Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår fick Kandahar träffa hovslagaren igen. Vid förra besöket hade hon hålväggar på alla 4 fossingarna. Nu hade det växt ner och hovarna såg jättefina ut. Endast lite kvar på höger bak. Där har hon också lite låg trakt så hovis kommenterade att vi får se hur det ser ut nästa gång och ev kommer fröken behöva skos för att få ordning på trakten.

För övrigt fick lilla fröken A i uppförande :D.

/Lizzie

Är det vanligt med hålväggar på unghästar? Min har det med (nästan borta nu) och jag läste någon mer som har det (i denna tråd?). Eller det kanske är samma förekomst oavsett ålder? :confused:

Är det vanligt med hålväggar på unghästar? Min har det med (nästan borta nu) och jag läste någon mer som har det (i denna tråd?). Eller det kanske är samma förekomst oavsett ålder? :confused:

Extra vanligt på unghästar skulle jag säga. Har haft det på 3st av 5 hittils och för det mesta kan man förebygga det en del. Den senaste fick så pass dåliga hovar då vi inte fick tag på vår hovslagare eller någon annan under 2.5 månaders tid :cautious:
Har ny hovis nu som vi är väldigt nöjda med och hovarna är på bättringsvägen. Använder Red horse Hoof Stuff på de två ställen hon har ca. 1 cm hålvägg och det är på bättringsvägen.

Jag har inte ens mkt vana av så här unga hästar men mer än hälften av de jag hjälpt till med verkar ha haft problem med hålväggar :/

Min har förmodligen fått hålväggarna pga att hon gått lite väl länge på bete i sommar utan att verkas. Hon såg inte rolig ut om fossingarna när jag hämtade henne, men säljaren lyckades inte få tag på en hovslagare innan jag köpte henne.

För övrigt har jag ingen större erfarenhet av hålväggar..

/Lizzie

Min har förmodligen fått hålväggarna pga att hon gått lite väl länge på bete i sommar utan att verkas. Hon såg inte rolig ut om fossingarna när jag hämtade henne, men säljaren lyckades inte få tag på en hovslagare innan jag köpte henne.

För övrigt har jag ingen större erfarenhet av hålväggar..

/Lizzie

Min hade när han kom men inte sen dess. Haft nån annan ung som haft små problem. Tror marken och vilka bakterier som finns där spelar in med? Dvs tur/otur.

Rödtott har varit på återbesök. Prognosen är som den är fortfarande (50-50), förhoppningsvis kan man om 3 månader (till) ge en säkrare prognos efter ett nytt UL och en ny rtg. Men för dagen så var det så bra det kunde, dvs han är initialt ohalt och har svarat på sprutningen av lederna. Dock är leden fortfarande inte stabil osv, och han roar sig fortfarande mer i hagen än han får/ska/borde.

Men om han inte tänker bli sämre (det är bra dagar, dåliga dagar och mittemellandagar, mest mittemellan, men de bra dagarna ökar och de dåliga blir färre so far i alla fall) så är det nytt besök och ny D-day om 3 månader. Om det ser bra/okej ut då, så får han 3 månader till... Ser det inte bra ut så måste man fundera igen helt enkelt...

Men jag slipper fira jul med lantbrukstjänst och det är ofantligt skönt, jag var så djävulskt nervös inför ÅB att jag inte ens kan beskriva det...

Rödtott har varit på återbesök. Prognosen är som den är fortfarande (50-50), förhoppningsvis kan man om 3 månader (till) ge en säkrare prognos efter ett nytt UL och en ny rtg. Men för dagen så var det så bra det kunde, dvs han är initialt ohalt och har svarat på sprutningen av lederna. Dock är leden fortfarande inte stabil osv, och han roar sig fortfarande mer i hagen än han får/ska/borde.

Men om han inte tänker bli sämre (det är bra dagar, dåliga dagar och mittemellandagar, mest mittemellan, men de bra dagarna ökar och de dåliga blir färre so far i alla fall) så är det nytt besök och ny D-day om 3 månader. Om det ser bra/okej ut då, så får han 3 månader till... Ser det inte bra ut så måste man fundera igen helt enkelt...

Men jag slipper fira jul med lantbrukstjänst och det är ofantligt skönt, jag var så djävulskt nervös inför ÅB att jag inte ens kan beskriva det...
Håller tummarna för din fina pålle :) Har ju sett den fina bilden på honom i en viktfrågetävling på fb. Jag gissade, men har inte en aning om det var i närheten av rätt.

Vad skönt att det hållit sig :) Jag håller tummarna för er! Måste vara jobbigt mentalt med allt väntande för dig :( och tråkigt för honom. Inte lätt för åring att hålla sig stilla så länge, han verkar jätte duktig :)

Vad skönt att det hållit sig :) Jag håller tummarna för er! Måste vara jobbigt mentalt med allt väntande för dig :( och tråkigt för honom. Inte lätt för åring att hålla sig stilla så länge, han verkar jätte duktig :)

Stilla... Han springer och tjoar alldeles för mkt. Har "för stor" hage med. Men han kör kaos i liten/på Box med. Och anser inte det är rätt ha en så energisk åring på Box och droger i 6 mån eller mer. Så ordnat så han mest springer rakt fram och så får det bära eller brista. "Illa" nog han går själv.

Men ja jobbigt mentalt att vänta. Särskilt som hur bra det än verkar gå får man slutliga svaret först när han rids in och man ser om han håller...

Senast ändrad:
Min puttponny har råkat skada sig :( sitter inte alls kul på kronranden så jag vågar inte ha ut honom i lösdriften, så han är på box/grushagsvila. Räka såg typ döende ut över att bli "övergiven" inne på box för natten igår och tyckte jätte synd om sig själv idag med. Allt daltande med träning på att komma in själv har iallafall hjälpt, han är rätt lugn och var inga problem att för första gången i livet gå ut ensam i hage heller.

23054968884_da574fa5f6_c.jpg

Och jag bildbombar er igen med bilder ifrån förra helgen då vi tog bilder för julkort, var inte så supertjusigt eller seriöst, men det är för skojs skull :D (andra hästen är Räkas mor som inte alls vill ha med honom att göra, jag har gjort några försök på sistonde att ta dem på promenad tillsammans för att kunna rida med honom som handhäst men hans mor har starka åsikter om det)

22921350813_acd34b7faa_c.jpg

22920182954_998b505764_c.jpg

23548427965_29f53ecc51_c.jpg

23252688570_962b66315c_c.jpg

Jag försökte få Räka att springa lite och visa lite gång på ridbanan efteråt, men han vet inte hur man springer utan matte så gick inge vidare :P
23439902972_eb55888777_c.jpg

22920179994_f8ce3d25b1_c.jpg

Håller tummarna för din fina pålle :) Har ju sett den fina bilden på honom i en viktfrågetävling på fb. Jag gissade, men har inte en aning om det var i närheten av rätt.

Heheh. Jag kan ju inte avslöja. Men kom du ihåg att dela? Jättemånga har glömt det och då kommer de inte vara med i dragningen.

Min puttponny har råkat skada sig :( sitter inte alls kul på kronranden så jag vågar inte ha ut honom i lösdriften, så han är på box/grushagsvila. Räka såg typ döende ut över att bli "övergiven" inne på box för natten igår och tyckte jätte synd om sig själv idag med. Allt daltande med träning på att komma in själv har iallafall hjälpt, han är rätt lugn och var inga problem att för första gången i livet gå ut ensam i hage heller.

23054968884_da574fa5f6_c.jpg

Och jag bildbombar er igen med bilder ifrån förra helgen då vi tog bilder för julkort, var inte så supertjusigt eller seriöst, men det är för skojs skull :D (andra hästen är Räkas mor som inte alls vill ha med honom att göra, jag har gjort några försök på sistonde att ta dem på promenad tillsammans för att kunna rida med honom som handhäst men hans mor har starka åsikter om det)

22921350813_acd34b7faa_c.jpg

22920182954_998b505764_c.jpg

23548427965_29f53ecc51_c.jpg

23252688570_962b66315c_c.jpg

Jag försökte få Räka att springa lite och visa lite gång på ridbanan efteråt, men han vet inte hur man springer utan matte så gick inge vidare :P
23439902972_eb55888777_c.jpg

22920179994_f8ce3d25b1_c.jpg

Aj, otäck skada. Hoppas det inte stället till besvär. Fina Räkan - han ser ut att ha växt en hel del?

Stilla... Han springer och tjoar alldeles för mkt. Har "för stor" hage med. Men han kör kaos i liten/på Box med. Och anser inte det är rätt ha en så energisk åring på Box och droger i 6 mån eller mer. Så ordnat så han mest springer rakt fram och så får det bära eller brista. "Illa" nog han går själv.
Ah, tufft beslut, men förstår dig, vad vore det för liv för så ung häst? Skönt att ha möjlighet att ordna efter behov iallafall.

Aj, otäck skada. Hoppas det inte stället till besvär. Fina Räkan - han ser ut att ha växt en hel del?
Jag är jätte rädd för att det ska bli inflammerat och komma ner skit i fickan utmed hovväggen :nailbiting::crazy:
Han växer som ogräs! Inte för att jag mätt honom sedan typ innan sommaren, men han har både breddat sig och känns övervuxen igen jämfört med vad han var för ett tag sedan.

Här platsar jag! Fick hem en liten dam född -14 nu, nordsvensk bruks. @sassiball nu är du inte ensam om att ha inkörningsprojekt i tråden! :) vi kommer satsa på inkörning först. Hon ska visas till sommaren igen (visad som föl och ett år) och när hon är tre blir det visning med frivilligt körprov. Planen är allroundhäst för körning och ridning, och troligtvis avel också.

Kul med en nordsvensk att följa :)
Har också inkörningsprojekt - lilla Hilda 1,5 år och 77 cm hög ;) Lite mindre variant.

Kul med en nordsvensk att följa :)
Har också inkörningsprojekt - lilla Hilda 1,5 år och 77 cm hög ;) Lite mindre variant.

Ja du kanske rent av träffat henne också, hon är från samma trakt som dig. ;) Kan ta det på PM om du vill.
Har sett din lille plutt (i inkörningstråden?) och hon är ju så söt! Behändig storlek. ;) Edit, såg just ovanstående bild. Vilken päls! Och så de små hovarna till det. Bedårande!

Ja du kanske rent av träffat henne också, hon är från samma trakt som dig. ;) Kan ta det på PM om du vill.
Har sett din lille plutt (i inkörningstråden?) och hon är ju så söt! Behändig storlek. ;) Edit, såg just ovanstående bild. Vilken päls! Och så de små hovarna till det. Bedårande!

Det kanske jag har :)
Vad heter hon? Du får gärna PM:a om du inte vill skriva hästens namn här.
Ja hon har mega-päls, den står dessutom rakt ut :D

Ruskigt det där såret såg ut @Vingra, hoppas det läker ihop fint.

I söndags red jag Liz's mor och min mamma ledde med Liz... :cool: Eller ja, släpade med Liz är kanske närmare sanningen. Trögare 1 -snart 2-åring har vi aldrig haft. Det är som att allt går i slow motion. Hon skyndade inte ens på steget då hennes mor och jag försvann utom synhåll. :banghead: Hon är ju stor och man får ge henne tid att växa i sig, men just nu börjar man undra för hon är rent ut sagt slö :meh:

Vi skall betäcka om hennes mor nu i vår och kommer definitivt välja en hingst med mycket mer blod denna gång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka