Flugspray mm

Swith, US och RB86 tålde inte min gammelman alls,
Inte heller flugmedlet i en liten svart flaska? :confused::confused:
Min tålde allt, bara att välja för mig. Han var nog närmast självlysande när han dog, full med gifter från mediciner mm. Men eksem fick han inte i alla fall.

Nu har vi använt effol ett tag och det verkar funka ok. Men vi funderar på att testa nått hemmagjord. Har ni nått bra recept? :)

Nu har vi använt effol ett tag och det verkar funka ok. Men vi funderar på att testa nått hemmagjord. Har ni nått bra recept? :)

1 L äppelcidervinäger, 1 dl olivolja. 1 stor vitlök eller mer. En halv burk enbär (finns i kryddhyllan). Pressa vitlöken men släng i alla "rester" med. Blanda allt i en bunke. Täck över. Ställ gärna i ett soligt fönster, i minst 48 h. Sila. Häll upp på flaska. Tillsätt en halv flaska djungelolja om du vill.

Skaka innan applicering (oljan och vinägern skär sig när den står). Ha handskar om du ibte vill lukta vitlök om fingrarna resten av dagen. Fungerar bättre än alla köpta i år.

1 L äppelcidervinäger, 1 dl olivolja. 1 stor vitlök eller mer. En halv burk enbär (finns i kryddhyllan). Pressa vitlöken men släng i alla "rester" med. Blanda allt i en bunke. Täck över. Ställ gärna i ett soligt fönster, i minst 48 h. Sila. Häll upp på flaska. Tillsätt en halv flaska djungelolja om du vill.

Skaka innan applicering (oljan och vinägern skär sig när den står). Ha handskar om du ibte vill lukta vitlök om fingrarna resten av dagen. Fungerar bättre än alla köpta i år.
Typ den gör jag också (fast med lite citron också), har fungerat över förväntan. Min häst är minst irriterad i hagen, och då kör de andra med Ultra Shield. Jämfört med hur min häst har varit tidigare somrar med US så är den här egna blandningen åtminstone likvärdig, och det är enormt skönt att slippa gifterna.

kört med beckolja i år, skapet och på benen. Minskat antal av styngflugeägg! annars effol bromsblocker och flugtäcken.

Typ den gör jag också (fast med lite citron också), har fungerat över förväntan. Min häst är minst irriterad i hagen, och då kör de andra med Ultra Shield. Jämfört med hur min häst har varit tidigare somrar med US så är den här egna blandningen åtminstone likvärdig, och det är enormt skönt att slippa gifterna.
Jag har aldrig hittat ngt som funkar sådär super. Men hyfsat. Men i år fungerar ingenting. Lagt tusentals kronor på flugmedel - så jag fick nog pch provade göra eget. Chansade på receptet, slängde i lite jag trodde kunde funka. Tänkte att det kan ju inte funka sämre - och blir ju billigare. Än funkar det bättre än alla köpta! (US, Centaura, Veredus Defender, Clac, Renons, Effol BromsBlocker)

Tänkte slänga i rosmarin i nästa omgång och se.

Jag har aldrig hittat ngt som funkar sådär super. Men hyfsat. Men i år fungerar ingenting. Lagt tusentals kronor på flugmedel - så jag fick nog pch provade göra eget. Chansade på receptet, slängde i lite jag trodde kunde funka. Tänkte att det kan ju inte funka sämre - och blir ju billigare. Än funkar det bättre än alla köpta! (US, Centaura, Veredus Defender, Clac, Renons, Effol BromsBlocker)

Tänkte slänga i rosmarin i nästa omgång och se.
Ja visst ja, rosmarin har jag också haft i mitt! Jag har inte testat utan dock, så det är ju svårt att säga vilka av ingredienserna som faktiskt har effekt.

Önskar tips om vad jag kan spraya på huvudet på mina hästar. Helst sådant jag kan göra själv utan kemikalier.

Flugpannband funkar inte, antingen tar de av dem själva eller så tar mamma av på sig och sina döttrar. Den yngsta av dem är riktigt plågad av flygfän runt huvudet.

Ja visst ja, rosmarin har jag också haft i mitt! Jag har inte testat utan dock, så det är ju svårt att säga vilka av ingredienserna som faktiskt har effekt.

Jag har provat bara ÄCV, samt olivolja med vitlök - båda utan effekt. Så tycks vara så att kombinationen av olika ingredienser är viktig för effekten med.

Jag såg något recept på flugmedel med diskmedel i och typ ättika eller något? Eller om det var äppelcidervinäger? Minns inte. Någon som hört/testat något liknande?

Annars tror jag att vi kör på @Alexandra_W s recept, men jag är ju så laaat och har pratat sen maj om att göra eget flugmedel...

Hur blir olivolja när det blir varmt? Har fått tips o smörja islandshästen med olivolja på exemen i mankammen lite skeptisk dock vad som händer om solen skiner på en varm dag o olja inte hunnit gå in ordentligt i huden.....

Hur blir olivolja när det blir varmt? Har fått tips o smörja islandshästen med olivolja på exemen i mankammen lite skeptisk dock vad som händer om solen skiner på en varm dag o olja inte hunnit gå in ordentligt i huden.....

Jag har smort min med eksem med rikligt med olivolja. Han har ju dock eksemtäcke. Men har smörjt armbågar osv - inte varit ngt problem den här sommaren i alla fall... Men 30 grader varmt och stekande sol kanske blir annat. Men den går in ganska fort.

Delen olivolja i mitt flugmedelsrecept är ingen fara ens i gassande sol, händer inget.

Vad använder ni för sprayer (och annat förutom täcken) för att hålla myggor, broms, fästingar mm borta?

Vilka funkar bäst och finns det några naturliga och mer djur och naturvänliga medel?

Ultra Shield tål inte min häst, så jag kör renons och det funkar super, men de som funkar bäst är ju täcke både i hagen och när man rider/kör alla gånger.

Fästingar har jag knappt hittat på hästen vet inte om de inte gillar henne för totalt plockar jag max 5 varje år.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kanske finns några fler fästingmagneter här.. Min mamma drar till sig fästingar utan dess like, vi bor i ett nästan extremt...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Sassy
·
Övr. Djur Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: skogaliten
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar