Flytt av akvarie

boccia

Trådstartare
Vi kommer om ett par veckor flytta (har anlitat flyttfirma), men funderar nu på: Hur flyttar vi våra akvariefiskar på bästa sätt (för dem)? De kommer troligtvis få vara utan akvarie i ca 1 dygn, då firman hämtar bohaget på måndagen, och kör ner det på tisdagen. Vi har ingen möjlighet att själva ta akvarierna (iaf inte det stora, yngelakvariet kan vi ta, men tvivlar på att alla fiskar får plats i det)

Tips? Ideer? Råd?

Sv: Flytt av akvarie

Ni kan inte köpa/låna små akvarier som ni kan transportera fisken i kanske!? Använda vattnet som ni har i akvariet och kanske använda syretablett ocn nån växt så dem får syre!
Men sen ska ju ett akvarium stå helst 1 vecka innan man släpper i fisken just för att det ska neutralisera sig eller vad man säger!
I och med att ni tömmer akvarierna så försvinner ju alla dem bra bakterierna och allt!
Har faktist inte en aning, bara en ideé!

Flytta fiskarna i speciella fiskpåsar. Få fiskar i varje, syrgas om ni kan få hjälp av en fiskaffär. Annars bara vanlig luft, inga syretabletter.
Fördelen med påse är att man skapar ett tryck som pressar ner syre i vattnet. I hink eller akvarium får de väldigt snabbt och lätt syrebrist.

Tänk på att akvariet blir som helt nytt iochmed urtömning och flytt. Köp bakteriepreparat typ Nitrivec eller Toxivec och använd både vid uppfyllning och under en tiodagarsperiod. Mata inte fiskarna nån dag eller två innan de ska i påsarna, och inte de första dagarna i nya akvariet heller. Köp gärna vattentest för att hålla koll på nitriten.

Vi tänkte ta med av det "gamla" akvarievattnet i PET-flaskor, ca 1/3 av akvariets totala volym, för att ha lite bakteriekultur i akvariet direkt. Det största problemet att lösa känns som själva transporten av fiskarna, eftersom det tar ca 3,5 timmar med bil (minst) så är jag rädd att vattnet ska bli för kallt för de stackarna... (nej, vill inte ha 22 grader i bilen under hela resan, o dessutom så strular värmeanläggningen i vår bil f.t.)
Tänkte gå o höra med vår zoo-butik i veckan, vad de rekommenderar.

Be om en frigolitlåda att stoppa påsarna i. En del affärer är glada i att sälja syretabletter, men det är kasst.

Tänk på att nyttobakterierna till stor del sitter i filter och grus, så behandla vattnet som helt nytt även om du får med dig lite gammalt.

Slå annars in påsarna i tidningspapper så hjälper det till att isolera och lägg pakteten tillsammans i en låda inne i bilen, gärna med en extra filt så klarar de sig bra. :idea:

Filtret tänkte vi inte rengöra innan flytten, gruset kommer oxå vara kvar som det är (säkerligen med ett par cm vatten stående oxå)

Tänk på att om filtret står still för länge så kan det bildas nitrit i det

Filtret tänkte vi inte rengöra innan flytten, gruset kommer oxå vara kvar som det är (säkerligen med ett par cm vatten stående oxå)

Eftersom filtret stängs av och det blir syrebrist i det bör ni skölja igenom det. Annars kommer det bara spy ut massa dött material när ni sätter på det sen.

Eftersom filtret stängs av och det blir syrebrist i det bör ni skölja igenom det. Annars kommer det bara spy ut massa dött material när ni sätter på det sen.

Om vi förvarar filtret i vatten, då kan det väl inte bli mer syrebrist i det än när det är igång?? Eller har jag fel? Förklara gärna. Har inget filter som suger in luft, bara som filtrerar/cirkulerar vattnet

Zoo-affären tyckte jag skulle köpa en batteridriven luftpump och transportera fiskarna i en hink med lock eller en 25-litersdunk. Miljön var de inte oroliga för om jag tog med mig vatten från akvariet + inte rengjorde filtret

Det handlar om att få syret ner i vattnet vilket till största delen sker då vattenytan sätts i rörelse.

Om du har en påse kring vattenmassan samt en mängd luft (mer luft än vatten, gärna med syretillsats vid transport av fisk) pressas mer luft ner i vattnet med plastpåse än om du bara har en hink med vatten.

(Enligt egen slutsats!)

Om vi förvarar filtret i vatten, då kan det väl inte bli mer syrebrist i det än när det är igång?? Eller har jag fel? Förklara gärna. Har inget filter som suger in luft, bara som filtrerar/cirkulerar vattnet

Filtret behöver inte suga in luft, men det suger ständigt in syresatt vatten när det är igång. Stänger du av det dör bakterierna. Hur många minuter det tar beror på flera faktorer, men efter flera timmar är dom döda. Det blir alltså mer skit att hantera för det nystartade akvariet än om du skulle tvätta det.

Hur stort tryck tål dina plastpåsar:confused:
PL

Ingen aning om hur stort trycket är, men fungerar gör det iallafall. Det är ett faktum att påsar är det bästa sättet att frakta fisk. Jag har tagit emot fisk från hela världen, och vi får dem ALLTID i påse.

Zoo-affären rekommenderade inte påse, jag frågade dem specifikt om det, men de sa att det endast bör användas kortare sträckor.

Zoo-affären rekommenderade inte påse, jag frågade dem specifikt om det, men de sa att det endast bör användas kortare sträckor.

Då visste de tyvärr inte så mycket om fisk och dess transporter. Det känns ofta som att jag slåss med väderkvarnar när jag försöker ge råd om fisk här på forumet. Jag sitter inte och gissar, jag har mångårig praktisk erfarenhet av detta. Jag jobbar heltid med import och försäljning av tropisk fisk. Vi importerar fisk från Singapore, Sri Lanka, Peru, Colombia, Indonesien, Brasilien, Malawi, Tanzania osv. Fiskar kan packas för veckolånga transporter, OM man gör rätt. När de packas packas de i påsar. I vissa fall väljer man att stadga påsen med frigolitlåda, så att påsen tar formen av lådan, tex för stora rockor.

Du gör självklart som du vill dock.

Vi köpte fiskar en gång när vi var i Jönköping och de åkte vi sedan med ända hem till Lidköping, och det tog kanske runt 4 tim innan de kom i akvariet, ha tidningspapper omkring påsaran så håller de värmn väldigt bra =)'
Och tänk på att låta själva plastpåsen ligga i akvariet i ca 30min innan du klipper hål på den, så att det är samma temp på attnet i akvariet som det är i påsen.

//Diana

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 608
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 416
Senast: ameo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 459
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 478
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30