Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Så fin hon är, och så vuxen hon har blivit! :) Och du ser ut att trivas väldigt bra på hennes rygg :D
Tänk att småttingarna har blivit så stora (fast, min är ABSOLUT inte så vuxen som era... ;) )

*kl*
Har anmält mig och Köttbullen till en helgkurs d 3-4/11, och kom efteråt på att det är ju SNART?! :eek: Och min häst är äckligt fet efter att ha vilat i 3 veckor när jag var på semester samtidigt som dom började få fri tillgång på hösilage... Blir våran första kurs, så man hade ju gärna velat glänsa lite... Jaja, han är ju söt iaf :love:

Tack för berömmet! Det lutar åt att hon kommer hem till mig i månadsskiftet november-december. Det blir spännande, jag velar fram och tillbaka angående om jag ska sälja henne eller inte. Jag har egentligen inte råd med två hästar som student. Det kommer att bli supertufft ekonomiskt under vårterminen, men sedan är jag klar med skolan och får förhoppningsvis jobb inom rimlig tid. Eller så får jag se till att skaffa mig något företag att samarbeta med i examensprojektet så att jag går runt.

Ena veckan har jag bestämt mig för att sälja, och andra vill jag verkligen inte det. Så nu blir steg ett att hon kommer hem och jag får känna efter och lära känna henne ordentligt som ridhäst. Min andra häst, Spá är inte till salu för allt smör i småland.

kna_lisa2_09.jpg

Äh, klart du ska behålla henne! Själv hade jag 1 häst hela studietiden (5½ år...) och 2 hästar sista året. Ja, det var tufft och jag jobbade mycket exta, men det var det väl värt att kämpa för att kunna ha världens finaste pojkar! :love:

*kl*
Min lille Köttbulle har gått jättebra sista veckan, så hoppas att det håller i sig nu när vi ska på vår första kurs i helgen :bump: Töltar som bara den (för att va honom :p ) Han har även så fantastiskt psyke, klippte honom igen i går och nu sträcker han på halsen när man närmar sig huvudet, så man ska komma åt bättre :love: Red även med pannlampa för första gången, inte det minsta konstigt! Nu ska jag sova, så vi är pigga och utvilade i morgon!

Roligt att det går framåt för er! :D Laukur blev också klippt förra helgen. Han är lite töntig i vissa lägen så jag ville inte prova ensam utan ville ha nån som höll i honom ifallatt så sambon höll honom. Det hade han inte behövt, han stod dyr still hela tiden så det gick jättefort att klippa honom, superduktig! :love:

Han är så fantastisk min lilla häst, han gör mig så glad, älskar honom mer och mer för varje dag! O nu TÖLTAR han :banana::banana:

Vad stor och vuxen hon blivit:)
du får fota lite ridbilder sen när du fått hem henne.

tycker du ska göra så som du själv säger, bestämm inget förrän du haft henne och ridit henne själv ett tag.
tänk om hon är kanonrolig att rida när ni lärt känna varandra lite mer.

har spa mkt mindre vilja?
eller vad är det som gör att du blir osäker på unghästen?

Gullan-> Spá har också bra vilja, men jag känner mig tryggare på henne, hon är ju vuxen och stabil med bra bromsar. Knás bromsar fungerar för det mesta bra de med, men hon är väldigt snabb, och har nog mer vilja än de flesta. Min oroliga sida tänker att det kanske skulle kunna gå överstyr om hon blir skrämd eller hetsad. Men hon har inte stuckit vad jag vet, peppar peppar.

Det handlar kanske mer om mitt rid-självförtroende och saker som "kanske kan hända" än om Kná.

Problemet är att jag har suttit på okontrollerbara hästar en gång för mycket och blir nu riktigt rädd när jag känner att hästen springer fortare än jag tänkt om den inte lyssnar så bra. Såpass att det i princip svartnar för ögonen. Springa fort går bra, så länge jag är den som har kontrollen, men det är fruktansvärt otäckt när man känner att man går över gränsen och tappar den.

Knás rejäla framåtanda gör mig lite osäker på om jag kommer att våga lita på henne, och det är viktigt för att jag ska tycka att det är kul.

Jag har varit med om ett par otäcka händelser med hästar som gjort mig rädd i situationer som liknar dem. Jag har fastnat hängande upp och ned på sidan och slagits medvetslös mot ett träd från en springande unghäst, skenat på en strand på Irland med en totalt okontaktbar storhäst, hoppat av från häst som stack rakt ut på en bilväg, sett en av mina turryttare gå omkull, få hästen över sig och bryta lårbenet, hoppat av en annan häst som stack (mot en smal passage där jag inte räknade med att få plats med mina ben) och slog mig så att jag svimmade, och lite andra "incidenter". Nu vill jag ha hästar med reglage som alltid fungerar oavsett situation.

Rädsla är svårkontrollerat, och inte rationellt.

Sist jag red henne var det med ett stort leende, och jag kände att jag nog fixar det här ändå. Hon är fortfarande väldigt framåt, och känns som ett kraftpaket att rida, men jag upplevde att jag var den som bestämde. (Det tyckte jag inte riktigt i våras när jag red henne, men till hennes försvar så var hon inte riden så mycket då) Och sist gav hon mig en väldigt häftig ridkänsla, mycket positiv och kraftfull som om hon hela tiden är redo på att ge järnet om man ber om det. Klart mjukare i munnen och lydigare än i våras, (då upplevde jag henne som stark och att hon gick emot handen) så det finns nog hopp om att det ska funka bra. Bara jag får lite bättre självförtroende.

Men det känns lite nervöst eftersom jag bara ridit henne två gånger det senaste året och jag faktiskt inte känner henne som ridhäst längre. Det är en helt annan häst nu mot det lilla jag red på henne innan hon åkte till fodervärden för över ett år sedan.

Låter nog mest bara som att du behöver lära känna henne innan du tar ett beslut kanske? Är ju svårt när man bara provat hästen litegrann... :)

*kl*

Jag har inte så mycket bilder men red för en instruktör för två veckor sedan. Han prövade henne och detta var nog kanske femte gången jag hade en annan ryttare än mig själv på henne. Fick mycket beröm för hur trevlig hon var (och att hon väl välinriden, så det är kul att höra!) och att jag bara ska fortsätta som jag gör. :)

I stallet häromdagen i alla fall:

5d87bd8c269e11e29a4b22000a1fb593_7.jpg

Kul att det verkar gå så bra för er alla :)

Min egen står på oklar tid. Kunde gått bättre :)

Ska ni tävla något?

Jag har tänkt göra tävlingsdebut med Laukur till våren :) Nu är han ju fyrgångare och inte tregångare så det målet ska vi nog kunna nå på ett halvår om inget oförutsett händer.

Kommer en liten rapport från kursen i helgen! Fokuserade på framåtbjudningen (jag är inte riktigt van vid bekväma hästar och har låtit honom soffa till sig :o ) och sen jobbade vi med sidförande och försökte få kontroll över hans vänsterbog. MYCKET dålig idé enligt Köttbullen, men skam den som ger sig! Tränade även en del övergångar tölt-galopp. Var roligt och jag fick en hel del bra tips och saker att tänka på. Lördagen gick bra, andra passet gick han grymt bra och töltade som bara den :love: Söndagen ägnades åt bogdiskussioner, tyvärr hade jag bara fotograf andra passet på söndagen och då var han trött i tölten. Var en del travtakt, har bara film på tölten och får se om jag lägger in det.
Red ut idag och tänkte på det från kursen. Hade en väldigt pigg och glad häst, lite svårt md tölttakten då han var så pigg och ville trava iväg istället! :bump: Klockrena galoppfattningar från tölt (höger galopp, svårare till vänster). Travade av honom i lite längre form, tog en halvhalt och satt till som förberedelse för avsaktning men han slog istället över i klockren tölt i arbetstempo med bibehållen steglängd! :love: (han har symaskins-varning, jobbar en del med att få lite steglängd i tölten) Helt underbar!
Här kommer iaf ett par bilder från helgen :)

IMG_3470_zps0054cf49.jpg

Han ser mycket större ut så fort han börjar röra sig
IMG_3439_zps19213f72.jpg

IMG_3450_zps6abdc295.jpg

Lite skrölt
IMG_3448_zpsf9e7d199.jpg

Och angående tävling så satsar även vi på debut till senvåren/ tidig sommar!

Tessino: Vila är ju bra ändå, de är trots allt små fortf :)

Ang tävling red jag Mörs KM och fick 4.57 i femgången. Alla gångarter på plats men lite småobalanserat. (Ridhus och galoppera/lägga pass är svååårt)

Låter nog mest bara som att du behöver lära känna henne innan du tar ett beslut kanske? Är ju svårt när man bara provat hästen litegrann... :)
Ja så är det nog. :)

Vad roligt att du fick så fint beröm för Hammi! Hon ser väldigt fin ut i hullet också.

Kul att det gick bra på tävlingen också!

Piper Garden-> Låter som att det går bra för er också! Roligt. Han är väldigt söt, ser ut som en liten Haflinger.

Om det endå vore så väl att det var vila för att vila :)
Nu pga nåt mycket tråkigare... så nu ska jag rulla tumme och pilla navel!

Nej vad söt han är:)
gillar att han ser ut att vara byggd/rör sig i uppförsbacke nu.
speciellt i skritten syns det(den samlade).
men du, du är rätt lång va för han är inte så liten eller?
tänk inte på att han ser liten ut sträck på dig istället det ser mycket bättre ut då, kolla den stillastående bilden hur du kröker ryggen/puckelrygg bågnar med ryggen.
sträck på dig och se stolt ut på din fina häst då kommer man inte tänka på att han ser liten ut/du ser lång ut.

sadeln ser ev ut att vara lite smal i bommen för den ligger lite i bakvikt och då hamnar du med i bakvikt=stolsits och ännu mer krökt rygg för man blir tillbaka lutad.

Tack :)
Han är liten och jag är lång ;) Han är runt 134 cm och jag är 175, så vi är väl inte det ultimata ekipaget (iaf inte i kompisarnas storhästögon :p ) Sen tar han mycket ryttare, iaf så fort han börjar röra sig. I nuläget är han dessutom alldeles för tjock, så förhoppningsvis kommer jag se större ut på honom i vår...
Jo, har problem med att sträcka på mig, gick bra under själva ridpasset men på de uppställda bilderna sjönk jag ihop lite. Tror dock (eller hoppas...) att min väst gör det värre än det egentligen är.

Han är alldeles hopplös med sadel i sitt nuvarande tjocka tillstånd. Denna sadeln ligger helt ok 9/10 tillfällen, men den är absolut inte perfekt. Dessutom sänker han ryggen när han står stilla, på de bilder och filmer jag har från rörelse ligger den bättre. Han ska ridas ett par veckor till innan vilan, till våren kommer jag satsa hårt på att banta honom och prova ut en bra sadel när han kommit i ett vettigt hull. Hoppas det duger som svar :)

>Tessinino- har din fining skadat sig? :eek: Låter ju inte roligt med ofrivillig vila?

tyvärr så är sanningen den. tror det är gamla skadan som är tillbaka.
ska till veterinären den 30 och därefter förmodligen vila i minst ett halvår.
Happygirl? NOT :)

Du får komma och rida min tjej om du vill. Så kan vi byta ston emellanåt ;)

KL.
Tinna känns inte helt fräsch så på torsdag ska hon träffa en massör.
Får se vad som sägs och tills dess jobbar vi lite i grundgångarterna med dom låga kraven att ha fokus, koncentration och vara mjuk.
Vilket är ett heltidsjobb bara det :crazy:
Tur att hon är så söt!

Usch vad tråkigt! Vad är det för skada pållen haft? :(

*kl*
Jobbade min lite från marken idag, repeterade från förra helgens kurs. Gick riktigt bra! Satt upp och red några slutor också, vilket gick helt ok. Sen lite tölt på vägen hem, väldigt pigg och glad pojke :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
466
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?