Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Inför i år:

Mitt mål är förhoppningsvis nån liten tävling framåt hösten, annars bara träning och lära känna varandra ordentligt.
Och så ska han ju bli norrlandsbo så vi för första gången bor på samma ställe i Sverige! :bump: Ska bli otroligt roligt att få upp honom hit och börja rida honom på heltid, har knappt ridit honom sen i våras.
Först ska han 2 månader till i träning hos valvis, vilket har blivit uppskjutet då hans flock är isolerad för ringorm... Så nu är det mest en tråkig väntan på att hans isolering ska släppas så han kan flyttas, skulle egentligen redan varit i träning för att sen flytta upp hit i mars...

Allting blev ju uppskjutet pga ringormen, så min lille Köttbulle var först klar i träning och kom upp till mig i somras. Sedan har vi sakta men säkert lärt känna varandra och hjälpts åt att utveckla tölten. Har konstaterat att jag har världens coolaste pojke som tar allt med ro (ibland lite väl mycket...) men som ställer upp på allt och gärna står i centrum :love:
Nån tävling blev det av förklarliga skäl inte, men vi kom iaf iväg på en helgkurs, där han skötte sig jättebra och fick beröm. Sista veckorna utvecklades han enormt och tölten kom mer och mer för varje ridtur. Nu har han stått på vintervila i en månad, och det ska bli så spännande när det väl är dags att sätta igång honom! :bump:

Så, vad är allas planer för nästa år?
Min lille ska egentligen stå på vila februari ut, men kommer tjuvstarta med löpträning (jag gillar att vara ute och jogga med mina hästar och den lille behöver banta... :o ) och markarbete i början av februari. Den årliga tävlingen på hemmaplan här är nämligen redan d 13-14 april och där siktar vi på debut! :eek:

Avslutar med ett par bilder från veckans besök hos stjärnan :love:

DSC_0070_zps3ca88482.jpg

DSC_0063_zps5dff7f49.jpg

*KL*

Igår var min häst FANTASTISK! Så långa sträckor som han töltade igår har han aldrig gjort! Jag fick honom att bara fortsätta tills JAG bröt av till skritt inte han till trav :p Har varit väldigt noga med det det sista och jag tror det hjälpt mycket!

Jag var så glad och nöjd att jag var löjligt nära att börja gråta :o haha!

Laddar ni inför kurs på söndag, ska rida två lektioner på samma dag, hoppas vi får bra hjälp :)

Här är ett par bilder som jag tog på Silfra idag.

IMG_0205_zps7322d316.jpg

silfra_by_skyggni-d5qrpv7.jpg

Tyvärr verkar det som att jag inte kan komma igång med att rida henne än, eftersom mammas häst springer igenom staketet...

FengurLaugar: Vad roligt att det går så bra! Hur gick kursen? Om du fick några särskilt bra tips kan du väl dela med dig? ;)

Skyggni: Vilken fin! Har du provat att bara plocka ut din häst och vara utanför staketet och sedan släppa tillbaka igen, och ta det här med att vänja den andra hästen att vara ensam steg för steg. De flesta vänjer sig så småningom.

Det går framåt med Kná. Hon vilade 2v över jul/nyår och nu har jag satt igång igen. På ridbanan bjuder hon fram jättefint, red ett kort pass där i förrgår där jag kunde samla ihop henne bra i traven, och ganska bra i tölten. Idag red jag ut och "fastnade" inte allt för många gånger på vägen. Jag rider/tömkör henne oftast bara 20-25 minuter som strategi för att hon inte ska tycka att det är jobbigt/ bli less och stanna. Hon är lite osäker på miljön med höga snödrivor och snöklumpar, men hon vänjer sig! Jag känner mig mycket säkrare på henne nu, och hon är oftast riktigt lydig och mycket lyhörd. Ute har jag inte jobbat med samling alls när jag rider utan bara jobbat med att reglera tempo, gångart och riktning. Det varierar en del mellan att gå lite för sakta och lite för fort så när det funkar så ska jag jobba med samlingen.

När jag tömkörde henne häromdagen både töltade och travade hon när jag sprang med henne. Tömkörningen är kul tycker jag, och Kná gillar det nog också, hon springer och frustar och verkar nöjd. Kul att det sitter i ryggmärgen, jag tömkörde henne ju mycket när jag påbörjade inridningen.

Låter likt glampi men han är inte rädd lr tittig på nya saker.
Men det gäller att som ryttare hela tiden lägga focus på,att slappna av i kroppen speciellt låren glampi vartmer tveksam när jag var osäker o omedvetet höll om ped benen. Men sånna hästar är så bra för då måste vi våga släppa kontrollen o slappna av.
Allt hänger på oss som stabila ledare för våra unga orutinerade hästar.

Det har vi provat. Gick kanske 10 m bort från staketet och då sprang hon under. Hon började springa under även om min häst var kvar i hagen. Men nu har jag satt upp en tråd till och mamma har kommit hem från Thailand, så hon kan vara med henne i hagen till en början.

Gullan86: Tyvärr har vi inga boxar utan bara ett vindskydd där de står.

Hon är u. Gaukur fra Innri-Skeljabrekku, e. ett obedömt sto som heter Skyggni från Sambaengi och eu. Silfurmani fra Asgård.

Det gick jättebra! Vi fick ta ett litet steg tillbaka och fokusera på att han INTE ska slänga upp huvudet och sänka ryggen och tölta typiskt travtakttölt utan att vi gör rätt från början när han ändå är grön på tölt och ser till att ryggen höjs och att han går "i form" istället för som en älg.

Jag fick tips att jobba mycket i skritt och se till att han gör rätt där med ryggen och allt och är avslappnad, han är så ambitiös så han får gärna för bråttom och vill göra allt för att det ska bli rätt och det är inte alltid det blir det när han har bråttom ;)

När han känns fin i skritten så ska jag driva fram i skrölt och få den där vaggande känslan och ha honom lite böjd och va lätt i sätet utan att bli framtung på honom, inte det lättaste kan jag säga! Kan driva på mer beroende på hur han svarar och om han inte blir spänd.

Ska låta bli att trava så mycket under en period utan jobba skritt, tölt och galopp som alla är laterala så vi kan stärka tölten :)

Tycker det gått framåt sen kursen se dagar jag ridit. Ikväll ska vi fokusera på skritt och under helgen blir det att nöta ännu mer för från och med måndag ska han ha vila resten av januari :)

Du menar u som i undan dvs stoet o e som i efter dvs hingsten.
Vad rilugt, red in ett mycket speciellt silversvart sto med snarlik stam för några år sedan. Men hon var e silfurmani. Hur är ditt sto i lynnet?

Du menar u som i undan dvs stoet o e som i efter dvs hingsten.
Vad rilugt, red in ett mycket speciellt silversvart sto med snarlik stam för några år sedan. Men hon var e silfurmani. Hur är ditt sto i lynnet?

Sidospår, har hört att han lämnade en del speciella hästar och att han var rätt speciell själv. Men jag har ingen aning, vaken träffat honom eller ngn avkomma :)

Jag har träffat både han o hans avkommor.
Förr trodde man ju att silver hästar var lynniga o det våt de kanske om föll et tag enbart focuseradr på färg i aveln.
Men silfurmani hade väl problem med synen något sånt så msn trodde han var lite knäpp, någon som vet met exakt får gärna inflika jag minns inte.
Intressant på tal om denna silver debatten, hade silfurmani två silver föräldrar?o om det ett tag blev så poppis med silver så avlade man ju högst troligen silver plus silver o då var det ju inte så konstigt om dr fick ryktet om sig o vara knäppa om de var halvt blinda.

Hur har du upplevt honom och hans avkommor då?

Tillägg, kollade på Stormhestar omom jag fattade rätt, talar inte tyska, så var nog faktiskt både mamma och pappa silverfärgade.

Senast ändrad:

Vi hade ett sto efter Silfurmani förut hon är också mamma till en av våra 07: or
Hon va inte ridbar hon fick panik bara man "skuttade" bredvid henne och drog.
Men hon va världens bästa mamma och tog sig an vårat lilla föl som förlorat sin mamma så ett guldhjärta och världens vackraste att titta på silversvart med lång kritvit man :)

Stálfjödur eller Stålis som hon kallade såldes sedan vidare då vi inte kände att vi ville ha kvar ett sto som endast gick att avla på.
Hon borde väl egentligen inte gå i avel heller med tanke på hennes psyke men hennes avkommor har blivit normala fina ridhästar :)

Senast ändrad:

KL
Jag har ett sto efter Silfurmani. En 2004:a så hon hör inte hemma i den här tråden egentligen, ska bara göra ett kort inlägg och försvinna igen. Men det är så sällan jag stöter på andra avkommor efter Silfurmani, jag har i vart fall förstått att de verkar speciella så det är så intressant att möta någon som varit i kontakt med honom. Min ligger i och för sig på samma utbildningsnivå som en 2007:a så därför är jag här inne och smygläser ibland. Hon saknar ca två år av utbildning eftersom hon skrämde slag på sina tidigare ägare genom att stegra sig alternativt direkt rodeobocka när de försökte sitta på henne. Även unghästutbildaren hon skickades till gav upp då hon inte fick komma nära henne. Hon är utan tvekan mycket speciell och en riktig enmanshäst. Det har tagit mig tre år att "rida in" henne men idag är hon den bästa häst jag haft. Problem uppstår dock när tränare, veterinärer eller andra främmande kommer nära.
Men om hennes speciella sätt beror på Silfurmanis anlag eller om något annat hänt henne får jag aldrig veta. Tidigare ägare kan ju ha gjort något som gör att hon har svårt för beröring.

Jag riggade kameran och filmade lite när jag tömkörde Kná idag, skulle behöva redigera ihop det, sedan får ni kanske se lite framöver. :) Tog skärmdumpar på några sekvenser där hon gick bra. Yttertömmen glappar väldigt på ett par bilder. Gör inte så, ha kontakt med ytter också. ;)

kna_tk5_jan13.jpg

kna_tk7_jan13.jpg

kna_tk9_jan13.jpg

kna_tk1_jan13.jpg

kna_tk3_jan13.jpg

kna_tk4_jan13.jpg

kna_tk2_jan13.jpg

kna_tk6_jan13.jpg

Den blir fin den du!! :) Har väl inte så mycket konstruktivt att säga egentligen, förutom att du har en framtida riktigt bra häst där....

Ja, det är så jag hade tänkt (och trodde) att jag hade skrivit.

Min häst är (tycker jag då) helt underbar i lynnet. Tar det mesta med ro utan att vara seg. Är lätt att ha att göra med och jag skulle våga de flesta sitta på henne när man är ute på promenad.

Tidigare hade vi hennes mamma (Skyggni, från det att hon var 4) som var efter Silfurmani och hon var en av de vänligaste hästar jag har träffat. Hon ville så gärna göra rätt att hon nästan var rädd för att göra fel. Hon var väldigt känslig och pigg, men inte svårriden. Min lillebror som inte är jättevan vid hästar klarade av att rida henne utan problem.

Men om jag när vi lät betäcka Skyggni visste vad jag vet idag om silvergenen, så hade jag inte valt en silversvart hingst. Men gjort är gjort och nu har jag min fina Silfra som kan ha två silvergener.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
460
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka