Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Tack! Jag skulle mycket gärna vilja visa henne. Det har varit en tanke sedan jag köpte henne som ettåring. Båda föräldrarna har mycket fina bedömningar. Men det är ju det där med kostnaden. Men det kanske lönar sig. Jag vet inte, men jag tycker att hon är proportionerlig och fin och har fina gångarter. Dessutom rejält med vilja av alla slag. Så stambokförd kan hon nog bli om visningen går bra. Men jag måste diskutera saken med några fler innan jag bestämmer mig. Jag är student i ytterligare ett år, så det är en stor grej att satsa pengar på träning och visning. Samtidigt kan det ju om allt går väl höja hennes värde rejält om hon får fina poäng. Och som det känns nu räcker det gott och väl med en ridhäst. Spá passar mig bättre än kná, och är också en fin ridhäst! Alltså kan det bli aktuellt att sälja Kná så att hon får hitta någon som tycker att hon är drömhästen precis som hon är. Men så länge fodervärden har henne så är det ingen sälj-panik, och hon är inte sugen på att bli av med henne.

Senast ändrad:

Hämtade hem Ófeig igår, pga ekonomin så hade jag inte möjlighet att ha henne kvar på träning tills visningarna på Strömsholm i augusti. Hon hade inte riktigt orken för att kunna visa fram bästa möjliga nu, så vi får se om det kanske blir ett annat år istället.....så nu är det bara att hoppa upp i sadeln för mig istället...*le*

Kná ser superfin ut!!!!

*kl*

Vad fina era 5-åringar är!

Min Pá är i nån slags trotsålder/hormonoverload. Blir "rädd" för allt (idag var det bl a stentrappor i trädgårdar, brevlådor, diken, en roddbåt på land, vattenpöl på vägen...) Och får psykbryt om en annan häst kommer i närheten. En förbipasserande hästmänniska frågade om han var hingst. Och det är precis det han uppför sig som: en hormonstinn unghingst. Synd att han redan är kastrerad bara, annars hade kulorna runt fortare än snippsnapp. Idag har jag åkt av en gång, när huset vi red förbi helt plötsligt gick till attack. Sen var jag bara cm från att få nyskodda hovar i huvudet när han reste sig i protest mot att bli tvättad efteråt.
Han står och slår med framhovarna i stallgången, och jag tycker verkligen att jag är konsekvent och korrigerar på en gång, men lik förb. så gör han det igen.

Var tog min bussiga, lättsamma lilla pys vägen?

Har någon upplevt något liknande?

Riktigt så hemsk är inte Laukur men han garanterat i nån spökålder! Barnvagnen är ett stort hästätande monster och vedtransportören äter också små hästar enligt honom :p

Haha, ja, men typ så! Alltså, hela vintern har han varit ascool, och nu är han som förbytt! Jag jobbar aktivt med ledarskap, och jag vet att jag är konsekvent. Han ska stå still i gången, får inte buffla med huvudet när jag grejar med gräns och grimma osv. Men han testar, och testar. Och testar lite till. Nåja, än så länge får jag iaf fånga honom i hagen, det fick inte min stallkompis häromdagen -förrän hon tog fram en hink godis förstås.

Jag sa det till honom idag, att om vi hade bott på Island så hade han blivit korv :D

Skämt å sido så känns det sådär halvkul, jag tycker ju att det är jobbigt att få ihop tiden redan som det är, och så ska jag tillbringa den med att slåss med den där muppen!

Oh, vad jobbigt! Min har ju alltid (ta i trä) varit lugn och snäll... Är anmäld till visningen nästa vecka så vi får se hur det går... men inledde veckan med en väldigt lyckad ridtur och dagen efter jogga loss som handhäst, en otroligt mysig tur och hon gillar att springa brevid:

20120613-223319.jpg

403389_477711868921541_284335638_n.jpg

Min dam har också haft en riktig trotsperiod, red lektion för min tränare och hästskrället vägrade gå på volten när jag bad henne trampa in med inner bak under sig, så fort jag bad henne jobba ballade hon ur. Hon testar lite hela tiden även om en del saker kan va rätt oskyldiga, som att inte gå fram när jag ber henne o dyl.

Även om jag blir trött på henne emellanåt har jag fått bita ihop och ta det onda med det goda, när vi har stött på problem har jag fått baka två steg och jobba med samma sak från marken, och va yber-konsekvent.

Tror att de flesta unghästar har en eller flera perioder där de testar, upplever också att energinivån verkligen kan varierar från dag till dag så har hon känts trött har jag ridit/arbetat henne med lägre krav. Fler som upplever samma sak?

Min blir absolut trevligast när hon har fått jobba med krav. När jag har ridit utan krav slutar det alltid med att hon är lite seg och trött.
Med krav blir hon samarbetsvillig och relativt lättriden :)

Vi har gått egenom fleeeera testperioder. Fy vad träligt det är, men det är så roligt när man väl kommer ut ur dem. Nu börjar vi samarbeta på riktigt! Istället för att en (läs jag) blir arg och pålle är ännu argare och lägger då i backen.. (Jag trodde inte en häst kunde backa så fort..) Alternativt muppar sig på annat sätt :devil:

Jag har verkligen lagt krut på henne nu på sistone, och jag blir mer och mer övertygad om att hon kommer riktigt fin :) Bitvis kommer guldglimtar och då blir hon riktigt fin - och nöjd själv.
Ännu mer roligt är det nu när min bästa vän flyttat till vårt stall, hon har följt oss sen start och kommer med väldigt bra konstruktiv feedback.

Senast ändrad:

Jag har fått rida ur henne hennes protester, alltså få henne göra det hon protesterar mot men så fort hon gjort rätt sen har jag slutat. Passet efter går jag tillbaka och jobbar med samma fast från marken tex. Men jag förstår hur du menar med testperioder... :smirk:

Hon är rödhårig (jag också, nice kombination) så hon tycker inte om när man bestämmer över hennes huvud ;) men å andra sidan har jag fått lära mig övertala henne och då går hon bitvis, riktigt fint!

Fel ordval av mig att skriva arg, rätt ord är väl mer.. dryg (= blir envis och ger mig då faaan inte) :angel:
Precis så har jag också gjort, fortsatt tills pålle gör rätt och då göra absolut ingenting. Nu har hon förstått iaf, är inte alls så pass förbannad utan faktiskt nöjd och bitvis samlar hon sig bra.
Skruttan! Som ska åka till hingst i helgen :love:

*kl*
:bump: På torsdag blir min Köttbulle norrlänning! :bump:
Har varit hos valvis och ridit honom tors, fre och måndag och är jättenöjd med hennes arbete med honom! Har nu en pigg och glad sötnos som är jätterolig att rida :love: Var noga med att jag struntade i hur lång tid arbetet tog, bara det blev en ordentlig och bra grund, och det kan man verkligen säga :) Han töltar väldigt långsamt, men den är helt ren och med en trevlig unghästform. Galoppen är to die for :love:
(1 år gammal bild)

Så snart blir jag mycket mer aktiv här inne, längtar efter att få mysa med honom och rida honom igen :bump:

*KL*

Återbesök hos BM idag, hoppas på klartecken att få börja rida idag. Min kompis som har sin häst här och jag har prel.bokat en ridtur ikväll :) Men Laukurs framskor ät liiiiite lösa, är dom lika som igår rider jag en kort tur, men är dom lösare får jag vänta tills hovslagaren kommer till måndagen....

img_0504.jpg

Min pys har skärpt sig lite nu *peppar peppar*
Vi har iofs inte ridit ut på ett tag nu, eftersom en vargtand drogs i förra veckan. Pá fick vila över midsommar, och i måndags busade vi runt i paddocken. Han var så jäkla mysig, lyhörd och fin. Och säga vad man vill, men trava kan han. Lite mer styrka så ska det nog bli kalas.

Bild från i måndags (från fb, hoppas ni ser):

428879_10151848029575471_1788218680_n.jpg

Igår red jag på sidepull. Det var väl ingen hit direkt, han spjärnar emot med underhalsen och blir väldigt stark. Lyssnar ju såtillvida att han svänger och stannar, men det är inte klockrent. Och den där underhalsen ska ju bort bort bort, så jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu. Annars så gjorde vi första "rättvända" öppnan. Tidigare har jag gjort förvända öppnor in mot ridhusväggen, för att få till bromsen. Ehum. När jag försökt tidigare så har han bara ångat på framåt och så gör vi en väldigt prydlig volt istället. Fick till några hyfsade framdelsvändningar också. Antar att sidepullen den fördelen att jag vågar ta tag och bromsa upp. Sen ska jag lära mig att trava i nya sadeln också, det är som förgjort.

Nu har jag avtalat med en tjej i stallet som ska coacha mig också, det blir bra!

*KL*
Här är min lilla -07:a, Silfra.
Tyvärr har jag inte haft så mycket tid till henne som jag skulle ha önskat nu i vår/sommar. Dessutom är det inte alls bra att rida där hon står nu, bara asfaltvägar och ingenstans är det plant nog att rida på en ordentlig volt. Men tanken är att jag ska (med mammas hjälp) köra in henne i sommar.

Min lilla myshäst
IMG_7746.jpg

IMG_7752.jpg

IMG_7762.jpg

Nu har jag fått upp min lille Köttbulle!! :bump:
Anlände med lastbil till Umåker igår och visade direkt upp sig genom att slänga sig ur släpet innan vi hann stänga och slita av grimskaftet... :angel: Men han var VÄLDIGT snygg när han travade runt lös på stallbacken! :d
Jag har som tur var precis blivit friskförklarad från en kraftig muskelbristning och kunde springa efter, han stannade efter bara några hundra meter och lät sig villigt fångas, puh! Sen vägrade han envist att gå på transporten... Transportören fick till sist lyfta på honom med lina... Så nu blir det lastningsträning!
Resan gick som vanligt jättebra och hopsläppet likaså. Går nu i en flock med en 15-årig hingst, en 1-års hingst och en 14-årig valack samt en massa gräs... Han och gammelhingsten sprang runt ett tag och busade och sen började dom äta.
Tyvärr hittar jag inte sladden till kameran, men så småningom kommer det bilder! Nu är det dags att åka ut och se om den lille fete har överlevt natten :)

Idag var första ridturen här uppe på min lille Köttbulle :love:
Har gått promenad både fredag o lördag, han var märkbart trött på fredagen, vilket ju inte är särskilt konstigt när man är nästan-bäbis och flyttar över hela landet. Stackarn har ju aldrig bott utanför Skåne innan! (och enda besöket norr om skåne-gränsen resulterade i 2 kulor mindre! :eek: )
Idag red vi iaf ut ihop med 2 andra från stallet och han skötte sig som väntat superbra! Dom verkade lite förvånade över hur cool min kille var, bilar, traktorer, barnvagnar, träbroar, tandemcykel- ingenting var märkligt! Uppförde sig även utmärkt när ett av stona drog förbi oss i pass :p Var väldigt pigg och glad hela rundan, även om han undrade lite över nödvändigheten över att klättra en bit uppför slalombacken? :devil:
Tölten var dock svårhittad idag, han hade fullt upp med att springa med damerna! Blir nog lättare när vi rider ut själva och kan bestämma tempot som han klarar, han blir så överambitiös annars!
Men kort sagt- allt går superbra här uppe! :banana: Dom jag red med började prata om en klubbtävling i augusti, men vi får väl se... Tydligen har dom 2-gång, vilket ju vore lämpligt då vi knappast har nån tävlingstölt att visa upp i år :p

Kl..
Nämen jag kikar väl in och livar upp tråden lite med lite nya och fräsha ridbilder på min lille bebis..
Bootsen(för er som undrar) är ett massakerat sönderplock av mina tidigare hela boots. Väger alltså typ ingetalls, ville mest ha nåt vitt på tassarna:)

Yes, here we go :)
dsc_2600_5005f4719606ee3f050002dd.jpg

dsc_2606_5005f616ddf2b34ef0000301.jpg

dsc_2582_5005f6889606ee51ec0002bd.jpg

dsc_2662_5005f6ed9606ee51ec0002c3.jpg

dsc_2683_5005f71eddf2b3650e00022a.jpg

dsc_2691_5005f7649606ee3f0500030b.jpg

Ptja, det var allt denna gången.. hur går det för er aaandra?:)

Ååååhh va fina ni är :) Får tvinga min syster att ta lite bilder på mig och Laukur nån dag.

Jag och Laukur är igång och vi är ute minst tre dagar i veckan, lite annan planering och prioritering med en två månaders bäbis i familjen :p

Vi fokuserar på att få upp kondis och muskler, och det märks för varje gång att han orkar hålla mer tempo i trav och galopp längre och längre stunder. Tölt försöker jag flika in varje pass också och han tar några steg varje gång, men det är jobbigt för honom så även där behöver orken byggas upp mer :)

Har fortfarande som mål att genomföra en V5 uttagning i september även fast tölten inte är super. Han har ju tre andra fina gångarter och det är bra träning för oss att bara ställa upp :)

Ska rida han på ovalbanan för första gången i morgon :p

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka