Flytt av dräktigt sto

Connemara_lover

Trådstartare
Jag har lite funderingar på hur jag ska göra med mitt dräktiga sto... Det är så här, att vi kommer med stor sannolikhet att flytta någon gång mellan oktober i år och mars nästa år. Datum är inte bestämt, men det lär bli någon gång där emellan.

Mitt sto är konstaterat dräktigt, och beräknas föla ungefär den 19 April.

Som det är nu, så står hon hemma hos min mamma och pappa. Och hon skulle egentligen kunna stå kvar där tills att fölet är fött och har hunnit blivit någon vecka gammal iaf. MEN de har ingen lust att fölvaka på nätterna, så hur jag själv ska lösa det, och mitt jobb & vår blivande gård, det har jag ingen aning om i så fall...

Så för min del hade det enklaste varit om vi hade flyttat henne till vår nya gård i stället. Men jag är orolig för att hon ska kasta i så fall.

Hon har en kompis med sig dit, som hon känner mycket väl, men jag är ändå rädd för att hon ska vara känslig för miljöombytet.

Hur hade ni gjort? Några tips, idéer, erfarenheter eller tankar ni kan dela med er av?

Sv: Flytt av dräktigt sto

Det brukar inte vara några problem att flytta dem, men tänk på att
  • undvika att flytta henne till ett stall med tävlingshästar, där smittrisken är stor
  • flytta henne SENAST en månad före beräknad fölning, helst tidigare än så

Tack för ditt svar!

Jag hoppas att flytten inte blir så sent. Skulle det bli in i mars månad eller så, så kan jag ju på något sätt försöka att ha henne kvar hemma hos mamma och pappa.

På gården som vi förhoppningsvis ska köpa, går det just nu två shetlandsponnyer. Men de flyttar ju i samma veva som de nuvarande ägarna. Därefter så har jag tänkt att jag ändå ska descinfincera stallet för att vara säker på att inte eventuella smittor finns kvar (skulle inte tro att de har några smittor, men jag vill vara på den säkra sidan bara)...

Jag ska försöka hålla kvar exakt samma rutiner, och inte ändra på stora saker för henne. Så hoppas jag i så fall att det funkar då! :)
Det hade varit det allra bästa! :)

mitt sto flyttades nästan exakt två månader innan fölning 50 mil med hästtransportör
det gick jättebra o hon fölade som vanligt så det blir nog inga problem. min övernattade tom i stockholm

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 976
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 748
Senast: Saeta
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad... 2
Svar
34
· Visningar
5 404
Senast: Digbil
·
Avel Måste få skriva av mig. Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 835
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31