Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Kná var på kurs med sin fodervärd för ett par veckor sedan. Premiär! Jag var tyvärr inte där, men jag har en bild på lilla sötnosen i vart fall. Kná skötte sig jättebra, Erik Andersen som höll i kursen provred och tyckte att hon var "ett jättefint femgångssto som borde visas i vår!" Och att hon var både smart (ha ha) och talangfull för att bara vara fyra år och så lite riden, och dessutom en spänstig och jättetrevlig ridhäst! Jag tror inte att det är aktuellt med visning i vår, möjligen exteriört, men kanske till hösten. Förutom att hon givetvis ska vara mentalt och fysiskt mogen för visning så är det en ekonomisk fråga om det blir av eller inte. Det kostar ju en del att visa hästar.

Hon har alla gångarter på plats, och passen provades på kursen för första gången. Hon är positiv och lättlärd med mycket framåtanda och har börjat förstå att man kan samla sig och "möta bettet" (men hon har också lätt för att krulla ihop sig och hamna bakom hand som på bilden), hon flyttar sig för skänklar och både stoppar och startar på små hjälper. Hon kan trava i form på volt och har balans nog att galoppera på volt i sansat tempo! Verkligen över förväntan på många plan för att vara uppnått redan nu.

Nu går hon på välförtjänt långvila som hon fick komma ut på direkt efter kursen. Förutom kursen som var två ridpass/ dag har hon sedan mitten av augusti ridits väldigt korta pass (ofta inte mer än 20 min) ett par dagar i veckan varvat med markarbete och ett par kortare vilor. Hon ska nu vila i 2-3 månader.
knakurs1.jpg

Hennes opererade ben verkar hålla bra, hon orkade med hela kursen och var glad och positiv även sista lektionen. Och har inte visat några tecken på att ha ont.

Fodervärden säger att Kná verkligen känns vuxen nu, och som en "riktig ridhäst". Och hon ser mycket mer vuxen ut i kroppen nu när hon byggt ridhästmuskler. Det ska bli jättespännande att provrida henne senare i vinter/ vår. Sist jag red på henne var hon fortfarande en vinglig bäbis.
lisaknatrav3_mars11.jpg

Hoobes: Jättefin!

Senast ändrad:

Oj shit vilken skillnad synd du inte fick fler ridbilder i fart med:)
Oj vad mycket som hänt på så kort tid?! skönt med en välförtjänt vila nu.

Jag tycker det är svårt/läskigt detta med hur fort man kan/ska pressa dem tycker de allra flesta börjar rida tölten direkt och rida dem som "vuxna" väldigt snabbt?!

Jag tycker man får känna lite när det gäller gångarterna. Min tex: töltade av sig själv med ryttare redan från början och det är snarare traven som är klurig för oss. Samma sak med passen. Skulle inte försöka "ta fram" pass på en häst där den låg långt in, men hos min är det snarare så att galoppsträckorna ofta slutade i några passteg och då började jag leka lite därifrån.

Däremot bör man ju öka belastningen successivt. Tycker det är en bra tumregel att arbeta dem runt 4 dgr i veckan när de är 4 och då gärna varierat. Min har nog gått i snitt 3 gngr/vecka under hösten och ridbanepassen har varit max 30 minuter...

Ja det har verkligen blivit många framsteg under hösten! Sedan är det ju relativt hur "snabbt" det har gått. Jag satt på henne första gången för över ett år sedan, hon vilade över jul-nyår, jag var upp på henne sammanlagt kanske 10-15 ggr dec-april varvat med tömkörning (mest ut i skogen, med en hel del klättring)+ att jag handhästade lite. Det blev mest tömkörning. Hon vilade ett par veckor i mars, ett par korta vilor emellan, och sedan en lång vila (omkring tre månader blev det nog) i samband med operationen. Hon sattes igång igen i augusti.

Jag tror att tömkörningen var jättenyttig,hon hade redan bra koll på hur det här med bettet fungerar när hon började ridas mer regelbundet efter den långa vilan. Hon har jättebra framåtbjudning och är välbyggd och bär sig bra, det i kombination med en duktig fodervärd som vågar låta henne fräsa på ordentligt och "rider fram" har gjort att framstegen kommit utan att hon behövt pressas. Fodervärden har haft fokus på att Kná ska tycka att det är roligt och slippa bli trött och tycka att det är jobbigt. Hon rids inte "i form" långa stunder, och sällan på volt.

Hon har lätt för tölten, det kom några steg redan de första gångerna jag ökade tempot på henne, och både min och fodervärdens filosofi är att uppmuntra unghästen om den självmant väljer tölten, men att undvika att nöta så att det blir jobbigt.

Det fanns inga planer på att hon skulle läggas i pass redan i år, men eftersom hon gick så bra och var positiv på kursen, och självmant har tagit lite pass ibland "hemma" så blev det så, och det gick bra. :)

Hon rids korta pass fortfarande med hänsyn till att hon är ung, (kursen var ett undantag med två pass/dag) hon är tydligen såpass stabil nu att hon känns ganska vuxen. Hon har inte samma förväntningar på sig som en vuxen när det gäller samling, däremot med lydigheten. Hon ska svara ordentligt på hjälperna, gå åt det hållet i den hastigheten som ryttaren ber om, och i den gångart man ber om.

En bra (och förenklad) checklista för unghästens rid-träning tycker jag är
Framåtbjudning
Riktning (alltså i betydelsen att hästen går dit man vill!)
Gångarter
Samling

Och att man inte går händelserna i förväg. Finns det inte tillräckligt med framåtbjudning kan man tillexempel inte börja samla. Titta gärna på C-tränarprovets och Felag Tamningamannas checklistor också som vi pratat om tidigare på forumet, där finns det bra tips om vad man bör lära sin unghäst, och vad som faktiskt är genomförbart på ynka 12 veckor. Sedan kan man ju ta längre tid på sig, men det är nyttigt att se vad hästarna brukar hinna lära sig under den korta tid som proven pågår.

Senast ändrad:
Mål 2012

Vad har ni för mål med era 2007: or i år? Planen för min är att hon ska fortsätta att vara hos sin fodervärd, eventuellt starta i någon lättklasstävling, och som sagt lika eventuellt exteriörbedömas, och v-ä-l-d-i-g-t eventuellt ridvisas. Tänk att de är inne på sitt femte år nu "bäbisarna!" Bilderna är från 2008, då kändes det ganska utopiskt att det skulle bli ridhäst av den lilla söta varelsen.

knauppst2.jpg

lisabakomkna.jpg

knaokt081.jpg

Sv: Mål 2012

Min 07:a har precis gått på ledighet nu, tanken är att han ska vila ca. 6 veckor, det beror lite på hur vädret är sen i februari...
sen är tanken att sätta igång honom igen och göra tävlingsdebut 9/4 i V5 :) Mkt spännande!

Äntligen, för första gången efter min 07:as mammaledighet så har jag suttit på henne!! Hon reds in av min tränare när hon var betäckt så jag har bara suttit på henne en enda gång innan och det var precis innan hon ställdes av för att bli mamma. Känns helt underbart, och en adrenalinkick att jag klarade att göra det själv, är ju inte van vid så "gröna" hästar sedan tidigare.....nu kan det bara gå framåt.....

Mitt mål är väl någon lätt tävling tror jag. Om det känns redo för det! Ev en unghästklass i feb :)

Tycker också det känns helt sjukt att de redan är inne på sitt femte år. Galet!
Det ska bli ett väldigt spännande år. Nu när han är mer "utbildad" och mer kondition.

Jag insåg också häromdagen att mina "lilla" bäbis blir 5 år i år! :eek: I juli har jag haft honom i 4 år, helt sjukt vad tiden går!

Mitt mål är lite löst än så länge eftersom jag ska få en tvåbent bäbis i vår. Jag kommer inte rida Laukur nåt mer innan bäbis kommer ut, alldeles för osäkert att rida unghäst och jag har ändå ridit honom fram tills vecka 21 så det är rätt bra :)

Han kommer markarbetas så mycket som möjligt i allafall 2 månader för att hålla kondisen och hjärnan igång. Sen får han nog stå helt det sista. Sen så fort jag är redo ska han tränas igång och sätta tölten igen och förhoppningsvis platsar vi på Idja KM till hösten i lätt fyrgång :)

Mitt mål är förhoppningsvis nån liten tävling framåt hösten, annars bara träning och lära känna varandra ordentligt.
Och så ska han ju bli norrlandsbo så vi för första gången bor på samma ställe i Sverige! :bump: Ska bli otroligt roligt att få upp honom hit och börja rida honom på heltid, har knappt ridit honom sen i våras.
Först ska han 2 månader till i träning hos valvis, vilket har blivit uppskjutet då hans flock är isolerad för ringorm... Så nu är det mest en tråkig väntan på att hans isolering ska släppas så han kan flyttas, skulle egentligen redan varit i träning för att sen flytta upp hit i mars...

Tänk vad snabbt de blir stora, och så roligt att kunna följa utvecklingen här i tråden!

Jag har som mål att testa att tävla lite, förhoppningsvis en femgångsklass till hösten och under våren miljöträna på nån töltklass. Målet är även visning, men vill visa själv och inte stressa fram något så vi får se NÄR detta blir av (påverkas även av hur länge jag bestämmer mig för att befinna mig på Island i sommar ;) ). Exteriörbedömning vill jag i alla fall genomföra! SÅ spännande ju!

I och med dessa mål blir ju det såklart mål i sig att stärka henne i olika gångarter, rida varierat, få upp tempon i tölt och såklart: Ha roligt tillsammans!

Från tufsig åring med väldigt korta ben....:
P1010038.jpg

...till något mindre tufsig ridhäst med inte fullt så korta ben... (Oktober i år):

2011-10-09.jpg

Jag har gjort något "wild & crazy" ....

..Anmält mig och Kvistur till våran första tävling!!! :D
Bara en skojtävling, men det ska bli sååå roligt :-)
Det får gå som det går, blir bara som en träning!
Unghästklass 4&5 åringar....

Vintertävling, den 19 feb. Så det är snaaart :-D
Dock är han så himla stabil i gångarterna så det ska nog gå bra (iaf hålla sig i rätt gångart) :D

Har ju inte skrivit på länge, men han har utvecklats enormt i slutet. Sista ridturen så sprang han på
i högt mellantempo och längde stegen som tusan och benen bara sprattla, sen tar man ner till kort, då sitter han kvar
och tar formen.. Såå härlig känsla efter allt jobb man lagt ner :) O ändå satt jag bara och åkte!
Så jag hoppas det går bra :D

Tycker också att det låter superkul!

Jag ska väl också ta beslut om tävlingar snart. Kommer inte ha några större förväntningar på framgångsrika resultat utan till stor del handlar det om miljöträning. Blir nämligen mkt regionala för min del då jag satsar på hennes mor också.

Känns på ett sätt rätt avancerat att starta öppen-klasser direkt men å andra sidan är jag rätt sugen på att testa femgången med henne! =)

Åh, Justja, det är ju en kul grej!

Vi saknar dock vinterdäck på transporten + att det krockar med: The Nike Blast :D

Men bra tips till andra med bebisar som behöver komma ut lite!

Ser för övrigt fram emot Hinni-kurs imorgon, alltid en givande aktivitet känns det som.

Kl

Mitt mål i år för Agga är väl att ta oss iväg för träning för tränare för första gången och sedan kanske anmäla till någon tävling bara för skojs skull.
Just nu är hon inte igång har vilat i ca 5 v så ska sätta igång och sen får vi se vad som händer och sker.
Känns galet att det snart är 5 år sedan det lilla livet föddes :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka