- Svar: 515
- Visningar: 22 099
När Josefine Almérs dotter gick längs en vandringsled utanför Kalmar blev hon svårt biten i ansiktet av en häst. Nu vill hon se striktare regler för vilka djur som får beta intill en allmän led.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Trodde du ville ha mer specifikt om när det går djur där och vilka. Men en text med somOch du tror att en mening extra på skylten som redan finns kostar mycket pengar? Eller ett Facebook-inlägg?
Det är en rimlig nivå. Jag har en ridslinga i ett välbesökt friluftsområde en bit bort. Både vandringsleder och ridslingan går en bit genom hagmark där det ibland, men inte alltid, går betande djur. I höstas blev jag och min häst omringad av nyfikna ungtjurar. Vi fick jobba lite för att komma förbi och komma fram till grinden, öppna den och rida ut utan att några tjurar följde med. Jag får ta det, jag har ju tillgång till en jättefin utmärkt ridslinga alldeles gratis.Trodde du ville ha mer specifikt om när det går djur där och vilka. Men en text med som
"Grön, blå och röd led går helt eller delvis genom betesmark där betsdjur kan finnas" På samma tavla som visar längd och annan info.
Samma info tycker jag mycket väl kan finnas på Hemsidan precis som det står vilken natur som kan upplevas.
Här är det rätt vanligt med självstängande grindar - grinden lutar lite så den stängs av sig själv. Om den är bra anpassad så den inte är för tung att öppna från hästryggen är det ett bra system!Största problemet jag har/har haft med att folk passerar genom hagar på är alla dessa jävla idioter som öppnar hagarna utan att stänga efter sig. Jag vet inte hur många gånger som jag har fått jaga efter kor som kommit lösa för att någon jäkla typ inte klarat av att a) stänga efter sig eller b) inte orkat böja sig och passera mellan slanorna i ledet utan att öppna.
Nu är korna borta och alla fina stigar har vuxit igen. Skogen har återtagit all öppen mark och det finns inga hagar att stänga mer, å andra sidan är det nog inga som vandrar där längre heller.
Fanns inga ryttare utan bara fotvandrare som inte klarade av att stänga efter sig. Borde vara självklart att går man i en hage så lämnar man inte öppet om det är stängt.Här är det rätt vanligt med självstängande grindar - grinden lutar lite så den stängs av sig själv. Om den är bra anpassad så den inte är för tung att öppna från hästryggen är det ett bra system!
Ja definitivt en självklarhet (även till häst förstås, går grinden inte att manövrera uppsuttet får man sitta av)Fanns inga ryttare utan bara fotvandrare som inte klarade av att stänga efter sig. Borde vara självklart att går man i en hage så lämnar man inte öppet om det är stängt.
Det är en otrolig skillnad på det.Nä, man hade ju släppt hela flocken i en annan hage. Som djurägare har man ett ansvar att se till att om allmänheten bjudits in att gå in i hagen att inte släppa djur man vet är farliga i den hagen. Precis som hundägare har en skyldighet att inte släppa sin aggressiva hund i hundgård med andra hundar.
Och då blir ansvaret för barnens säkerhet plötsligt omgivningens?Håller helt med här. Vi kan ju bara spekulera i vad som hände. Men jag som har barn i samma ålder, och bor på ett ställe med mycket hagmark som används som promenadstråk (dvs inte officiella vandringsleder) så tänker mig att barnen gått/cyklat till den här leden/hagen själva, inte för att vandra utan för att leka. Helt omöjligt att som förälder ha stenkoll på ett barn i den åldern, och dessutom inte heller rimligt att ha det. Någon form av frihet måste de ändå få.
Vad svårt ni verkar göra det. Räcker väl att det står på nätet om leden (vilket jag tolkat det i tråden att det på vissa ställen inte står) att "Leden går igenom en hage mellan X och Y, där från ca maj till september beroende på väder går kor, hästar eller får."Om det blir en tidig vår så man släpper innan? Eller om man ett år väljer att ha vinterbete? Eller så byter man djurslag? Hur sker kommunikation mellan djurägare och "led-hållare" då?
Exet blev jagad av en flock hästar när han med familjen var i en hage, hade det inte varit en träddunge som försvårade jakten hade de aldrig hunnit ut. Läste en gång när Ulla Håkansson råkade ut för samma sak, dräktig tik som sökte sig till matte så det höll på gå illa.Ibland kan aven jatte snalla kor eller hastar bli arga utan synlig anledning. Min kompis hade varldens snallaste (och lataste) hast, som en dag kom i rasande fart tvars igenom hagen for att trampa och sparka en hundvalp ... som gick snallt i koppel vid sin husses sida. Det fans tva hundar pa garden som ibland badade i vatten traget och det var tydligen okay. De andra hastarna var nara, men brydde sig inte, det var nara hobalen ... varfor han fick fnatt vet vi inte, men fort kom han. Det blev tursamt nog inga skador pa valpen.
Jag gar inte in i en hage med nagonting med hund, kanske ensammen efter att jag studerat djuren en stund. Jag har lart mig att aldrig lita pa att det ar en snall/lungn/val "behaved" art.
Att skriva att leden går genom en hage där det kan förekomma djur har jag ju skrivit tidigare är en lagom nivå, och det behöver inte uppdateras. Att sätta datum eller ens vaga tidsangivelser skapar en begränsning. "Det står faktiskt ungefär maj till september, men jag gick där 2 november och det fanns djur i hagen"Vad svårt ni verkar göra det. Räcker väl att det står på nätet om leden (vilket jag tolkat det i tråden att det på vissa ställen inte står) att "Leden går igenom en hage mellan X och Y, där från ca maj till september beroende på väder går kor, hästar eller får."
Om jag kollar upp en led på nätet vill jag gärna veta om just den jag ska gå går igenom en hage. Det är inte så att jag inte tycker att leder inte ska gå igenom hagar, att jag inte vill ha öppna leder osv som folk raljerar om här, det är bara bra info att få innan man går leden flera km. Hoppla en hage, och man kan inte gå runt.
Att man sedan har en massa eget ansvar när man går in och att det inte behöver skyltas på tusen olika sätt är en helt annan sak, men på online där man helt enkelt kollar ledernas etapper vore det ju bra att nämna "leden går igenom en hage". Bra, då vet jag det och kan göra ett avvägt beslut huruvida jag ska gå där med min hund eller låta bli. Troligen inte, i mitt fall.