Flugfanskap

MissAndersson

Trådstartare
Jag behöver HJÄLP!
Hela flughuvor sitter på typ.... 20 min. Såna med trådar ( vet inte va dem kallas för) dom är ju så korta så när han står o käkar gräs så hänger dom mest i mitten o flugorna får då tillträda att bo i hans söta ögon. Hur gör jag ?

Mår pålle dåligt av flugorna? Han kanske föredrar dem framför en kliande huva?

Testa en riktig kvalitetshuva som verkligen sitter skönt. Min häst möter mig i hagen för att få på sig sin när han har gått utan. Rambo plus om det är viktigt.

Alternativt kolla flugfällor kanske?

Min uppfattning är att de huvor hästarna trivs med sitter kvar, åtminstone skapligt. Jag kör med Hööks flughuva med öron, en blå variant med nät och kardborre under ganaschen. Nätet är vitt och den är lite fleecefodrad i kanten på nosryggen. Den har båda mina kräsna hästar accepterat och den finns till ett skapligt pris.

Man kan knyt små läderband i pannluggen också. Har aldrig provat men verkar ju bra för de som kliar av sej huvan

Min ponny som tar av sig allt i hagen, fungerar bäst med en smidig lädergrimma och flyveil/flugpannband. Tar av sig den i bland men oftast sitter den. Hon tar även sönder flugtäcken osv så då får hon väl vara utan.

Har en mjuk elastisk huva som man trär på från Börjes. Funkar väldigt bra. Fast den hade nog gått sönder om det funnits träd i hagen. Ser inte så hållbar ut.

Mina accepterar rambos med båge. De får sitta. Allt annat åker av.

Så handlar mest om att hitta en sort hästen accepterar. Just rambos med båge har hittills alla jag provat på accepterat dock.

• Gilla
Reactions: Ace
Jag har samma problem, dessutom i kombination med rosa näsa som jag också vill skydda :( Den enda jag hittat med tillräckligt långt nosnät är en från Hööks, men han plockar av den och går iväg när jag kommer med den. Gillas alltså inte. Grimma över fördröjer avplockandet med minuter.
Vi har ganska lite flygfän men han är väldigt (!!) besvärad av dem så jag vill gärna hitta något som går hem.

Jag har samma problem, dessutom i kombination med rosa näsa som jag också vill skydda :( Den enda jag hittat med tillräckligt långt nosnät är en från Hööks, men han plockar av den och går iväg när jag kommer med den. Gillas alltså inte. Grimma över fördröjer avplockandet med minuter.
Vi har ganska lite flygfän men han är väldigt (!!) besvärad av dem så jag vill gärna hitta något som går hem.

Rosa näsa funkar t-shirttyg i grimman mot. Eller sy på en huva.

Har bara Rambo huvorna med båge men dom verkar inte finnas kvar eller? Kanske pga vamoose medlet. Annars kanske flugpannband hjälper?

@Equilina smörjde med solskyddsfaktor 100 på min med rosa mule. Hjälpte men det är bäst om man kan smörja minst 2 gr per dag vilket kanske inte är så lätt om man jobbar borta under dagen..

Har bara Rambo huvorna med båge men dom verkar inte finnas kvar eller? Kanske pga vamoose medlet. Annars kanske flugpannband hjälper?

@Equilina smörjde med solskyddsfaktor 100 på min med rosa mule. Hjälpte men det är bäst om man kan smörja minst 2 gr per dag vilket kanske inte är så lätt om man jobbar borta under dagen..

Han smörjs också :)

Nät för ögonen funkar inte alls på den ena men nät över mulen går bra, däremot så skaver hon av sig antingen flyweilen eller trådarna. Den andre tar av sig allt om han kan, jag måste köpa ny grimma idag då jag inte hittar den. Den enda som det funkar med nät på är shettisen. :meh:

Liknande trådar

Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 240
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar