Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Kommer här :) Får inte min webshots-sida att funka (som vanligt...) så dom gamla bilderna lägger jag bara länk till

Från förra våren (riden i ca 5 veckor)

http://pets.webshots.com/photo/2387546450046943778wezphY?vhost=pets

Ny bild!

33218545.jpg

Fast färgmässigt är han häftigare i vinterpäls ;) (klickbar igen)

http://pets.webshots.com/photo/2246640250046943778pFcEQW?vhost=pets

Han är verkligen sockersöt, och lika trevlig som individ :love:

Senast ändrad:

*KL*

Lånade ridbanan vid mitt gamla stall igår kväll och tränade en kortis med Laukur :) Han har blivit så ridbar sen i vintras!

Galopp på volt har han inte gjort förr, men det fixade han igår :) Tar båda galopperna, så han kan galoppskänkel bra! Töltade några steg och jobbade lite i trav. Min kompis var med (storhäst ryttare) och tyckte han jobba mycket med bakbenen när vi förberedde inför tölt, det var kul att höra att det syns, för det KÄNNS! :)

Ridlektion bokad på lördag! Ska bli kul och rida för henne, kan bli regelbundet om det finkar för hon bor nära och är inte dyr :)

Visst är det bra att rida med andra som kan bekräfta det man känner när man sitter på :)

Red min lilla röda på ridbanan idag, lite diskussioner om voltens storlek men hon lossnade fint mot slutet. I morgon får det bara bli lite jogging ute. Kommer rida henne två veckor till, sen får hon lite vila när jag är på Island :)

Hur har ni andra gjort med vilor nu när dom är 'igång' och tränas regelbundet? Längre vilor eller kortare vilor då och då?

Ja det är jättebra att ha nån som kollar ibland :)

Jag ger vilor på 1-2 veckor då och då när jag känner att han behöver det, inget schema eller så :)

Det sägs att de tappar kondis efter 3 veckor.
Så 1 vecka här och där passar nog bättre om de inte ska ha rejäl lång vila 1-3månader gärna utan skor.

Det många glömmer är att "rida ner" hästarna inför vilan(även om den är lite kortare) + dra ner på ev kraftfoder 1-2veckor i förväg.

Det är ofta så fång uppkommer med hästar i full kondis och full kraftodergiva som helt plötsigt blir ståendes.
även korsförlamning och kolik.

Tack! :)

*kl*
BILDBOMB!!!
Fick äntligen med fotograf ut till min lille Köttbulle förra veckan, så här kommer bilder och filmer från oss! Har ju haft honom här uppe nu ca 1½ månad (?), hans bett kom för ca 1½ vecka sen, innan dess red jag på nosgrimman och vi hade mindre kommunikationsproblem... På bettet är han underbart fin, vi ska bara lära känna varandra och hitta knapparna. Traven är hans starka gångart, tölten har jag först börjat hitta ordentligt de 2 sista passen innan fotograferingen.
Dock är han fortfarande... hrmm... kurvig... Vi jobbar på den biten...
Bootsen är bara ett par lätta skyddsboots då han ibland slår i sko.

33230656.jpg

Tittar på kor

33230658.jpg

Tölt

Tölt

Trav

33230662.jpg

33230663.jpg

Av förklarliga skäl tycker jag väldigt mycket om min fine pojke :love:

33230666.jpg

http://youtu.be/sNdtlqVpVns

http://youtu.be/sWUFbmwkqSw

http://youtu.be/zXfcR49V_-s

Hallå?! Var är alla -07 or?!

Här går det iaf toppenbra. Köpte ny sadel förra helgen (så tittar ni påbilderna/filmerna kan ni bortse från sadeln :) ) som vi båda är nöjda med.
Red i onsdags och fokuserade mer på "dressyr", mycket skänkelvikningar och tempoväxlingar och :devil: vad bra han gick! Jobbade med skänkelvikning i tölten och i slutet bara släppte allt, han fick med rumpan bra och trevlig form och bara tickade i väg i hyfsat snabb tölt (för att vara honom alltså!) klockrent en bra bit och allt bara stämde! :love::love: Allting gick bara kanon det passet, från formen i skritt till galoppfattningar från skritt.

Idag lastade vi och körde till kompisar 20 min bort för att rida en längre tur. Som tur är skor min kompis, då Köttbullen hade dragit av sig en framsko... :grin: Red ut i regnet, jätteroligt och pojken blev helt kär i ett av stona (ibland märks det att han kastrerades förra året, när man har ett sto 2 dm framför näsan och en som nästan går i rumpan på en :bump: ) Han var iaf väldigt pigg och glad, men när vi ridit halva rundan (den steniga delen, kom precis ut på töltsträckorna) gasade vi en bit i galopp och Köttbullen trampade av sin andra framsko... :crazy: Så blev till att gå hem och få den påslagen...
Men han skötte sig iaf superbra, pigg och glad och fick mycket beröm för att han verkade så välutbildad (kan väl inte jag ta åt mig så mycket äran för, men jag har iaf betalat för det! :rofl: )
Så vi bestämde att göra om det nästa helg, och då försöka oss på HELA rundan...

Hur går det för er med era pållar? :bump:

KL

Kan snart Joina tråden då jag köpt tillbaka min 07:a, Draken.
Mitt svarskäck sto som ja sålde för 4½ månad sedan. :bump:
DSC_0548.jpg

DSC_0897.jpg

DSC_0005.jpg

Jag håller på med en långsam igångsättning efter sommarvilan. Långsamt framförallt pga tidsbrist men känner att jag inte har någon brådska heller. Har blivit några skritturer och lite tölt och trav på banan, samt att hon gått lite som handhäst.

Däremot har jag även börjat jobba lite med vår andra 07:a (e: Dökkvi) och hennes töltsättning! Hon har ridits in av en annan tjej och sedan ridits i grundgångarterna av våra medryttare men nu, efter kanske fyra gånger så har hon förstått tölten, så nu ska hon "bara" lära sig att ORKA samt hitta flytet lite mer också.

Kl.

Nu var det länge sen jag skrev här i tråden :)
Här går det så galet bra förtillfället. Hade lite problem nyss med att han hängde sig lite i ena handen,
men nu är det borta och han är helt underbar att rida.
Nästa helg åker vi som sagt på kurs till bästaste Michisen :love:

dsc_2618_500a2546ddf2b35fef00014c.jpg

Nu siktar vi mot våran första oficiella tääävling, tralalalala :)

Fina!

När är tävlingen? :) (eller kanske: Hur gick det?!)

Jag lånade ut Hammi för andra gången någonsin och för tredje gången någonsin hon gick med andra ryttare. Tjejen som lånade henne hade inte förstått att hon bara var fem även om hon visste att hon är ung. Skrev såhär till mig: "Jättehärlig! Trygg, stadig och lyhörd! Mycket kul att rida Hammi!!" + ett hjärta. Då blir man glad! =)

Ska försöka vara med på Mörs KM andra helgen i oktober, så det är väl målet för i höst!

*kl*

Har glömt bort den här tråden :o

Jag och Laukur gör framsteg med tölten och han töltar faktiskt! Han har gått från skrölt till tölt även fast det är väldigt långsamt och inga långa sträckor alls längre så han har kommit MYCKET längre än då jag började rida honom igen efter jag fått min dotter :D Älskade häst!

Ska vara med på en kurs för Nina B nästa helg, "Samband mellan exteriör och gångarter" heter den. Ska bli kul och se vad hon säger om Laukur + att det ska bli kul och rida för henne :) Nu när han faktiskt töltar så kommer vi får ut mycket av den kursen tror jag :)

429248_3821565144603_1771457872_n.jpg

*kl*

Igår va Draken med som handhäst, och det tyckte hon var sååååå kul :D
IMG_1729.jpg

Vi både travade och galopperade, funkade skit bra :D

Först två säkerhetstips till Tilda och andra som handhästar-> Det är mycket säkrare att ha handhästen bredvid sig med kort grimskaft (och resterande grimskaftet i en båge mellan båda händerna), då har man mer kontroll över den. Har man långt grimskaft kan de plötsligt komma på ytterspår och dra iväg innan man hinner stoppa dem. Been there done that. Och "skyddsombudet" i mig säger att du borde ha en panikhake eller iallafall ett balsnöre mellan grimman och repet. Kommer hästen lös och trampar på grimskaftet och det inte löser ut kan den braka omkull. (Min kompis körde been there done that med den varianten, handhästen kom lös och slog en kullerbytta när han trampade på grimskaftet i full kareta).

Jag var nere och red på Kná igen för ett tag sedan. STOR skillnad sedan i våras. Då tyckte jag att hon var lite väl framåt och att hon kändes lite för tuff för mig faktiskt. Jag gillar pigga hästar, men det finns gränser för när jag tycker att det blir för mycket krut.

Krutet har inte svalnat, men blivit tämjt!
Det säger kanske inte så mycket i stora världen, men i min värld är hon den häftigaste femåring jag ridit. Det känns som att sitta på ett paket med muskler. Ett väldigt snällt och ivrigt paket med muskler, det är inget "ont" i henne. Jag vågade mig på att rida ut i sällskap med en annan pigg häst i alla gångarter och det gick bra. Jag tog till och med en snabb galopp hem mot stallet och fick stopp utan bråk trots att en annan häst galopperade bredvid. Det säger mycket, för jag är ganska nervös av mig efter alla skenturer jag råkat ut för genom åren.

Hon är mycket lydigare och lättare i munnen nu, och ute går hon som ett spjut i klockren tölt!

Jag har ridit hennes pappa Solfari en hel del, och de är väldigt lika i typen vilket bådar väldigt gott för hennes framtid.

Notera att hon har vuxit!
Hon är ingen vinglig liten fjant längre utan ganska krallig. :)

kna_aug12_3.jpg

kna_aug12_1.jpg

kna_aug12_2.jpg

Jämför med den här bilden som togs ifjol:
lisakliakna1_mars11.jpg

Bra tips om handhästandet!

Jag gör så som du berättar och det känns som man har mer kontroll när hästen går nära vid sidan i kort grimskaft/tyglar :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
468
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka