Flytta vikt mellan bogarna

Sv: Flytta vikt mellan bogarna

Kul att du är med i en dialog.

"Mitt system" är det jag känner mest och är mest insatt i. Systemet i sig tycker jag inte är intressant utan resultatet.

När jag kollar clinics åker jag dit och ser vad tränaren åstadkommer ser resultatet ser bra ut, blir jag nyfiken på hur dom gör. Tanken bakom etc.
Det finns något i det franska systemet som jag gillar, men kan inte formulera vad ännu, eftersom jag inte förstår det.
Sedan har jag sett en del som jag hittils är skeptisk till men eftersom jag inte helt och fullt förstår det, kan jag därför inte rata det, vill se mer och förstå - jag kan ju gud bevares ha missförstått. Detta gör jag ju utifrån privatpersonen SUSAN som vill utveckals i sin ridning.

Om jag tittar på ett system så gör jag det utifrån mig själv och den situation jag har nu. Om några år när jag ridit in min "avatar" kanske jag behöver fokus på ngt annat vad jag gör nu.
Det tyckte jag Kottas sa bra. man skall välja en metod som passar en själv och den häst man rider.
Jag är inte ute efter en metod som ska klassa ut alla andra. Jag är av den bestämda åsikten att en ömsesidig respekt är idealet.

Däremot kan ju jag som publik ha en åsikt och bedömma hur korrekt jag tycker en uppvisning är. tex de barockuppvisningar jag varit på.
har man en uppvisning så tycker man ju följdaktligen att manhar något värt att visa upp.

När jag babblar här på buke gör jag det utifrån två perspektiv. Privatmänniskan SUSAN och Hså ovslagaren SUSAN som bokstavligen fått "känna på" hästars arbetsskador.

Utifrån det perspektivet är det min fasta åsikt att en stor dos ödmjukhet inför ryttarnens egen prestation - är en nödvändighet för att inte hästar ständigt skall gå sönder. Det är också ngt som alla de veterinärer och equiterapeuter osv som jag träffat i min yrkesbana också är rörande överens om.

Om jag skall parafrasera Strindberg : det är synd om hästarna...

T: Alla system som fungerar bra för hästen är bra. Du kan "läsa av" i hästens muskulatur om den har blivit bra riden, du märker om den utför sina uppgifter med lätthet.
/T_B[/QUOTE]

Javisst!

true_blue skrev:
Det finns ett spektrum från "cues" typ vrid om örat för vänster galopp - till "aids" med biomekanisk förankring. Vi tror gärna att vårt eget system är det som fungerar bäst - eftersom det gör det för oss själva! Och det är ok!
/T_B

"Mitt system" som jag är skolad i använder då bara "aids" Tanken är att utnyttja hästens balansreflexer. Säger inte att det allmänt är bäst. Vill bara ge an bild till. Man kan tänka såhär också...

true_blue skrev:
T: Berätta vad du anser vara en aktiv hand....låter negativt!
/T_B

En bakåtverkande hand som drar ihop hästhalsen blockerar hela bogen och ryggen på hästen. En bakåtverkande hand blockerar även samma sidas höftled på ryttaren (det är en balasnerande reflex som det går att komma runt, men man måste veta hur man gör) och släpper därmed inte in samma sidas bakben ( på hästen.

Alltför böjande tygeltag tippar roterar ryggkotpelaren ( syns på öronen och kaggen) Hästen kan inte länger bära sig bakifrån.
Som det står på pikeurs hemsidor så måste också handen vara megående i de passiva halsrörelser som skapas av nackligamenetet annars måste hästen börja hålla upp huvudet statiskt.

Angående motstånd:
true_blue skrev:
T: Varför det? Inte för att jag har något emot begrappet tappad balans, men det finns fler saker än balans... - bli trött tex.

/T_B

Min ambition är att rida med hästen. Jag skall skapa förutsättningar för hästen att utföra det jag vill. För hästen kan öppna sluta piaff etc. ( att han måste stärkas till att utföra det under ryttare är en annan sak. Jag behöver inte lära)hästen rörelser. jag behöver lära mig att sitta i dem)
Mitt jobb som ryttare är att skapa förutsättningar dvs. släppa fram hästens rörelser i min egen kropp. Det du kallar motstånd ser jag som att jag på något sätt blockerat/försvårat.

Om hästen inte orkar längre/ blir trött tycker jag man har ridit för länge. Om man ligger på 80% av hästens maximala förmåga så bygger musklerna bätttre. (kan förkara mer en annan gång)

Om du inte ycker som jag ;) förklara hur. Jag är ju ganska "öppen" med hur jag tänker, men ingen har velat sätta mig in i hur ni i den svarta skolan tänker.
Ni skulle ju kunna lära mig något :)
Om jag inte vore villig att lära skulle jag ju aldrig åka på Carde.

Berätta var skillnaden ligger. Berätta vad du villuppnå ochhur du tar dig dit. jag är inte intresserad av att dänga dig i huvudet, Jag vill lyssna.

MVH SUSAN

Det är svårt att veta att man sitter rakt. Där är jag med. Men om en ryttare med mycket bra kroppskontroll sitter upp på 100 olika hästar kommer den inte kunna t ex böja alla korrekt. Det finns ofta motstånd i hästen som måste bort genom träning och/eller behandling. Många hästar är ju faktiskt sneda de också, behöver inte nödvändigtvis bero på t ex skada men bör självklart göras något åt. Men på en väldigt sned häst skulle jag nog inte ens försöka kräva perfekt böjning t ex.

Jag håller till stor del med dej, särskilt sen jag red lektion idag för en tjej som är mycket inne på centrerad ridning, man får många tankeställare när man istället för "nu går hästen så" får höra att man ska korrigera sin egen sits eller tänka annorlunda. och jag märkte stor förbättring på en del övningar jag ännu har svårt för.
MEN min häst då t ex som har varit mycket ofräsch i kroppen och lärt in helt fel rörelsemönster, sitter man bra kan han ändå självmant t ex trycka in bogen i vänstervarvet för att han tyker det är lättare att gå så. Oavsett om jag sitter bra (och visst, jag kan inte avgöra om jag sitter 100% bra eftersom man oftast har lättare att se i efterhand när man utvecklat sej vad man tidigare gjorde fel :crazy: MEN jag kan få tränarens beröm för att jag sitter rakt, ha en mycket bra känsla och till en början går hästen rakt några steg och sen trycker bogen igen för att han tyckte det var obekvämt att få jobba) så kan hästen alltså "fuska" eller inte förstå enbart sitsen/ignorera den om det blir för jobbigt att gå så osv.
Så att aldrig korrigera en häst anser jag vara fel. Har man utbildat hästen bra och har en mycket bra sits som man kan använda sej av på ett bra sätt behver man i regel inte korrigera så mycket men det finns alltid undantag. Och hellre korrigera för att få hästen muskla sej bättre till att kunna gå som man vill, än att man låter hästen gå snett och vint med ursäkten att "jag sitter ju bra".

Susan skrev:
Om du kan komtrollera din kropp så kan du ju överdriva den åt andra hållet för att hjälpa hästen hitta dit. Är hästen frisk så klarar den det i korta stärkande repriser.
Det blir ju som sjukgymnastik.

Om hästen inte är tillräckligt frisk för ridning så bör man först veterinär undersöka den och därefter behandla den, och sedan tömköra för att stärka den innan du börjar rida.

Nu för tiden finns ju både sjukgymnatser och equiterapeuter som kan sånt.
Återigen nu känner ju jag inte dig, och undrar därför genast vem som har diagnosticerat dessa spänningar och skavanker och vad dessa består i.
MVH SUS

Hmm... Vet inte om du säger emot dej själv där eller om du i själva verket instämmer i det jag sagt. För att överdriva med kroppen, det är ju på det sättet jag korrigerar förutom att jag använder en kort förhållning för att bromsa upp en häst som "flyter iväg" åt fel håll. Det är ju också ett sätt för mej att återfå min position när hästen rubbar balansen och kunna inverka med sits och vikt på ett bättre sätt. En korrigering är ju för mej också att korrigera genom att överdriva med sitsen, förhållningar, skänklar och dyl. är bara hjälpmedel för att få hästen mottaglig för sitsen.

Du säger att en frisk häst får sjukgymnastik av ridningen? :confused: eller så missförstod jag det hela.. Och en icke-frisk häst ska inte ridas. Gränsen mellan de två kan ofta vara svåra att hitta. Tar det ett år att rätta till hästen (vilket man oftast får räkna med om den gått länge med snedheter o dyl.) kan man ju inte räkna med att hästen blir bättre av att inte bli riden hela den tiden! En bit av läkprocessen är ju att träna den jämn och förbättra rörelsemönstret under ryttare. DET är den svåraste biten, att få kroppen fräsch igen brukar t o m kunna gå snabbare. Sen är det ju en fråga om ryttarens effektivitet också.. Men man får inte gå för fort fram för hästens fysiks skull, inte bra att ändra om ett inrotat rörelsemönster för snabbt.

Shit jag blir helt livrädd när jag läser det här! (Om att hästen kan bryta nacken av felridning) Så uppfattade jag det i alla fall. Är det så? Är risken stor? Varför är det så lite fokus på detta då jag anser att det är allvarligt. Jag har ju ändå hållit på med hästar i många år utan att nån ens har antytt till detta!

Det känns i hästen när tornutskotten blir separerade då ryggraden blir rak. Gången blir rörlig, scwung uppstår och det blir en helt annan kvalitet på hästen. Den går från att vara värd 50.000 till att vara värd 100.000.

Att rakrikta ryggraden är det grundläggande inom "vanlig" dressyr, för det är då GÅNGEN kommer, vilket är målet med dressyren. Detta är f ö anledningen till att jag inte förstår AR, eftersom man inte sysslar med rakriktning (jag tror nämligen på rakriktning gm böjning när jag ser det, hittills har det lyst med sin frånvaro) och man inte ser hästar som får schwung eller förbättrad gång. (En viss typ av bärighet uppstår dock).

Ett litet förtydligande: i "metoden" då hästens hals används som tyngd över den belastade bogen, ska hästen vara mitt mellan tyglarna INNAN ryttaren börjar (och vet man inte hur man åstadkommer detta eller vad det är, ska man inte heller börja laborera, för då kommer hästhalsen att gå av, precis som Susan säger). Hästens hals ska dessutom vara rak i de olika positionerna. Detta kräver ju givetvis en ryttare som behärskar sin sits och KAN rida sin hästhals rak.

Nehalennia, jag hittar inte var det är skrivet tidigare, som du refererar till att "bryta nacken". Är det inte det som man slarvigt kallar "avknäckt mellan 2:a och 3:e nackkotan"? Jag har bara hört om hästar som fått halskotorna ur led, och detta vid sista halskotan nere vid bröstet. Och då an ganska hårdhänt rollkur.

Tessan

Jag gissar att det är min häst med delvis bruten nacke du menar.

Nej det hände inte av felridning, De sekundära problem han hade ( benpålagring) tydde på att skadan var väldigt gammal. han hde nog fastnat eller druttat omkull som bebis vilket gjortt att ligamneten runt en av halsen kleder gått av.
Han kändes konstig att rida, menj han kändes inte osm han hade ont i ngt ben. (det tog ett tag innan jag och veterinären fattade att han var "halt i halsen". Han var nämligen helt rörlig i halsen.

För säkerhets skull då. Den andra hade en felutvecklad ledyta. Vilket förmodligen berodde på utfodringen under hans första levnadsår, så inte heller det hade med ridinngen att göra. Den hästen ville emellertid inte bära sig bakifrån.
När jag örjade lära mig rida med vikthjälper kunda jag lättare förstå vilket ben och kunde ta honom till veterinär.
BLi inte livrädd - du har missförstått. Bra att du skriver så jag kan förklara.
Ibland blir jag så inne i min egen tankevärld så det kanske inte blir begripligt.
Dessutom kan jag ju inte trycka på tangenterna i rätt ordning så det blri konstigt ibland.

MVH SUSAN

Nu förstår jag varför det blev så här Nehalennia.
Jag skrev ju att hästen kunde "gå av" på ett annat ställe.

En förutsättning för att schwung skal uppstå och att hästen skall kunan röra sig med sin fulla potential är att ryggradens kotor är korrekt balanserade/ ordnande framför varandra.
Då går bakbenets röreser igenom hästen på samma sätt som dominobrickor kan påverka varndra i en lång kedja.

De ställen i kotpelaren där jag skrev att hästen kunde "gå av" är de mest rörliga lederna.
Alla leder måset vara i vad man kallar optimalt (det bästa) läget för att kraftöverföringen bakifrån skall fungera och hästen skall kunna arbeta korrekt.

Om hästen svankar eller har tippat sitt bäcken, så kan inte överföringen passera från bäcken till ryggrad - Du får ingen ryggverksamhet.

Likaså om man böjer halsen för mycket så blockeras frambenets rörelser - och eftersom alla muskler sitter ihop i en lång kedja så blockeras även rygg och bakben.

Det är kraftutvecklingen och kraftöverföringen som "går av" i dett fallet.
Ber om ursäkt.

MVH SUSAN

På något sätt känns det som om jag genom att fortsätta denna diskution bara skulle göra mig fånig. jag har ju inte sett din häst eller dig.

Vad som är intressant för mig är:
Vad är hästens problem?
(är den sned, eller finns där skelettförändringar alltså arbetsskador).
Jag är själv bautasned, det skulle/fungerar aldeles utmärkt att använda vikthjälper på mig ;) Jag måste dock vara försiktig när jag rätar upp mig - då den ena sidan är svag.

Nästa fråga:
Gör den linje man är inne på hästen friskare / fräschare?

Tilåter den hästen att bära oss ergonomiskt efter dess fysiska förutsättningar?

Dessa frågor kan vi ju inte reda ut här. Dessutom så skulle det ju bara handla om min "bedömningen" gentemot din "bedömning"

Återigen - Vad jag är ute efter är att svisa på att "resultatet" alltid är avhängigt av ryttarens egen omedvetna inverkan av sitsen.
Som du skrev sally Swift och likasinnade ger en, en hel del aha-upplevelser.

Jag skiter i med vilken metod ngn rider. (ingen rider väl rollkur, eller lutar sig bakåt och sparkar på, på detta forum). Vad jag vill påpeka är att varje ryttare antingen kan hindra eller underlätta för sin häst genom sin egen kroppsposition.
- Det är nämligen inte så enkelt som att - dra här - tryck där.
I sådana fall skulle inte hästarna gå sönder...

MVH SUSAN

Att rakrikta ryggraden är det grundläggande inom "vanlig" dressyr, för det är då GÅNGEN kommer, vilket är målet med dressyren. Detta är f ö anledningen till att jag inte förstår AR, eftersom man inte sysslar med rakriktning (jag tror nämligen på rakriktning gm böjning när jag ser det, hittills har det lyst med sin frånvaro) och man inte ser hästar som får schwung eller förbättrad gång. (En viss typ av bärighet uppstår dock).
Jag är inte någon AR-fantast, men jag tycker ändå att TEORIN bakom mycket av det som sägs är jättebra. Att rakrikta genom böjning tycker jag är en alldeles utmärkt metod. Genom böjningen lösgör man hästens sidor och får dom starka. Man stärker också ett bakben i taget, får hästen att sätta under sig bakbenen mer och får bättre kontroll över bakbenen. Men, mycket viktigt! Hästen måste först vara i balans och böjningen måste gå jämt genom hela hästen, och man får inte fastna i att rida hästen böjd. Den måste också ridas rakt. Böjningen, likaväl som framåt-neråtsökningen är inga självändamål, de är bara steg på utbildningsvägen. När man har böjt och fått hästen framåt-neråt så den är lösgjord, stark och rak ja, då kan man börja jobba på gången, schwungen, samlingen och allt det roliga :)
Fast detta är egentligen inte något unikt för AR, det är en logisk utbildningsgång :smirk:

När jag ändå är igång vill jag kommentera detta också.
Som jag ser det är det inte riktigt meningen att ryttare som är oerfarna, sneda med urusel kroppskontroll och ingen känsla ska ge sig på att försöka utbilda hästar med liknande problem. Det kan ju aldrig bli bra och i slutändan är det hästen som får lida.
Min åsikt är att man måste försöka lära sig sitta riktigt till häst innan man ger sig på att försöka utbilda en häst. Det är svårt att rida, som Carmencita alltid säger, och vem som helst kan inte lära sig.
Jag ser (studerar) ständigt massor av ryttare och genomgående ser man att de flesta har ingen känsla alls för hur hästen rör sig och känns under dom. De märker helt enkelt inte vad som sker och ser inte sammanhanget mellan att dom sitter snett och hänger kvar i tygeltagen och ger motverkande hjälper hela tiden och att hästen inte går bra.
Ska verkligen såna ryttare få lov att utbilda hästar? På hästarnas bekostnad? Ingen kan komma och påstå att hästarna blir friskare och starkare av sådan slags ridning. Och den ser man överallt :(

Det känns som att du förbiser att så fort vi rider en häst utbildar vi den. Om inte annat genom att lära den lyssna på "våra" signaler, anpassa sej till vår balans osv. Ska orutinerade ryttare alltså inte få rida? Eller bara sitta på mycket välskolade hästar à la spanska ridskolan? Det håller inte, eftersom de flesta normala hästar på t ex ridskolor är mer eller mindre icke-rakriktade eller sneda. Finns olika grader, men som det låter på dej ska en sån ryttare inte alls behöva forma hästen..

Det var säkert inte så du menade, jag ville bara påpeka hur det lät. Alla måste börja i någon ände.

Susan: Du behöver inte sätta dej in i det hela, det var ju bara ett exempel för att förtydliga vad jag menar. Om vi inte korrigerar en häst som t ex känner sej stel för dagen (genom att inte låta den fuska från jobbet och vara övertydlig) hur ska den då bli smidigare?

Förstår inte riktigt detta inlägg.

Ska jag tolka det som att jag är oerfaren, sned och har urusel kroppskontroll och saknar känsla, eller är det Totola du avser. (Det är ju just nu vi som har diskussionen)

I princip håller jag med dig, jag försöker ju lyfta upp detta med egen kroppskontroll på varenda tråd forumet.
Att lära sig sitta riktigt till häst är ju inget statiskt, utan ett sätt att ständigt kontrollera den egna kroppen så att den släpper fram varje enskild rörelse.
Man sitter på ett sätt i en volt, på ett annat i en skänkelvikning. Skillnad på trav och galopp etc.

Eftrsom du svarar mig - så undrar jag - vad vill du ha sagt?

Carmenzita - hur kan du veta att det är just att tornutskotten är separerade som känns? Dom syns ju inte.... :)

Det är kraftutvecklingen och kraftöverföringen som "går av" i dett fallet.
Ber om ursäkt.

MVH SUSAN

Du behöver inte be om ursäkt. Det var ju ett missförstånd. Bara glad över att det inte var så allvarligt som jag tyckte det lät! :)

jag lägger mig i...

- Hon har gått i lära hos ngn som har en mkt avancerad utbildning i medicin och biomekanik.

- Hon har fått öva sig på att hitta dit.

med ökad kroppsmedvetenhet kan du lära dig känna var du har hästens tornutskott ,var och hur du placerar vikten mellan frambenen, vad respektive bäckenhalva har för sig etc.

Att komma dit tar flera år av fokus på vad som händer i den egna kroppen och varför.
Man måste börja lyssna också med kroppen - i stället för att bara ge order.

Mitt frö - man kan anvvända häsetn som ett diagnostiskt verktyg för att förstå vad som händer i både i hästens kropp och i sin egen.
Lär jag känna mitt eget verktyg - min egen kropp - kan jag böja påverka hästen - med hjälp av detta verkligen finstämda verktyg

- istället för att böja - dra - trycka.

(det handlar inte om metod mot metdod - utan om ökad kroppsmedvetenhet)

Vad gör din kropp när du rider?
Hur påverkar det hästens sätt att röra sig?

MVH SUSAN

Sorry - man kan inte se att tornutskotten särar på sig utan röntgen. Jag tror att det händer i och för sig, men för mig känns det som fel sak att fokusera på. - Ungefär som att fokusera på "ökad produktion av vita blodkroppar". Något som är viktigt, men som inte kan uppfattas direkt. :)

Hon skrev ju faktiskt känns...

Antingen kan man ju använda det här forumet för att lära sig saker av varandra, eller så kan man ju använda det till ngt annat.

jag förstår inte hur du kan avfärda något som du inte ens försökt förstå.

Susan: inlägget var inte riktat till dig. Det var en allmän fundering efter att bl.a. ha läst ditt inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 353
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama