- Svar: 515
- Visningar: 22 099
När Josefine Almérs dotter gick längs en vandringsled utanför Kalmar blev hon svårt biten i ansiktet av en häst. Nu vill hon se striktare regler för vilka djur som får beta intill en allmän led.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du tänker så.Du skrev själv en definition, att ha kontroll hela tiden är väl att jämföra med 100% kontroll
"Jag hade koll på mina 3 barn hela tiden.
Och nu är det samma koll på barnet 11 år."
Jag vet att det gör det på många ställen eftersom jag själv har jobbat med köttkor. Och ja, ibland lastar man och kör dessa kor. Det är inget konstigt.Jag tror inte att det gör det när det t.ex. gäller köttkor med kalvar på bete med tjur i flocken. Just här finns inget annat bete dit de kan flyttas utan att lastas och köras dit. Ändå står det inte.
Jag vet att det gör det på många ställen eftersom jag själv har jobbat med köttkor. Och ja, ibland lastar man och kör dessa kor. Det är inget konstigt.
Det beror på.
Om hästägaren visste att hästen tidigare bitit i liknande situationer så borde hästägaren inte släppt hästen i en hage med en allmän vandringsled.
Om föräldrarna till flickan visste att hennes omdöme kring djur brister så borde de inte låta henne gå där.
Om flickan fått veta från sina föräldrar att hon inte får gå på leden pga hästarna så borde hon inte gå där.
Osv.
Om markägarna tvingas curla alla besökare längs leden så att det skapar massa extraarbete, utan att de får någon som helst ersättning, så kommer det snart inte finnas några leder kvar. Markägaren ska inte behöva ta hänsyn till besökarna. Det är besökarna som ska visa hänsyn till markägarens verksamhet.Så svårt är det inte att skriva på en skylt som redan finns där att mellan maj och september går det kor längst en del av vandringsleden. Speciellt inte när detta bara gäller 1 av 6 leder i området. Då kan folk med lätthet välja en annan led under den perioden.
Jag lägger eventuell skuld på antingen barnet eller föräldern. Beroende på vem av dessa som brustit, vilket väl hittills inte har framkommit.
Djur är djur. De finns i naturen, både vilda och tama och de som är någonstans däremellan.
Jag hade inte valt att avskilja en häst från flocken bara för att människor som knatar genom hagen inte kan uppföra sig i naturen.
Håller helt med här. Vi kan ju bara spekulera i vad som hände. Men jag som har barn i samma ålder, och bor på ett ställe med mycket hagmark som används som promenadstråk (dvs inte officiella vandringsleder) så tänker mig att barnen gått/cyklat till den här leden/hagen själva, inte för att vandra utan för att leka. Helt omöjligt att som förälder ha stenkoll på ett barn i den åldern, och dessutom inte heller rimligt att ha det. Någon form av frihet måste de ändå få.Ingen av oss vet om det var en ny miljö, men det verkade vara hemmavid eller i vart fall ganska nära mamman (och bilen). Jag tvivlar på att någon forskning stödjer att ha koll på en 10-11 åring hela tiden. De börjar bli stora och behöver lära sig att ta hand om sig själv. I den åldern så gick jag själv i okända skogar med karta och kompass. Visst de letade efter oss om vi gick vilse och inte kom fram som förväntat och vi gick i grupp (utan vuxna).
Du skrev själv en definition, att ha kontroll hela tiden är väl att jämföra med 100% kontroll
"Jag hade koll på mina 3 barn hela tiden.
Och nu är det samma koll på barnet 11 år."
Om markägarna tvingas curla alla besökare längs leden så att det skapar massa extraarbete, utan att de får någon som helst ersättning, så kommer det snart inte finnas några leder kvar. Markägaren ska inte behöva ta hänsyn till besökarna. Det är besökarna som ska visa hänsyn till markägarens verksamhet.
Varför kan man inte bara vara glad att någon upplåter sin mark för en upplevelse och ta ansvar för sig själv och sitt eget handlande och använda sunt förnuft? Varför måste hela tiden någon annan ta ansvar?
Håller helt med här. Vi kan ju bara spekulera i vad som hände. Men jag som har barn i samma ålder, och bor på ett ställe med mycket hagmark som används som promenadstråk (dvs inte officiella vandringsleder) så tänker mig att barnen gått/cyklat till den här leden/hagen själva, inte för att vandra utan för att leka. Helt omöjligt att som förälder ha stenkoll på ett barn i den åldern, och dessutom inte heller rimligt att ha det. Någon form av frihet måste de ändå få.
Jag kan tycka att kommunens pengar kan gå till annat än informera om det för tillfället finns djur i en hage eller inte.Hur många gånger ska jag behöva skriva det?!! Jag anser inte att det är markägarens ansvar. Jag anser att det är den som anlagt ledens ansvar! T.ex. om kommunen anlagt en vandringsled över privat mark anser jag att det är kommunens ansvar att informera om vandringsleden, inte den privata markägarens.
Jag kan tycka att kommunens pengar kan gå till annat än informera om det för tillfället finns djur i en hage eller inte.
Men det blir ju samma sak, bara ännu besvärligare. Då måste markägaren upplysa kommunen om alla sina förehavanden och i princip vänta på att kommunen kommer ut och uppdaterar informationen innan man kan t.ex. flytta om på djur.Hur många gånger ska jag behöva skriva det?!! Jag anser inte att det är markägarens ansvar. Jag anser att det är den som anlagt ledens ansvar! T.ex. om kommunen anlagt en vandringsled över privat mark anser jag att det är kommunens ansvar att informera om vandringsleden, inte den privata markägarens.
Absolut. Min dotter cyklar ofta runt med kompisar och skulle mycket väl kunna gå in i någon av de hagarna som används som promenadstråk. Men hon skulle gå ut lika snabbt igen om hon såg att det fanns kor eller hästar i hagen.Om man bor nära sån mark så får man ju lära barnen vad som gäller och lära dem det sunda förnuft de behöver för att befinna sig i den miljön. Inte svårare än så. Och så får man känna sitt barn göra en bedömning om barnet är moget det ansvaret.
Vill du ha några Vandringsleder alls? Nu finns mycket uppgifter om många leder i och för sig, men knappast upplysnign dag för dag (eller timmar) när djuren är på plats.Jag tycker att det är den som anlade vandringsleden som har skyldighet att informera om vandringsleden. T.ex. längd, om den är tillgänglighetsanpassad, svårighetsgrad (speciellt viktigt om det är svår terräng eller t.ex. i fjällvärlden) och eventuella betesdjur längst leden.
Men det blir ju samma sak, bara ännu besvärligare. Då måste markägaren upplysa kommunen om alla sina förehavanden och i princip vänta på att kommunen kommer ut och uppdaterar informationen innan man kan t.ex. flytta om på djur.
Det räcker ju med en allmän information om att det kan finnas djur i hagarna . Och lite information om hur man ska bete sig.Men det blir ju samma sak, bara ännu besvärligare. Då måste markägaren upplysa kommunen om alla sina förehavanden och i princip vänta på att kommunen kommer ut och uppdaterar informationen innan man kan t.ex. flytta om på djur.
Vill du ha några Vandringsleder alls? Nu finns mycket uppgifter om många leder i och för sig, men knappast upplysnign dag för dag (eller timmar) när djuren är på plats.
Ju större krav dess färre vandringsleder.
Och så tillbaks till frågan, vad är du beredd att betala? Det mesta kan köpas med pengar, men få är villiga att betala. Du svarade inte sist jag frågade.
Hur tänker du att den som anlagt leden får information om vilka djur, om det byts djurslag, om det finns djur eller inte och hur det hålls aktuellt på en skylt? Informationen "det kan finnas djur i de hagar som leden passerar igenom" blir ju ganska intetsägande och det är ju ungefär det enda som skulle kunna stå på en skylt.Hur många gånger ska jag behöva skriva det?!! Jag anser inte att det är markägarens ansvar. Jag anser att det är den som anlagt ledens ansvar! T.ex. om kommunen anlagt en vandringsled över privat mark anser jag att det är kommunens ansvar att informera om vandringsleden, inte den privata markägarens.
Om det blir en tidig vår så man släpper innan? Eller om man ett år väljer att ha vinterbete? Eller så byter man djurslag? Hur sker kommunikation mellan djurägare och "led-hållare" då?Jag har inte krävt dag till dag info. Bara grundläggande info. T.ex. den här meningen på samma ställen där det redan finns info om leden: "Mellan 15 maj och 15 september kan det befinna sig kor längst en del av den blå leden. Längst de andra leder befinner det sig aldrig några betesdjur".