Flytta med lite större barn (ca 4 år)

ako

Trådstartare
Inspirerad av tråden som handlade om att flytta med riktigt små banr startar jag nu en om att flytta med lite större. Vi funderar på att flytta från hästgård på landet till villa i villaområde, dels p g a att jag har fått ett jobb som innebär lång pendling o vi i så fall flyttar närmre (ingen större skillnad för sambon i resväg till hans jobb) o dels för att när banen (nu 3½ år resp 4 mån...) blir större så kommer de inte att kunna ta sig till kompisar själva alls om vi bor kvar här (knappt en mil till samhället o ingen lämplig cykelväg - 90 väg utan vägren...), samt att det känns som om det skulle vara bekvämt att bo i ett "vanligt" hus o inte på hästgård med det pyssel det trots allt innebär att ha eget stall. Häst kan man ju ha ändå o dessutom jobbar jag med hästar spå jag lägger på intet vis den passionen bakom mig. Allt har för- o nackdelar o vi har trivts toppen här i tio år, men samtidigt lockar ett mer barnanpassat boende med dagis, skola o kompisar nära ganska mycket. Inget är dock alls bestämt, vi spanar mest hemnet på skoj.

Allt nog så kommer vi ju att flytta ett par mil om vi flyttar alls (om vi ändå ska flytta till villaområde ska vi ju flytta närmre mitt jobb oxå) och Ludvig får byta dagis... detta ger mig lätt ångest bara vid tanken eftersom vi har en sådan superbra förskola o han har så härliga kompisar o fröknar där. Å andra sidan är han en social o obekymrad liten kille som brukar få kontakt med andra barn lätt, och i längden gynnar det ju honom att få bo nära kompisar o skola etc. Egentligen inser jag att jag oroar mig i onödan för något som dessutom kanske inte ens kommer att ske (vi har ju inte bestämt oss för att flytta ens...), men undrar ändå hur det gått för era förskolebarn att flytta o byta dagis?

Tack på förhand för svar :)!
 
Sv: Flytta med lite större barn (ca 4 år)

Vi har precis flyttat med våran 3 åring. Nu flyttade vi till byn där sambon växt upp och farmor och farfar bor så vi har varit här ofta även innan flytten. Emilia börjar sitt nya dagis på onsdag så jag kan inte säga hur det kommer bli men vi har varit där och hälsat på och hon ser fram emot det. Jag tror inte riktigt att hon har förstått att vi inte ska åka tillbaka än, hon pratar mycket om "Emilias hus" och om barnen och personalen på gamla dagis. Men ängar hon inte frågat när vi ska åka hem.
 
Sv: Flytta med lite större barn (ca 4 år)

Jag svarar i den här tråden med. Jag har inga barn själv men när jag var liten flyttade mina föräldrar med mig 4 gånger fram till 6-års ålder. När jag var 4 flyttade vi från Norrköping (där mina kusiner bodde och jag gick på dagis) till Eskilstuna (där jag inte kände någon och fick börja hos dagmamma). Jag minns inte själva flytten. Jag minns inte att jag blev frustrerad eller ledsen på något sätt alls. Jag tror att du kan flytta utan problem :) I framtiden kommer de antagligen bara vara glada över flytten! Men kanske att ni ska göra det så snart som möjligt, så att barnet inte hinner komma ihåg och få riktiga kompisar. Jag flyttade från Eskilstuna när jag var 6 år och det minns jag, och jag minns även att jag var ledsen över att behöva lämna min bästa vän.
 
Sv: Flytta med lite större barn (ca 4 år)

KL: Tack båda för svar :)!!
Och, putt, putt, nog måste det väl finnas fler som har flyttat med barn i ca 3-5 årsåldern ;).

Tack på förhand!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 449
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 814
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 674
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp