gaski

Trådstartare
Vad använder ni för flugmedel? :d

Jag använder en blandning av bäckolja och matolja.
Kladdigt men effektift, dock behövs den smörjas på dagligen. :confused:
Använder också 4 ess salvan, kring skapet.

Sv: Flugmedel

Jag använder outspädd RB-86 och djungelolja PÅ täcke/grimma/huva. Sen använder jag ett annat myggmedel på skapet, men det säljs inte längre och när det såldes så var det lokalt så det ger nog inget att jag ger ut namnet på det.

Har hästen sår nånstans sprayar jag på lite Tar Plaster, tror jag det heter.

Bra tråd :idea: Vad jag har hört så är flera flugmedel utdömt från förra året så jag vet inte riktigt vad jag ska ha... nu har jag någon slags "häst-deo" med citrondoft :p Sen står resten på tyska... fundgerar mot flugor och knott, dock inte mot bromsar som kommer senare... måste hitta något annat tills dess :smirk: :p

Min bäckolje blandning, funkar men hästen blir dock väldigt kladdig.
Och behöver smörjas varje dag.

Några tips på ett bra medel? :)

Jag använder Föllinge myggdeo, tycker det varit bra, men numera börjar jag fundera om det verkligen är något som funkar särskilt bra... Tycker flugorna är på han ändå. Men kanske inte funkar mot stora flugor, kanske bara knotten och de.

Använder även 4 ess salvan runt ögon -där flugor annars alltid sitter, samt vid skapet. Den är bra!

Använder Renons spray med citronella fungerar för stunden mot mygg och knott, samt 4 ess och nylanders.

Jag blandar eget med diverse eteriska oljor. Blandar med vatten.
Köpte oljorna för två år sedan, detta är tredje säsongen med samma flaskor. Jag betalade ca 500 för dem då så det är ett billigt alternativ.
Till skapet använder jag Nylanders, funkar jättebra.

Min bäckolje blandning, funkar men hästen blir dock väldigt kladdig.
Och behöver smörjas varje dag.

Några tips på ett bra medel? :)

Kladdar du på HELA hästen? Jag smörjer bara öronen, skapet och lite på nosryggen och i virvlarna på bogen. Resten täcks av täcket.
Men du kanske inte har täcke?

Switch är skitbra !!! Sen är en jättebra grej ättika med vatten, 50% vatten och 50% ättika ! Funkar suuuper. Måste dock åka på varje dag men det kladdar inte :)

Jag har först och främst täcken på inkl huva. Switch har jag börjat med i år. Vet inte om det funkar speciellt mot knotten, men hoppas att det hjälper mot fästingarna. Sen sprayar jag med antingen MD hästdeo med citronella varje dag. Förra året och åren innan har jag gjort eget med citronellaolja, geraniumolja och rosmarin blandat med vatten. Jag har slut på oljor och inte kommit till någon hälsokost för inköp ännu. Runt juvret smörjer jag med Nylander. Ska jag ut och rida när blinningarna svärmar, duttar jag större delen av hästen med Skillingarydsalvan. Jag stryker även benen och magen med det. Det funkar väldigt bra. Det kladdar och luktar men det är väl det som är meningen.:angel:

Som insektsmedel har vi bunkrat MD. Suveränt, och luktar gott. Mot fästingar blir det Switch, bra för det är långtidsverkande. 4 Ess mot flugor i skapet, fast satan så kladdigt.

Som insektsmedel har vi bunkrat MD. Suveränt, och luktar gott. Mot fästingar blir det Switch, bra för det är långtidsverkande. 4 Ess mot flugor i skapet, fast satan så kladdigt.

MD? Måste bara fråga vad detta är? :)

Jag har inte haft täcke på honom förut, men ska testa köpa ett. Så man slipper kaldda in honom.
Och ja jag smörjer in "hela" honom. :banana:

Någon som har något effektift medel, mot den minsta små knotten?

Jag har inte haft täcke på honom förut, men ska testa köpa ett. Så man slipper kaldda in honom.
Och ja jag smörjer in "hela" honom. :banana:

Någon som har något effektift medel, mot den minsta små knotten?

Här i Uppland har jag bara sett små knott, svidknott (sviarn, sven) men inte den 3mm långa som finns norröver. Mot den är det switch och kladd som gäller och täcke. Mygg har vi nästan inga, dom kan inte flyga i blåsten. Mot broms har jag inget bra medel , men dom är inte så många i skogen.

MD kommer från Föllingeprodukter och innehåller bl a citronella. Inga kladdiga eller kliiga hästar, och det luktar till och med nästan gott :)
Klämde till med en dunk i år, så vi har väl en 15 liter (!) minst i utspädd form att kladda med framöver ...

Liknande trådar

Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 087
Senast: TantAgda
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 022
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka