Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Ja det tycker jag med. :) Jag satt upp på Kná igår för första gången sedan hon kom hem och skrittade runt på ridbanan. Det gick rätt snabbt först, men hon coolade ner sig. Idag började jag på banan men tog sedan en liten sväng ut också. Pulsade lite i djupsnön och testade lite tölt och trav där det var plogat.

Hon svarar väldigt bra på vikthjälper, och det kändes överlag bra. Det här ska nog gå bra!

Knapp

Óskadís har aldrig fastnat på ridbilder så idag fotade jag och min bästis henne :p

Skriver samma som i uppdaterattråden;
Hon har ridit och tränat Óskadís åt mig sedan i augusti/september (vi bytte hästar med varandra efter att hon kom hem från hingsten, hon är förövrigt dräktig :banana:) och sen har hon haft kvar den övergripande träningen av henne. Dom funkar bra ihop och Óskadís är en himla svår och klurig häst, under en period har vi mest bråkat och haft helt olika åsikter. Så det här har blivit jättebra!!
Det är alltså inte jag som rider på henne, så låt bli att kommentera ryttaren.

Óskadís har haft problem med traven, hon har otroligt stark tölt och pass, men den kommer. Än så länge oformad men det kommer det kommer.
155396_4076934128003_1576360229_n.jpg

523766_4076934248006_893582858_n.jpg

401603_4076934768019_1407911331_n.jpg

Och rätt som det är när man rider denna häst kan man hamna någon helt annanstans. :angel:

Vad fin hon ser ut! Kul att ha lite att plocka fram me :)

Du behöver inte känna dig ensam med om att hamna på sidovägar heller, been there done that ;) Vilken är hon betäckt med?

Jag tror du kommer gilla henne!

Ja jag har nog jagat upp mig i onödan. Hon är inte alls lika hetsig nu som hon var i juni. Jag handhästade henne i helgen en sväng, och igår red jag ut igen en lite längre bit, (samma runda som jag handhästat henne). Och det var en viljornas kamp! Tjuriga Kná 4 år kom tillbaka och sa "vill inte". Så vi växte fast x antal ggr. Til sist släpade jag med mig henne en bra bit och red hem. Och tog några varv på ridbanan för att avsluta på mitt initiativ. Jag tror att hon passar på att testa mig nu när hon lyckats bli ranghögst i hagen och bytt miljö.

Hon varvar mellan att springa med huvudet i vädret/balansera sig med det rakt fram och att samla ihop sig fint när jag vågar rida ordentligt och inte bara åker häst. Har svårt att vänja mig vid att hon faktiskt är ordentligt inriden nu och tål att man ställer lite krav.

Kolbeinn- Vad fin Óskadis ser ut!

Tack så mycket! Jag gillar henne med (konstigt, helt opartisk :angel:), hon kommer nog aldrig bli en kalastävlingshäst men en trevlig ridhäst om inte annat. :)
Har hänt så mycket på några månader, kommer bli så spännande att se vad det blivit av henne om något år.
Helt galet att min bebis har blivit stor. Och snart har varit i min ägo i 5(!!!!! :eek:) år.

åh hu, jobbigt när de tjafsar, men kul att nerverna inte är på utsidan längre =)

Jag har knappt hunnit rida senaste månaderna men har som tur är fått mig en duktig medryttare som rider några dagar i veckan, mest för att hålla igång hästarna =)

Håller tummarna!! :bump:

*KL*

Ska rida lektion i morgon, blir sista för i år. Sambon är ledig i två veckor från julafton så då ska jag passa på att rida massa dagtid :D

Sen är jag och Laukur anmälda till kurs den 6 januari, två lektioner på en dag, ska bli mycket roligt!

Har som plan att ställa av honom helt i två veckor för lite återhämtningsvila de två sista veckorna i januari, det är han värd! Vi har kommit sååå långt på det här halvåret sen jag började rida igen efter förlossningen :) Medan han vilar kan jag rida min kompis häst som bor här, han flyttar ju nån gång under våren så jag får passa på att rida honom nu! :)

åh hu, jobbigt när de tjafsar, men kul att nerverna inte är på utsidan längre =)
Jaaaaaaa! Jättefrustrerande när man vet att hon egentligen är en väldigt positiv och arbetsvillig häst. Hemåt är inga som helst problem om vi säger så. Så jag är rätt övertygad om att det är mer "tjurighet och testande" än ett verkligt problem.

Hursomhelst så vågade jag mig på en galopp igår när jag red ut, och det var första gången jag fick känna på hennes galopp ordentligt. Och det var härligt!

Jag är stolt och glad att det går framåt och att jag vågar släppa fram henne i galopp. Sån galopp har jag nog inte känt sedan jag red "IrpaSnirpa"s Odin för en massa år sedan. Rund, gungande, luftig och vägvinnande kändes den! Inte illa pinkat för en femgångare. När jag provred i augusti så blev det inte den här fina galoppen, för vi fräste på rätt snabbt, men det var roligt att äntligen få känna hur den känns. Kná har en halvbror (med samma pappa) som jag ridit in som också hade den här fina "luftiga" galoppen. Annars har jag faktiskt inte ridit så många som kan galoppera på det viset.

Snart blir det två veckors jullov för båda mina hästar.

kna_galopp_bana_b_juni12_web.jpg

kna_galopp_bana_juni12_web.jpg

Senast ändrad:

Kul att kunna rida med sin dotter! Och det är något visst med silverhästar tycker jag. :)

På sida 46 i den här tråden finns våra planer inför 2012. Hur gick det för er?
Jag skrev:

Vad har ni för mål med era 2007: or i år? Planen för min är att hon ska fortsätta att vara hos sin fodervärd, eventuellt starta i någon lättklasstävling, och som sagt lika eventuellt exteriörbedömas, och v-ä-l-d-i-g-t eventuellt ridvisas.
Det var med andra ord inte så mycket av mina planer som "slog in", hon var kvar hos fodervärden nästan året ut iallafall. :) Men någon tävling eller visning blev det inte.

Planen inför 2013 är lite oviss. Jag vill ju att hon ska visas. Så jag grubblar på om jag törs kosta på mig det. Annars har jag inte så mycket mer planer än att vi ska lära känna varandra på nytt och att hon ska bli stark och att vi ska träna på bärighet i alla gångarter.

kl

Länge sedan jag skrev något här nu, men min 07 har haft en besvärlig sommar/höst med svamp som växt inuti hoven. En dag var hon näst intill blockhalt. Hovlagaren på kliniken fick efter röntgen och diverse undersökningar verka upp stora delar av hovväggen för att få bort all svamp. Det är visst en svamp som finns hela tiden i jorden och min häst har haft otur att få in den i hoven. Hon har ju tyvärr haft ett par hovbölder och så, så det lär vara den vägen den kommit in. Med tanke på att konvalecensen kommer att bli väldigt lång så vald ejag att betäcka henne. Tyvärr blev mitt urval ngt begränsat då jag inte kände att jag kunde lämna iväg henne, eftersom hoven behövde badas nästan varje dag. Så hon är nu dräktig med Ofsi frá Brun. Rn lite äldre men väldigt trevlig hingst så jag hoppas det blir bra.

Under tiden har jag fått låna ett 4-årigt sto som är supertrevligt. Jag är så glad att ha en häst som jag kan rida och gå lite kurser med. :)

603525_10150968271530588_664664795_n.jpg
hakar på resumén..

Vår Freyja hade ett bra år, hon visades av Jakob Svavar Sigurdsson och fick som fyrgångare en ridbedömning på 7,50 (8,5 för trav, 8 fö resten förutom skritt och pass). Exteriör fick 7,93, totalt 7,67. Både Jakob och de på Skáney tyckte att hon borde visas om och skulle kunna få betydligt högre, men vi får se...

Hon är så fin!:)

kl.
Nu har vi ridit några gånger. ca 5-10 min per gång i skritt och trav.
Idag var det bara sååå fint ute med all snö så jag provade pyttelite tölt. Gissa vem som var
gladast i världen? Jag framförallt, men mest Kvistur tror jag :) Pigg som en liten gris!
TOKBRA julklapp enligt mig. Tack tomten :)

Inför detta år skrev jag:
Jag har som mål att testa att tävla lite, förhoppningsvis en femgångsklass till hösten och under våren miljöträna på nån töltklass. Målet är även visning, men vill visa själv och inte stressa fram något så vi får se NÄR detta blir av (påverkas även av hur länge jag bestämmer mig för att befinna mig på Island i sommar ). Exteriörbedömning vill jag i alla fall genomföra! SÅ spännande ju!

Och ja, stämmer ju rätt bra!

Testat ett par tävlingar i både tölt och femgång, visade och fick 7,75 för ext. (och blev ju sen diskv. på ridningen... haha)

Målet framöver är att fortsätta utveckla, stärka ryggmuskulatur och allmänt stärka upp henne i både självförtroende/framåttänk och gångarter! Visar gärna om henne men om det blir 2013 eller 2014 får tiden utvisa.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
461
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Vikt o ålder
  • Rider ni med snokrem?