Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

aha spännande, men har ni kollat synen på ditt sto? inget fel?

Det verkar ju som att de som blivit lite "galna" kan ha problem med synen...
att det är det det handlar om och inte lynnet.

hör ju inte hemma i tråden här egentligen men spännande sidospår:)

Stoet som jag red in stämmer in nästan exakt på breens häst...
ingen kunde rida in henne fick inte ens komma nära henne, gick inte att fånga i hagen, gick inte att lasta, råkade man höja armen och skulle klia sig i huvudet eller bara peka på något så kunde hon vända helt om och sticka iväg i 300.
Hon bockade dock aldrig eller stegrade men det hade hon troligen gjort om man hade försök rida henne utan att hon var med på det.

varje steg jag fick ta med henne fick vara på hennes villkor och i hennes takt, hon var tvugen att vara helt lugn för varje liten millimeter man rörde sig på henne, var hon inte med på det fick man direkt backa några steg i utbildningen.
Man var tvugen att ha hennes fulla fortroende hela tiden och skulle man tappa det så skulle hon direkt vända ryggen till.

först lärde jag känna henne väldigt små steg och i lugn takt, vinna hennes förtroende och inte ha någon brådska någonstans.
anpassa mig efter henne som individ, hon var rädd för sadel och det mesta även om hon skulle vara "sadelvan".
jag upptäckte att det som funkade för henne var inte att hänga på henne med sadel då hade hon fått slaget.
utan jag fick sakta vänja henne vid beröring över hela kroppen, ett steg i taget och mycket berömm och lugnanade.
sedan kunde jag till slut(medans hon stod bunden i sitt lugna tysta stall) sakta försiktig sitta på henne barbacka i stallet.
efter några gånger med samma saker och i samma ordning.
så kunde vi ta några steg framåt och bli ledda i stallgången.

sen tog vi det därifrån hela tiden med hennes fulla förtroende.

tog ca 3 mån att rida in henne, snabbt känner jag nu i efterhand med tanke på hur hon var och jag tränade henne bara 3gånger i veckan.
Men allt gick i hennes takt så det var inte snabbt för henne.

Till slut kunde jag rida henne båda själv och med sällskap i alla gångarter hon hade väldigt lätt för tölten och fina gångarter i övrigt.

Det gällde verkligen att vi hade förtroende för varandra, jag red henne till en början med långa tyglar, när hon blev rädd så sträckte jag fram handen och klappade försiktigt på halsen och lugnade henne enbart med rösten utan att ta tag i tyglarna och bromsa för det hade fått henne att känna sig låst och panikslagen.
Jag hann tyvärr inte fortsätta träna henne men jag kände att vi verkligen hade något och att hon hade blivit en jättelugn och fin häst till slut helt utan problem med den träningen.

det gäller verkligen att anpassa träningen efter individen och testa sig fram vad som passar bäst.

hennes ägare kunde inte lasta henne, och hon kom aldrig fram i hagen.
När jag slutade där kunde de(utan att ha tränat henne själva hon hade bara helt enkelt fått förtroende för människor) lasta henne helt utan problem och köra henne i släpet och hon var helt lugn utan panik eller liknande.
och hon kommer alltid fram i hagen och vill bli kelad med.
De var så glad att hon blivit som en helt annan häst.

så det verkar som att de är väldigt skeptiska mot människor och man måste verkligen vara värd deras förtroende men när man väl vinner det så har man en vän för livet.

saknar den hästen.

Vi har inte kollat synen på henne, eftersom hon verkar se väldigt bra. Hon är med på det mesta som händer runt omkring henne och blir inte rädd för särskilt mycket.

Jag fortsätter lite på sidospåret med att berätta lite mer om mamman till Silfra.

Skyggni var alltid väldigt känslig när vi hade henne. I början blev hon rädd bara man böjde på knäna när man stod bredvid henne. Men det gick över ganska fort efter att jag och mamma hoppat runt som sprattelgubbar.

Däremot ville hon verkligen göra det vi bad henne om hur rädd hon än var. När vi skulle hämta henne var hon jätterädd för att gå upp i transporten. Men upp gick hon utan att säga emot, även om hon var så rädd att hon inte vågade sätta ner hela hoven på väg upp utan hon gick på tå upp i transporten.

Hon gick också väldigt snabbt att rida in och under de 5 år som vi hade henne försökte hon inte kasta av mig en enda gång.

När hon var inriden så ville hon verkligen få följa med ut varje gång och hon tyckte mycket om att få arbeta. Det gick jättebra att rida ut på henne barbacka i grimma med grimskaftet i på bara ena sidan, men det vågade jag inte göra förrän efter 2 år.

En häst som vill så väl har jag aldrig träffat.

Nu har jag själv ingen kuse att visa här, men, Moli..... Vilken OTROLIGT fin häst Kná ser ut att vara!! Sitter och suckar avundsjukt när jag ser bilderna på henne! Ska hon visas i sommar?? :)

Nu har jag själv ingen kuse att visa här, men, Moli..... Vilken OTROLIGT fin häst Kná ser ut att vara!! Sitter och suckar avundsjukt när jag ser bilderna på henne! Ska hon visas i sommar?? :)

Tack! Vad roligt att du känner så! :) Och tack till Muninn också för berömet. Jag skulle verkligen vilja att hon visas i sommar, men jag vet inte om jag vågar satsa de pengarna. Det vore så roligt att få stå brevid banan och vara nervös över sin egen häst! Hon har fått fina omdömen så jag tror att det kan vara värt det rent stamboksmässigt. Men jag vet inte om jag har råd att behålla henne, och de pengar hon ev. höjer sitt värde med måste vara ganska rejäla för att visningen iallafall ska gå plus minus noll mot att jag säljer henne ovisad i vår. Jag både vill ha henne kvar och sälja. Realistiskt sett så känns det egentligen tillräckligt för min del med en egen häst närmaste framtiden, jag har så mycket annat kul jag vill göra, och en enstaka häst ger tillräckliga organisatoriska bekymmer.

Men vi får se vad tiden utvisar, jag går ut skolan i juni (en femårig universitetsutbildning) och börjar söka jobb nu, så om jobbsituationen säkras om en inte allt för avlägsen framtid kanske kära Kná hänger kvar lite till. :)

kna_port_jan13.jpg

kna_trav_jan13.jpg

Det går framåt med "Knasbollen": Det är ganska spännande att rida henne, men jag är inte så orolig längre, det verkar faktiskt som om hon alltid är stopp-bar även om det ibland går väldigt snabbt. Men det tar lite tid att vänja sig vid det och våga lita på att det inte ballar ur. Hon kan accelerera från 0-100 på ungefär en meter känns det som när man rivstartar galoppen. Det går undan så att man tror att hon inte ska gå att stoppa, men när jag visslar saktar hon ner och skrittar (peppar peppar). Spännande som sagt!

Idag lyckades jag rida ut ensam en hel runda utan att hon växte fast. Vi vinglade rätt friskt första 400m, ha ha, men sedan gick det bra. Igår red jag en lugn sväng med sällskap, det gick också bra.

Vad skönt med stoppbarheten!

Hammi är toppen, enbart lite för lugn för min smak. Hon går fram om man ber henne men hade gärna haft snäppet mer vilja.

Hade henne som handhäst på en långritt igår, vi red bla längs med bilväg, mötte skoter, bilar, längdskidåkare etc. Hon går perfekt vid sidan hela tiden! Fick dock släppa henne en gång men det var på grund av Assa, som bestämde sig för att bjuda på en lite lagom explosiv skentur i pass. (lite dumt att ligga sist på en passlöpshäst när resten av gänget bestämmer sig för att galoppera... )

När jag släppte henne stannade hon dock hos övriga hästar och en annan ryttare plockade upp henne i farten.. haha

*kl*
Hittade två ridbilder också från i julas, vi jobbar på att lääänga steget ännu mer då hon har en förmåga att jobba mer upp än fram med bakbenen. Trav på böjt spår har precis börjat fungera så vågar inte riktigt böja henne utan låter henne gå rätt lång och låg. Är en hel del kvar att göra men känns som vi är på rätt spår och efter kursridning igår fick jag höra att det bara är att fortsätta som jag gör, fokusera på att träna tölt och successivt börja slänga in kortare sekvenser där jag ber om lite mer samling och bärighet.

image-2.png

image-3.jpg

Duktiga!

Stoppbarheten är lite relativ av någon anledning på Kná. :) Hon stannar superbra från galopp på visslingen, men i tölt på hemväg är det ibland lite sämre med bromsarna verkar det som.

Nu har stopparna iallafall släppt (peppar peppar), hon kliver på bra och jag red en lång bra tur igår där jag lät henne sträcka ut och springa av sig ordentligt, det kändes uppskattat. :)

Mycket velande fram och tillbaka. Men med två oväntade dödsfall inom en månad känner jag att det är blivit dags att sälja lilla kära Knasan. Först dog min sympatiske (och för utbildningen enormt betydelsefulle) lärare i en hjärtattack för drygt en månad sedan, och förra helgen dog min älskade kusin bara 20 år gammal. Det är väldigt tungt nu, och jag tror att det är rätt att sälja Kná. Att få henne visad är inte allt här i världen. Att dra ned på "måsten" känns däremot som en bra prioritering.

Senast ändrad:

Nämen vad tråkigt att höra, beklagar dödsfallen!

Blir nog bra att fokusera på en häst och då förstår jag om det är Spá som går först. :)

Och nej, en visning är verkligen inte hela världen (även om jag själv är väldigt revanschsugen ;) )

*KL*

Nu har Laukur vilat sina två veckor så igår startade vi med lite lätt longering bara för sakens skull :) Har lektion inplanerad på söndag så lördag blir det ridning och så får jag se vad vi gör under veckan.

Kunde inte låta bli de här gröna bootsen till honom när jag var på hööks :p

428302_4377376079529_406872214_n.jpg

Läcker! Och liknar sin far! (För visst är det Tinna?)

Laukur är väldigt söt! Särskilt med sina piffiga boots. Jag tycker att det är fint med bläs.

Hammi ser jättetrevlig ut också!

Idag var Kná dyr! Red 30min på ridbanan, första 15 minutrarna så gick det rätt snabbt och hon var lite bökig och ville hellre springa än vara eftertänksam och lydig, så hon fick springa av sig några varv. Sedan var hon förvånansvärt välartad och gjorde fina halter med bakbenen under sig och stannade ur tölt och trav på helt lös tygel precis som hon gör från galoppen. :love: Hon är verkligen Dr. Jekyll och Mr.Hyde med två sidor av sin personlighet. Mönsterbarnet och Monsterbarnet. ;) Jag tror att hon skulle kunna bli en fin stilpasshäst den dag hon blir säker i läggningarna i passen. Att kunna sakta ned smidigt vinner man många poäng på i den grenen. :)

Hon travade och töltade sansat och balanserat också idag, det finns verkligen hopp för att det ska bli en fin ridhäst. Hon är fortfarande ganska unghästig mellan varven, men jag tror att det delvis beror på mig som blir lite nervös över att hon är så framåt i kombination med att jag inte tycker att jag har henne helt under kontroll alla gånger. Men nu vartefter jag lär mig hur jag ska rida henne och börjar kunna samla ihop henne så börjar hon kännas lika trevlig och fin som hon gjorde i augusti. Till hennes försvar ska sägas att hon alltid går att stoppa, hon drar inte iväg. Det hon gör är att hon kan få för sig att öka mer än jag ber om och få lite väl lång stoppsträcka.

Senast ändrad:

Idag var Kná duktig hest. Jag vågade mig på att galoppera inne på ridbanan, det har varit lite halt under snön förut, och vi har en ganska liten ridbana så jag har inte vågat. Men det gick väldigt bra, hon galopperade sansat och gick att ta in på volt till och med. Jag jobbar lite försiktigt med att få henne ett samla ihop sig bättre nu genom att bland annat rida på volt och flytta för skänkel (mest i skritt) men lite i trav och tölt också. Och försöker få henne att göra fina halter med bakbenen under sig.

Hur går det för er andra med ridningen? Vintervilar hela gänget utom Kná Hammi, Laukur och Tinna?

Förstår att det är skönt med beslut! Såg annonsen skymta förbi, kul att du har mkt fina bilder :)

Jag ska rida kurs igen om två veckor och är sugen på att klippa henne för just nu så orkar hon nästan ingenting, och jag rider inte riktigt tillräckligt... Vill att snön ska försvinna så jag kan börja leka med passen! :)

Tinna ska också klippas igen, innan pälsen börjar rasa av.
Häromdagen när det var 3 plusgrader och vi red ut i solen var hon helt löddrig av svett och helt slut..
Stackarn!

Härligt!
Såg annonsen, riktigt fina bilder och intressant annons! Märks vilken fin häst det verkar vara :)

Min lille Köttbulle är fortfarande på vintervila, skönt tycker hans matte som har fullt upp med massor av jobb och en halvgalen storhäst ;) Nu i februari ska han börja sättas igång, har tänkt jobba honom från marken samt ut och springa med honom 2 ggr/vecka under några veckor och börja rida i slutet av månaden. På måndag åker skorna på igen :banana:
Har varit ute på några promenader och upptäckt till min stora lycka att han nu töltar vid hand! :bump: Han har ju haft riktigt svårt för tölten, så hoppas att allt som började lossna i slutet i höstas sitter kvar nu!

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka