Flytta vikt mellan bogarna

Sv: Flytta vikt mellan bogarna

Nu är jag inte exakt säker på vad hon menar med ordet "separerade", skall bli väldigt intressant när Carmenzita är tillbaka.

Jag började skriva ngt om att hästen är rak när tornutskotten står rakt upp. Dvs alla lederna är i sitt optimala läge.

Känns rakrikning som fel sak att fokusera på - det är ju det vi diskuterar?

Nej jag kan inte se tornutskotten. jag kan knappast se mer än huden på hästen. Ändå kan jag leta efter de kriterier på rakriktning som jag lärt mig.

Hästryggen rör sig i tre plan. Böjer - sträcker. Den roterar. Den oscillerar.(tror du inte på detta så får du ta ett snack med läraren i anatomi vid veterinärhögskolan)

Är inte kotpelaren rak så blir hästen inte liksidig och kommer att utföra de första två rörelserna mer åt ena sidan till den andra. Den tredje kommer aldrig igång under ryttare alls om inte kotpelaren är rak.
(det här är simpel rörelsemekanik. Om du inte tror på rörelsemekanik så vet inte jag vad jag ska göra åt det)

Om jag går till en Naprapat så är jag överygad om att denne genom sin utbildnin kan konstatera var du har dina låsningar (rörelseinskränkningar), helt utan att se dina leder.

Likaså när jag kommer till sjukhuset och dragit axeln ur led så är jag övertygad om att de kan bedömma om och när de dragit leden rätt igen, helt utan röntgenutrustning.

Det jag tycker är bra på buke är att man kan få tillgång till andras kompetens.
Och om man inte tycker att det passar in i ens tidigare kunskaper, men är öppen och intresserd av att förstå tanken ialla fall kan man ju fråga; Hur menar du? Berätta mer...

Innan man säger - detta tror jag inte på.

Jag tycker inte du frågat så mycket, mest ifrågasatt.

Det kan ju vara så att Carmenzita är en överdjävel på att rida - och kanske kan lära oss en hel del. Bara för att vi inte kan en sak, behöver det ju inte innebära att det inte låter sig göras.

MVH SUS

Vem pratar du med?

Det du skriver är självklarheter - men inte att man SER när tornutskotten befinner sig i det ideala lägen....Däremot kan man märka av hästens reaktion vad som är rätt. mvh/T_B :)

Så bra att allt är självklarheter för dig

Utom att ingen har påstått att man kan SE tornutskotten - bara att man kan känna när man hamnat rätt.

Det var du som ifrågasatte hur vi visste - när vi inte såg.

Självklart pratar jag med dig - det var ju du som ifrågasatte.

Nu ger jag däremot upp...

MVH SUS

Sv: Flytta vikt mellan bogarna - Susan

Det låter som om du är sur/arg/upprörd - det känns tråkigt. Hoppas att vi kan prata en annan dag med bättre resultat. Vill inte framstå som någon som ska veta bäst - men vet hur svårt det är för ryttare att förstå hur och vad och när de ska göra olika saker. Av den anledningen känns det inte som rätt sak att fokusera på - hur bra effekten än är! Vi hörs!/T_B

Du har givetvis rätt, inte "ser" jag att tornutskotten separeras inte. Har du varit på en Feldenkraisbehandling, T-B? För i så fall vet du kanske lite själv hur det känns när ryggraden blir fri och rörlig och kotorna blir fria i förhållande till varandra (rakriktad ryggrad).

När hästens ryggrad blir fri (och i det ingår rakriktning, höjning, separering av tornutskott) blir andningen djupare, hästen kanske börjar gäspa (precis som en människa gör under en rakriktning på en feldenkraisbeh.), den "får luft", gången "slår på".

(Och det är nu jag tycker att hästen går att böja, inte förr...)

Inte på Feldenkreis men ett antal andra. Håller med dig om att först måste det kännas lätt och rätt, annars är det meningslöst att göra andra saker. Det gamla Ehrengranatska ordspråket om att där konsten slutar tar våldet vid, gäller inte bara dem som rappar på hästen utan rim och reson. /T_B

Hur gör du för att rakrikta hästen och få ryggen fri utan att böja den??

Carmenzita skrev:
Du har givetvis rätt, inte "ser" jag att tornutskotten separeras inte.
När hästens ryggrad blir fri (och i det ingår rakriktning, höjning, separering av tornutskott) blir andningen djupare, hästen kanske börjar gäspa (precis som en människa gör under en rakriktning på en feldenkraisbeh.), den "får luft", gången "slår på".

Men någon menade att detta kunde 1 synas (under sadeln?) och 2 kunde kännas (under sadeln?). Visst, jag känner själv effekterna av att hela bröstryggen höjs och tornutskotten separeras, men jag ser det inte, och det jag känner under sadeln är med allra största sannolikhet muskulärt, då sadeln vilar på musklerna.

Muskler gör att bröstryggen "släpps upp" att musklerna runt ryggraden som hanterar kotornas leder, samt revbenen och halsen slappnar av från sin kramp och börjar jobba på ett avslappnat sätt. Jag finner det mycket mera troligt att det är denna muskelförändring vi känner och inte tornutskottens separation i sig. Den är ju knappt mätbar på klinik.

Sen vem som använder forumet till att lära sig saker av andra eller vem som bara skriver att de gör det, är ju en annan sak.

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Jag känner effekterna och ser skillnaden i hästens gång. Det är mina instrument i dagsläget, mycket möjligt att de kommer att uppdateras så småningom.

Nu närmar vi oss pudelns kärna. :)

Ja, hur GÖR man egentligen när man rakriktar? Hade alla vetat det, hade vi inte haft skadade hästar, folk som tjänar pengar på "nya metoder", eller gramantyglar.

Och vad vet jag, i det stora hela? Om 5 år kommer jag att "skämmas" över vad jag trodde jag visste idag... För varje liten sten man lyfter på, öppnas nya riken av labyrinter.

För ett år sedan la jag in en tråd som hette "hur rakriktar ni?" och bad de andra användarna INTE svara "böjer den och stärker ett bakben i taget". Men det var bara sådana svar jag fick. Mitt intryck av Barockforumet DÅ, var att det inte fanns kännedom om hur man rakriktar på ett traditionellt sätt, utan endast på Bents sätt. Sedan dess har jag inte engagerat mig så mkt i denna frågan här (förutom när jag inte kan låta bli :devil: ).

Vad säger du Bobo - är det dags att skapa en ny rakriktningstråd? Jag tycker denna tråden är lite lång nu?

Är inte det här en rakriktningstråd? 3 sidor är väl inte för långt :smirk:

Jag tänkte på tornutskotten igen. Hur vet "de som du lärt dig av" att tornutskotten separeras vid korrekt arbete? Har de röntgat eller mätt under ridning? Har de någon annan analysmetod?

Eller är det så att det är en teori att det som man ser och kan mäta hos den stillastående hästen som höjer framdelen och sträcker ut halsen, är det som man tror/vet/hoppas händer när man rider? I så fall är det en teori, en bland många andra. Inget bevisat, alltså.

Förstå mig inte fel, jag tror också på att tornutskotten separeras (jämfört med oengagerad häst med ryttare och sadel på ryggen) men jag vill belysa att det är en TEORI, som man kan ifrågasätta bevisen för, och inte bibelskrift som man bara kan fråga snällt om.

Tessan

Jag vet inte, jag har nöjt mig med att jag får samma effekter hos hästen som jag får när mina egna kotor blir fria. Jag är inte så långt kommen i min utbildning och har inte sett anledning att fördjupa mig mer än så.

Har jag missuppfattat ngt i diskussionen - gäller det bevis för att tornutskotten verkligen blir ngt mer separerade eller ej? Och varför kretsar diskussionen i så fall kring detta?

Sv: Flytta vikt mellan bogarna - OBS! "på skoj"

OK - Om man tänker sig en som vill veta och skriver en fråga här på forumet så kan det bli i den här stilen:

Min häst vill inte bli lösgjord, så nu undrar jag hur jag ska sära mina tornutskott? Jag har ju lärt mig att hästen gör som jag gör....om hästen inte är lösgjord så är det ju bara för ryttaren att sära på tornutskotten :banana: :banana: :banana: :banana: *, så gör hästen det också!!!
OCH
- Eller - om hästen är lösgjord och viftar på öronen - kommer mina öron att också börja vifta :bow: :bow: :bow: **? eller - Hjäääällllppp - jag kan inte vifta på mina öron - hur ska jag göra, min häst kommer aldrig att bli lösgjord????? :)

* :banana: = gymnastik för att sära på tornutskotten!
** :bow: = öron som viftar

True_Blue :angel:

Och ja, Noir, jag håller med dig.

Det mesta inom biologi, fysik och kemi är _teorier_. Det är oftast modeller av verkligheten. Troligen har vi bara en liten liten aning om hur allt ligger till.

Men i dagsläget är jag helt tillfreds med min bild av hur tornutskotten separerar (om än aldrig så lite).

Njae, egentligen inte. Diskussionen gäller nog snarare att man använder teori som bevis och inte bara som en arbetsmodell för vidare undersökningar.

En sak som man måste tänka på i allt detta likställande av hästens och ryttarens kropp är:

Hästen står på 4 ben och bålen hänger däremellan (måste stödjas).
Ryttaren står på 2 ben och i sadeln sitter hon på rumpan, bålen är vertikal.
Hästen har en lång, muskulös hals som sticker rakt ut, flera decimeter långa tormutskott i manken och stora bogblad.
Ryttaren har små skulderblad, korta tornutskott i nacken och väldigt kort och muskelfattig hals som står rakt upp.
Hästen skall röra sig framåt med en extra tyngd på rygen som har egen balans.
Ryttaren skall sitta balanserat på något som rör sig själv.

Att bara säga "skall hästen göra si så skall ryttaren göra si" är en översimplifiering. Varför rör vi inte ben och armar diagonalt för att få hästen att trava? Varför sträcker vi inte ut halsen framåt för att få hästen att göra det? För att vi inte är lika varelser och inte skall röra oss utifrån samma betingelser, alls! Hönor har också samma muskler som vi, men vi är inte som dem.

Måste vara skönt att vara tillfreds. Jag är alltid otillfredställd vad gäller teori om hur hästen fungerar...

Tessan

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Flytta vikt mellan bogarna - Carmenzita

"Och vad vet jag, i det stora hela? Om 5 år kommer jag att "skämmas" över vad jag trodde jag visste idag... För varje liten sten man lyfter på, öppnas nya riken av labyrinter."

Jaaaa - så är det, verkligen.

Lustigt det där med bilder. Jag ser det som att klättra upp för en backe och få utsikt från berget - och se nya bergskedjor ....osv. - Har du sett Men in black? Slutet där universum är en golfboll? Hmmm :)

Jag sympatiserar onekligen med slutklämmen. Ungefär som i "livet, universum och allting", där svaret på frågan "Vad är meningen med livet?" är 42. Allt jag vet är att jag inget vet...

Ju äldre jag blir desto fler frågor inser jag bäst besvaras med "42". Kusligt!!! Ännu mer kusligt fast på ett annat plan: Douglas Adams och jag är födda samma år. Han har hunnit med en del mer...samt att dö. brrr. :eek: /T_B

Jag håller med dig i allt. Hästar är hästar. Allt vi vet är bara modeller av verkligheten. Om 20 år kommer vi att veta helt nya saker, upptäckt nya elementarpartiklar och tänka att vi var rätt korkade 2005.

Tillfreds - det blir man nog aldrig. Jag menade bara att jag inte sett anledning att leta bevis för om tornutskotten verkligen separeras några mikrometer.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 353
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama