Flickan i Vårsta?

cassiopeja

Trådstartare
(Jag tror visserligen att den här frågan är för svår, men å andra sidan så har jag ställt omöjliga frågor här förut och fått fantastiska svar, så jag provar... :) )
I Vårsta, Botkyrka, söder om Stockholm, så finns det en rondell där väg 226 möter väg 225. I den rondellen står en skulptur av en flicka. Är det någon här som vet vem flickan är, vem skulptören är eller varför hon står där?
Jag har försökt googla men inte lyckats hitta något svar, och jag misstänker att nästa steg blir att jag kanske får vända mig till kommunen eller nåt, eller kanske helt enkelt åka dit och försöka gå ut i rondellen och kolla om det står något där. Men tänkte bara kolla om detta råkar vara någonting som bukeoraklet vet?... ;)

(Jag tror visserligen att den här frågan är för svår, men å andra sidan så har jag ställt omöjliga frågor här förut och fått fantastiska svar, så jag provar... :) )
I Vårsta, Botkyrka, söder om Stockholm, så finns det en rondell där väg 226 möter väg 225. I den rondellen står en skulptur av en flicka. Är det någon här som vet vem flickan är, vem skulptören är eller varför hon står där?
Jag har försökt googla men inte lyckats hitta något svar, och jag misstänker att nästa steg blir att jag kanske får vända mig till kommunen eller nåt, eller kanske helt enkelt åka dit och försöka gå ut i rondellen och kolla om det står något där. Men tänkte bara kolla om detta råkar vara någonting som bukeoraklet vet?... ;)
Ingen av dessa? https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_offentlig_konst_i_Botkyrka_kommun

"Under slutet av 1700-talet var ladan med mark utarrenderad till en kvinna. Det var något väldigt ovanligt för tiden. Hon hette Anna-Lisa Lindblom"

Det kanske är hon? :)

Kommuner ÄLSKAR sin offentliga konst, fråga på deras facebooksida om de har någon, i bästa fall hinner ivrig medborgare före och blir glad när hen får briljera :up:

Tack för era tips! Jag kontaktade kommunen samma dag som jag skrev detta och fick något svar om att de skulle undersöka och återkomma eller liknande, men sen har jag inte hört nåt mer. Får se om jag kan se om det står nån skylt vid själva statyn, annars får jag nog släppa frågan... :D

Tack för era tips! Jag kontaktade kommunen samma dag som jag skrev detta och fick något svar om att de skulle undersöka och återkomma eller liknande, men sen har jag inte hört nåt mer. Får se om jag kan se om det står nån skylt vid själva statyn, annars får jag nog släppa frågan... :D
I såna fall tror jag på att kolla om det finns någon facebookgrupp som tidigare föreslagits
Tex " vi som bor i...."
Såna grupper brukar finnas överallt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 544
Senast: Imna
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 159
Senast: cirkus
·
Relationer I morgon börjar jag jobba efter semestern igen och jag kan inte lämna min mamma ensam en hel dag, eller knappt ens ett par timmar. Jag...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
89 741
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar