Flugspray mm

Nej, stryk inte skillingaryds salva nånstans där solen kan komma åt. Det gjorde jag runt ögonen på hästen och det blev nästan som brännsår när hästen varit ute i solen och all päls på de områdena försvann. Verkar som att solen värmde upp salvan så att det blev för varmt. Kände mig som världens sämsta matte... Nu har de flughuva, sån vit med svarta luddkanter. Men runt juver/skap funkar skillingaryds salvan kanon, där kommer ju inte solen åt så ofta, sällan de ligger med magen i vädret nån längre stund;)

Oj! Det lät ju inte så kul... Konstigt då att de på skillingaryds hemsida skriver att man kan stryka det runt ögon?
Känns ju inte så säkert att testa heller om det är nått som kan hända.

Nej, stryk inte skillingaryds salva nånstans där solen kan komma åt. Det gjorde jag runt ögonen på hästen och det blev nästan som brännsår när hästen varit ute i solen och all päls på de områdena försvann. Verkar som att solen värmde upp salvan så att det blev för varmt. Kände mig som världens sämsta matte... Nu har de flughuva, sån vit med svarta luddkanter. Men runt juver/skap funkar skillingaryds salvan kanon, där kommer ju inte solen åt så ofta, sällan de ligger med magen i vädret nån längre stund;)

Hände mig också på nya hästen, men aldrig upplevt det på tidigare hästar. Efter det undviker jag helt Skillingaryd där solen kan komma åt, precis som du.

Jag har använt skillingaryds hästsalva där solen ligger på flera gånger utan någon brännande effekt. Vet du vad i innehållet som kan ha skapat den effekten du upplevde? Någon olja eller så?

Nej, det vet jag inte, men salvan är väl baserad på vaselin så jag antar att det var det som värmdes upp i solen och liksom blev för varmt. Eller så var hästen helt enkelt överkänslig mot salvan på den tunna huden i ansiktet. Hästen ifråga är fux, har inte vågat prova på min andra häst efter det.

Kass passform, jättelång käkrem. Så gick inte att använda. Hade gått sy om man jag orkade inte hålla på så jag lämnade tillbaka. Modellen med öron har jättestora öron.

Att det ska va så svårt att tillverka nått som passar perfekt på alla hästar!?:banghead:

Att det ska va så svårt att tillverka nått som passar perfekt på alla hästar!?:banghead:

Ja eller för all del på de flesta hästar. Köpte storlek ponny. Har en A-ponny (shettis), en b-ponny (Welsh) och en åring som för dagen är D-ponny (Welsh/fbl). Helt olika huvudform, olika öronform och längd osv. Passade lika skitdåligt på alla tre vilket i sig är en bedrift...

jag har renons, tycker att det fungerar lagom bra för våra hästar.

har dock det nästan uteslutande på ena hästen, då häst nr 2 besväras väldigt mycket mindre av flugorna. misstänker att det är pga att hon är vit, och då hon är pensionär så har hon inte lika mycket torkad svett på sig.

sprayar bara på efter ridning, har hästen duschat så får hon flugtäcke på sig också för att stå emot kvälls knotten.
har knappt ens flughuva på dem, är bara då det är vindstilla och mycket flugor som det behövs. annars så går de helt nakna. lite solkräm på mulen bara till fuxen :p.

blåser en hel del här så är knappt ngt knott eller mygg. inte sett ngn broms än så länge och det är inte ens så mycket flugor i år ^_^.

På mina hästar fungerar inte ultra shield. Inte mot broms, blinningar eller annat sånt. Men vi har undan sparat flussa som var till kor. Blandas ut svagt med vanlig olja och lägg på där de blir som mest utsatta, håller 3v och även när de regnar ^^

Jag använder Ultrashield och tycker den fungerar rätt bra. Kompletterar ibland med bromsblocker inför ridtur men den är riktigt obehaglig att få i näsan så undviker den.
Hästen har också flughuva på sig.

Är det någon som vet om det stämmer att ljusa hästar får mindre flugor etc på sig än mörka hästar? Därför flugtäcken ofta är ljusa kanske?
Tycker nog att min ljusa häst verkar mindre besvärad av odjuren än hans mörkare flockmedlemmar.

Ultrashield, och Skillingarydsalva vid skapet. Flughuva om det är mycket flugor, men för det mesta klarar han sig utan. Flugtäcke har jag aldrig använt.

Jag använder Ultrashield och tycker den fungerar rätt bra. Kompletterar ibland med bromsblocker inför ridtur men den är riktigt obehaglig att få i näsan så undviker den.
Hästen har också flughuva på sig.

Är det någon som vet om det stämmer att ljusa hästar får mindre flugor etc på sig än mörka hästar? Därför flugtäcken ofta är ljusa kanske?
Tycker nog att min ljusa häst verkar mindre besvärad av odjuren än hans mörkare flockmedlemmar.

Individuellt. Just nu stämmer det här. Skimmeln knappt ansatt, fuxen hårt ansatt. Men samma skimmel blev totalt sönderbiten i en annan konstellation där han gick med en mörkare skimmel och en skäck.

Tidigare skimlar så en blev typ aldrig ens biten, en annan blev sönderbiten och blodig. Osv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kanske finns några fler fästingmagneter här.. Min mamma drar till sig fästingar utan dess like, vi bor i ett nästan extremt...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Sassy
·
Övr. Djur Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: skogaliten
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar