Flockens betydelse för islandshästen

S

samtson

Måste islandshästen bli en ouppfostrad "ponny" för att den inte går i flock?

Alla människor verkar ha olika åsikter om vart man ska ha sina unghästar. Somliga anser att de ska placeras i flock vid avvänjnigen och sedan gå där tills inridningen, andra anser att de bör hanteras vid jämna mellanrum (bortsett från verknings och avmasknings ritualerna). Dom allra flesta anser iallafall att vi INTE bör göra som storhäst människorna - stalla in fölen tillsammans med de andra hästarna och har ett vanligt inne/ute liv.

Jag har "läst" att unghästar bör gå i blandade flockar och inte bara med jämnåriga. Men hur fungerar det då när 1, 2, 3 och 4 åringa kräver olika med mat, vila och lek? Det första året som är så viktigt i ett föls liv handlar ju inte bara om uppfostran, utan även om bra och rätt mat och vila.

Om en människa med två vuxna hästar skaffar ett föl och har det tillsammans med dessa andra i hage och stall - begår denna person en stor synd då? Skulle det bli bättre om fölet/unghästen har en jämnårig kamrat eller är en fyra hästars flock alldeles för liten?

Låt säga att en person har en ungäst halva året på lösdrift med jämnåriga och halva året i hemmiljö med vuxna ridhästar (islandshästar), skulle det kunna vara en vettig lösning? Då får den ju både flocken och människan.

Jag känner själv att flock uppväxt är att föredra, men anser också att "smådjuren" bör hanteras regelbundet utöver "måste görat". Har man då ingen passande flock är det lite knepigt. Att då ha dem i en blandad, liten, men väl fungerande flock i hemmiljö - vore det så fel?

Era tankar kring detta?

Jag tycker ju, att om man saknar möjlighet att skicka iväg hästen till en stor blandad flock där den få vara året om några år, så skulle en vanlig trevlig liten islandshästgrupp på några hästar i olika åldrar fungera lika bra :) Tycker väl att det vore bra om det finns någon i flocken som är lite busig sådär, om ingen jämnårig finns, så unghästen kan få rasa av sig lite.
Generellt tycker jag inte att unghästflockar är lämpliga, de unga behöver tuktas av de äldre tycker jag, annars blir det ett gäng huliganer :crazy:
Det där med hanteringen... tja..jag tycker väl att det är bra om hästen lär sig att människor finns, att de ska respekteras och att de är ledare, men jag tror inte man måste hålla på och hantera dem så mycket.. de ser ju hur man hanterar de vuxna djuren, och hur de beter sig mot människor...

Tja.. det var mina små tankar i ämnet :)

Skuggi, hur många hästar har du fött upp på de olika sätten?

Det finns ingenting som kan ersätta ett riktigt och så fritt flockliv som möjligt för en växande unghäst.

Ju mindre du grejar med unghästarna utöver det nödvändiga, ju bättre blir de. Bara de får vara ifred för människor och istället fostras av sin flock.

En unghästflock består av unghästar i olika åldrar 1-5 år. De behöver ingen "gamling" - det bildas en naturlig ledare för flocken.

Däremot är det bra att när man skiljer av fölen låta dem få gå med bara jämnåriga och en bra fostrande gammal hingst som lär dem veta hut innan de ska in i unghästflocken. Då slipper de få så mycket stryk på våren.

Och flocklivet gäller även för fölen. De ska ha fler föl att leka med.

Jag hittar inte på det här för att jag är lat, utan har 25 års erfarenhet av hästar uppväxta på olika sätt.

En liten flock "hemmavid" och "hantering" betyder i allmänhet odrägliga framfusiga unghästar som måste fostras TUFFT när de tämjs, och ändå aldrig får rätt respekt för människor. De blir äckliga tåtrampande ponnys som gräver i fickor och inte reagerar på mikroskopiska hjälper.

De som fått lära sig hästspråk utan onödig inblandning av avtrubbning av människor är ÖVERLÄGSET mer samarbetsvilliga att rida in och blir HÄSTAR med respekt för människor.

Tim

Är ruskigt överens med dig Tim :banana:

Efter att ha ridit in x-antal svenskfödda (över)hanterade unghästar och x-antal egenuppfödda eller islandsimporter så vet då jag vad jag föredrar...

Vi människor må vara bäst på mycket men en hästflock kan vi aldrig ersätta!

Ja det låter ju inte så kul med äckliga hästar. Men du skriver i allmänhet, skulle alltså alla ponnyer och unghästar av andra raser vara äckliga och ordäglia, eller är islandshästen i synnerhet en ras som lätt "tar för sig" av utrymme och ledarskap/dominans? Skulle ett islandsföl och ett säg, newforest föl, som växt upp på samma sätt, vara så olika?

Men hur har det fungerat att utfodra alla unghästar individuellt när man har dem på lösdrift/fritillgång på hö/ensilage? Är inte en unghäst av islandsmodellen också en unghäst som behöver mycket bra mat osv?

Detta är något jag har funderat över mycket, så det är trevligt att läsa era tankar och erfarenheter.

Men jag tycker nog att många hästar (men absolut inte alla!) av andra raser ÄR ganska odrägliga att hantera, och jag har alltid trott att det beror på att de inte får lära sig "hästspråk" från början.

De uppfödare av varmblodiga ridhästar och travhästar jag känner har unghästarna i flock, men inte lika länge som är vanligt bland islandshästfolk. De börjar hantera/träna hästarna tidigare.
Vi valde att betäcka båda stona förra året för att inte få ett ensamt föl. Hingstfölet ska till unghingst/valackflock i vår. Hade jag haft valack hemma är det möjligt jag hade tagit hem honom över vintern för hantering.
Jag känner ett islandssto som är 13 år som vuxit upp tillsammans med sin mamma och periodvis två halvblodsvalackar. Hon fungerar ok hemma men är besvärlig att ha med på kurser och så. Stökar runt och gnäggar osv.

Ja, jag tycker de flesta "hemmauppfödda" och bortskämda hästar/ponnys oavsett ras är odrägliga och inte respekterar mitt "revir".

Det har inte med ras att göra.

Jag har god erfarenhet av flockfostrade russ från Lojsta och New Forest-ponnier från New Forest-skogarna. Mycket trevliga :)

Många seriösa halvblodsuppfödare föder också upp i flock och får trevliga modiga individer. (Åker ibland förbi Markebäcks flockar och det ser mycket häst-vänligt ut med stora kuperade hagar med naturliga hinder i)

Angående fodringen så kan man kompromissa så här: Fölen får vid avvänjningen gå på antingen fri tillgång av mycket proteinrikt hösilage eller hö + fritt hippo alfa. Man får då antingen ta att hingsten man sätter dem med blir fet - men det behövs ofta inför betäckningssäsongen - eller så får man creep-feeda fölen där han inte når.

Unghingstarna 1-4 år har fri tillgång på förstklassigt foder, likaså stoflocken som består av dräktiga/ammande ston och växande ungston. Eftersom jag betäcker mina tre-åringar så är det bara två-årsstona (mina har i princip växt färdigt på höjden redan då eftersom de fått ordentligt med mat ;) ) som blir lite överutfodrade på det viset.

Men jag har hellre några lite för runda hästar än delar upp dem i onödan.

Och - hösilaget ska ligga på minst 100g smp/kg ts om det ska fungera. Annars får man ge tillskott.

Det som däremot INTE funkar är att ha unghästar som växer med vuxna ridhästar. Det blir för mycket spring i hagen för de små och de behöver olika mycket mat. Det kräver i så fall sinnrika anordningar för separat fodring av de små och extrem koll på alla människor som hanterar ridhästarna. Sådana projekt lämnar jag till riktiga proffs som tex Moniq :D :D

Jomen precis! Jag hade med mig gammal erfarenhet av stora bruna och ponnyer från olika ridskolor när jag började att rida islandshäst för några år sen.

Jag var totalt häpen över hur bra islandshästar är att hantera - och trodde, eftersom skillnaden var så stor, att det hade med rasen att göra.

Men det är ju inte rasen det hänger på, det är ju uppväxten. En islandshäst som fått växa upp som kramdjur är inte ett dugg trevligare än ett kramdjur av vilken annan ras som helst.

Och när jag nu ser bilder här på Buke av två dagar gamla föl som bär grimma, och ser frågor som "Vad ska jag göra med min månadsgamla hingst som är så kaxig?" - då fattar jag var alla de där kramdjuren kommer ifrån.

En gång svarade jag helt naivt på en sån fråga: "Du ska inte göra någonting, det är mamman som ska göra jobbet" - men då fick jag på skallen ;).

mandalaki

Äh, lugn nu.. jag uttryckte bara mina tankar kring detta, jag har inte fött upp några egna hästar alls. Min erfarenhet är att de "bästa" hästarna är de som växt upp på island i frihet och i en stor flock. Skulle kanske inte sagt något mer. Jag tror knappt jag någonsin kommer köpa svenskfött om jag inte vet att de har en mycket likvärdig uppväxt.
Jag håller med dig fullständigt.
Av de unghästar jag träffat som varit iväg i unghästflockar så tycker jag att de varit onödigt buffliga, men det kanske är ett slumpartat sammanträffande.
Men om man inte har möjlighet, som jag skrev, att ha den riktiga flocken så inbillar jag mig att man skulle kunna skapa något halvbra med en lite mindre flock. Men säger du att det inte går så tror jag dig. Du har ju som sagt gjort detta massor av år.

Eksemrisken är aldrig värd den Isländska uppväxten....

Om unghästar som "varit iväg" på flockbete är buffliga så beror det på den tid de INTE varit det ;)

Det finns många bra unghästflockar i Sverige så visst kan man köpa svenskfött. Då kan man ju PROVA och se vad man tycker om lynnet på hästen i många situationer när den finns på "hemmaplan".

Många gånger vet man inte om lynnet på en import är som man tror. Även om man själv provar hästen på Island händer det mycket i samband med importen och omställningen.

Det finns lika många "importstörda" importer som det finns buffliga svenskfödda :(

Jag har islandsfödda och svenskfödda som gått olika länge i flock. Alla har sin personlighet och reagerar olika.

Det som är viktigt är att de har en större eller mindre flock som hästen TRIVS i!! Det finns faxist flockar som hästen inte anpassar sej i och mår dåligt av!! Då är vistelsen helt onödig för hästen. Hästar behöver någon de trivs med!

Själv vill jag kunna hantera hästen så den kan avmaskas och verkas samt veterinärundersökas utan kalabalik. Det kräver någon form av närhet.

För mej är stora och omväxlande ytor det viktiga med en lagom stor flock där hästen trivs. Med människor som inte trugar på sej sin närvaro - men ändå sköter om hästarna på bästa sätt med nödvändig skötsel, mat, tillsyn.

Mina hästar har gått i flock med tillsyn i sto-två år och valack/hingst tre-tre och ett halvt år. De blir inte som islandsuppfödda som är mer vilda i sitt beteende om de gått på hög/fjälllandet, men de är hanterbara. Vi ska inte behöva känna att vi väljer mellan pest eller kolera - med ett bra hästhanterande får vi fina hästar här i sverige oxå.

Jag har god erfarenhet av flockfostrade russ från Lojsta och New Forest-ponnier från New Forest-skogarna. Mycket trevliga

Hihi! Jag har just köpt mig ett litet russ från Lojsta! Eller...ja...dottern dårå. Men det ska bli väldigt intressant att se om detta lilla russ blir "islandshäst" till lynne, av sitt ursprung och av den fostran den kommer att få av våra islandsfarbröder (snorvalpar och äldre individer)som jag har i hagen... :cool: :)

Jag tycker som du att man skall kunna hantera sina hästar även om man har dem i flock. Man skall kunna verka och tex veterinärbehandla en häst utan problem och av det följer att hästen måste vara åtminstone hjälpligt van vid grimma.

Sen tror jag också att det är viktigt med blandade flockar där det även finns vuxna djur som kan lära sina yngre flockmedlemmar hur man beter sig i en flock.

Sv: Flockens betydelse för islandshästen

Håller med dig helt fullo.. drömmen vore ju att kunna erbjuda sin unghäst en minst 10 hektar stor hagen med skog ängar berg ja verkligen en kuperad hage.
Men minnst 7 andra unghästar.
MEN alla har inte denna möjlighet så är det bara och då får man göra det bästa av situvationen helt enkelt.

Och precis som du säger är det bra att hantera unghästen så att den kan gå i grimma utan problem, Ta upp hovarna (alla 4:a) utan problem vid verkning.
En hovslagare tycker INTE om bråkiga ouppfostrade unghätar:crazy: vissa hovisar tar extra betalt för sånna hästar.

Kunna avmaskas och vacc utan problem.
Samt kunna gå igenom en veterinärundersökning utan att behöva droga ner hästkraken.
Och att kunna lasta hästen om nu hästen måste akut åka iväg till ett djursjukhus.
Och det viktigaste den nästan dagliga visiteringen så man kollar att hästen inte har småsår som måste tas hand om.
Står i nästan alla hästböcker att man dagligen skall visitera hästen:angel:

Jag håller just nu på att träna min 3 åring på att ta upp hovarna just för att underlätta för min hovslagare.(köpt för 2 veckor sedan)

Det jag har upptäckt är att de utom islandshästryttarna rider oftast in sin 2½ åring börjar unghästtävla den som 3 år.
Man hanterar hästen från måand 6 efter att den avvants i stort sett.

Hästen blir en trevlig individ det är ett par 100 tusen häsatr och nästan alla mår bra och är snälla häsatr vars ägare älskar sin häst!

Inom islandshästeriet får folk krupp om man hanterar en häst före 5 års ålder och inte låter unghästen gå ute på ängen helt orörd i superstor hästflock.

De påstår att alla hästar oavsätt ras blir odrägliga påträngande letar i fickor mm ..

Det som är så konstigt jag som hållt på med stor hästar i övar 20 år har ALDRIG stött på en häst som är odrägen BARA för att den är hanterad som 2 åring.
Utan hästen är odräglig för att den är bortskämd eller tagit över ledarskapet..
Och det gör en häst i vilken ålder som helst och där är det människan som gjort fel

Nu utgår jag från att alla gör rätt=)

Sv: Flockens betydelse för islandshästen

MEN alla har inte denna möjlighet så är det bara och då får man göra det bästa av situvationen helt enkelt.
Eller låta bli att ta föl om man inte kan erbjuda den kommande hästen dom bästa förutsättningarna...

En hovslagare tycker INTE om bråkiga ouppfostrade unghätar vissa hovisar tar extra betalt för sånna hästar.
En överhanterad häst är oftast den som är bråkig, den som är flockfostrad och bara gjort det nödvändigaste med är den som bråkar minst. Min förra hovis sa alltid att vanliga ponnyer var värst att verka då dom oftast är söndergullade och helt har brist på mänsklig respekt. Mina ohanterade var en dröm i jämförelse!

Kunna avmaskas och vacc utan problem.
Samt kunna gå igenom en veterinärundersökning utan att behöva droga ner hästkraken.
Och att kunna lasta hästen om nu hästen måste akut åka iväg till ett djursjukhus.
Inga problem, bara att göra det! Jag gör det flera gånger per år, man bara lägger upp det så att det blir lättsamt och inte stressar hästen. Varje gång man gör det så lär sig hästen, dom är inte dumma så man måste nöta varje sak dagligen.

Står i nästan alla hästböcker att man dagligen skall visitera hästen
Tillsyn, javisst! Man ser snabbt om något verkar skumt och då får man undersöka det närmare!

Jag håller just nu på att träna min 3 åring på att ta upp hovarna just för att underlätta för min hovslagare.
Det brukar mina unghästar kunna före ettårsålder, efter ca 2-3 verkningar står dom som lamm.

Inom islandshästeriet får folk krupp om man hanterar en häst före 5 års ålder och inte låter unghästen gå ute på ängen helt orörd i superstor hästflock
Hantera vid behov är ok, som sagt ovan -våra hästar är inte dumma dom lär sig fort och behöver inte upprepningar varje dag!
De påstår att alla hästar oavsätt ras blir odrägliga påträngande letar i fickor mm ..
Det finns dock ett par undantag som bekräftar den regeln:smirk:

Utan hästen är odräglig för att den är bortskämd eller tagit över ledarskapet..
Och det gör en häst i vilken ålder som helst och där är det människan som gjort fel
Helt korrekt, och ju mer hyfs den lärt sig av flocken och ju senare den får börja bli bortskämd dessto trevligare häst.

Unghästarna skall hanteras, med det menas att dom ska kunna få hovarna verkade, kunna bli avmaskade, kunna bli ledda i grimma osv men HALLÅ -hur fort lär sig inte hästen det?

Mitt senaste föl född i maj är verkad 3 gånger nu, har blivit chippad och avmaskad, jag har gått i grimma inne i stallet. Han sköter sig hur exemplariskt som helst. Annars har han bara gått i flocken.
I morgon ska han lastas och åka till sin nya ägare, inget jag har tränat på men jag räknar med att det blir helt odramatiskt.
Vari ligger problemet???
Hantera rätt och positivt när du hanterar, låt flocken sköta resten och du får en trevlig islandshäst. En islandshäst som vi säkert alla började älska för att den var så lättsam att hantera och hålla på med. Man behöver inte vara rädd för en spark eller att bli trängd, dom utstrålar ett lugn och en tryggeht.

Som sagt, kom igen när ni har ridit in ett flertal olikuppfödda hästar och har lite erfarenhet.

Hälsningar
Liz som har fött upp snart 20 föl och även gjort misstaget att köpa några svenskfödda trädgårdsuppfödningar.....

Sv: Re: Flockens betydelse för islandshästen

Skuggi, hur många hästar har du fött upp på de olika sätten?

Det finns ingenting som kan ersätta ett riktigt och så fritt flockliv som möjligt för en växande unghäst.

Ju mindre du grejar med unghästarna utöver det nödvändiga, ju bättre blir de. Bara de får vara ifred för människor och istället fostras av sin flock.

En unghästflock består av unghästar i olika åldrar 1-5 år. De behöver ingen "gamling" - det bildas en naturlig ledare för flocken.

Däremot är det bra att när man skiljer av fölen låta dem få gå med bara jämnåriga och en bra fostrande gammal hingst som lär dem veta hut innan de ska in i unghästflocken. Då slipper de få så mycket stryk på våren.

Och flocklivet gäller även för fölen. De ska ha fler föl att leka med.

Jag hittar inte på det här för att jag är lat, utan har 25 års erfarenhet av hästar uppväxta på olika sätt.

En liten flock "hemmavid" och "hantering" betyder i allmänhet odrägliga framfusiga unghästar som måste fostras TUFFT när de tämjs, och ändå aldrig får rätt respekt för människor. De blir äckliga tåtrampande ponnys som gräver i fickor och inte reagerar på mikroskopiska hjälper.

De som fått lära sig hästspråk utan onödig inblandning av avtrubbning av människor är ÖVERLÄGSET mer samarbetsvilliga att rida in och blir HÄSTAR med respekt för människor.

Tim

Exakt Exakt Exakt....aldrig att man ska störa en hästs uppväxt igentligen tänk bara på hur de lever/levde naturligt hästarna...som om det var någon människa som höll på med dom dagligen.

skulle jag köpa föl skulle den garanterat få gå med många fler i samma ålder helt igentligen i en flock med hästar i alla åldrar för det är ju så det är i den riktiga flocken.
de behöver vuxna individer som läxar upp dom ibland med men de behöver även kompisar i samma ålder att leka med.

min häst är uppvuxen tillsammans med andra hingstar och valackar (han va hingst tills han va 4) och han fick gå i fred på stora marker med fri tillgång på mat och mineraler.

de började hantera honom lite mer än bara nån gång/vecka när han va 4år och kastrerades. då reds han oxå in.

den hästen och den uppväxten är ovärderlig...han är otroligt känslig för rörelser han kan hästarnas språk otroligt bra väldigt lätt häst bara man vet hästarnas språk.
men han är orädd går fram överallt och är otroligt stark troligen väldigt hållbar oxå med den uppväxen.
min häst är nu 6år och har aldrig varit sjuk eller halt....

sen min kompis häst jag har på träning, han har nog haft det mesta man kan ha, tandproblem, ryggproblem,färstingsjukdom, halt,stelhet i hela kroppen,fång m.m.

och han är endast 9år gammal.
ser man tillbaka på hans uppväxt, han bodde hos uppfödaren tills han var 6år gammal och gick tillsammans med sin mamma, hade aldrig träffat andra hästar + att ägaren gick och ledde honom vareviga dag sen han föddes och han fick göra ALLT han ville han trampade rakt över henne.

den hästen har fått men av sin uppväxt...han är som ett vuxet föl ska bit i allt när man leder honom m.m troligen för att han tills han va 6år behandlades som ett föl av sin mamma:cry:

han kan därför inte hästarnas språk ordentligt utan igentligen är min häst ledaren över honom med eftersom denna häst inte kan hästspråket ordenligt så bara flyger han på alla andra och biter fast de andra inte förstår vad de gjort för fel.

så min häst är livrädd för detta bitande ånglok som är totalt okänsligt för rörelser från människan m.m
han bara går rakt över än om man inte ser upp:mad:

och det skyller jag på hans uppfödare:mad: :mad: :mad: tror att han kan ha sämre imunförsvar p.g.a uppväxen oxå därför han blivit så mycket sjuk.

nej underskatta aldrig hästarnas uppväxt det är den som gör att de håller så länge som de gör(ska göra). den präglar hela hästens liv.....

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 909
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 430
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 229
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka