Finns det NÅGON som går på besked 30 dagar UL? Det förvånar mig mycket. Visst kan det ge ett positivt besked, men det kan ju hända mycket på två månader, och därför alltid 90 dagar dräktighet UL.
Jag kan vara helt av banan, men jag har aldrig hört om någon som nöjer sig med besked på 30 dagar.
Om hästen ser eländig ut i hullet förstår jag att man kan misstänka foderproblem, men om hästen är i normalhull så har jag svårt att se att det går att säga att näringsbrist skulle vara anledningen till att stoet kastat.
Ja det finns de som går på UL på 16-17 dagar tom, när det inte är aktuellt att betäcka om stoet den sommaren ändå.
Då antar man att stoet fortsätter att vara dräktig, i alla fall där jag varit inblandad har stoet varit det också. Man håller koll och fodrar som om hon är dräktig (fri tillgång på bra hö brukar räcka även för normalfödda högdräktiga ston). Det har synts alla gånger i "mina" fall att de är dräktiga, magen har vuxit, sen så vakar man när det väl är dags. Hade det funnits misstankar om en utebliven dräktighet på våren så hade stoet kollats för säkerhets skull.