Flughuva vs Flyveil

Sv: Flughuva vs Flyveil

Jag använder flughuva på dagarna, nätterna får de gå utan. Bucas har en bra huva som även skyddar öronen.

Snobben skrev:
Vilket föredrar ni?Har haft grimma & flyveil innan,men med tanke på att hästarna KAN fastna i grimman,lätt får skav osv så funderar vi på annan lösning.Men flughuva borde vara lite mer ivägen för hästarna,själv hade jag fått cellskräck tror jag ;)
Hästarna kanske lyckas fastna i dom också om man har otur?
Flyveil som man har utan grimma kan det va nåt?(inte hittat)

flyveil utan grimma finns på hööks,

www.hooks.se

gå in på vårt sortiment och flugmedel :D

Senast ändrad av en moderator:

Kör med flughuva. Förra hästen fick skavsår på nosen men då varvade jag med fly-veil. Hade huvan på de värsta dagarna (varmt och helt vindstilla). Men pållen jag har nu har än så länge inte fått skav. Tycker fly-veil lätt tappas nånstans i hagen, den fastnar innanför grimman så inte snörena gör nån nytta mm.

Min häst har grimma med flyveil. Köpte en flughuva förra sommarn åt honom men han tog av sig den hela tiden. Han verkar trivas bättre med grimma och flyveil. Flughuvan är den TM med öron från Hööks, den ljusljusblåa.

Undrar om det var här på buke jag läste förra sommaren om en häst som hade fått hornhinnan på ögat förstörd för att huvans nät hade skavt på ögat :confused:
Har haft flugveil men tror att jag ska köpa en huva i år.

Jag har en Bucas flughuva till min pålla, som jag tycker sitter bra och framför allt slipper hon få skit i öronen. MEN min pålla verkligen HATAR allt vad flughuvor heter :devil: Hon ger sig inte förräns flughuvan sitter upptryckt ovanför ögonen och då gör den ju ingen nytta... Upplever att hon inte ser ordentligt med flughuvan.

Så det blir grimma och flyveil på damen och det funkar bra det också. Får använda en grimma som är ordentligt fodrad för att få så lite skav som möjligt. Kletar in Fyra Ess salva i öronen så hon slipper få in flygfän där.

/Lizzie

Jag använder huva på alla utom en. Jag var också tveksam till det där med att titta genom nät, så jag satte på mig själv en och bar den hela dagen. Tur att man bor lite avsides :D .
Första timmen blev jag lite trött i ögonen, men det släppte sedan och på kvällen hade jag glömt att jag hade den på mig.
Naturligtvis fick vi "oväntat besök" den kvällen, men någon ska ju stå för underhålningen :p .
Den häst jag inte har huva på är en shettis som är en riktig strippa. Allt vi sätter på henne klär hon snabbt och effektivt av sig, så där har vi flätat in tunna läderremmar i pannluggen.
Hon kan trixa bäst hon vill, dom sitter där dom sitter :devil: .

Bucas har en jättebra flughuva som är för öron oxå...den e super...

jag har den utan grinmma =)

den sitter iaf kvar =)

har en flughuva med öron på araben.. storlek S menhan rullarav sig den på nåt vis varje dag.. den e INTE för stor utan passar bra.. grimma kan han inte ha då han lätt får skav.. Nån som har nåt tips??

Eddie skrev:
har en flughuva med öron på araben.. storlek S menhan rullarav sig den på nåt vis varje dag.. den e INTE för stor utan passar bra.. grimma kan han inte ha då han lätt får skav.. Nån som har nåt tips??
Ja. titta i mitt inlägg tidigare i den här tråden.

Jag är tvungen att ha flughuva på sommaren, eftersom flugorna annars gör sår i ögonen på min häst. Min häst trivs bra med flughuva.
Fleivel är ok, men inte lika effektiv mot flugorna som flughuvan. :smirk:

tycker det blir lite överdrivet med huvorna och min ponny blir halvgalen av den.Jag tycker det verkar störa honom och dessutom sà fick han skav
Jag har en flyweil fràn globus som är underbar!!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 336
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V