Flytta vikt mellan bogarna

Sv: Flytta vikt mellan bogarna

Intressant. Detta har jag ju faktiskt ägnat min helg åt.

Hur man gör beror såklart på den enskilda hästens problem och fysiska förutsättningar.

En rakriktad häst är ju ridningen huvudmål (eller bör vara tycker jag) och det vore ju fantastiskt om man hade en mall att gå efter.
"gör såhär och din häst blir rakriktad" version 3:1

Innan vi forttsätter vill jag bara kolla om vi har samma uppfattning om en rakriktad häst.

En rakriktad häst är en häst som bär/skjuter på lika mycket med båda bakbenen. En häst kan vara rakriktad öven i böjning. En häst som spårar behöver inte vara rakriktad.

En rakställd häst däremot är en häst vars ryggrad är alldelses rak. Musklerna arbetar lika på båda sidor.

Hästen kan vara rakriktad utan att vara rakställd men inte rakställd utan att vara rakriktad.

Många hävdar att de har sin häst Rakställd när de i själva verket inte har det. (Rakställda hästar är ungefär lika sällsynta som isbjörnar i sverige.)

Sen kan vi ta ett citat:
"Rikta hästen rak och rid den framåt!"
Vem sa det, vad menade personen och hur har allmänheten uppfattat det idag.

Carmenzita, du svarade inte på min fråga. Du påstår att du inte böjer en häst innan den är rakriktad och loss i ryggen. Då borde du väl veta hur du gör? Vad menar du med böjning då?

Jag vet bara inte riktigt hur jag ska beskriva det, jag har ägnat de senaste tre åren åt att lära mig det. Jag är rädd att det kommer ut "använd peppar och för guds skull, ugnen får inte vara mer än 200 grader" när jag vill beskriva hur man gör Sjötunga Walewska.

1. Kan ryttaren sitta stilla på hästen? Har ryttaren en sits som känner snedheter och kan åtgärda? Om inte, åtgärda.

2. Identifiera hästens snedhet. Har den en knäck bakom sadeln? Har den det under sadeln? Hur är halsen? Går den mitt mellan tyglarna.

3. Genom pinch fås hästens rygg att höjas, nu bör snedheterna bli något mindre, om pinchen är rätt utförd och hästen är sensibel. Behöver pinchen modereras?

4. Kroppskontrollen. Om hästen bullar med ena sidan magen (säg vänster), tänker jag mig kanske att jag är uppdelad i tre delar, och använder mig av muskeltonus för att ge ett intryck av att ta in min vänstra tredjedel i min mittendel. Lägg till sittbenens verkan. Behöver ena sittbenet vara närmre manken? Ska ena sittbenet längre ner? (Detta beror kanske i 80% av fallen på ryttarens snedhet, inte hästens originalsnedhet. Hästen känner ju på några sekunder ryttarens snedheter och utnyttjar dessa "hål").

5. Handen. Behöver hästen lite mera stöd på ena sidan? Hur är den skolad i munnen? Vad behöver åtgärdas?

6. Rid den mitt mellan tyglarna om den inte gör det. Rid halsen och manken.

8. Hur känns den nu? Bättre? Om inte, fortsätt laborera.

Allt detta kanske inte kan göras första gången på en grön häst. De första gångerna kanske jag bara försöker sitta stilla. Sedan pinchar jag lite gradvis för att få den att följa mitt säte.

Tja, det var väl en kort introduktion till hur jag har arbetat med min egen häst.

Carmenzita skrev:
Jag vet bara inte riktigt hur jag ska beskriva det, jag har ägnat de senaste tre åren åt att lära mig det. Jag är rädd att det kommer ut "använd peppar och för guds skull, ugnen får inte vara mer än 200 grader" när jag vill beskriva hur man gör Sjötunga Walewska.

1. Kan ryttaren sitta stilla på hästen? Har ryttaren en sits som känner snedheter och kan åtgärda? Om inte, åtgärda.

2. Identifiera hästens snedhet. Har den en knäck bakom sadeln? Har den det under sadeln? Hur är halsen? Går den mitt mellan tyglarna.

3. Genom pinch fås hästens rygg att höjas, nu bör snedheterna bli något mindre, om pinchen är rätt utförd och hästen är sensibel. Behöver pinchen modereras?

4. Kroppskontrollen. Om hästen bullar med ena sidan magen (säg vänster), tänker jag mig kanske att jag är uppdelad i tre delar, och använder mig av muskeltonus för att ge ett intryck av att ta in min vänstra tredjedel i min mittendel. Lägg till sittbenens verkan. Behöver ena sittbenet vara närmre manken? Ska ena sittbenet längre ner? (Detta beror kanske i 80% av fallen på ryttarens snedhet, inte hästens originalsnedhet. Hästen känner ju på några sekunder ryttarens snedheter och utnyttjar dessa "hål").

5. Handen. Behöver hästen lite mera stöd på ena sidan? Hur är den skolad i munnen? Vad behöver åtgärdas?

6. Rid den mitt mellan tyglarna om den inte gör det. Rid halsen och manken.

8. Hur känns den nu? Bättre? Om inte, fortsätt laborera.

Allt detta kanske inte kan göras första gången på en grön häst. De första gångerna kanske jag bara försöker sitta stilla. Sedan pinchar jag lite gradvis för att få den att följa mitt säte.

Tja, det var väl en kort introduktion till hur jag har arbetat med min egen häst.

Vad menar du i praktiken med "pinch"?

Jag kan hålla med om att man med sitsen bör räta ut hästens grova snedheter, men de små ojämnheterna måste vara praktiskt taget omöjligt att rätta till enbart med sitsen på rakt spår, då det är svårt nog att rakrikta hästen med låång dressyrutbildning m hj a böjda spår..

Ett annat bra sätt är att inte rida hästen sned :angel:

"att inte rida hästen sned" skulle alltså innebära att man inte rider den :smirk: hur många hästar är helt jämna i grunden? Och hur många människor :angel: En helt oinriden häst är knappast jämn för det, alla har vi en starkare och svarade sida det är ju därför vi jobbar med rakriktning!

Om vi nu ska märka ord: att inte rida hästen snedare än den är från början :smirk:

Av det jag sett av ridning är det väl ca 4% av alla ryttare som klarar det... :smirk:

Pinchen finns beskriven i bl a Mary Wanless böcker. Pinchen gör att ryttarens säte formas efter en häst som redan går bra med höjd rygg och bjuder in hästens rygg att söka ryttarens säte. Mha pinchen kommer hästens rygg att höjas och den slår på "sökreflexen" istället för "gnureflexen" (som Susan kallar flyktreflexen tror jag). När sökreflexen slår på, söker hästen ryttaren säte, skänklar och hand.

*lånar knapp*

Oj varit borta ett tag, var lite segt i början på den här tråden men nu börjar det likan nått :)

Naturligtvis är det inte så att om jag inte kan göra det så fungerar det inte... jag menar då skulle mycket i ridningen inte gå att utföra...

Vem var det som sa att: Hästen är ryttarens spegel?

Känner att jag inte riktigt kan bidra till de anatomiska funderingar eftersom jag inte har den kunskapen än men jag lär mig.

Ridit för tre väldigt olika tränare ganska nyligen-. med tre olika filosofier

Den tyska tränaren- lösgör nackleden- ställer mycket, rids mycket framåt. Personligen- känns det fel för mig, men jag kan inte säga att han inte gör underverk med hästar, det funkar tydligen.

Den som blandar: franskt och tyskt med en hel del Craig Stevens, Får inte lika stort utslag-men hästarna ser något mer "mentalt" lösgjorda ut. Filosofin: Tyglarna förtydligar det sätet vill göra, tygeltaget är inget självändamål. Gör lite få stor effekt.

Den tredje: Sitstypen, sitt på dina två sittben, otroligt nogrann tränare som har filosofin- Hästen ska lösgöras i bakbenen och då kommer lösgjordheten i nacken. Han är också duktig men man har känslan av att aldrig komma till skott, man når inte målet som med de andra två. I sig kanke den mest teoretiskt korrekta tränaren.

Alla dessa tränare kan rider hästarna bäriga bakifrån med bra bakbensaktivitet men har helt olika filosofier...
Har egentligen ingenting med att flytta bogarna att göra men när det ändå diskuteras ridstilar.

*lånar knapp*

Oj varit borta ett tag, var lite segt i början på den här tråden men nu börjar det likan nått :)

Naturligtvis är det inte så att om jag inte kan göra det så fungerar det inte... jag menar då skulle mycket i ridningen inte gå att utföra...

Vem var det som sa att: Hästen är ryttarens spegel?

Känner att jag inte riktigt kan bidra till de anatomiska funderingar eftersom jag inte har den kunskapen än men jag lär mig.

Ridit för tre väldigt olika tränare ganska nyligen-. med tre olika filosofier

Den tyska tränaren- lösgör nackleden- ställer mycket, rids mycket framåt. Personligen- känns det fel för mig, men jag kan inte säga att han inte gör underverk med hästar, det funkar tydligen.

Den som blandar: franskt och tyskt med en hel del Craig Stevens, Får inte lika stort utslag-men hästarna ser något mer "mentalt" lösgjorda ut. Filosofin: Tyglarna förtydligar det sätet vill göra, tygeltaget är inget självändamål. Gör lite få stor effekt.

Den tredje: Sitstypen, sitt på dina två sittben, otroligt nogrann tränare som har filosofin- Hästen ska lösgöras i bakbenen och då kommer lösgjordheten i nacken. Han är också duktig men man har känslan av att aldrig komma till skott, man når inte målet som med de andra två. I sig kanke den mest teoretiskt korrekta tränaren.

Alla dessa tränare kan rider hästarna bäriga bakifrån med bra bakbensaktivitet men har helt olika filosofier...och det underliga är att den tyska tränaren faktiskt rider snäppet vassare än de andra.
Har egentligen ingenting med att flytta bogarna att göra men när det ändå diskuteras ridstilar.

Att för mycket hand kan få hästen att knäppa av är ingen nyhet, och hört att det även kan få nackligamenten att försvagas, men hur stämmer det med käkledens avslappning. Rörlig mun är ju att eftersträvas iställetför stum. Med rörlig menar jag mjukt sugande inte frenetiskt tuggande.

Carmenzita:Svårigheten tycker jag är att hitta sidan som försvunnit tex. rider på volt och tappar böjningen. Ska man sitta mer med sittbenet på den sidan? Vill inte trycka ner ryggen..
Utveckla gärna pinchen? Kunskapstörstar... :)

Hann inte ändra det övre inlägget- strunta i det

Senast ändrad:

Först lär du dig att följa med i hästens rörelser, det är det vi brukar fokusera på i Sverige, så det kan de flesta. (Många har känt sittbenen cykla baklänges i skritt ex). Därefter lär du dig att sitta stilla. Låter enkelt, är det inte.

Skritta på lång tygel (be gärna kompis leda dig). Sätt en hand på magen. Låt inte hästen skritta för fort, då blir det för svårt. Hur mycket rör sig handen? Troligen ganska mkt (eftersom vi befinner oss i Sverige). Kan du få handen att bli stilla? Magmuskler, ryggmuskler verkar. Följsamheten finns i sittbenen, allt som skvalpar där ovanför är förstärkningar av den lilla rörelse som sker under sittbenen. Sluta skvalpa.

Lägg sedan handen på korsryggen och känn hur den rör sig. Kan den handen bli mer stilla? Du får gärna ta i tills du blir blå, huvudsaken är att du slår på lite nervbanor och övar din koordination.

Lägg sedan en hand på magen och en på korsryggen. Kan du få området mellan dina händer att bli stilla?

Vila med jämna mellanrum. Sätt sedan händerna i midjan. Hur rör sig midjan? Vill din häst att du går av mer i ena midjan (det gör väl 98% av alla hästar...)? Stabilisera midjan. Gör så att området mellan dina händer blir muskelfyllt och lite bredare. Säg kanske "huh" när du stabiliserar midjan, så du verkligen känner hur du blir bred och snygg.

Under arbetets gång, kanske din häst saktar in lite på stegen, börjar fundera över vad som händer (matte skvalpar inte längre och ger mig inte hundratals balanssignaler hela tiden, vad vill hon?).

När du övat på detta ett antal dagar och kan göra det även med tagna tyglar (du ska se att hästen bär sig bättre bara gm att du sitter still), kan vi börja prata om pinchen. Men du måste lägga grunden först. Det lönar sig inte att pincha om du inte kan sitta still.

Carmenzita skrev:
Följsamheten finns i sittbenen, allt som skvalpar där ovanför är förstärkningar av den lilla rörelse som sker under sittbenen. Sluta skvalpa.

Lägg sedan handen på korsryggen och känn hur den rör sig. Kan den handen bli mer stilla? Du får gärna ta i tills du blir blå, huvudsaken är att du slår på lite nervbanor och övar din koordination.

Eftersom bäcken och korsben sitter ihop ganska så tajt så är det väldigt svårt att röra på sittbenen och vara följsam där samtidigt som man ska vara stilla i korsbenet...

Eller menar du ländrygg? Eftersom den sitter ihop med ett antal leder mot korsben och bäcken så speglar sig rörelsen i bäcken väldigt väl i ländrygg, fast kontralateralt (mot motsatt sida). Allt för stötdämpning. Om rörelsen som sker i bäcken ej tas upp i ryggraden skadas hjärnan.

Ursäkta att jag var lite vrång, var ganska så stressad..

Vad jag menar är att även om man ska ha en stabilitet i rygg och mage, måste det ändå tillåtas en rörelse där! Utan rörelse i bäcken och ryggrad sitter man ovanpå hästen, inte "i" den. Jag kan hålla med dig om att många inte har den stabiliteten som ofta behövs, men att påstå att de ska bli helt stilla känns väldigt fel.

Jag tänker att rörelse i ländryggen väl inte behöver vara synonymt med att sätta hästen i obalans.
Tänk en cirkusakrobat som rör sig i nåt slags balanstrick. rör armar och ben balanserandes på något. Om akrobaten inte var i balans under rörelsen skulle han ju trilla ner.
Så då tänker jag att vad som händer i ryttaren inte stör hästen och ger den tvetydiga signaler så länge vi följer den i rörelsen utan att avvika i egna rörelser som inte är en avspegling av hästens.

Om vi flyttar vikt framåt eller åt sidan signalerar det ju något till hästen, och akrobaten ramlar ner.

Om jag spänner och stabiliserar upp bålen i en så ansträngande grad borde väl det tolkas som "sakta av" av hästen som hämmas i sin ryggaktivitet. För hur följa med sittbenen utan att ländryggen rör sig också.

Sedan finns det ju exempel på svaga ostyriga ryttarkroppar som inte tar upp rörelserna i sin rygg utan snarare lever ut dom och avslutar med ett flaxande huvud och hoppande axlar i varje steg.

Jag flaxar ganska bra ibland då jag råkar få en obärig trav på långryggen. Men det räknar jag inte som ett misslyckande för i en sån trav kommer jag inte att sitta kvar och rida länge.

Och det där med rakriktning..
Ytterst få är ju raka i grunden. Av alla tusentals travare som en stor kusk kört var EN enda "jämfotad" som han uttryckte det.

Och lycka till att få en så skicklig naprapat/kiropraktor/equiterapeut så den kan få din häst rak så det bara är att tuta och köra rakriktat.

Har börjat inse efter att ha ropat på hjälp på alla som verkar kunna en massa (de låter ialla fall som om de kan...) att i slutänden har jag själv fått lösa problemen.
Inga enkla lösningar utan en massa eftertanke inåt bara med hästen har fått ljusen att gå upp.

Det andra sagt var svagt vänster bak/låsningar här och där/behov av den och den träningen har inte varit lösningen.

Det som verkar funka nu är faktiskt att jobba böjd än hit än dit och bla arbete med att flytta bogarna och därigenom få bakdelen och inner bak på plats. Ojämnheterna försvagas och hästen är nöjd. Fast nästa månad kanske vi inser något annat.

Ibland känns det på ett vis som en välsignelse att sitta helt ensam här ute i travland, bara mig själv och hästen att fundera om ridning med. Det är annars så lätt att hänge sig åt andras upplevelser och ta efter deras lösningar som sina. Resan är målet i vårt fall.. Fast målet i den ytligare världen finns ju som en sporre och hägring så att jag inte tappar inspiration att söka den riktigt bra ridningen.(v75 vinst och sedan sitta och rida min fina häst på lägdan i passage i solnedgången :p :p )

Ja, du har rätt. Men för att öva upp stabilitet måste man faktiskt ta i rätt mkt i början. Självklart kan man aldrig bli helt stilla på något som rör sig, men man ska bli så stilla som möjligt. I mina ögon är det ok om man sitter lite "på" hästen i början, hästen kommer ändå att gå från att vara ök-ig till att blir mera hästig.

Enligt mina erfarenheter vill folk helst hoppa över grundstegen och bara sitta "i" hästen meddetsamma. För att sitta i hästen, krävs det att ryttaren har väldigt god kroppskontroll, har byggt förtroende och är skolad i en rad olika områden.

Jag tycker också att när man börjar öva på en mer stilla och stabil sits, känns det underligt i början. ("Herregud, ska man verkligen behöva jobba med magmusklerna i skritt?"). Men efter ett tags övning känns det mer naturligt och det känns alltmer som om man sitter i hästen.

Det jag ser folk ofta menar med att de sitter i hästen, är tyvärr hästar med relativt sänkt rygg, som inte rör sig. Och det ÄR ju bekvämt.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 353
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama