Flytt: Spanien till Sverige

  • Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

Tusen tusen tack för hjälpen! Du är till otroligt stor hjälp! :bow:
 
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

men gu maste man ansoka om nytt korkort?????

maken har ju ej gjort det (och inte haft nagra problem heller, han har blivit stannad i poliskontroller fran jobbet utan problem (forutom att dem fick for sig att han var pa droger.......ehhhh det var han inte, men trott efter en hel dag pa jobbet). Men jag antar att det Svenska sytemet kanske inte kan kolla det ordentligt? Han vill ta MC kort men vill inte ta det i Sverige eftersom han maste fa ett helt nytt svenskt korkort dvs han kommer vara pa "probation" i tva ar, nar han egentligen har haft korkort i snart 15 ar utan nagra problem.

Det gjorde inte jag heller, och det enda jag var tillsagd var att jag inte fick ansoka om nytt fran Sverige nar mitt gamla gick ut, utan fick ta ut ett nytt fran landet jag bodde i (Storbritannien), och det var da en EU regel snarare an olika per land. (daremot har jag traffat pa en tjej fran Schweiz, och dem behover byta in sitt korkort inom ett ar annars maste dem ta om. Hon korde genom jobbet anda....i Sverige alltsa)

kanske ska tillagga att maken kom over innan vi var gifta (delvis pga giftermalet nagra manader senare), och fick personummer eftersom han fick jobb ratt sa snabbt. Daremot undrar jag over detta "ansoka igen om 5 ar", vi ar gifta nu, vad galler da?

Sen ska vi inte en borja tala om problemen jag har med att andra mitt efternamn i Storbritannien........banken var inte glada over ett utdrag fran skatteverket fast ambassaden sa att det var vad som behovdes :cautious:
 
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

Andra saker att tänka på är att säga att man vill stanna här lääänge, säger man att man funderar att endast stanna ett år, får man inget "riktigt personnummer" utan ett man inte kan använda till något (ex, öppna bankkonto)

Fast alla utbytesstudenter som är här för 1-2 terminer får ju ett tillfälligt personnummer och kan öppna bankkonton och göra "allt annat" utan problem?
 
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

jag maste halla med och anse att "raden" i traden ar av valdigt varierande kvalitet....
 
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

Det där med körkortet låter märkligt, det är inte alls vad jag har hört.
 
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

Har själv precis flyttat hem från Tyskland. Jag ringde till Transportstyrelsen och så länge mitt körkort är giltigt i det EU-land som utfärdat det är det giltigt här. Behövs alltså inte ändras till ett svenskt förrän den dagen det ändå måste förnyas!
 
Sv: Flytt: Spanien till Sverige

Kanon, tack för hjälpen! :)
 

Liknande trådar

Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 782
Senast: lbb
·
Äldre Någon här som har koll, för migrationsverkets hemsida gör mig inte klokare. Min kille som är från England har snart varit och semestrat...
2
Svar
21
· Visningar
1 579
Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning...
2
Svar
35
· Visningar
3 259
Äldre Nu behöver jag hjälp av någon som är hyfsat insatt i bostadslåns världen för jag och sambon sitter och klurar på hur vi ska fixa det...
Svar
14
· Visningar
4 815
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp