Flytta, hur tar hästarna den saken?

E

Egonson

Vi pratar om att flytta våra två hästar till ett stall som ligger mkt närmre vårt hus, bara en km cykelväg jämfört mot nuvarande en mil bilväg :bow:
Har lite funderingar runt detta ang hur hästarna tar det med en flytt.

Är det mycket jobbigt för en häst att flytta till nytt stall, nya kompisar, ev nya rutiner? Jag tänker självklart ta det lugnt och låta dem "bo in sig" någon vecka först, men undrar ändå.

Kan en häst sörja sina vänner? Tänker spec på stoet. Hon har gått med samma bägge ston i fem år nu och är väldigt mån om sina vänner. Hur kan hon tänkas reagera på flytten?

Det är så i det nya stallet, att de inhyrda hästarna och ägarens egna står i olika stall (de går dock i samma hage om dagarna).
Hur reagerar hästar på att skiljas från flocken över natten?
Vi har två hästar som då får stå i ett eget litet stall,
medan de fyra övriga står för sig.

Lite udda frågor kanske, men det är hemskt viktigt för mig att mina hästar mår bra även psykiskt. :idea:

Sv: Flytta, hur tar hästarna den saken?

Kan nog inte svara på dina specifika frågor men det beror väl mycket på hur hästarna är i psyket. Min egen tar flyttar extremt hårt så jag skulle inte flytta henne även om det blev närmare för mig. När vi flyttade dit vi är nu tog det ett halvår minst innan hon lugnat ner sig och blivit "som vanligt" igen. Hon är väldigt flockbunden och tycker inte om att var tuan sina kompisar så all energi det första halvåret gick åt att skapa sig en säker och trygg position i flocken. Har sett andra hästar som fungerar som vanligt efter första dagen. Sitter nog mycket i psyket!

Är nog olika från häst till häst. själv har jag inte haft någon som har verkat ha några problem att anpassa sig i ny miljö. Finns det mat, hagar, kompisa och skötsel brukar det inte vara några problem.

Har flyttat alla mina hästar relativt ofta. Ett tag pluggade jag i Östersund och från aug - maj bodde hästen där. På sommaren hade jag olika stall varje år och min häst tyckte bara att: jaha, schysst nytt stall och intressanta hagar. Detta var en tant som från hon var 15 till 23 bodde i minst 9 olika stall.

Första unghästen och shettisen har också flyttat runt väldigt mkt men tagit det med ro utan några som helst problem eller reaktioner.

Skulle oxå tro att det är från häst till häst, jag köpte en häst som hade gått på tur i 12 år det gick hur bra som helst, han hade gått på lös drift o varit ledaren under alla år.
Nu står han med en till o får gå in på nätterna så nu för tiden vill han bara vara inne, fick han som han ville så gick han nog in vid tre tiden.
På morgonen har verkligen inte brottom.
Det som är viktigt vid en ev flytt är att verkligen ha rutiner i det nya stallet, rutiner mår hästarna bättre av.
Hästar är ju vane djur så är de vana att bli delade på natten osv så mår dom inte dåligt av det dom tänker ju i nutid (fast ibland undrar jag om dom inte kan tänka ut saker ändå)
Genom att skapa rutiner så kommer hästarna snabbare in i nya stället (även om det kan ta ett tag innan den hittar sin plats.)

Sedan beror det alledes på hur bra dom blir accepterade i flocken det kan hålla på o kraft mäta ett tag men det är någonting som de måste gå igenom.

Det går nog bra ska du se!!( det måst vara skönt för dig att slippa åka så långt)

Gick din häst ner i vikt också? Tappade hon aptiten?

Det jag märkte när jag flyttade mitt sto var att hon tappade aptiten, speciellt på hö. Om jag var på helg-kurser och sov borta åt hon inte som vanligt utan hade ofta hö kvar på morgonen. När vi kom hem igen var allt som vanligt igen.
Jag flyttade henne även två ggr under fyra års tid, första gången under två månader. Då jag märkte att hon inte trivdes flyttade jag tillbaka till det gamla stallet. Andra gången var vi borta 4 veckor. Båda gångerna hon flyttade blev hon hostig och tappade aptiten den första veckan. Men ingen feber. Annars brukade hon var frisk som en nötkärna! Jag är ganska säker på att hostan berodde på miljöombytet (fast jag vet inte varför..)

Valacken som jag rider nu har flyttats en gång. De första 2 veckorna fick han sämre aptit, gick ganska kraftigt ner i vikt som tog ca 2 månader att få tillbaka igen. Nu är han rund o go igen och verkar trivas. :)

Vi flyttade från ett stall där vi hade stått i 3 år. När vi kom till det nya stallet blev vår häst som förbytt. Vi kom från ett lungt litet stall med 20 hästar till ett stort stall med 33 hästar.

Det nya stallet var stort och mycket mer spring i än vad han var van vid. Han gick in i sig själv, var spänd som en stålfjäder och trivdes inte alls.

Dagarna innan vi flyttade igen ville han inte ens komma fram och hälsa när vi kom utan stog med huvudet i hörnan och bara hängde.
Han hade sin bästa kompis med sig, som stog i boxen mitt emot och han fick gå i samma hage som honom, bara dom två.

10 dagar senare flyttade vi igen, han mådde så pass dåligt att jag inte ville vänta och se om det skulle gå över.

Vi flyttade till ett mindre stall i närheten,och det var som att vända på en hand och han blev sitt vanliga jag igen, efter bara en dag.
Så visst är det så att flytten kan gå åt pipan. Nu ska jag inte säga att han kanske inte vande sig till slut i det nya stora stallet, men jag ville inte ta den risken.

Han fick snabbt nya hästkompisar och har nog inte saknat sin gamla kompis något.

Senast ändrad:

Min häst har flyttat ganska mkt sedan jag köpte henne 98. Har stått i 4 olika stall, gått på ett flertal olika beten om sommaren och en sommar var hon borta på betäckning.

Jag har aldrig märkt något på henne iom flytten, hon har inte verkar brytt sig det minsta. Tycker nog bara det är roligt med något nytt tror jag. ;)

Men självklart är alla hästar olika, precis som oss människor.

Hästar är mycket anpassningsbara varelser. De tycker också i många fall, om förändringar, men till viss grad. Hästar är vandringdjur, de lever inte på ett ställe hela tiden, men de vandrar ofta mellan olika platser som de kommer tillbaka till. I en flock kommer och går medlemmar, de blir sjuka, gamla, offer för ovdjur eller skadade. Tom bortjagade i extrema fall.

Men hästar skapar speciella band mellan varandra, och det är självklart att de kan må dåligt om en mycket nära vän försvinner.

Det bästa när man flyttar en häst är ju att låta den ta flocken med sig, om den har en flock den trivs med. Då är flytten inte alls lika jobbig för den. Att man byter boplats är inget konstigt för den, och rutiner kan även dom, ändras. Dock klarar de flesta hästar av flyttar ändå ganska bra i de flesta fall, om de inte sker för mycket.

Min häst står i ett stall på sommaren och ett annat under höst-vinter-vår. Han flyttar alltid mellan samma stall, och hela flocken följer med och hamnar i samma hage. Han verkligen älskar flytten - oavsett om vi ska till sommarstallet eller vinterstallet. Han behöver omväxling och han behöver flytta på sig. Rutinerna är ju olika i de två stallen, men även det tror jag bidrar till hans välmående.Lite förändring i tillvaron, men samtidigt med stark trygghet.

Att de skilljs åt på natten brukar inte göra någon synbar skada enligt mina erfarenheter. Sålänge det finns hästar i stallet. Min häst har ena hagkompisen i boxen bredvid, och ledarhästen står i ett annat stall. Ingen av hästarna reagerar på något sätt. Hästen som står bredvid min häst är väldigt mån om sin flock och vissa perioder blir han kinkig om min häst försvinner vid fel tillfälle(min häst är mycket omtyckt i flocken) men oftast är allt lugnt.

Vad jag förstår så har du två hästar, ska de gå i samma hage(och har de gjort det tills nu)? Isf behöver du nog inte oroa dig alls, en flockmedlem gör mycket.
Sålänge du visar för hästen att du är trygg och att allt står rätt till kommer den antagligen att anpassa sig aldeles utmärkt. Men dess beteende kommer antagligen ändas lite första tiden när den försöker hitta sin plats. Det är alltid olika för olika individer.

*lånar knapp*
Min medryttarhäst flyttade till ett nytt stall för några månader sedan och han anpassade sig direkt. Trivs bättre än i det andra stallet faktist, men då flyttade hans kompis med så det kan väl ha med det att göra

Ja, jag har två hästar som har bott ihop i två år nu, och de kommer att gå i samma hage samt stå i samma stall.
Den ena har flyttat runt massor (fd tävlingstravare) och bryr sig inte öht,
den andre har dock inte flyttat mer än två ggr i sitt liv (19 år) och kan skruva upp sig rätt bra när hon möter nya hästar.
Hon blir alltid jätteintresserad och bara MÅSTE hälsa :love:

Tack för alla svar :bow:

Det kan vara väldigt olika!

Min förra häst blev lite orolig och besvärlig att hantera, otrygg helt enkelt, efter en flytt. Så honom flyttade vi inte gärna på.Tyvärr MÅSTE han flytta snart igen, stackarn...

Pinky däremot, har jag varit tvungen att flytta på 3 gånger på 2 år, och hon har tagit det lugnt vid samtliga flyttar. Hon knallar rätt in i boxen, äter på en gång och har t.o.m. legat ner första natten i nya stallet.

Jag har inte haft problem när jag flyttat mina hästar, de brukar bli hemmastadda där jag är :)

det är nog olika från häst till häst..men om dom inte mår bra, kan du inte flytta tillbaks dom till det "vanliga" stallet då?

Tyvärr är jag inte så säker på att det skulle fungera.
Ägarna till nuvarande stallet är nämligen inte som de bör vara, så de tar garanterat vår ev flytt som världens största förolämpning :smirk:
Inte heller omöjligt att de kommer snacka en jädra massa skit sen när vi är borta :mad:
De är så otroligt falska!

Vi funderar på om vi ska rida dit hästarna i stället för att transportera dem, tänkte att det skulle bli mera likt en naturlig flytt.
Vad tror ni om det?

Det är relativt "lång" väg dit (några km) , dock fungerar det utmärkt att rida där, bara man håller sig lugn (det går mest i nedförsbacke)..

Varför inte! det verkar ju vara en bra idè o lite kul samtidigt. :)

Tror de allra flesta hästar klarar av en flytt alldelles utmärkt! Mina hästar har inte flyttat så mycket hem till mig bara och så var stoet på betäckning en sommar (vilket hon tyckte var toppen, gå i stor hage med 30-40 andra "damer") Ponnyn har varit med sin medryttare i några olika stall, några veckor varje gång och han älskar det tycker det e skitkul med lite omväxling.

Tar oxå emot inhyrningar och där har det aldrig varit något problem heller alla har funnit sig tillrätta fort och vissa ägare har tom sagt att hästarna trivts bättre än de gjort förut. (litet stall 2-8hästar)

Angående att rida till nya stallet tycker jag det är en bra idé. red själv mitt sto till betäckningen (ca 1mil bilväg men betydligt längre på de småvägar jag red) p.g.a att hon är väldigt svårlastad. Red tillbaka på ultraljud oxå! Inga problem

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 292
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 264
Senast: MML
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 890
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar