Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom det varit så lerigt i hagarna och jag inte har någon ridbana att släppa lös på, har jag låtit Rangi jogga lite i lina 5-10 min lite då och då. Han har varit väldigt lugn och fin men när det kom lite snö blev det livat! Han lyssnade dock bra mellan bensprattlet :p

rangi_zpsw5ezwfev.jpg

Snö, jag blir så avundsjuk på alla som har snö. Inte bara för att jag tycker det ska vara snö på vintern och gillar snö, utan även för att det frestar hårt på de skadade ligamenten i knäna för min röde med det underlag som är nu =/

Jag skulle verkligen behöva åka till ridhus med min fröken för lite lösgalopp. Dock har klubben kvarka och anläggningen är stängd. Törs inte åka till något annat ridhus pga ev smittorisk i nuläget. Snön gör att fröken i alla fall har lite lättare att röra sig i hagen. Ömfotad till max är hon av knögglet, men inte mycket att göra i nuläget. Kylan ska ju hålla i sen någon vecka till - sedan är väl leran tillbaka. Jag är för tillfället lycklig över rena hästar och hundar ;)

Ha en riktigt Gott Nytt År!

/Lizzie

Jag plockade fram mätpinnen och mätte min nyblivna 2-åring i går. 151 cm i mankhöjd och 152,5 över korset. Jag trodde faktiskt att hon var högre för jag tycker hon växt mycket sedan jag fick hem henne i augusti. Dock har hon växt på längden och bredden. Dessutom gör ju björnpälsen att hon ser större ut ;).

/Lizzie

Jag plockade fram mätpinnen och mätte min nyblivna 2-åring i går. 151 cm i mankhöjd och 152,5 över korset. Jag trodde faktiskt att hon var högre för jag tycker hon växt mycket sedan jag fick hem henne i augusti. Dock har hon växt på längden och bredden. Dessutom gör ju björnpälsen att hon ser större ut ;).

/Lizzie

Jag jämförde ovanstående mätning med den jag gjort tidigare - och jag måste antingen tagit fel på 10 cm eller sett käpprätt åt skogen... :eek:. I annat fall ha Kandhar krympt 7 cm och det är ju inte rimligt :p. Får skylla på att jag använde tumstock då inte min mätpinne.... :angel:

/Lizzie

Nu har lille Domino flyttat till ett nytt hem. Hoppas de blir nöjda med honom och att han får stanna där. Jag har ju velat fram och tillbaka, men inser att man inte hinner med riktigt allt man vill så.. Det var ju också meningen från början att han skulle säljas.

Har gått promenad med Liz och nu blev det helt plötsligt fart på henne, det finns lite nerv ändå :banana: Vi har även som smått börjat träningen mot att lära henne spansk skritt - Tanken är att hon på så vis får stretcha bogen och förhoppningsvis komma på att hon kan lyfta och böja frambenen ordentligt. :)

Vi har bytt stall och tränar för fullt på att kunna lämna flocken. Hon är otroligt flockbunden. Men det är ju bara att träna, träna, träna. Med mer förtroende för mig kommer hon nog bli mer och mer nyfiken på världen utanför och glömma de andra hästarna lite. Nu har vi dessutom en fin gårdsplan som vi kan fortsätta tömkörningen på, och gott om sällskap så vi kan bege oss ut på upptäcktsfärder. :) Är dessutom mycket stolt över hur hon tog flytt och transport, acklimatiserar sig mycket snabbt. Dessutom Så det blir nog lite blandad kompott med ensamträning, tömkörning på gården och promenader med sällskap det närmaste.
Vad gör ni andra nu när kung Bore tagit över landet?

Någon trötthet eller växtperiod märks inte av, pigg busa varje dag, hela dagen. :p Är sugen på att mäta henne men var köper man en mätkäpp?

Rangi vill bli lekt med så han provar metoden att pressa sin älskade boll mot rumpan på äldre gentleman. Vilket verkligen INTE uppskattas! Busa lite utan boll kan gå bra men leka med redskap får han göra själv.

Bollbus_zpsoiaresod.jpg

Funderar fram och tillbaks på om jag skulle skaffa hit en lekkamrat till honom eller lämna bort honom. Jag vill ju hemskt gärna ha honom hemma på gården men det är fullt i ligghallarna så ska jag ta hit någon mer häst får jag säga upp min inackordering. För och nackdelar med allt! :crazy:
Så plågad är han väl inte, får gå med jämnårig kompis på sommarbetet iaf.

Har era -14 någon lekkamrat i liknande ålder?

Nej, inte nu under vintern. Min är hemma och får hålla sig till godo med 18-årigt ridhästssto och 8-årigt shettissto. Dock har jag ett unghäststo och har inte sett så himla mycket busfasoner, men är att hon försöker få lite fart på den andra tanterna.

Kommer dock skicka iväg fröken på unghästbete under sommaren med andra jämnåriga ston.

/Lizzie

Rangi vill bli lekt med så han provar metoden att pressa sin älskade boll mot rumpan på äldre gentleman. Vilket verkligen INTE uppskattas! Busa lite utan boll kan gå bra men leka med redskap får han göra själv.

Funderar fram och tillbaks på om jag skulle skaffa hit en lekkamrat till honom eller lämna bort honom. Jag vill ju hemskt gärna ha honom hemma på gården men det är fullt i ligghallarna så ska jag ta hit någon mer häst får jag säga upp min inackordering. För och nackdelar med allt! :crazy:
Så plågad är han väl inte, får gå med jämnårig kompis på sommarbetet iaf.

Lilla V har två ston som är födda 2015 att leka med. De har buskul ihop. Antaligen så kommer hon gå ihop med sina gamla kompisar till sommaren igen.

@Bumpa min hingst f.14 går på lösdrift med 4 andra valacker/hingstar i blandad flock, en f.14 förutom honom men sen är resten äldre, en hingst f.12 och sen två äldre valacker. En perfekt och harmonisk flock!

Mitt sto f.14 går med 7st andra ston förutom henne, minst 2st f.15, men sen vet jag inte hur gamla resterande är, tror någon är f.12 men som sagt ingen jätte koll. Också en bra flock som är harmonisk.

Min går med en lite busig 9-årig valack, hon verkar dock inte överdrivet sprallig själv. Kanske vill gnabbas lite men hon verkar inte vara den som drar rundor och bockar runt. Tidigare gick hon med en äldre och en yngre, dock var det snarare den äldsta som drog nån repa i hagen. Till sommaren kanske det blir blandat med olika åldrar, det är nog ändå roligast och mest lärorikt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka