Flytta vikt mellan bogarna

Sv: Flytta vikt mellan bogarna

Det handlar om att ta ansvar för sin egen viktmassa för at tbli lättare för hästen att bära. En högre grad av muskletonus gör att man bli r lättare att bära.
Jämför en dansare som ska lyft sin partner - hon stbiliserar si och blir därmed lättare.
Gjorde hon det inte - så skulle hon vara tyngre att lyfta.
Skulle hon vara lealös dvs medvetslös så sklulle hon vara jättetung.

Samma sak är det ju att bära en ryggsäck. En väl packad tio kilos "väger mindre" än en felpackad 6 kilos.

Det handlar om att göra sig till en väl packad ryggsäck så att man inte hindrar hästen genom att "överdriva" dess rörelser.

Vidare så kan man då - om hästen tappar balansen, hindra sig själv att "falla" med, hon kan istället "durka" ( heter det inte så - durkslav?) så att den gemensamma balansen återställs.

Givetvis beter man sig inte som i en maratonvagn, dessa röreser synns inte utan hjälper bara hästen. vill den överbelasta höger fram "durkar" man lite åt vänster.

OBS DET SYNS INTE ENS - Utan kan handla om tio kilos omfördelning av ryggsäcken tillfälligt.

Följsamhet är steg 1 Ja.
Detta är steg 2.

MVH SUSAN

Noir2 skrev:
Men någon menade att detta kunde 1 synas (under sadeln?) och 2 kunde kännas (under sadeln?). Visst, jag känner själv effekterna av att hela bröstryggen höjs och tornutskotten separeras, men jag ser det inte, och det jag känner under sadeln är med allra största sannolikhet muskulärt, då sadeln vilar på musklerna.

Muskler gör att bröstryggen "släpps upp" att musklerna runt ryggraden som hanterar kotornas leder, samt revbenen och halsen slappnar av från sin kramp och börjar jobba på ett avslappnat sätt. Jag finner det mycket mera troligt att det är denna muskelförändring vi känner och inte tornutskottens separation i sig. Den är ju knappt mätbar på klinik.

Sen vem som använder forumet till att lära sig saker av andra eller vem som bara skriver att de gör det, är ju en annan sak.

Tessan
Den ventrala rakriktningen , och den laterala rakriktningen är två skilda saker.

Och angående "slängen":
Vad jag gör privat på buke syns ju inte. Inte vilka som jag PM.ar och har privat kontakt med. :) (Det var ju min formulering så jag antar att du menar mig?)

Angående de tips som jag och Carmenzita delar med oss av är det sådana som gett oss bra resultat i vår egen ridning.
Det är väl upp till var och en att prova dessa till häst - se om det är något för dem och därefter ta till sig dem eller hoppa över dem.

Att ryttaren formar hästen efter sin egen kropp är en tanke modell, för att lättare kunna analysera varför ridingen inte alltid blir som man tänkt sig. Något de fletsa ryttare kan känna igen sig i tror jag. :angel:

Om hästen t.ex. inte vill ta för sig med inner bak - kan man ju tänka - släpper jag in inner bakben med min kropp? (gäller det höger bak så är svaret till 95 % säkerhet nej, då de allra flesta ryttare överbelastar höger sittben) Det kan även gälla vänster bak då en del ryttare omväxlande glider ned åt höger och vänster. Sitter det inte i ryttarens kropp så kan man vara ganska säker på att hästen har ett fysiskt problem som kan behöva kollas upp av veterinär.
Detta är ett sätt att se på riding - där ryttarens prestationer är lika viktiga som hästens. Det passar kanske inte alla att se det så.

Känns detta system inte bra för dig - så behöver du ju inte använda dig av det för att analysera dina egna ryttarprestationer.

Var och en får ju gå sin egen väg. Hur många gånger måste det sägas?

Jag trodde att detta forum var till för alla - att dela med sig av sina tankar och ideer...

Till den ursprungliga frågan:

Hur flyttar du vikt från t.e.x höger bog till vänster? :confused:
I vänster varav?
I höger varv.

De som inte gillar mitt och carmenzitas sätt kan ju få hjälp av dig...

Sv: Flytta vikt mellan bogarna - Hurra!

Nu kan vi alla vara överens om att det är tankemodeller vi pratar om!

Och sen - fram för kreativa tankar!/T_B

Sv: Flytta vikt mellan bogarna - Hurra!

Ja kreativa tankar!!!

jag skickar då även samma fråga till dig.
Hur flyttar du vikt från höger bog till vänster?
I vänster varv
I höger varv

MVH SUSAN

*knapplån*

Hej!

Har hållt mig lite anonym ett tag men har följt tråden och blir faktiskt irriterad. :mad: Det är så trist att upptäcka alla tjuvnyp, som några av er som diskuterar ger varandra, att jag alldeles tappar lusten att diskutera!

Flera av er har fantastiskt bra idéer och teorier. Jag har sett det som en förmån att få lära känna flera av er, och att ta del av era tankar och idéer. Det som kunde bli en mycket intressant och givande diskussion blir enbart irriterande, när folk känner att de behöver gå i försvarsställning, eller lura på andra sina idéer. Och när det blir sandlåda, då drar jag öronen åt mig.

Jag trodde att jag kunde diskutera med båda "sidor" samtidigt, eftersom jag inte tror på någon exakt teori eller ridstil. Inte när det gäller någonting så föränderligt som involverar en levande varelse. Men om det låter så här då så ....glöm det.

En eloge till den/de som försöker "medla" och se hela bilden. Jag orkar inte ens försöka. Det är ju inte första gången den här konflikten dyker upp.

Jag återkommer när jag lugnat ner mig! :eek:

Senast ändrad av en moderator:

Jag blev rätt ledsen av detta.

Jag är säkert väldigt barnslig och naiv.
Jag har hittat något som verkligen hjälpt mig ett stort stycke i min ridning av ren tacksamhet vill jag dela med mig.
Jag gör det säkert på ett överentusiastiskt och barnsligt sätt.

Men som jag ser det så vill jag bara - just dela med mig.
Jag har inget behov av att alla skall göra som jag.
Tvärtom vill jag gärna ta del av hur andra gör.

Från början svarade jag på en fråga i denna tråden - Hur gör du...
Jag upplevde att jag svarade på den frågan och sedan blev ifrågasatt

Jag är ingen övermänniska som vänder andra kinden till, vad som än händer.
Inte om jag tycker någon är orättvis, eller gör sig lustig eller ironiserar på min bekostnad.
Tyvärr jag är mänsklig

Särskilt när det enda jag ville var att ge min syn, eftertsom jag trodde att frågan var allmänt ställd.

Om flera känner så att "jag lurar på" min ridstil så är det helt klart bättre att hålla tyst.
Så viktigt är inte det här för mig.

Eftersom ditt inlägg är så allmänt hållet är det svårt att besvara på annat sätt...
Jag kan ju bara svara för mig själv och vad jag gör.
Den konflikt som du refererar till känner jag inte till då jag registrerade mig i April

Jag är glad över att jag började skriva här, för det har utvecklat mig jättemycket både i livet och i hästeriet genom alla kontakter med andra människor. Framförallt är det bra att vrida och vända på saker som man tyckte var självklara. Men frågan är om det är värt det.
Jag vill ju inte frälsa världen - bara få finnas - som en del i den

SUSAN

OK - jag vill inte såra någon

OK - jag vill inte såra någon - men jag vill ibland säga min mening.

Om tidigare "inläggare" har haft en annan mening - då säger vi olika saker. Det måste man stå ut med.

Sen kan det ibland bli lite debatt.
Jag har lärt massor av att folk säger emot. Jag går hem och testar.
Ibland fungerar det, ibland inte. Om det inte fungerar kan det vara någon som förklarar på ett annat sätt och då "ramlar poletten ner". Om jag inte hade protesterat hade jag aldrig fått en bättre förklaring och aldrig lärt mig.

Det som jag kan bli lite "sur" på är när någon säger att en viss tränare har ensamrätt på en viss rörelse eller ridstil. Finns ett aktuellt exempel på en amerikansk lista - en tränare som skriver nyhetsbrev och förklarar rörelser - sen får eleverna inte diskutera, för han har copyright... ungefär.

Men så länge vi klarar av att fortsätta att byta tankar är vi i alla fall stadda i utveckling. Fortsätt med det!!! Vi har ALLT att vinna på att våga!/T_B :cool:

Sv: OK - jag vill inte såra någon

Jag vet inte om jag har del i denna "konflikt" (som jag f.ö. tycker är mild i jämförelse med en del andra trådar...) men om jag har det, så ber jag inte om ursäkt för det. Jag tror att man måste ifrågasätta istället för att fråga ibland, eftersom det inte bara är den som frågar/ifrågasätter som kan lära sig saker, utan även den som skall förklara. Att ifrågasätta är bra för den som förklarar för denne får tillfälle att fundera över sina svar. Och ibalnd kanske man måste gå till överdrift för att visa vad man menar.

Jag är fortfarande skeptisk till att jämföra häst och ryttare rakt av. Vi har olika fysik som vi använder olika. Och om man börjar passa in all verklighet i ett mönster eller dra likhetstecken utefter mönster för att få fram ett så tydligt mönster som möjligt, så tar saker ofta mystiska eller religiösa proportioner. Man lämnar det faktiska för att få mer mönster. Inte bra.

Tessan

Jag är sårad, ja.

För jag tycker att istället för att komma med ett eget svar på frågan, så ironiserar en del över andras. Jag tycker inte att det är behagligt när det blir så aggressivt, som det blev en stund. Upp till bevis!!!
Varför då, skall alla kunna belägga det dom skriver här vetenskapligt.
Då blir det ju inte mycket kvar att skriva om =)

Självklart skall man bli ifrågasatt, det är det man utvecklas av, men man kan inte bara ifrågasätta - man måste bidra med något eget också.

Ibland känns det inte som man vågar skriva något här, för man vet att någon letar efter något att kasta sig över (det gäller inte dig)
En hel del kontaktar mig via PM istälelt för på tråden för de vill inte skriva offentligt. Då är det väl något fel.

Om denna stackars "önskan" skriver en fråga - Varför svarar vi inte bara på den så gott vi kan, varför blir det en massa annat. Inte sidospår, men en massa tjafs.

Tycker heller inte att Carmenzita varit speciellet "på" hon svarar ju mest när andra frågar.
Ja vi två är saliga eftersom vi tycker att vi "kommit över något" som hjälpt oss mycket. För den som är intresserad kan vi dela med oss. men vi tvingar ju ingen...
Vi är ju dessutom bara två av flera som uttrycker oss.

Jag kan bidra med det jag kommit över i kunskapsväg, ifrågasätta javisst.
Men ibland känns det som man har en terrier och en mops i varje ben.

Jag är salig över det jag lärt mig, men vill hela tiden vidare. Varför kan vi inte alla bidra med våra kunskaper så kan det ju ge oss alla en skjuts vidare.
Sedan kan ju varje läsare här själv plocka det som är relevant för denne.

Jag uppskattar dock din utsträckta hand och tar tacksamt emot den.

MVH SUSAN

Nyfiken!

Har ni samma tränare?

Jag trodde att ni bodde på helt olika ställen, och mao kopplade jag inte alls ihop dig, Susan, med Carmenzita.

Men det spelar ingen roll för det jag tyckt - och fortfarande tycker - att det måste vara mer tydligt i verkligheten, i känslan, för att ryttaren ska kunna uppfatta vad som händer.

En liknelse till - om någon rodnar är det ett säkert tecken : :devil: -om man inte är färgblind! Alltså kan berätta fula historier tills någon rodnar.....men om man säger att man ska vidga blodkärlen i ansiktet och öka blodtillförseln - så är det svårare... Luddigt uttryck. Jag vet- försök förstå!!! (Dessutom - en tanke... svårt att se om hästar rodnar, tror i att de gör det?) T_B :p

Noir2 skrev:
Jag är fortfarande skeptisk till att jämföra häst och ryttare rakt av. Tessan

Innebär det då att varje gång jag och Carmencita använder oss av vår förklaringsmodell när vi svarar andra inlägg - Att du då kommer med ett inlägg :
- JAG TROR INTE PÅ DET DÄR!

För det är så det känns nu.

Du behöver inte alls tro på det, vad mig anbelangar kan du tycka att det rent ut sagt är skit.

Som jag sa - så behöver inte alla tycka lika. Jag tror att det är uppenbart för alla nu att du inte tror på vår metod.
- Och det behöver du inte. Men innebär det att vi inte har rätt att uttrycka den utan att du kommer som en överdommare och bedömmer att det är
"bra för oss" att bli ifrågasatta?
Och att ibland måset man överdriva - för att uppnå vadå?
Få tyst på oss?
Få oss att inse att vi bara är dumma och okunniga - och har fel?

Saklig kritik ja, jag lyssnar på den. Men nu känns det mera som du springer runt med en pekpinne - DU HAR FEL
Jag vet inte om ditt upplägg är att "skrämma bort" folk som inte tycker som du.
Du lyckas i vilket fall.

Jag är intresserad av en ömsesidig diskussion där man kan tillåta sig själv och andra att titta på varandras sanningar och kanske utvecklas och lära av varandra. Alla behöver inte tycka lika, eller uppleva världen lika.

Vi vill inte samma sak. Du kanske inte tycker att tonen är så farlig, men jag trivs inte, och uppenbarligen så reagerar ju flera på den...

Sv: Nyfiken!

Vi har inte samma tränare.
Har bara läst samma litteratur, och kommit fram till ungefär samma saker

Susan skrev:
Men innebär det att vi inte har rätt att uttrycka den utan att du kommer som en överdommare och bedömmer att det är "bra för oss" att bli ifrågasatta?
Och att ibland måset man överdriva - för att uppnå vadå?
Få tyst på oss?
Få oss att inse att vi bara är dumma och okunniga - och har fel?
Jag är ute efter att någon av er som har "läst samma litteratur/haft samma lärare" skall svara på mina synpunkter. Vad jag minns har jag framfört synpunkter både mail-ledes (som svar på ditt arbete) och i en del trådar, men har aldrig läst en rad till svar på mina synpunkter. Vad du inte svarade på i mailet tänker jag inte gå in på här då det är privat.

Susan skrev:
Saklig kritik ja, jag lyssnar på den. Men nu känns det mera som du springer runt med en pekpinne - DU HAR FEL
Jag vet inte om ditt upplägg är att "skrämma bort" folk som inte tycker som du.
Du lyckas i vilket fall.
Jag har inte skrivit någonstans att någon har fel, för en vacker dag kan jag få äta upp det. Att ifrågasätta är inte att säga att någon har FEL och tussa deras ansikte i gruset för att tillintetgöra dem. Det är för att jag vill ha någorlunda svar på mina synpunkter. För att både du och jag skall tänka till. Ett omotiverat svar är bara ett halvt svar, tycker jag.

Susan skrev:
Jag är intresserad av en ömsesidig diskussion där man kan tillåta sig själv och andra att titta på varandras sanningar och kanske utvecklas och lära av varandra. Alla behöver inte tycka lika, eller uppleva världen lika.
Jag må vara lite ordblind och inte läsa helt prydligt och ok, men jag har svårt att hitta i dessa diskussioner någonstans där du inte bara beskriver vad som är rätt enligt olika "klassiska" skolor, eller vad som fungerar enligt din teori. Du kan gärna visa på någon textdel där du processat vad någon annan har som åsikt i denna tråd (eller andra) och eventuellt "lärt" dig av det, för jag hittar den inte. Men du skriver att du vill det. Du kanske vill hålla det för dig själv?

Susan skrev:
Vi vill inte samma sak. Du kanske inte tycker att tonen är så farlig, men jag trivs inte, och uppenbarligen så reagerar ju flera på den...
Jag vet inte vad du/ni vill. Själv vill jag veta vad alla har för uppfattning i denna fråga, samt att de kan motivera varför så att jag kan betänka det.

Själv vet jag inte riktigt hur jag rakriktar hästar rent tekniskt. Jag vet att jag ställer igenom på böjda spår och får samma böjlighet åt båda håll från nacke till svans, att jag genom öppnor och övergångar belastar bakbenen enskilt för att få dem att börja jobba. Jag känner efter mycket hur hästen vill skjuta mina kroppsdelar åt olika håll och diagnosticerar efter det, och rider sedan "tvärt om" för att belasta åt andra hållet.

Det enda jag vet är att jag förr i tiden var den rakaste ryttaren min instruktör hade utbildat (sade hon) samt expert på att känna vilken kroppsdel som hästen "stack ut" och sedan jobbade bort detta utstickande. Jag red flera hästar som tog kortare steg med ena bakbenet (vanligare än man tror) och efter 30 minuter med mina korrigeringar (genomböjningar, räta framdelen framför bakdelen och få sträckning framåt/neråt) så tog de jämna steg.

Jag vet av erfarenhet, att hästar som dessa, inte svarade på enbart att "räta upp mig själv". De hade alla olika problem så man kan inte säga att jag skapade dem heller. Tvärt emot kan man känna efter att ha ridit så många unghästar som jag har, att de ofta är helt oförstörda till en början, och superlätta att rida, om man inte övertaxerar dem. Äldre hästar med befästa metoder att undkomma/anpassa sig till sin ryttare, måste ändras genom att "ridas manipulativt" för att få dem att släppa sina gamla rörelsemönster. De är ingrodda och inget som den nuvarande ryttaren/ridningen skapar, nödvändigtvis.

Jag kan inte uttala mig om hur det är nu, då jag har gått omkring i en halv böj med diskbråck i ett år snart. Antagligen krokig som en gammal ek, men jag hoppas på att få tillbaka rakheten. Om jag inte får det kommer jag alltid att känna hur och på vilket sätt jag är krokig, ety jag har en gång varit rak som ryttare. Och det är förunderligt hur mycket man kan få känna om man bara lyckas hålla sig på mattan i sadeln.

Nu gissar jag att du kommer att sluta posta eller ignorera mig. Det är ju ditt val. Men om du nu vill dela med dig, så varför inte dela med dig av vad du har tagit in av de olika diskussionerna? Jag kan gärna göra det om mitt om någon vill läsa det, Jag har dock inte hunnit prova något då jag har ridförbud.

Tessan

Flyttar vikt mellan bogarna, för att svara på originalinlägget, gör jag genom att när den sidas framben, vars bog jag vill belasta mer, landar, kliver jag lätt i samma sidas stigbygel samt motsatt tygel trycker över framdel och hals/bogar på det landande stödjande benet.

Man kan bara flytta över vikt på ett ben som stödjer. Alltså kan detta bara ske när detta ben är i marken.

T ex i trav stödjer frambenen växelvis. De stödjer hela framdelen växelvis och har då lika mycket (hela) vikt(en) på sig var gång. Det man kan reglera är hur mycket av denna framdelsvukt som bakdelen kan ta upp, genom att få bakbenen att jobba på ett annat sätt. Om bakbenen jobbar lika mycket så får bogarna lika mycket att jobba med.

Tessan

*snor knappen*

Har ingen aning om hur jag flyttar vikt mellan bogarna, jag är väl en naturbegåvning som bara gör det utan att behöva tänka så mkt och så vips så blir det perfekt :D

*kändes som ett lätt och enkelt svar för folk att läsa med tanke på ovanstående diskussion* ;)

true_blue skrev:
OK - jag vill inte såra någon - men jag vill ibland säga min mening.

Om tidigare "inläggare" har haft en annan mening - då säger vi olika saker. Det måste man stå ut med.

Sen kan det ibland bli lite debatt.
Jag har lärt massor av att folk säger emot. Jag går hem och testar.
Ibland fungerar det, ibland inte. Om det inte fungerar kan det vara någon som förklarar på ett annat sätt och då "ramlar poletten ner". Om jag inte hade protesterat hade jag aldrig fått en bättre förklaring och aldrig lärt mig.

Det som jag kan bli lite "sur" på är när någon säger att en viss tränare har ensamrätt på en viss rörelse eller ridstil. Finns ett aktuellt exempel på en amerikansk lista - en tränare som skriver nyhetsbrev och förklarar rörelser - sen får eleverna inte diskutera, för han har copyright... ungefär.

Men så länge vi klarar av att fortsätta att byta tankar är vi i alla fall stadda i utveckling. Fortsätt med det!!! Vi har ALLT att vinna på att våga!/T_B :cool:

:bow: PRECIS så :) :bow:

Man lär sej otroligt mycket av att ifrågasätta. Sen kan det ofta låta mer "påhoppigt" än det var menat, så jag är övertygad att man som läsare lätt misstolkar eller tar åt sej på fel sätt.

Du anväder känsla mao ;) innan man vet hur man ska göra går man på det teoretiska, när man gjort samma sak om och om igen bara på känsla glömmer man lätt bort vad det var man egentligen gjorde :p funkar det så funkar det!

Ja, kan man gå på känsla är det givetvis det bästa! Och vi andra kan avundsjukt bliga på dessa ekipage och försöka se vad som händer och varför! Bra med studieobjekt!

Om man vill öva upp sin känsla (detta kräver att man redan sitter stilla och har kontakt med sitt nervsystem) kan man föreställa sig sin hästs tyngdpunkt (detta är en starkt förenklad bild) är en järnkula som far omkring i ett labyrintspel i bogarna (för troligen är tyngdpunkten där i början av ridpasset, och nu handlade det om att omfördela vikt i bogarna). Försök få kontroll på järnkula och styr den. Var ska den vara? Mer åt mitten? Kanske lite över åt ena hållet? (Det märker du på hästen, när du placerat den rätt).

Järnkulan styr du med din kropp, men försök sitt stilla.

Min känsla - om man pratar järnkulor - är att flytta kulan bakåt först = avlasta framdelen. Sen blir det lätt att flytta bogarna. Jag svarade ju så på ursprungsinlägget..tänker bakdelsvändning.

:) Skojade lite med min häst för ett par år sen - han ville såå gärna ha en morot. Jag förde den fram och åter (det här var ute på stallplan, han var lös) och han följde med munnen....märkte att det blev som bakdelsvändning och då testade jag lite hur gränsen gick - när han blev rakriktad gick han upp i levad. Himla häftigt! :) - men jag har inte gjort om det. Han ska vara betydligt mer skolad innan vi tränar sånt på riktigt! :) /T_B

Och du vill inte träna rörelser med morötter. Du vill att det ska gå via det viljestyrda systemet, för det är då rörelserna kommer med kvalitet och du kan "utnyttja" dem. Använder man godis för att locka fram rörelser (stretching, lång och låg, levad osv) har du i princip ingen nytta av det. Fast det kan ju vara kul ändå!

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 353
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama