Flytt av akvarie

Sv: Flytt av akvarie

Och tänk på att låta själva plastpåsen ligga i akvariet i ca 30min innan du klipper hål på den, så att det är samma temp på attnet i akvariet som det är i påsen.

//Diana

Det är inte tempen som är det viktigaste att ha koll på vid flytt av fisk till ett nytt akvarie. Visst, de få inte bli nedkylda/överhettade vid transport. Men, när de ska i nya vattnet är det viktigare med att de långsamt har fått vänja sig vid det nya vattnet än att tempen på pricken stämmer. Nån grad hit eller dit är inga bekymmer. Fiskar har känsliga slemhinnor och en god vana är att att tömma påsen med fiskarna i en hink för att sedan "koppa in dem" i det nya vattnet. Detta går till så att man tar nån deciliter av det nya akvarievattnet och häller det i hinken med fiskarna med jämna mellanrum. Efter nån timme eller så, när det är mer nytt vatten än gammalt i hinken brukar jag ta en håv och flytta över dem till nya akvariet. Då slipper man oxå få med sig det andra akvariets vatten till det nya akvariet.

Hur många fiskar kan man ha/påse? Jag har svärdbärare, black molly, purpurhuvudsbarber (stora!!!), sebrafiskar och neontetror, + några malar (2 små botior, en pansarmal, en fet mal som jag inte har en aning om vad det är för sort och en libanesisk (?) algätare)
Har även en stor (ca 15cm) fet mal med sugmun, men den är så aggressiv när andra fiskar är i närheten, så han får en egen påse...

Växterna, kan man flytta dem i plastpåse utan vatten?

växterna kan du flytta i en plastpåse, bra att ha liite vatten (nån ml) så att det blir fuktigt i påsen.

Hur många fiskar kan man ha/påse? Jag har svärdbärare, black molly, purpurhuvudsbarber (stora!!!), sebrafiskar och neontetror, + några malar (2 små botior, en pansarmal, en fet mal som jag inte har en aning om vad det är för sort och en libanesisk (?) algätare)
Har även en stor (ca 15cm) fet mal med sugmun, men den är så aggressiv när andra fiskar är i närheten, så han får en egen påse...

Växterna, kan man flytta dem i plastpåse utan vatten?

Det beror lite på hur stora påsar du har. Försök få tag på riktiga rundsydda fiskpåsar från en djuraffär. Säg att påsarna är 23 breda och ca 40 höga. (Ett av standardmåtten.) Då skulle jag ta svärdbärarna 2 och 2, samma med molly och purpurhuvudsbarb. Sebrafisk max 5 och neon max 5 (om de är vuxna). De två botiorna för sig, siamesiska algätaren ensam, den lilla feta malen ensam, och pansarmalen ensam (dom är giftiga). Den stora malen i hink om du inte hittar en större påse. Packa ca 1/3 vatten, och resten luft, och försök knyta hårt, så att du får spänn i påsen.

Växterna fungerar i plastpåse ja.

Tack. Ska höra med affären om jag kan tigga lite påsar av dem (men de vill väl hellre sälja sin batteridrivna pump...:crazy:)

Konstigt. Min kompis brukar åka från Norrland ner hit till GBG några ggr/år och inhandla fisk. Han får dom alltid i påse, och dom klarar gott och väl 1 vecka i den. Han importerde även fisk förut, och dom kom alltid i påse.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 608
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 416
Senast: ameo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 459
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 478
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30