Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Nämen vad tråkigt! :/

Moli: Tack! Ja, mitt problem är snarare att få upp henne i hull lite mer än i dagsläget... Vill gärna ha henne på energiöverskott så att hon verkligen får förutsättningarna att bygga muskler... :)

Se till så han håller ett bra hull även under vilan så blir det lättare när ni ska rida igång igen sen:)

Pmar dig angående uppdatering.

tänk inte på längden, jag tycket det är mkt värre med någon som väger för mycket för sin lilla islandshäst.

sträck på dig och var stolt skit i de som klagar då skulle jag nog säga upp bekantskapen med dem om de bara ska klaga.

Både och... :) Jämf. m bulk hos människor så lägger ofta styrketränare på sig något kg fett också när de bygger upp sig... ! Tänker ju inte direkt låta henne bli fet, men om hon får lite extra hull nu i vinter kommer jag inte gråta direkt....

Jo, ska försöka hålla hans hull någorlunda under vilan... Sen till våren får han det tufft, jag ska förhoppningsvis springa Lidingö-loppet nästa år och behöver träningskompis... :devil: Min storhäst sparrade mig när jag tränade till maraton, gillar verkligen att springa med häst och det kommer bli toppen för Köttbullens figur! :bump:

*kl* Nu är det bara runt 1 vecka kvar innan han ska få vila, tänkte ställa av honom efter nästa ridpass som känns bra dock senast om 1 vecka. På onsdag ska han nämligen in till mitt jobb och utbilda våra djurvårdare, dom ska få dra av honom skorna och bandagera benen :D Dessutom ska han spattröntgas, jag blir så hypokondrisk då han är lite seg i höger bak när man rider :crazy:

Perfekt att spinga med hästen ju! :) Jag kör handhäst en del med Hammi, hon är grymt duktig på att följa så jag kan ha fullt fokus på Assa och rida alla gångarter (ja, även pass :D ) med henne brevid. Blir bara lite strul när vi ska över vattenfyllda diken...

Kan tänka mig att det kan bli intressant över diken :D

Hade oxå gärna haft min som handhäst, särskilt eftersom jag ju har två hästar. Nu är jag ju lite överambitiös eller nåt och har dom i olika stall, 3 mil från varandra... :crazy: Så då får man hitta på egna lösningar!

*kl*
Skulle ju ställa av Köttbullen efter nästa pass som kändes riktigt bra, och i lördags gick han super! Var pigg och ivrig (för att vara honom...) hela ridturen och töltade glatt och villigt. I svaga nerförsbackar bjuder han lätt upp mot arbetstempo och länger steget (han har annars symaskinstendenser...) samt börjar hitta bra bakbensaktivitet och form. Galoppfattningar både höger och vänster sitter bra från tölt nu och han protesterar inte lika mycket mot höger slutan längre :angel: Så nu har han vintervila, problemet är ju bara att han var så underbart fin att jag bara vill rida nu och inte kan förstå hur jag ska kunna låta honom vila i 3 månader!!! :eek:
Tur att jag har en storhäst under igångsättning som håller mig sysselsatt :love:
Hur har ni planerat med vintervila för era småttingar? :)

Ja visst känns det jobbigt att ställa av så länge när det går sååå bra och man vill inget annat än rida :p

Laukur kommer nog inte få nån längre vila i vinter, kanske en vecka då och då istället. Han stod ju mer eller mindre helt och hållet från nyår till sista juni i år pga min graviditet

Verkligen! I morgon ska jag iaf ut o pussa på honom, så ska han följa med till jobbet och få skorna avdragna och spattbilder tagna. Lite nervös :crazy:

Min lille har bara haft några kortare vilor på ett par veckor sen april och utvecklats väldigt mycket i år, så han behöver definitivt en långvila. :)

>moli- spännande! Hoppas det kommer funka bra för er hemma också!

Jag fick hem Kná redan igår. Gulliga häst verkade förvånad att se mig, men kände tydligt igen mig. Gnäggade åt mig när jag kom till stallet idag också. Hon känner definitivt igen Spá och vice versa, tyvärr kommer de inte att gå ihop, iallafall inte de första tre månaderna eftersom Kná fått plats i lösdriften tillfälligt. Den är inte stor nog för fler än de hästar som går där, och jag prioriterar att Kná ska gå där eftersom hon inte kommer att motioneras riktigt lika mycket som Spá. Jag ska ta det lugnt nu och lära känna henne på nytt innan jag rider på henne. Det känns bra att låta henne landa ordentligt innan det blir någon ridning. Vi tog en promenad igår och kikade lite på omgivningarna, och hon är sig lik. Det känns hemtamt med en liten fux i släptåg på promenad. :love:

Senast ändrad:

Låter som en bra plan, härligt att ha båda hästarna hemma :)

*kl*
Köttbullen var ju med på jobbet i onsdags, han stod för utbildning av våra djurvårdare :) Dom fick dra av varsin sko, lära sig bra hållteknik av ben, bandagera ben och bremsa. Allt udner stor förundran från Köttbullen, det var ju helt FANTASTISKT att vara i fokus för 6-7 personer under 3 timmar! :love: Folk tog dessutom kort på honom, herregud vilken linslus han är! Öronen åkte direkt fram och han skulle helst in i kameran... :p Och så fort jag var vid framdelen så skulle han pussas hejdlöst :love: Han uppförde sig helt perfekt, lyfte snällt på benen och stod stilla.
Sen togs det spattbilder som var helt utan anmärkning! :banana:

Nu är det vintervila med grabbarna, laddar inför ett toppenår 2013! :bump:

Haha kul att han gilla och vara i centrum så länge :)

*KL*

Idag skulle ni sett Laukur!!! Herregus va fint han töltade, allt slit och jobb har verkligen lönat sig! Min fantastiska häst :)

Roligt att han var en sån duktig försökskanin.

Och vad roligt med en ny häst! Det blir sällan riktigt det man har föreställt sig att det ska bli, men det brukar bli bra ändå! Kul att det går så bra med Laukur också.

Jag grävde fram en ganska fin bild på mig och Kná från i våras som jag nog inte visat. Jag upplevde henne som klart bärigare i augusti, när jag provred i juni manglade hon mest på som en ångvält även om det kanske inte ser ut så.

Nu har hon stått ett bra tag och är bara igång sedan ett par veckor så hon har tappat lite muskler. Men är fortfarande smal och fin i kroppen.

kna_tolt5_juni_2012_beskuren.jpg

Nu är Kná ihopsläppt med sitt nya sällskap och peppar peppar så verkar det gå bra.

Läskigt att bli jagad av främmande häst. Klicka på bilden. ;) Stackarn. Men det lugnade ner sig snabbt i hagen.

Nu har jag jobbat lite med Kná från marken, löslongerade och tömkörde lite kort på banan igår. Hon mindes precis vad det gick ut på trots att fodervärden inte tömkört alls. Både på rakt och böjt spår i skritt och trav. Duktig!

En lustig, men positiv sak är att hon gärna springer på volt runt mig i höger varv på longerlinelängds avstånd och fungerar lika bra som om hon vore "kopplad" vad gäller start stopp, trav. I vänster varv fungerar det inte lika bra, men hon är väl ganska oliksidig kan jag tänka mig, får träna upp henne försiktigt åt andra hållet så att hon blir jämnstark.

kna_loslong1_dec12.jpg

kna_loslong2_dec12.jpg

kna_loslong3_dec12.jpg

Här i sekvensen ser man hur bra Kná håller spåret! Det är min kompis som löslongerar här, och det fungerade utmärkt trots att de aldrig träffats förut.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
465
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka