Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Äntligen är Kvistur hemma igen. och hemma för att stanna. Tävlingen i ishallen gick bra.
Första varvet var vi bara rädd för alla linjerna, men andra varvet hade vi jättekul :-) Mr tittig.

Just nu är han (peppar peppar) väldigt trivsam och härlig, positiv och glad.
Han är så galet rolig att rida, och han har blivit så stabil i gångarterna! :-)

Kul att se alla andra "bäbisar" också. Dom har blivit så fina!
/tessa

*KL*

Helt plötsligt är inte Laukur min bäbis längre :confused: Han blev så stor och vuxen nu när vi fick Ljómi, som faktiskt är bäbis på riktigt ;)

Annars så flyter träningen på bra! De två senaste gångerna jag ridit har han verkligen fått ett helt annat tempo i tölten! Måste väl vara ett tecken på att han orkar mer? Han orkar inte långa sträckor i högre tempo utan jag rollar lite ibland men jag orkar få honom i balans igen så han kan fortsätta lite till innan jag tar ner och berömmer :)

På söndag ska jag rida lektion igen! Blir perfekt med en avstämning :) Man blir så lätt hemmablind och behöver få höra om jag fortfarande rider runt i rätt form eller om jag ska ändra på nåt mer innan det blir för fastnötat :P

*kl*

2013-04-13172625_zps28ea5f4c.jpg

Första tävlingen idag! Kommer utförligare rapport, men överlag gick det jättebra och jag är supernöjd med både mig själv och min underbare lille häst :love:

Det samma! Red ju fram när du var ute med din lilla, men utifrån poängen verkar det ha gått välidgt bra och varit väldigt sevärt :) Får titta mer nästa gång ist! Och då vill vi se en riktig passläggning också ;)

Nu blir det en utförligare tävlingsbeskrivning!
Pojken fick även sova borta, vi åkte dit på fredagkvällen och provred banan :)
På lördag morgon var han heltaggad! Taktade vid sidan om mig på promenaden och småskrek hela tiden (är man sent kastrerad så är man! :p ). Men veterinärbesiktning och allt gick bra och Köttbullen lugnade sig när han fick ett välfyllt hönät :up:
Uttagningen gick bra, han brydde sig inte om speaker eller publik och tittade bara som hastigast på de vita banden som markerade banan. Han är ju inget under av vilja, men gjorde snällt vad jag ville och det med glädje! Har ingen ökad tölt, men vad gör väl det? Han har så mycket mer tölt mot bara för en månad sen så det är helt otroligt! Inga problem att vända bort från de andra hästarna och galoppera iväg. Fick 7,167 i uttagningen och var så nöjd med hur allt hade gått så jag var helt färdig med min dag.
Dock hade de ordnat så alla fick rida final :eek: Var tvungen att snabbt gå och kolla på ungdomarnas final, var ju inte bara Köttbullen som hade premiärtävling :D Bedöms ju bara kort tölt, trav och ökad tölt i finalen, så förväntade ju inte mig några topppoäng. Köttbullen skötte sig fortsatt alldeles utmärkt, och töltade bitvis riktigt bra! Poängen i B-finalen blev 7,067
Jag var stolt som en tupp, tror ingen som såg oss missade hur mycket jag gillar min lille häst, hur duktig han var och hur roligt jag tycker det är att rida honom! :love: (kom på mig själv med att sitta och klappa honom på manken genom halva skrittsträckan :o )
Dock har jag hittat första saken nånsin som han är riktigt rädd för! Tyvärr är det min fina islandströja som jag hade på mig... Blev riktigt svårt att spänna sadelgjorden osv med en häst som vägrade släppa mig nära... :D Han kom däremot över det när han fick en rosett, min häst älskar tydligen prisutdelningar och rosetter :p
Sen var han även riktigt taggad när jag skulle sitta upp båda gångerna, Mist fick rycka in och hålla honom :up: Sen töltade han i typ 5 minuter innan det gick att skritta :D
Kort sagt är jag supernöjd med hur både jag och min lille Bulle skötte oss och planerar redan nästa tävling!

Åh va roligt att det gick så bra och det var inga dåliga poäng! :)

Ska tävla på vår klubbtävling 25 maj, blir V5, känns inte rättvist mot Laukur att traggla runt en T8 då han kämpar så i tölten fortfarande + att det är första gången han kommer vara på en tävlngsplats ;)

*kl*

Har inte skrivit här på säkert ett halvår. Vet inte hur mycket jag vädrade mina funderingar här då, men jag tänkte iaf uppdatera lite!

Jag flyttade Pá från min mamma till en stor gård, med bra tillgång till instruktörer, ridvägar osv. Men det blev inte så som jag hade tänkt mig. För att göra en lång historia kort så valde jag i höstas att flytta tillbaka Pá till mamma. Det kändes till en viss del som ett nederlag, men nånting hände med pysen också. Från att ha kunna ställa till med en jättescen pga en pizzakartong på fel ställe, gå undan i hagen, vägra gå ensam bort från hagen, och sedan vägra gå från stallet, från att kunna "frysa" hur länge som helst, gick han till att bli en positiv, charmig och glad liten häst, som kommer fram för att kela i hagen och gladeligen går förbi vägarbeten och bort från alla kompisar ensam.

Och där är vi nu. Han är för tjock, har massor av päls och kan väl inte så mycket som han borde. Vi har heller inte jobbat så mycket med tölten tidigare, eftersom han inte har tänkt framåt tillräckligt mycket. Fokus har istället legat på att gå fram i alla lägen (han är fortfarande tittig, men på en helt ok nivå) och nu vill han gärna gå först. Nu finns skrölten där, och bitarna faller mer och mer på plats. För ett par veckor sedan hoppade jag på ren impuls upp barbacka och red en sväng ensam -för första gången sedan flytten. En av de andra hästarna gnäggade efter honom, men han svarade inte ens, utan fortsatte bara glatt framåt med spetsade öron. Han som för ett halvår sedan kunde stå och skrika i timmar om han var ensam! Och vi töltade!

Jag vet inte precis vad som har hänt, men förutom att han är äldre nu, och har kommit ur en trotsperiod, så mår han uppenbarligen bra av en begränsad yta (han står på en ö), en mindre flock och lugn och ro i största allmänhet.

Så, ja, jag har fått lägga om planen. Vi kommer inte att kunna träna för några toppinstruktörer eller kunna komma ut på tävlingsbanorna, inte någon gång inom den närmaste framtiden åtminstone. Men det får väl vara värt det, alla behöver inte bli stjärnor. Som det är nu sprider min lillprins glädje hos dem som rider honom, istället för bara frustration. Och det är mer värt än alla rosetter i världen.

Förresten så är det superkul att komma tillbaka hit och se hur bra det går för er med era fina 07or!! Bra inspiration som jag totalt glömt bort.

Senast ändrad:

Fin hon är! Synd på skadan :( Dom lyckas med mycket våra kära små hästar!

*KL*
Tränade på ridbanan igår! Fokus på låg form i alla gångarter så han tränar upp ryggen och orkar gå igång i tölten i lägre form också. Vi får slita båda två men det går bättre och bättre! Bara att nöta på :)

25 maj ska vi tävla!!:D

Tack!
Så typiskt att hon lyckas göra något sånt när jag väl börjat få igång lite träning i henne igen!
Hon är ju en sån där som tycker att livet går under när det gör ont också så inte räcker det med att det blev sår, nä!
Då drar hon på sig en hälta pga såret samt helt tjock i karleden! JIPPIE!
Men fin, det är hon!!

Tessinino: Jaa, lilla tjejen!!

*kl*
Skärpning alla 07-ägare! Här åker man på semester en stund och så låter ni tråden nästan dö helt? :rage:
Eller har alla fullt upp med att träna sina underbara snart vuxna :eek: småttingar?
Här går det iaf jättebra (eller, han har ju vilat nu i en dryg vecka pga semester och veckan innan gick han bara lite då jag var helt överhopad på arbetet...). Anmält till nästa tävling, blir en V5 och T8 på Vindurs vårtävling 25-26 maj. Så nu hoppas jag att stjärnan är i form i morgon ;) I övrigt har jag ÄNTLIGEN fått hem en halmbal att fodra med på nätterna! :bump:

Här tränar vi för fullt! :D

Var på ovalbanan förra helgen och vi fick beröm för att det se riktigt bra ut i alla gångarter, till och med tölten faktiskt :o

Ville prova att rida med de andra som tränade för att se hur han gör när han blir omkörd och frånsprungen. Tror inte han märkte att et var två främmande hästar på banan samtidigt ens :p Han sket fullständigt i vad dom gjorde och gjorde våran grej! Stolt matte :)

Sorry... :D

Snabb uppdatering:

Tävlat två gånger i vår. Första gången katastrof! Mamman var med på samma tävling och resultatet blev gnägg och pip konstant - lyssna på mig, icke... :D Förra helgen var vi och red F2 och T8. F2 gick vi ut på 5,03 och i T8 5,10 i uttagning och sedan B-finalsvinst på 5,40. :) Nu blir det att ligga lågt fram tills hösten... :)

Vad roligt :D

Vi är anmälda till våran första officiella nu!! Hos Sigfus...
Femgång och tölt. Hihoooo vad har vi gett oss in på ;)

*kl*
Så roligt att det är full tävlingsfart på bäbisarna! :)
Hoppas ni alla uppdatera hur det går sen med ;)
Vad har ni annars för problem som ni jobbar med just nu med era hästar och vad är nästa sak ni tänker "ta tag i"?

Själv jobbar vi fortfarande mycket med framåtbjudning, haft dåligt med ridsällskap så då blir han seg igen :( Jobbar hårt med tölten och tempo och takt i högre tempo, kommer sakta men säkert. Häromdagen kunde jag för första gången slappna av och njuta av tölten i typ arbetstempo! :love: Annars måste man verkligen rida, men som han kan tölta då! På hans pigga dagar jobbar vi även med formen i tölten, vi tappade en del när han segade till sig i höstas... :o Ridbanan på gården ska bli klar i sommar och då är tanken att verkligen ta tag i dressyrandet och formen i gångarterna, har varit alldeles för slapp med det! :o Till hösten kommer även min egna transport så då kan vi ut och åka lite mer!
Bantningen har ÄNTLIGEN löst sig! Köttbullen har fått byta hage och är nu sällskap till stallägarens 7-års hingst. Dagtid får dom begränsat med torrt hösilage och på natten står han själv och får nåt kg hösilage och massor med halm i småmaskigt hönät. Hönätet hänger kvar hela dagen, så då har fritt med halm hela dagen med :) Börjar redan synas på honom! :bump:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka