gammalek

Trådstartare
Jag har en fråga angående flextid. Om man har flextid till kl 8.30 men det beslutas om dagliga möten kl 8.15 - är det okej? Jag vet att flextiden enbart gäller om 'arbetet tillåter' det, men är det samma sak om flextiden omöjliggörs varje dag?
 
På min arbetsplats har vi möjlighet till flextid fram till klockan 9 på morgonen, mellan 11 och 13 och efter klockan 15. Det innebär i praktiken att vi måste vara på plats på kontoret (eller ja, hemmakontoret då om man arbetar hemifrån) mellan 9-11 och 13-15. Då måste vi vara tillgängliga på telefon/mejl frånsett att vi inte får samtal om vi sitter i möte. Behöver man vara ledig under den tiden (man kan ju ha en läkartid till exempel) så behöver vi fråga chefen, vill jag flexa inom flexramen behöver jag inte säga till.

Jag har tolkat det som att kutym på arbetsplatsen är att i största möjliga mån respektera flexramarna. Men är det någon som envisas att lägga möten då så får man tugga i sig det. Har dock kollegor som startar ett världskrig varje gång någon överhuvudtaget ens nuddar flextiderna med ett möte. Vi har sällan möte före halv nio, men ofta från halv nio (vilket alltså är inom flextiden för oss som har möjlighet till flex till nio). Likadant har vi ofta möten efter klockan 15. De som respekteras bäst är de som är tidigt på morgonen och runt lunch, samt fredag eftermiddag brukar ingen vilja ha möten.
 
På min arbetsplats har vi möjlighet till flextid fram till klockan 9 på morgonen, mellan 11 och 13 och efter klockan 15. Det innebär i praktiken att vi måste vara på plats på kontoret (eller ja, hemmakontoret då om man arbetar hemifrån) mellan 9-11 och 13-15. Då måste vi vara tillgängliga på telefon/mejl frånsett att vi inte får samtal om vi sitter i möte. Behöver man vara ledig under den tiden (man kan ju ha en läkartid till exempel) så behöver vi fråga chefen, vill jag flexa inom flexramen behöver jag inte säga till.

Jag har tolkat det som att kutym på arbetsplatsen är att i största möjliga mån respektera flexramarna. Men är det någon som envisas att lägga möten då så får man tugga i sig det. Har dock kollegor som startar ett världskrig varje gång någon överhuvudtaget ens nuddar flextiderna med ett möte. Vi har sällan möte före halv nio, men ofta från halv nio (vilket alltså är inom flextiden för oss som har möjlighet till flex till nio). Likadant har vi ofta möten efter klockan 15. De som respekteras bäst är de som är tidigt på morgonen och runt lunch, samt fredag eftermiddag brukar ingen vilja ha möten.
I det här fallet berör det främst de anställda som åker kommunalt (inte jag). De måste ta tåg en timme tidigare, vilket känns onödigt, kan jag tycka.
 
I det här fallet berör det främst de anställda som åker kommunalt (inte jag). De måste ta tåg en timme tidigare, vilket känns onödigt, kan jag tycka.
Om detta berör flera personer kan man ju alltid ha en dialog med den som bokar in mötena och höra om det är möjligt att senarelägga dem en kvart eller vad som nu behövs för att personer som åker kollektivt ska hinna dit? Det hade jag inte känt var för påträngande om mötet ligger redan 8.15 om arbetsdagen börjar 8.
 
Vi får flexa till 9 på morgonen, men "arbetsdagen" börjar 8, så om vi har ett möte/utbildning eller liknande får det börja 8. Men tillåter verksamheten får vi börja 9. Samma sak med slutet på dagen, vi får gå 15 om verksamheten tillåter.
Jo, det vet jag. Jag var bara fundersam över att boka dagliga möten så att flextiden aldrig går att använda.
 
Jo, det vet jag. Jag var bara fundersam över att boka dagliga möten så att flextiden aldrig går att använda.
Jobbar ni på plats eller hemifrån? Innan pandemin hade min arbetsplats dessutom kutym att man inte skulle lägga möten under fikatiderna (en på förmiddagen och en på eftermiddagen), men efter två år med corona och hemarbete är det definitivt ingen som gör det längre. Tänker om det här med att lägga ett möte 8.15 kanske varit ett icke-problem under pandemin för att alla suttit hemma, men blivit ett problem nu om folk ska återgå till kontoret? Jag har själv problem med möten som startar halv nio om jag är på kontoret eftersom jag kan fastna i trafiken eller ha svårt att hitta parkering, men har inte alls haft det problemet hemifrån.
 
Jag har en fråga angående flextid. Om man har flextid till kl 8.30 men det beslutas om dagliga möten kl 8.15 - är det okej? Jag vet att flextiden enbart gäller om 'arbetet tillåter' det, men är det samma sak om flextiden omöjliggörs varje dag?
Flextid är en möjlighet att nyttja, inte en rättighet att börja senare. Man kan inte ta hänsyn till folks pendlingstider när man planerar arbetet. Givetvis är det ok att boka in möten från kl 08 och framåt om det anses nödvändigt. Som Kiwifrukt sa kan man ju givetvis diskutera om det är möjligt att flytta, men jag hade inte drömt om att protestera om svaret blev nej.
För att belysa orimligheten i att sura över det kan man ju vända på det och säga: "Är det verkligen okej att förlägga ett möte till 16:15 om man har flextid från kl 16 och ett möte till 16:15 innebär att man måste ta ett senare tåg?"

Jag hade generösa flextider på min förra arbetsplats (I princip kunde man komma när som helst mellan 06-10 och gå när som helst från 12-hur sent som helst). Tyckte inte det var det minsta konstigt att vi hade möten från 08 eller fram till 1630.
 
Vår arbetsdag börjar kl 07.15 men vi får flexa till 08.30. Har vi ett möte kl 8 så får man antingen anpassa sig efter det eller acceptera att man missar mötet. Hos oss används dock flextiden på morgonen sällan till rena sovmornar utan de flesta som tar ut flex på morgonen gör det för att man har ett ärende tex tandläkare, lämna bilen på verkstad eller något liknande.
 
Flextid är en möjlighet att nyttja, inte en rättighet att börja senare. Man kan inte ta hänsyn till folks pendlingstider när man planerar arbetet. Givetvis är det ok att boka in möten från kl 08 och framåt om det anses nödvändigt. Som Kiwifrukt sa kan man ju givetvis diskutera om det är möjligt att flytta, men jag hade inte drömt om att protestera om svaret blev nej.
För att belysa orimligheten i att sura över det kan man ju vända på det och säga: "Är det verkligen okej att förlägga ett möte till 16:15 om man har flextid från kl 16 och ett möte till 16:15 innebär att man måste ta ett senare tåg?"

Jag hade generösa flextider på min förra arbetsplats (I princip kunde man komma när som helst mellan 06-10 och gå när som helst från 12-hur sent som helst). Tyckte inte det var det minsta konstigt att vi hade möten från 08 eller fram till 1630.
På mitt jobb har det surats rejält över att möten har placerats över den heliga fikatiden (även nu under pandemin när alla suttit hemma och kunnat dricka kaffe precis när man vill, även vid datorn). På den nivån att personer vägrat delta i möten för att det var under "fikat" (inte på min avdelning dock). Jag kommer nog aldrig börja fika igen som vi gjorde innan, definitivt inte tiden på eftermiddagen och den som ligger på förmiddagen tänker jag kommer styras av vad man har att göra och vilka som är på kontoret (vi kommer fortsätta deltid hemifrån även nu).

Dock hade ingen surat i vår grupp om en person som uppenbart har lång resväg eller måste hinna lämna på förskola en viss tid hade ställt frågan. Hade en annan person som bor typ granne med kontoret frågat av i princip ren lathet hade antagligen utfallet av frågan varit en annan.
 
Flextid är en möjlighet att nyttja, inte en rättighet att börja senare. Man kan inte ta hänsyn till folks pendlingstider när man planerar arbetet. Givetvis är det ok att boka in möten från kl 08 och framåt om det anses nödvändigt. Som Kiwifrukt sa kan man ju givetvis diskutera om det är möjligt att flytta, men jag hade inte drömt om att protestera om svaret blev nej.
För att belysa orimligheten i att sura över det kan man ju vända på det och säga: "Är det verkligen okej att förlägga ett möte till 16:15 om man har flextid från kl 16 och ett möte till 16:15 innebär att man måste ta ett senare tåg?"

Jag hade generösa flextider på min förra arbetsplats (I princip kunde man komma när som helst mellan 06-10 och gå när som helst från 12-hur sent som helst). Tyckte inte det var det minsta konstigt att vi hade möten från 08 eller fram till 1630.

Jag hade tyckt att det var fullständigt orimligt att lägga ett möte 16.15 🤷‍♀️ Absolut att det kunnat funka i undantagsfall och då med förvarning, men det skulle inte gå sådär mest hela tiden.

Varför är det just från 08 som det så givetvis är ok att boka in möten? Tänk om jag vill ha ett möte 03.20, är det lika orimligt att bli sur över det?
 
Vi har flextid från kl 6(?) till kl 9 på morgonen, de flesta börjar dock kl 8.
På eftermiddagen flex från 14 till 18.
Vill man komma senare än 9 eller gå tidigare än 14 av någon anledning behöver man få grönt ljus av chefen.

Möten läggs regelbundet in så de börjar kl 14 eller senare, folk räknar med att kollegor är på plats/jobbar till kl 16.

Det är sällan nån bokar möte tidigare än 8:30 men när det händer är det bara att gilla läget och godkänna det i och med att den etablerade starten på arbetsdagen hos oss ändå är kl 0800.

Givetvis ska man ta hänsyn till folks önskemål men det är väldigt svårt att få ihop möten om man ska hitta tider som är perfekta för alla.
 
Jobbar ni på plats eller hemifrån? Innan pandemin hade min arbetsplats dessutom kutym att man inte skulle lägga möten under fikatiderna (en på förmiddagen och en på eftermiddagen), men efter två år med corona och hemarbete är det definitivt ingen som gör det längre. Tänker om det här med att lägga ett möte 8.15 kanske varit ett icke-problem under pandemin för att alla suttit hemma, men blivit ett problem nu om folk ska återgå till kontoret? Jag har själv problem med möten som startar halv nio om jag är på kontoret eftersom jag kan fastna i trafiken eller ha svårt att hitta parkering, men har inte alls haft det problemet hemifrån.

Hur hade ni mötet innan hemarbete?
 
Hur hade ni mötet innan hemarbete?
Just det mötet som är halv nio? Det hade vi inte innan pandemin eftersom det är ett återkommande möte där chefen skulle fånga upp oss om det är något som inte är bra när vi suttit på distans. Eftersom vi kommer fortsätta med distans delvis även i fortsättningen kommer mötena fortsätta.

Generellt hade vi innan pandemin bara något enstaka möte som börjar så tidigt. Är det någon enstaka gång ibland bryr jag mig inte alls. Är det ett återkommande möte som gör att i princip varje resa till kontoret blir en kamp mot klockan är det ju lite värre.
 
Jag hade tyckt att det var fullständigt orimligt att lägga ett möte 16.15 🤷‍♀️ Absolut att det kunnat funka i undantagsfall och då med förvarning, men det skulle inte gå sådär mest hela tiden.

Varför är det just från 08 som det så givetvis är ok att boka in möten? Tänk om jag vill ha ett möte 03.20, är det lika orimligt att bli sur över det?
Är det verkligen orimligt att lägga ett möte som slutar 16.15?

Finns en flextidsram finns också en definierad arbetstid som den rör sig runt. Så har det i alla fall alltid varit på de arbetsplatser jag varit på med flextid. Flextiden ska ju beräknas i förhållande till någon tid. Det vill säga, generös flextid - men arbetstiden är 08-1630. Då kan jag förvänta mig arbetsgivaren räknar med att jag KAN jobba 08-1630 om det krävs.
 
Ja, det är självklart okej för arbetsgivaren att lägga in möten oavsett möjligheterna till att ta flex. Flexen får ju liksom bara tas när arbetstiden möjliggör det som du också har skrivit. I ert fall skulle jag dock ha en konversation med arbetsgivaren. Vi har morgonmöten klockan 08.30 de allra flesta dagar, enbart för att kunna möjliggöra flex (vi är dock egentligen fria att ta flex till 09, men det möjliggörs alltså inte alltid på grund av möten). Arbetstiden för vår del är ju liksom 08-16.30, då har arbetsgivaren rätt att lägga in möten när helst under den tiden.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
535
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 865
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
634
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
656
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp