5 åring. Så förutom min fuxhingst Don Deesel e.Don Frederic-Dionysos så köptes idag ett fuxsto in. Jazzdance e.Clever Hill Q-Jazz. Planen är treårstest, därefter betäcks hon direkt och sen blir det tävling i några år innan hon får gå in i avelsboxen på heltid.

Har glömt bort hur man lägger upp bilder här föresten, är det någon som vill förklara hur man gör?

Idag fylldes stallet med ytterligare en 1,5 åring. Så förutom min fuxhingst Don Deesel e.Don Frederic-Dionysos så köptes idag ett fuxsto in. Jazzdance e.Clever Hill Q-Jazz. Planen är treårstest, därefter betäcks hon direkt och sen blir det tävling i några år innan hon får gå in i avelsboxen på heltid.

Har glömt bort hur man lägger upp bilder här föresten, är det någon som vill förklara hur man gör?

Jazzdance är jättefin. Spanade in annonsen många gånger innan jag bestämde mig att köpa Kandahar :)

/Lizzie

Lägg upp bilden någonstans på internet så du har en webadress. Tryck på den lilla knappen som ser ut som ett vykort uppe ovanför den här rutan du skriver i (knappen är mellan smileygubben och filmikonen). Då kommer en popupruta där du klistrar in webadressen, tryck på enter. Skicka inlägget som vanligt. Klart

Åh, var det länge sen du tittade på henne? Din Kandahar, vad är det för stam?

Jag började kolla på annonser i våras, och spanade då efter ston födda 2014. Annonsen på Jazzdance spanade jag in tidigt i somras, men jag fastnade mest för Kandahar rätt tidigt.

Kandahar är e.Placido Domingo ue.Latimer-Kennedy. Renrasig trakhener och det var stammen som mig jätteintresserad. När jag väl kom iväg och spanade in henne blev det kärlek vid första ögonkastet. Hon är en sån trevlig liten häst :love:

/Lizzie

Nu har jag införskaffat sele till lille Domino och han är tömkörd idag för första gången utan ledare. Gick hur bra som helst. Hoppas han blir en bra körponny, som sin mamma.
Han går tillsammans med halvblodsstoet (jag har delat lösdriften i två avdelningar). Hans mamma går själv. Det beror på att hans mamma Dingla är så tjock och behöver banta, medan Domino behöver lite mer mat.

Är det någon mer som kommer köra in sin häst här i tråden? tycker det är så himla dött i körforumet.

Nu har jag fått tag i en liten lätt sulky att ha till att börja med i alla fall, hämtade den igår hos ett äldre par. Det var nästan lite sorgligt, de var som sagt äldre och hade gjort av med sina hästar pga att de inte orkade med dem, misstänker jag i alla fall, de såg lite matta ut. Allt skulle säljas, sulky, sele, sadlar o träns.

Domino har nosat på sulkyn än så länge haha kommer ju dröja ett tag innan han är redo för lite mer.

DSC_0067_resize_1.jpg

DSC_0049_resize.jpg

Som hon har växt - större än halvsyster som är året äldre...

Är det någon mer som kommer köra in sin häst här i tråden? tycker det är så himla dött i körforumet.

Nu har jag fått tag i en liten lätt sulky att ha till att börja med i alla fall, hämtade den igår hos ett äldre par. Det var nästan lite sorgligt, de var som sagt äldre och hade gjort av med sina hästar pga att de inte orkade med dem, misstänker jag i alla fall, de såg lite matta ut. Allt skulle säljas, sulky, sele, sadlar o träns.

Domino har nosat på sulkyn än så länge haha kommer ju dröja ett tag innan han är redo för lite mer.
Jag tänkte köra in Ior, men jag har nära noll erfarenhet av körning så jag tänkte lämna bort honom till ett proffs. Kommer tömköra själv, för det har jag gjort mycket, och kan väl slänga på en sele... och vänja honom vid linor mot sidan/bakbenen. Sedan får någon mer kunnig ta över. :nailbiting:

@sassiball Min Bison ska givetvis köras in, shetlandshingsten. Men det börjar jag inte på förrän framåt sommarkanten nästa år. :)

Rainbow har fått börja göra mer och mer vuxensaker. Nu har vi provat på träns & bett (inga problem), gå promenader i byn och han har fått börja lära sig stå lös i stallgången med stora framsteg varje dag. :up:

12249727_766498066828164_2517761123600268881_n.jpg

12243121_767051076772863_1790646065723638934_n.jpg

12246827_765772526900718_6522259561848565855_n.jpg

12219470_767253200085984_7373151033664266391_n.jpg

Min har haft träns två gånger o har fått äta kraftfoder. Hon ska enligt planen börjas tömköras rakt fram i skogen på senvintern. Har haft gjord en gång. Varit ute på promenader utan mamman som vrååålar.
Vill in i släpet innan jag hinner få ner luckan.
Tja det går framåt. Är nu 163 cm. Har inte haft någon "tillväxtperiod" utan har sett ut som en färdig minihäst om än lite överbyggd hela tiden. Piggelin, i gott hull o välmusklad.

Min kommer inte behöva bli vuxen förrän efter nästa sommar tänker jag. Hon är pytteliten men blir nog i bästa fall 160 cm som klar.

Min har ju på så många sätt tvingats bli vuxen i förtid, så jag gör helst inte mer än det. Han har haft träns en gång, men han har vargtänder så vill inte ha bett i munnen. Har ett bettlöst huvudlag (Micklem) som jag dock inte använt särskilt mycket än.

Han har ju haft det mesta i pryttlar på sig, vad gäller skydd, boots, transportskydd, täcken osv. Haft sele en gång och gjord en gång samt ospänd sadel en ggn. Alla de nyss nämnda dock i vintras.

Tömköra skulle jag helst eg skjuta på så långt det går, jag skulle vilja ge honom ett tag som "bara häst" när (om) det här med konvalescens och rehab är över. Men jag gissar att jag kommer bli 'tvungen' att tömköra osv för att rehaba sen.

Men det gör ont nog i hjärtat att ha en åring med täcke dygnet runt, skor och broddar på fötterna, boots på fossingarna och som är mer resvan än sin tre år äldre kompis. Visst det finns massa fördelar med, han är som sagt resvan och lättlastad som få, han får miljöträning och jag tror inte han kommer säga halvsju varken första gången han hamnar i ridhus eller får mer utrustning på sig. Men jag önskar honom ändå att det ska dröja.

Han är nånstans strax under 150 cm för dagen, med lite högre rumpa.

Min har ju på så många sätt tvingats bli vuxen i förtid, så jag gör helst inte mer än det. Han har haft träns en gång, men han har vargtänder så vill inte ha bett i munnen. Har ett bettlöst huvudlag (Micklem) som jag dock inte använt särskilt mycket än.

Han har ju haft det mesta i pryttlar på sig, vad gäller skydd, boots, transportskydd, täcken osv. Haft sele en gång och gjord en gång samt ospänd sadel en ggn. Alla de nyss nämnda dock i vintras.

Tömköra skulle jag helst eg skjuta på så långt det går, jag skulle vilja ge honom ett tag som "bara häst" när (om) det här med konvalescens och rehab är över. Men jag gissar att jag kommer bli 'tvungen' att tömköra osv för att rehaba sen.

Men det gör ont nog i hjärtat att ha en åring med täcke dygnet runt, skor och broddar på fötterna, boots på fossingarna och som är mer resvan än sin tre år äldre kompis. Visst det finns massa fördelar med, han är som sagt resvan och lättlastad som få, han får miljöträning och jag tror inte han kommer säga halvsju varken första gången han hamnar i ridhus eller får mer utrustning på sig. Men jag önskar honom ändå att det ska dröja.

Han är nånstans strax under 150 cm för dagen, med lite högre rumpa.
Förstår dig mycket väl att du inte vill göra mer än du behövt med honom. Måste han vara skodd också?

Det låter som om han blir ganska stor ändå?

Förstår dig mycket väl att du inte vill göra mer än du behövt med honom. Måste han vara skodd också?

Det låter som om han blir ganska stor ändå?

Jag har trott redan sen han var liten att han stannar på nånstans 153-155 och det kan nog stämma. Är ju mycket fullblod i honom så lite svårt säga om han gjort större delen av sitt växande eller ej.

Ang måste ha skor så det är möjligt att det i vinter skulle gå att sko av honom fram. Men jag är inte säker. Det gick ju inget bra förra vintern - våren - sommaren. Han har så förbannat tunna små känsliga sulor. De HAR blivit mycket bättre och hårdare med skor på, men samtidigt är det oj aj oj aj aj vid tappsko. Så nu-nu skulle det nog inte gå att sko av, men kanske i vinter om snön kommer osv? Bak behöver han inte sko pga ömhet men fick på sig dojor sent i somras då han slitit så himla fel på ena bak. Såhär i efterhand så troligen pga ont från knäet.. Det har rättat till sig nu. Men så har vi knäna då, och i samråd med veterinären och hovslagaren har det ansetts vara bäst att han får ha skor även bak så man kan brodda och på så sett se till så att han har GREPP och inte slinter och halkar med ett redan instabilt knä. Och det låter ju helt rimligt, även om jag har lite ångest för vad han kan hitta på med broddar, även om han fått de absolut minsta jag kunde hitta. (Det är pga broddarna han har boots fram i hagen).

Jag tog hem min Choklad för en månad sen. Hon går nu på lösdrift med en treåring (med samma pappa ) och min 23 åring, känns så bra att ha henne hemma även om hon bara varit tre kilometer bort. Jag har inte alls gjort något med henne, hon får stå ensam i en utebox när de andra två råkar ridas samtidigt, jag har borstat lite och så är hon ju såklart lastad och körd hit. Men jag är inte orolig, hon är jättetrevlig att hantera så jag tror det kommer att gå bra att börja jobba henne sen. Men det blir nog inget innan våren i alla fall.

12274447_10206240952357565_7868621945124798901_n.jpg

Oborstad och långhårig!
Out of Chocolate e: Canterbury-Be My Cheif

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka