Flytt: Spanien till Sverige

  • Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
R

Raderad medlem 6459

Idag har jag suttit och försökt ordna lite inför pojkvännens flytt från Spanien hit till mig. Allt har verkat så enkelt; han är ju EU-medborgare och behöver därför inte uppehållstillstånd eller så (han kommer däremot skriva sig hos mig och ordna svenskt personnummer). Men - idag kikade jag på möjligheter att studera och såg då att förvisso har han rätt att plugga men däremot inte rätt till CSN. Rätt till CSN har han först efter fem (5!) år här i landet när han fått permanent uppehållsrätt.

Tanken är att han ska jobba här men givetvis vill vi ordna så att han kan plugga sin astrofysik här i framtiden om han vill.

Finns det nåt sätt att snabba på detta? Funderade på uppehållstillstånd - kan han söka sånt? På migrationsverkets hemsida står ingenting om sånt eftersom han egentligen inte behöver det. Men efter två år på tillfälligt uppehållstillstånd skulle han ju kunna söka permanent. Eller skulle han kunna söka permanent på en gång?
Jag såg även massa saker som skulle kunna ge honom permanent uppehållsrätt i förtid men inget av skälen var att man var i stadig relation med en svensk.

Försökte ringa migrationsverket men de har ju snoooorlånga köer så hoppas på att nån här har erfarenhet och kan hjälpa mig!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

Det är väl meningen att EU-medborgare ska använda de studiemedel de är berättigade till i sitt hemland, när det studerar i andra EU-länder. Finns det inget studiemedel i Spanien?
 
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

Men är det rätt. Han har ju som EU-medborgare redan permanent uppehållstillstånd så att säga?!

Jag vet inte hur det är med svenska regler men jag här i Tyskland kan tex efter 6 år i landet och ett godkänd test om Tyskland bli tysk medborgare och har då rätt till en del saker jag inte har idag. Men det har ju inget med upphållstillståndet att göra.

Som svensk medborgare har jag fortfarande, fast jag är registrerad som utvandrad, rätt till en hel del saker från Sverige eftersom jag är svensk medborgare.
 
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

De har inte studiemedel, nej.

WhoIsItAgain: Nä, han får inte PUT på en gång, han får uppehållsrätt. Det blir permanent efter 5 år i landet. För CSN måste man ha PUT.
 
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

I Spanien vet jag inte men här i Tyskland får man hoppas på att föräldrarna tjänar bra och kan betala. Sen har man nått som är motsvarande vårt barnbidrag som betalas ut till 25 år om "barnet" studerar. Men efter 25 år är det extra jobb eller föräldrar som gäller.
 
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

Vi flyttade hit i december, min sambo irländsk medborgare. han var tvungen att gå till migrationsverket och ansöka om arbetstillstånd, annars fick man bara jobba i tre månader. de ville ha bevis på hur länge vi varit tillsammans för då kunde de ge permanent tillstånd med det samma. så nu har han permanent tillstånd.
 
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

föräldrarna betalar, eller så söker de stipendier.
 
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

men sjukt skumt ju! på migrationsverkets hemsida står det såhär:

Som EU-medborgare har du rätt att arbeta i Sverige utan arbetstillstånd. Vill du stanna längre tid än tre månader ska du registrera din uppehållsrätt hos Migrationsverket.

Alltså inte söka arbetstillstånd, bara registrera uppehållsrätt.

Men min tanke nu är att vi söker TUT åt honom och sen PUT. Eller nåt. Får sätta mig i världens längsta kö och försöka få tag i nån på migrationsverket på måndag...
 
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

Förlåt detta är inte hjälpsamt alls men för mig låter det helt korrekt att svenska pengar inte ska gå till att betala hans studier. Han får väll göra samma sak som han skulle gjort i Spanien för att lösa problemet? Hur hade han finansierat studierna där?
 
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

Precis samma som det var i Danmark fram till i år.
Jagär från Sverige men bor och ska plugga i Danmark.

Förr var det såhär:
Om jag är svensk medborgare och pluggar i Danmark får jag söka studiemedel från Sverige.

Nu är det såhär:
Om jag är svensk medborgare och pluggar i danmark OCH jobbar x antal (tror det är 10 timmar eller något sånt) i veckan och/eller har jobbat och betalat skatt i Danmark x antal månader tidigare kan jag anvöka om danskt studiemedel.

Annars hade ju de länder som betalt ut studiemedel till alla blivit ruinerade. Folk hade åkt till detta land och pluggat, fått pengar och sen åkt hem igen. Detta hade medfört extremt stora konsekvenser.
 
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

Fast nu kan man ju söka uppehållstillstånd och på så vis få plugga med csn efter bara två år.

Han åker liksom inte hit för att plugga och leva på svenskar. Han åker hit för att leva med mig, han flyttar hit. Första året kommer han att försörja sig själv och plugga och sen ska han jobba. Men givetvis vill jag kolla upp möjligheterna för honom att vidareutbilda aig efter tre fyra år om han vill det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

Att man måste ha bott i Sverige de senaste fem åren för att få studiemedel från CSN gäller för alla, även svenska medborgare. Det har nog inte bara att göra med uppehållstillstånd och liknande.
 
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

Jag talade med CSN i går och då sa de att man ska ha PUT för att ha rätt till CSN. PUT kan du söka efter två år i Sverige.

Det är bara att kolla CSN:s hemsida, respektive Migrationsverket.

Du har permanentuppehållstillstånd
Om du har fått PUT (permanent uppehållstillstånd) av Migrationsverket kan du
få rätt till svenskt studiestöd. Du kan få
denna rätt tidigast från och med den vecka
du har fått PUT.

Källa: http://service.csn.se/CSNOrder/GemensammaFiler/Blanketter/4146A.pdf
 
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

Förstår att han inte gör det men många andra hade gjort om de kunnat utnyttja systemet så. Det måste ju vara lika för alla.
 
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

Jo, jag förstår det. Men jag gillar inte den här synen på att man minsann inte ska komma hit och suga ut systemet. Alla gör inte det.

Dessutom faller ert resonemang på att man kan få CSN så fort man får ett PUT (min 2 år) men ändå argumenterar ni för att det är logiskt att han ska vänta på att få permanent uppehållsrätt (min 5 år) innan han ska få studiestöd. Finns ju ingen logik.

Men det spelar ingen roll - verkar som att jag ska tala direkt med Migrationsverket istället i och med att de sitter på allt regelverk. Här blir det ju mest gissningar och tyckande. Men tack för svar!
 
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

Hur som helst är det ju HELT JÄVLA FANTASTISKT att han ska flytta hit! Hurra hurra!! :D
 
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

Du har nog fått lite fel uppfattning. Har absolut inte den åsikten om invandrare, är ju själv en i Danmark :D Och har varit det i 3 olika länder. Har inga problem med att folk kommer för att plugga och jobba, tvärt om är det jättebra!!

Men man måste ju ha ett system, för det finns alltid fuskare och folk som vill utnyttja systemen vilket är helt förståeligt om de kommer från ett land som inte har det lika bra som Sverige. Gav bara en förklaring på hur det fungerar i Danmark och varför man måste ha sånnahär regler. Danmark har löst det jättebra tycker jag! Betalar man skatt då får man också studiebidrag, kort och gott.
 
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

Som EU-medborgare finns 3 vägar att uppehålla sig i Sverige på:
1, stanna och jobba endast i 3 mån, sen åka tillbaka. Då krävs ingenting för att vara i Sverige, dock får man inget personnummer och kan således inte registrera sig nånstans.
2,ansöka om arbetsrätt (går att göra samtidigt som man ansöker om personnummer hos skatteverket, dock är de mer knepiga än migrationsverket). Då måste man kunna visa att man antigen har anställning i Sverige med lön, eller att man har sparat typ 85 000 kr på sitt bankkonto eller att man bor hos någon anhörig som har sparat typ 85 000 kr på sitt bankkonto. Får man detta beviljat så kan man stanna i Sverige i 5 år innan man ansöker igen.
3 ansöka om uppehållstillstånd, om man inte har någon inkomst eller pengar på konto, men flyttar hit för att vara med en partner är detta det bästa alternativet. Man behöver vara i ett förhållande. Om man får det beviljat så man ett tillfälligt uppehållstillstånd i 2 år. Innan det går ut (sista året) måste man ansöka om permanent uppehållstillstånd. När det är beviljat så får man stanna för gott, dock måste man vara i Sverige minst en gång per år.
När man går till migrationsverket så ska man vara stentydlig på att man vill ansöka om uppehållstillstånd. De prackar annars på en papprerna om uppehållsrätt eftersom de hör att man är eu-medborgare.

Andra saker att tänka på är att säga att man vill stanna här lääänge, säger man att man funderar att endast stanna ett år, får man inget "riktigt personnummer" utan ett man inte kan använda till något (ex, öppna bankkonto)

Sen måste man inom det första året även ansöka om svenskt körkort (om han nu har körkort i hemlandet), då får man det bytt till svenskt utan att behöva köra upp eller göra teoriprovet igen.

Hoppas allt löser sig :)

/Leas
 

Liknande trådar

Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 782
Senast: lbb
·
Äldre Någon här som har koll, för migrationsverkets hemsida gör mig inte klokare. Min kille som är från England har snart varit och semestrat...
2
Svar
21
· Visningar
1 579
Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning...
2
Svar
35
· Visningar
3 259
Äldre Nu behöver jag hjälp av någon som är hyfsat insatt i bostadslåns världen för jag och sambon sitter och klurar på hur vi ska fixa det...
Svar
14
· Visningar
4 815
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp