Flytt av häst till nytt stall

Finess

Trådstartare
Jag ska flytta min häst till ett nytt stall i slutet av augusti.
Jag har bara haft henne denna sommaren, och hon går på bete.

Vad tycker ni är det bästa när man kommer till det nya stället och hon ska stallas in?
Att vi kommer dit på dagen så hon hinner träffa hästarna ute i hagen för att sedan tas in i stallet, eller att man planerar så man är framme på kvällen så hon ställs in direkt?
Transporten kommer ta 3,5-4 timmar. Det är ett litet stall hon ska stå i, med tre nya hästkompisar.

Hur hade ni gjort?

Sv: Flytt av häst till nytt stall

Jag skulle se till att komma dit på kvällskvisten. Ta en promenad med henne direkt så hon får igång blodcirkulationen och stalla sedan in. Då får hon äta, vila och kika lite på blivande kompisarna i lugn och ro.

Lycka till!

Jag skulle kommit dit på kvällen, och sedan haft hästen i en egen hage några dagar innan jag hade släppt ihop dem. Då hinner hästen bo in sig lite, och få rätt lukt. ´

Denna sommeren var det bara enkel tråd mellan hagarna där jag skulle ha min häst på sommaren, så att hästarna kunde hälsa över tråden, och hopsläppet blev väldigt odramatiskt.

Det låter som en bra idé. Får planera så att vi kör henne från betet någon gång på eftermiddagen, så är vi framme under sen em/tidig kväll.
:) Känns lugnast så.

Om hästarna står inne på natten så hade jag försökt komma dit på kvällen så får dom stå och prata med varandra inne under natten och sedan släppa ihop morgonen efter :)

Ja, det är iallafall en häst utöver mitt sto som kommer stå inne (vad jag vet).
Jag vill att min står inne första natten, annars kommer jag känna mig allt annat än lugn..

Då jag flyttade min kuse till ett nytt stall så fick de stå i box bredvid varandra och bekanta sig på kvällstid, medan min kuse gick i en egen hage bredvid den andra hagen med de andra två hästarna (med enkeltråd och noshälsningsmöjlighet).

De fick gå så i en vecka sedan släppte vi först min häst med den ena hästen och sedan den andra och därefter gick allt som en dans!

Lycka till!

Hej!

Jag brukar faktiskt släppa in min häst direkt till andra hästar, om jag vet att de är snälla.

Förra gången vi flyttade hade dom en häst som var ganska elak, då fick min gå med en snälling några dagar och sen fick alla (4) hästarna gå i angränsande hagar (men inte med nosavstånd). Efter 1 dag sprängde elakingen staketen(!) och jagade in pålla in i ett hörn och tog polaren med sej till annan hage.. Min stog ensam kvar i hörnet och darrade...

Med sjyssta hästar har jag inte märkt att det skulle spela någon roll, har man lite mer problematiska hästar tycker jag det verkar bli bråk oavsett.

Jag gillar inte "hälsa över staket"-varianten, har sett flera hästar som fastnat med benen i staketet och skadat sej, alternativt valt att bara spränga tråden.

/Lavinia, som om valet funnits ställt in hästen i stallet på kvällen, med övriga hästar och sedan släppt ihop morgonen efter.

När jag bytte stall till min häst så kom vi på förmiddagen, och släppte ihop hästarna på en gång. Jag var där hela dagen och flyttade alla grejer så jag kunde ha lite koll på han och hans nya kompisar. Sen stog dem ute tillsammans hela natten, och nästa dag osvosv. (han går på lösdrift året&dygnet runt)

Så länge hästarna har en stor hage så klarar dem sig. Har dem där emot för liten hage så blir det lätt mer bråk, då hästarna kan känna sig trängda av den nya hästen eller tvärt om osv.
När man släpper ihop hästar kan det bli nån liten spark och lite jagande.. men det brukar lugna sig ganska snabbt. Ofta så låter det mycket mer än vad det är.

Jag gillar inte "hälsa över staket"-varianten, har sett flera hästar som fastnat med benen i staketet och skadat sej, alternativt valt att bara spränga tråden.

Jag håller med dig - det är inte optimalt. Vi utnyttjade de hagar som fanns och ändrade inget eller gjorde något speciellt bara för att min kuse skulle vara med.

Då min kuse träffade stallets vallack (över nosavståndstråden i hagen) sa vallacken med öronen framåt "Kom och hälsa du vackra sto!", å sen nöp han till henne (bakåtstrukna öron) å så brallade han iväg, men hann slänga ut ena bakbenet hotfullt. (Guud, va´ han var/är fjantig!) Mitt sto brydde sig som tur var inte, hon stod bara med öronen framåt. Nu går de som ett gammalt par i hagen.

Jag tog hem en ny häst för några veckor sedan och gjorde på följande sätt:
1) Lät hästen vila över natten inne i box
2) Lät henne gå ut själv i en hage första dagen - hade hon varit mkt orolig då hade jag dock släppt in den snällaste hästen omedelbart.
3) Släppte henne med min snällaste häst i en stor hage i några dagar så hon fick "landa"
4) Introducerade sedan med en dag emellan häst nr 2 och sedan häst nr 3 för att släppa in nr 4 = hon som bestämmer! sist!
Jag är hysteriskt rädd för att låta häster hälsa på varandra över staket med trådar. Det är så lätt att ett fram eller bakben far ut och river ner staketet med följden antingen att hästarna kommer in till varandra och/eller att ngn skadas av tråden!
Metoden ovan gör att det går lugnt till. Den nya hästen slipper bli jagad av flocken och skaderisken minskar markant! Jag har inte haft så mkt som ett märke på ngn av hästarna så långt ...!

Hej!

.

Håller med här. Har oxå sett hästar fastna med benen. Dom kan skada sig rejält på det

KL

håller med övriga som svarat, jag skulle aldrig, komma rakt in på ett nytt ställe och släppa ut hästen direkt samma dag.
KOm på eftermiddag/kväll och stalla in hästen med övriga hästkompisar - gärna i en box angränsande till de den skall gå med.
Finns möjlighet hade jag även nästa dag släppt hästen i hagen angränsande till de andra. Jag förutsätter att det då finns dubbel staket så att de inte kan nosa/skada sig. Det är ändå oerhört mycket vunnet att göra så en dag. Hästen hinner fatta stället den kommit till, och de kommunicerar med varandra även om de inte kan nosa. Hästen hinner även få en lukt som hör hemma på det nya stället för de andra hästarna.
Om allt är lugnt i hagarna efter första dagen - släpp ihop nästa dag, och ta då den ranghöga först och låt dem gå ifred så länge som möjligt. När den ranghögsta köpt den nya hästen, så brukar övriga göra det också. Jag skulle aldrig släppa ihop ALLA samtidigt.

halva hopsläppet är för övrigt fixat, bara av att de får stå i boxar brevid varandra över natten, där de kan nosa på varandra via gallret. gör milsvid skillnad.

Senast ändrad:

Jag föredrar att släppa den ranghögsta hästen sist. Man kan nämligen få den effekten att den ranghöga hästen lägger beslag på nykomligen och jagar undan sin gamla kompis istället när den kommer! Speciellt om nykomligen är ett sto de andra valacker! Låter man den ranghöga komma sist så har de andra hunnit hälsa och formera sig och den ranghöga markerar i regel bara mot den nya hästen.

Tycker som många andra att det är bäst att komma på kvällskvisten, när övriga är inne. Man ställer in hästen efter en liten promenad på 10-15 minuter så hästen får sträcka på benen efter transporten.

In, bekanta sig med nya boxen. Mat, stäng och släck och låt hästarna komma till ro med nya lukter.

Jag vill gärna ha egen hage i alla fall första veckan, det är onödigt med skador. ABSOLUT inte nosa över staket, många senor och hästben har gått åt skogen när en häst får ett ben över staketet!!

Med sjyssta hästar har jag inte märkt att det skulle spela någon roll, har man lite mer problematiska hästar tycker jag det verkar bli bråk oavsett.
Jag håller med!
jag har faktiskt släppt in min nordsvensk till en och annan häst även om vi bara är där över dagen, sålänge man vet att hästen är okej så.

Men bråkiga hästar bråkar oavsett, vad jag har märkt iaf.
Min häst var tidigare lite bråkig mot ston, och det var hon i hagen oavsett om de stått i samma stall och sett varandra en vecka, eller släpptes ihop direkt. :o

Dock gör jag så själv vid flytt att jag låter min stå inne en natt. Sedan får de gärna släppas ihop, alla måste ju inte släppas ihop direkt.

Jag föredrar att släppa den ranghögsta hästen sist. Man kan nämligen få den effekten att den ranghöga hästen lägger beslag på nykomligen och jagar undan sin gamla kompis istället när den kommer! Speciellt om nykomligen är ett sto de andra valacker! Låter man den ranghöga komma sist så har de andra hunnit hälsa och formera sig och den ranghöga markerar i regel bara mot den nya hästen.

Jag tycker personligen att det är ett betydligt mindre problem om den ranghöga hästen "jagar undan" sin gamla kompis, som den redan känner, än att den ger sig i strid med en helt ny häst pga att den inte fått bekanta sig med denna och bilda sig en uppfattning innan de ranglägre släpps med i bilden. accepterar den ranghögsta hästen nykomlingen så brukar resten av medlemmarna också göra det, istället för att haka på den ranghögste och gänga upp sig mot den nya. Men det är min personliga åsikt.

Blandflock med fler valacker blandat med ston, är ju ytterligare en högre risk då det ofta blir bråk mellan valackerna om ett sto kommer med i bilden precis som du säger.

Ett litet tips är att ge flytande B-vitamin ett par veckor efter flytten så att inte ämnesomsättningen störs av eventuellt förhöjd stressnivå.

finess! hur har det gått berätta!! flyttar mitt sto i veckan till två andra varmblod som är rätt lik min egen.. hur gjorde du? vad fick du för reaktion av din pålle osv?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka