Flyttfirmekutym

imzork

Trådstartare
Tänkte slå på stort och låta någon annan bära mina grejer. Det är första gången och jag har aldrig någonsin tidigare anlitat någon till någonting så jag vet inte hur det går till. Vad förväntas av mig? Det "känns sjysst" att erbjuda (mineral)vatten och "fika", men "gör" man så? När jag jobbade på slitjobb uppskattade jag (och mina kollegor) när kunden gav oss tillgång till kaffemaskinen/bjöd oss på fika, men det var i en helt annan bransch.
 
Sv: Flyttfirmekutym

Om det funkar.

Är de sena, söliga och gör sitt bästa för att maska - tji fika. Om de däremot är precis i läge när det är kaffetid, då brukar jag bjuda på en snabb kopp.
 
Sv: Flyttfirmekutym

Tänkte slå på stort och låta någon annan bära mina grejer. Det är första gången och jag har aldrig någonsin tidigare anlitat någon till någonting så jag vet inte hur det går till. Vad förväntas av mig? Det "känns sjysst" att erbjuda (mineral)vatten och "fika", men "gör" man så? När jag jobbade på slitjobb uppskattade jag (och mina kollegor) när kunden gav oss tillgång till kaffemaskinen/bjöd oss på fika, men det var i en helt annan bransch.


Är det ett jobb som tar längre tid finns det kunder som gör det vilket jag personligen anser är en trevlig och självklar gest.
Sedan finns det givetvis njugga kunder som anser att lönen personalen får är tillräckligt.
Jag har hittills bjudit "mina" hantverkare på matmackor/paj samt kaffe, kaka/bulle.


Det som förväntas av dig är att du, om du sköter packningen själv, har förpackat dina prylar väl i bra hanterbara lådor som klarar nedpackad vikt. Helst riktiga flyttlådor framför rangliga banankartonger etc


Jag har helt sålt min själ till flytthjälp. Blir jag inte extremt fattig kommer jag aldrig mer göra något större handtag vid flytt.
Om man önskar brukar de sköta både ned- och upp-packning (då i egna riktiga lådor). De skruvar isär, skruvar ihop, möblerar enligt önskemål och kan tom hänga upp tavlor och gardinstänger/gardiner (om inte uppsättningarna är för krångliga).
 
Sv: Flyttfirmekutym

Är det ett jobb som tar längre tid finns det kunder som gör det vilket jag personligen anser är en trevlig och självklar gest.
Sedan finns det givetvis njugga kunder som anser att lönen personalen får är tillräckligt.
Jag har hittills bjudit "mina" hantverkare på matmackor/paj samt kaffe, kaka/bulle.

.
Jag är lite kluven till det, jag bjuder visserligen gärna på en kopp kaffe om det passar för mig, men jag släpper inte allt jag har för händerna för att sätta på kaffe när hantverkare till slut dyker upp kl 14 när hen skulle komma på fm... När de dessutom har haft vårat hus som "stickjobb" och grejer som skulle ta en dag om de verkligen var här hela tiden tar veckor för de kommer, fixar något på en halv timme, åker igen och kommer tillbaka nästa dag osv...
Men snickrarna som var här tidigt på morgonen och slet hela dagen servade jag med kaffe, mackor och fikabröd. De hade med sig matlådor som de ställde in i våran kyl.
 
Sv: Flyttfirmekutym

Har anlitat flyttfirma en gång. Hade inte så mycket möbler, men var orolig att tiden inte skulle räcka då sakerna skulle till ny ort. Så jag bokade 4 timmar och sammanlagt arbetade de nog max en timme och så hade de runt en timme i restid t/r. Så jag hann aldrig bjuda på något, men det var nog gott för dem att få en lång, betald rast innan nästa jobb :)

Denna gången ska ett gäng soldater flytta åt oss, dem betalar man i öl istället ;)
 
Sv: Flyttfirmekutym

Jag har flyttat med firma några gånger.
Vi ställde fram en stor pump-termos med kaffe, mackor och glas på köksbänken.
Tillgång till kaffe och vätska ökar effektiviteten.

Vi fick också instruktioner om att märka alla möbler med vilket rum de skulle till, så hamnade de där de skulle vara från början.
Jag tror t.o.m. att jag ritade in hur de skulle stå.

Det var underbart att flytta så och jag rekommenderar det när allt i ett hem skall till ett annat tomt hem.
Det liksom bara flyger dit helt magiskt.

Vår förra flytt var för komplicerad för att kunna göras så.
 
Sv: Flyttfirmekutym

Jag som är i flyttartagen blir ju nyfiken på vad det kostar normalt med flytthjälp.
 
Sv: Flyttfirmekutym

Så där har jag också gjort de få gånger jag anlitat flyttfirma. Jag har ställt fram en brick med ett par mackor, kaffe och glas.

Men ordentligt förberedd flytt är nyckeln. Allt packat i kartonger till exempel. Riktiga kartonger. Inga halvtrasiga banankartonger från ICA's sopcontainer. Sen är det som Inte_Ung säger - bara att luta sig tillbaka och se hur alla prylar bara magiskt flyger iväg till nya stället.
 
Sv: Flyttfirmekutym

kl

Ni har just övertygat mig om att använda flyttfirma till nästa flytt :D


/Fjärde våningen utan hiss och lär flytta till något precis lika högt upp.
 
Sv: Flyttfirmekutym

Det ska jag nog pröva vid nästa flytt. Packa är så evinnerligt tråkigt. Det kan vara det tråkigaste med hela flytten; näst flyttstädning förstås.
 
Sv: Flyttfirmekutym

När jag flyttade från nyköping tillbaka till uppsala (16 mil) så ringde jag runt till lite olika firmor, faktiskt både i nyköping och uppsala.
Det varierade kraftigt...som "lägst" var det 5 timmar (last-och körtid) och typ 5.500:- det högsta var "vi är bäst i stan" fixar det nog på 12 timmar så räkna på 11.000:-
Det verkar innebära att de tar/tog c:a 1000:-/timme. Oavsett bolag typ.
Hade inte en tanke på att det skulle bjudas på något.

Men så pratade jag med pappa, som sa "prata med dina bröder! De jobbar ju på flyttfirma"...
Det hade jag inte haft en tanke på :o (dessutom har vi ingen vidare kontakt)
Så.det hela slutade -med pack/bär/flytthjälp och stooooor lastbil - på 1200:-.
Då ingick lunchen såklart.

Vi hade dessutom tur, hade de åkt hemifrån någon timme tidigare hade de fastnat i en ruskig bilkö på x antal kilometer, och åtminstone ett par timmars försening...

Undrar förresten hur flyttfirmor gör om de hamnar i sådana köer, som ju gör att arbetet försenas?
Tar samma pris ändå - eller lägger på kostnad för ökad tid? (Deras tidsplan lär ju spricka direkt)
 
Sv: Flyttfirmekutym

Ah, ett riktmärke kan man säga då 1000 kr/tim. Undrar om man får ta det på RUT?! Asch då, slog upp själv, bara städningen var RUT-berättigad.
 
Sv: Flyttfirmekutym

KL och OT

Värt att kolla upp firmornas referenser också, kanske? Första gången tog jag en firma som gav ett billigt pris (jag packade själv). Flyttkarlarna verkade något slitna, ärligt talat tror jag de var gamla knarkare/kåkfarare (inget ont om sådana!) och de försvann med mina kartonger i en omärkt lastbil. De kom fram dit de skulle, men hade haft problem med lastbilen. Jag flyttade från lght högt upp utan hiss till annan lght utan hiss, och de här killarna hade ingen vidare kondis så jag trodde de skulle smälla av.

Andra gången anlitade jag en riktig proffsfirma. Flyttkarlarna hade uniformer och en slags kärra så de kunde flytta kartonger i trappor utan att bära. Lätt och elegant lastade de i och ur allting - det märktes att de hade jobbat med flytt. Där var jag aldrig orolig en sekund. Med den första firman kände jag lite obehag över de stirriga och ovana flyttkarlarna och deras skraltiga lastbil.
 
Sv: Flyttfirmekutym

Vi lät dem packa också.
Det var bra för våra saker.

Vi har varit med om två varianter... Den ena firman var klockren, allt flöt som det skulle och inga problem. Den andra firman var betydligt sämre, skrapade sönder möbler, ställde ut blommor i minus grader osv Så referenser är nog bra att ta!
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 435
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 916
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp